Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Maxmek skrev:

Hei, ja jeg hadde vel egentlig aldri trodd jeg skulle ha noe annet enn rekkesekkser og 5 serie., har hatt 5 stk nå. Finnes ikke bedre bil å kjøre.

Hadde jo egentlig tenkt på 545e, men ble litt skuffet over elektrisk batteri/rekkevidde. Pendler litt Arendal -Kristiansand, og da ble den rekkevidden for dårlig synes jeg. Men når man ser hva man får for pengene her på en fullpakket M50 er det vanskelig å overse, er vel fort 5-600K i rabatt kontra bensin/diesel. Er jo penger det og.

Når det gjelder innbytte var det den lange tiden til levering jeg tenkte på vil bli et problem. Kan jo selvfølgelig prøve å selge privat, men ser jo enkelte får problemer i etterkant av salg. Nå tror jeg "selvfølgelig" at min bil er strøken, hehe. Har ihvertfall fulgt alt av servicer , oljeskift hver 15K og skiftet olje på gear og diff. Min bil er bare gått nesten 110K så den er jo snaut innkjørt 😃, men den begynner jo å dra på åra.

 

Ja jeg har jo prøvekjørt 545e selv, og jeg likte bilen veldig veldig godt...for meg så var ankepunktet egentelig bagasjeplassen. Rekkevidden er kort, skulle vært som på X5 45e, men jeg har funnet ut at den holder plenty for meg her lokalt i Arendal. Men nå skal det sies at jeg her forleden prøvde 545e en gang til, og da på en test fra Arendal til Kristiansand (Lund) og hjem igjen. Kjørte fra hjemme på Hisøy med fullt batteri, da gikk den på strøm til jeg passerte Kjerlingland i Lillesand. Når jeg kom hjem etter å kjørt tur retur så hadde jeg forbrukt 0,52 liter per mil med å ligge på 120 km/t på cruisecontroll. Det synes jeg ikke var galt i det hele tatt, særlig tatt i betraktning at jeg bruker 0,61 på samme strekke med min 540d xDrive. Så jeg har vel konkludert med at denne bilen skal vurderes sterkt ved neste bilbytte (i tillegg til M440i Gran Coupe...fossil i4😅)

Hele greia med i4 M50 i er jo at det er uendelig mye flott og rask BMW for pengene. Eneste bakdelen for oss hardbakka BMW entusiaster er mangel på rekkesekser og noe kort rekkevidde, det lever de fleste fint med når resten av totalpakka er så bra. Dog tror jeg mange vil få seg en overraskelse vinterstid når man kjører med 19" eller 20", synd M50 utgaven har den korteste rekkevidden 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2021 den 10.53, Orjan skrev:

I den tyske prislista - BMW i4_Gran_Coupe_Katalog_November_2021 - står det "større bremser med forhøyet varmekapasitet", så den norske teksten er nok bare en dårlig oversettelse.

image.thumb.png.f8fae5f86207a9022ea1820e830083f5.png

Mener at minimum felgstørrelse med M sport bremsene er 18’’. Det er den størrelsen vinterhjula til M50 er oppgitt med i konfiguratoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Underground1983 skrev:

Mener at minimum felgstørrelse med M sport bremsene er 18’’. Det er den størrelsen vinterhjula til M50 er oppgitt med i konfiguratoren. 

Har en mistanke om at man må opp ett hakk om man går for de tøffeste hjulene. Men jeg har ikke sett målene på de vanlig Msport bremsene noe sted.

 

image.png.5f93b97ecaa98a26b8b8f6d3af6f8b55.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mslello skrev:

Har en mistanke om at man må opp ett hakk om man går for de tøffeste hjulene. Men jeg har ikke sett målene på de vanlig Msport bremsene noe sted.

 

image.png.5f93b97ecaa98a26b8b8f6d3af6f8b55.png

Jeg har valgt M technic pakken og selger sa til meg at 18’’ var minste som passet over bremsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig den M teknikk pakken?  Standardbremsene ser ganske heftige ut, det sto en 440 i butikken med visstnok samme bremser. Kombinert med en heftig motorbrems blir det nok plenty, eneste må være om man har tenkt å bruke den mye på bane, og kjøper en av felgene med performance dekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorbrems fra elmotor oppleves ganske brå ved lave hastigheter, men den greier å ta unna bare x-mengde energi. Når du slipper pedalen med max regenerering ved 50 km/t vil ting fyke framover, mens om du gjør det i 140 km/t kjenner ikke du det like mye. Ved aktiv kjøring så hjelper det også å holde bateripakken kaldere ved å ikke regenerere (så mye). M50 er vel 4-500kg tyngre og har mer effekt enn 440i, så større bremser er nok ingen dum ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Motorhavaristen skrev:

Hva er egentlig den M teknikk pakken?  Standardbremsene ser ganske heftige ut, det sto en 440 i butikken med visstnok samme bremser. Kombinert med en heftig motorbrems blir det nok plenty, eneste må være om man har tenkt å bruke den mye på bane, og kjøper en av felgene med performance dekk. 

Etter hva jeg har forstått så er det de større rotorene foran og 20’’ felger med 265/35? foran og 285/30 bak. Felgene er vel smidde tror jeg. Ser samme type felg er tilgjengelig med noe gull detaljer som mperformance. I tillegg er det skjermbreddere bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser at den har 200kW regenerering, det høres veldig mye ut, men hvor mye har feks en tesla model 3? Den er også progressiv ved hastighet, det ligger noen tekniske bilder med kurver ett eller annet sted. Det påstås at det skal være en veldig sømløs overgang mellom brems og regenerering på denne bilen. 
 

Det sto et sted at noen av felgene var ekstra lette, hadde vært greit å vite hvilke det gjaldt. Regner med det er de dyreste. Det ser kult ut med den ekstra bredden, men 20% rekkeviddetap er vesentlig, da må man virkelig like å kjøre på bane, og vet ikke om det er gøy med denne engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet faktisk ikke hvor mye Model 3 har, men jeg vil tro at det blir sånn ca. i det området som max hastighet på hurtiglading. Derav f.eks. begrenset regen ved høyt batterinivå eller ved kaldt batteri, spesielt på vinteren. Ved vanlig kjøring så er "problemet" at i det man slipper gassen så starter regen. Man venner seg til det ved daglig kjøring og det fungerer generelt bra, men ved litt aktiv kjøring på vanlig vei så er det slik at jeg ved inngangen i en sving foretrekker å slippe opp gassen og flytte foten på bremsen uten at jeg nødvendigvis ønsker å bremse ned. Hvis det kommer en typisk "bil midt i veien" så må jeg bremse relativt hardt, men hvis det ikke kommer noen så bremser jeg kanskje bare litt eller ikke i det hele tatt. Hvis jeg har regen på i Teslaen og slipper gassen for å ha foten i bremseberedskap så starter den å bremse på regen med en gang så da går svingen "betydelig treigere enn planlagt", samtidig føler ikke jeg meg komfortabel med å bære den normale "BMW-hastigheten" i en sving uten å ha foten klar på bremsen, regen er tross alt ikke på langt nær like kraftig som full brems. Da blir det beste alternativet å skru det av helt, noe som er mulig i Performance-utgaven via trackmode.

Det ideelle hadde vært at regen starter når du tråkker på bremsen og hvis du tråkker hardere så kan bremsene begynne å bidra også. I tillegg hadde jeg lagt inn at det er de vanlige mekaniske bremsene som brukes ved f.eks. de 3 første gangene av en tur, med ekstra bias på bakbremsene (så lenge den samlede bremsekraften er relativt lav, for å ikke risikere å få sleng). På denne måten unngår man rustne skiver, noe som ellers dukker opp in-no-time på en bil med store frambremser, åpne felger og masse regen som kjører i saltet på vinteren. Venstre bakskiva på model 3-en fikk fort en rustring ytterst og den har ikke jeg greid å bremse bort. På vinteren er det ikke alltid forhold for å bremse så hardt heller, så de penga spart på regen blir fort innehentet av bremseklosser og skiver for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/31/2021 at 6:22 PM, Motorhavaristen said:

Selgeren påpekte at man ikke sparer noe på ‘supercharged’ utgaven, så man kan velge den under og velge vekk det man ikke ønsker. 
Forhandler vil ikke gi rabatt uten å selge vinterdekk, og det er jo greit nok, men syntes ikke prisen på 34 000 eks mva var på noen måte fair. Ser at konfiguratoren nå har priser på vinterdekk og at de er på 22 000, mye mer fornuftig.  

Hvilket utstyr fra supercharged ville du valgt vekk? Jeg er ikke så kjent med nyere BMWer....

Det med vinterdekkene er jo en overraskelse. Jeg fikk også beskjed om ca 34.000 (for 18" og med uspesifisert felg), og deretter rabatt, men nå er jo prisen min etter rabatt høyere enn det som ligger urabbatert i konfiguratoren. Her må man passe på, skal bli interessant å høre om selgeren vil slå av på prisen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Motorhavaristen said:

Jeg leser at den har 200kW regenerering, det høres veldig mye ut, men hvor mye har feks en tesla model 3? Den er også progressiv ved hastighet, det ligger noen tekniske bilder med kurver ett eller annet sted. Det påstås at det skal være en veldig sømløs overgang mellom brems og regenerering på denne bilen. 

Jeg har prøvekjørt Tesla Model 3 tre ganger, i en time hver gang. En av de tingene jeg har lagt merke til er hvor myke bremsene var (med regen på). Silkemykt, og veldig lett å kjøre komfortabelt.

I-Pace var også ganske grei på bremsene, men med litt barnesykdommer (litt mer hakkete). Den verste var Mustang Mach-E. Den var forferdelig (bremsene altså), og jeg kunne ikke komme meg fort nok tilbake til forhandleren.

Siden BMW har kjøreglede som motto, håper jeg de har like god bremsing som Telsa. Ellers blir det jo en gedigen skuffelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...