Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Etter mye om og men, ble det tilslutt Tanzanite, 20" 868M med røde kalippere samt alt utstyr bortsett fra sølvknappene. Bytter nok 18" til 19" om de skulle komme med vinterhjul. Deilig endelig å få landet dette, så gjenstår leveringstiden. Ble antydet februar, signerte 10.06. Slik det lå an nå, så skulle en kunde få bilen før jul. 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Veldig mye X5, X3, X1 og 330e. Går mest X5 faktisk

Såpass, ja X5 45e er jo en slager ser det ut som 😀 Hva tenker du om i4 på leasing? Spør for en venn 😅 Det er faktisk tilfelle, har en venn som i alle år har leaset 3-serier med diesel (bortsett fra en gang da han hadde F11 518d...forferdelig dau), men så la bedriften han representerer om til en grønn profil og da ble det først F30 330e og nå er det kun elbil som gjelder. Nå kjører han motvillig en Model 3 som han hater på alle mulige måter, men i4 er jo ett håp om å komme tilbake til ordentlig bil 😅 Jeg fyrer han jo selvsagt opp for å få ham over på BMW igjen (eventuelt Mach-e pga rekkevidde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Haroni skrev:

Ble antydet februar, signerte 10.06. Slik det lå an nå, så skulle en kunde få bilen før jul. 😝

Mener du at de som signerte i juni opprinnelig skulle få bilen i feb 22, men nå utsatt til nærmere jul 22? Eller at de første som bestilte kan få den allerede før jul i år? Jeg signerte selv første dagen det var mulig (02.06). Regner da med at jeg burde være blant de første som får bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jarod skrev:

Mener du at de som signerte i juni opprinnelig skulle få bilen i feb 22, men nå utsatt til nærmere jul 22? Eller at de første som bestilte kan få den allerede før jul i år? Jeg signerte selv første dagen det var mulig (02.06). Regner da med at jeg burde være blant de første som får bil.

Selgeren min hos Bavaria mente at en heldig kunde ligger an til å få bilen rundt juletider. Vedkommende satte bestillingen 3 minutter etter at det åpna opp, så mulig det kan være deg @Jarod. 😁 Best case for min bil er februar 22, men fortsatt veldig mye usikkerhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maxmek skrev:

Jeg lurer på hvor mange har egentlig bestilt en i4?

Leveringstiden har jo blitt vesentlig forlenget på kort tid, så det tyder vel på en god mengde bestillinger.

I følge selger på Bavaria så har responsen i Norge vært helt overveldende, såpass at de sliter med å skaffe nok biler i henhold til den allokeringen Norge har fått. Derav lang ventetid, M440i Gran Coupe (der fikk jeg nevnt det igjen) var ca 5 måneder ved bestilling nå. Globalt sett så er i4 ett småskala produkt, ettersom etterspørselen på fossilt er såpass som den er ute i den store verden. Den blir jo fort den dyreste modellen i 4-serien i alle andre markeder som ikke har norsk avgiftsnivå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Den blir jo fort den dyreste modellen i 4-serien i alle andre markeder som ikke har norsk avgiftsnivå 😅

Litt interessant at grunnprisen på en 440ix Coupe i Norge er ca 550 000 uten avgifter og moms såvidt jeg kunne regne meg fram til. Det er ganske sammenlignbart med Grunnprisen på I4 M50. Jeg hadde trodd I4 kanskje skulle være litt dyrere da jeg trodde produksjonskost for elbil fortsatt var en del høyere en konvensjonelle biler.

Også kan man enten tenke at vi er heldig i Norge som kan kjøpe I4 helt avgiftsfritt eller veldig uheldig som må betale 350 000 i avgifter for å få skilter på en 440🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, laffe skrev:

Litt interessant at grunnprisen på en 440ix Coupe i Norge er ca 550 000 uten avgifter og moms såvidt jeg kunne regne meg fram til. Det er ganske sammenlignbart med Grunnprisen på I4 M50. Jeg hadde trodd I4 kanskje skulle være litt dyrere da jeg trodde produksjonskost for elbil fortsatt var en del høyere en konvensjonelle biler.

Også kan man enten tenke at vi er heldig i Norge som kan kjøpe I4 helt avgiftsfritt eller veldig uheldig som må betale 350 000 i avgifter for å få skilter på en 440🙂

Det var litt artig det du sier der. I Tyskland, som da er Europas største bilmarkedet så starter en i4 M50 på 69 000 EUR, og er da den dyreste modellen i 4-serien. En M440i Gran Coupe starter på 67 500 EUR, mens en M3 starter på 82 000 EUR. Så det er ikke tvil om at vi i Norge er heldige som kan kjøpe i4 M50 fra ca 560 000,-...og uheldige som må betale 931 000,- for en M440i Gran Coupe. Det at topputgaven er usannsynlig dyr er vi jo vant med i Norge, slik st det vært å være bilentusiast i 50 år. Det som her er så herlig er at i dag har vi ett billigere alternativ til den sterkest motoriserte modellen, hvor man før måtte ta til takke med en daff toliter. Faktisk så er i4 M50 vesentlig billigere enn en 420d som starter på 629 000,-...tipper den ikke kommer til å selge i ett eneste eksemplar 😂 Videre så viser jo dette hvordan BMW AG subsidierer elbiler til det norske markedet, her er kapasiteten stor og her har de sjans til å få ut mye biler på veien, noe som er avgjørende for det europeiske CO2 regnskapet. Mens i Tyskland hvor elbiler er lite populært så legger de heller prisen høyt for de uansett ikke kommer til å selge så mye. Satt litt på spissen, BMW er avhengige at vi kjøper masse i4 (og elbil generelt) for at de kan selge fossile 4-serier på hjemmemarkedet uten å få høye straffebøter fra EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det var litt artig det du sier der. I Tyskland, som da er Europas største bilmarkedet så starter en i4 M50 på 69 000 EUR, og er da den dyreste modellen i 4-serien. En M440i Gran Coupe starter på 67 500 EUR, mens en M3 starter på 82 000 EUR. Så det er ikke tvil om at vi i Norge er heldige som kan kjøpe i4 M50 fra ca 560 000,-...og uheldige som må betale 931 000,- for en M440i Gran Coupe. Det at topputgaven er usannsynlig dyr er vi jo vant med i Norge, slik st det vært å være bilentusiast i 50 år. Det som her er så herlig er at i dag har vi ett billigere alternativ til den sterkest motoriserte modellen, hvor man før måtte ta til takke med en daff toliter. Faktisk så er i4 M50 vesentlig billigere enn en 420d som starter på 629 000,-...tipper den ikke kommer til å selge i ett eneste eksemplar 😂 Videre så viser jo dette hvordan BMW AG subsidierer elbiler til det norske markedet, her er kapasiteten stor og her har de sjans til å få ut mye biler på veien, noe som er avgjørende for det europeiske CO2 regnskapet. 

Så litt på de tyske prisene - disse er vel uten avgifter, men med 19% moms. Såvidt jeg kan se er prisen mer eller mindre lik på I4 40 i Norge og Tyskland om man trekker fra momsen på tysk pris, mens I4 M50 ser ut til å være rundt 4-5000euro over norsk pris. Litt overraskende at det er sånn, vet ikke om det har med subsidiering eller forskjellig pristaktikker. Ville vært overraska om BMW AG subsidierer det norske markedet, men det er kanskje ikke utenkelig. Ellers er det BMW Norge som har vært mer aggressive med prisinga. Prisforskjellen mellom I4 edrive 40 og I4 M50 er jo så liten at jeg blir overrasket om nån kjøper den bakhjulsdrene versjonen her i Norge. 

 

Screenshot_20210911_144622.jpg

Screenshot_20210911_144551.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig veldig rart at såpass mange på død og liv skal ha 4WD. Ganske mange som kjørte med 2WD før (la oss si 15-20-30 år siden) og det gikk helt greit, men nå i 2021:

  • Dekk er bedre
  • Veier er bedre
  • Brøyting er bedre
  • Mer salting
  • Antispinn er bedre (særlig på elbil)
  • Antiskrens og andre systemer til stede og mye bedre
  • Muligheter til å få hjelp er bedre (mobil etc.)

Jeg kan på ingen måte skryte på meg noen eksepsjonelle kjøreferdigheter, men jeg har kjørt bakhjulsdrift så å si hele veien og det har egentlig gått helt fint. Det er vel kanskje bilkunnskaper til folk som har gått ned de senere åra og at firehjulsdrift har blitt synonymt med vinterbil som gjør utslaget her. Samtidig har jeg aldri levd steder med helt ekstreme bakker som finnes her i landet, men det er gjør vel neppe alle de som skal ha firehjulsdrift heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, laffe skrev:

Litt interessant at grunnprisen på en 440ix Coupe i Norge er ca 550 000 uten avgifter og moms såvidt jeg kunne regne meg fram til. Det er ganske sammenlignbart med Grunnprisen på I4 M50. Jeg hadde trodd I4 kanskje skulle være litt dyrere da jeg trodde produksjonskost for elbil fortsatt var en del høyere en konvensjonelle biler.

Også kan man enten tenke at vi er heldig i Norge som kan kjøpe I4 helt avgiftsfritt eller veldig uheldig som må betale 350 000 i avgifter for å få skilter på en 440🙂

Så en video der i4 M50 med utstyr var prisa til 94000€ som tilsvarer ca 970000 så ingen tvil om at det er jo fort 200000 mer enn en fullutstyrt i4 M50 i Norge før rabatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...