Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, E.C. skrev:

Det er egentlig veldig rart at såpass mange på død og liv skal ha 4WD. Ganske mange som kjørte med 2WD før (la oss si 15-20-30 år siden) og det gikk helt greit, men nå i 2021:

  • Dekk er bedre
  • Veier er bedre
  • Brøyting er bedre
  • Mer salting
  • Antispinn er bedre (særlig på elbil)
  • Antiskrens og andre systemer til stede og mye bedre
  • Muligheter til å få hjelp er bedre (mobil etc.)

Jeg kan på ingen måte skryte på meg noen eksepsjonelle kjøreferdigheter, men jeg har kjørt bakhjulsdrift så å si hele veien og det har egentlig gått helt fint. Det er vel kanskje bilkunnskaper til folk som har gått ned de senere åra og at firehjulsdrift har blitt synonymt med vinterbil som gjør utslaget her. Samtidig har jeg aldri levd steder med helt ekstreme bakker som finnes her i landet, men det er gjør vel neppe alle de som skal ha firehjulsdrift heller.

Husker vi holdt på med knipetak og kjetting, så det gikk vel ikke like greit hele tida. Kan ikke huske at vi hadde 5-600 Nm moment. Ikke kostet det 20-30 tusen i lakk hvis vi subbet fangeren i brøytekanten heller.

Men folk er vel jevnt over dårligere til å kjøre bil nå. Tror mange ser på firehjulstrekk som en ting som øker sikkerheten på linje med ABS, stabilitetssystemer osv. Du tar med det du kan få. Vi nordmenn har jo generelt mye penger også.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Underground1983 skrev:

Så en video der i4 M50 med utstyr var prisa til 94000€ som tilsvarer ca 970000 så ingen tvil om at det er jo fort 200000 mer enn en fullutstyrt i4 M50 i Norge før rabatter.

Trodde aldri jeg skulle få oppleve å se at biler kan være billige i Norge enn i Tyskland. Hadde man sagt det for 10 år siden så hadde jeg ikke trodd det. Men nå får vi se hvor lenge det varer, moms spøkelset svever over oss. Og hva skjer med prioriteringen til Norge når etterspørselen etter elbiler tar seg opp i Europa, og vi ikke lenger er "gode nok". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, E.C. skrev:

Det er egentlig veldig rart at såpass mange på død og liv skal ha 4WD. Ganske mange som kjørte med 2WD før (la oss si 15-20-30 år siden) og det gikk helt greit, men nå i 2021:

  • Dekk er bedre
  • Veier er bedre
  • Brøyting er bedre
  • Mer salting
  • Antispinn er bedre (særlig på elbil)
  • Antiskrens og andre systemer til stede og mye bedre
  • Muligheter til å få hjelp er bedre (mobil etc.)

Jeg kan på ingen måte skryte på meg noen eksepsjonelle kjøreferdigheter, men jeg har kjørt bakhjulsdrift så å si hele veien og det har egentlig gått helt fint. Det er vel kanskje bilkunnskaper til folk som har gått ned de senere åra og at firehjulsdrift har blitt synonymt med vinterbil som gjør utslaget her. Samtidig har jeg aldri levd steder med helt ekstreme bakker som finnes her i landet, men det er gjør vel neppe alle de som skal ha firehjulsdrift heller.

Hadde det vært artigere ytelser på 40e-modellen hadde jeg kanskje valgt denne i stedet, om leveringstiden var kortere. Men at en ///M-bil likt spekket nå er ca 30000 dyrere var valget svært enkelt for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Trodde aldri jeg skulle få oppleve å se at biler kan være billige i Norge enn i Tyskland. Hadde man sagt det for 10 år siden så hadde jeg ikke trodd det. Men nå får vi se hvor lenge det varer, moms spøkelset svever over oss. Og hva skjer med prioriteringen til Norge når etterspørselen etter elbiler tar seg opp i Europa, og vi ikke lenger er "gode nok". 

Vi er nok allerede på vei dit at vi blir mindre prioritert. Får vel vite i oktober om jeg får den jeg har bestilt i Q1 2022. Men hadde jeg bodd i Tyskland så hadde veien vært kort til en M3/M4 competition istedenfor i4 M50. Men tror nok i4 m50 er mye bil for pengene her i Norge. Vil ikke overraske meg om denne klarer 0-100 ned mot 3.5 sek. I tillegg er den som en vanlig bil med display foran fører/HUD og Bmw kjøreegenskaper. Har hatt tesla før og det frister ikke til gjentagelse. Grei bil og kjapp, men interessen for bilen falt rimelig fort. Alle BMWer jeg har hatt så er det en glede å sette seg bak rattet hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

Er det noen som har spørsmål som ikke er blitt besvart om bilen? Jeg har fått kontakt med en journalist som skal ned til Munchen denne uken for prøvekjøring. :) 

Jeg har et par som jeg undrer på og som jeg føler står ubesvart;

Vil halvledermangel føre til reduksjon av utstyrsfunksjoner på i4? Iflg. konfiguratoren ser det ut til dette, men det virker ikke som at dette gjelder ihht. kontraktene som er inngått. 
 

Dette gjelder da;

- bortfall av setebreddejustering på passasjersetet 

- bortfall av korsryggstøtte på passasjersetet

- bortfall av enkelte kjøreassistenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg har et par som jeg undrer på og som jeg føler står ubesvart;

Vil halvledermangel føre til reduksjon av utstyrsfunksjoner på i4? Iflg. konfiguratoren ser det ut til dette, men det virker ikke som at dette gjelder ihht. kontraktene som er inngått. 
 

Dette gjelder da;

- bortfall av setebreddejustering på passasjersetet 

- bortfall av korsryggstøtte på passasjersetet

- bortfall av enkelte kjøreassistenter

Det er formidlet. Jeg har spurt selger på Bavaria og han sa at elektrisk justering av M sportsetene beholder alle funksjoner med 90% sannsynlighet. Men håper på fasit snart. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har par spørsmål selv:

Har det kommet noen mer konkrete tall på reell tap av rekkevidde ift WLPT ved valg av ulike type dekk / dimensjoner?

Vil det komme farger, tilleggsutstyr etc. utover det som er nevnt i konfiguratoren som vil være mulig å velge før produksjonsstart uten at en må vente på produksjon av "individual" biler. Skulle gjerne hatt B&W anlegg 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

Det er formidlet. Jeg har spurt selger på Bavaria og han sa at elektrisk justering av M sportsetene beholder alle funksjoner med 90% sannsynlighet. Men håper på fasit snart. :) 

I følge min selger i Bavaria Oslo, så vil ikke mangelen av mikrochip påvirke de som har bestilt M sportssentene, men at dette kan bli en utfordring ved valg av standard sete. Mulig han sier dette bare for å få meg til å bevare roen, hva vet jeg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Haroni skrev:

I følge min selger i Bavaria Oslo, så vil ikke mangelen av mikrochip påvirke de som har bestilt M sportssentene, men at dette kan bli en utfordring ved valg av standard sete. Mulig han sier dette bare for å få meg til å bevare roen, hva vet jeg 😅

Er det fortsatt slik at M setene kun fåes i svart og lysebrunt? Jeg har bestilt i50 med mørkebrune seter. Ønsker å oppgradere til M seter hvis jeg kan beholde fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jarod skrev:

Er det fortsatt slik at M setene kun fåes i svart og lysebrunt? Jeg har bestilt i50 med mørkebrune seter. Ønsker å oppgradere til M seter hvis jeg kan beholde fargen.

Stemmer. Så langt er det kun mulig å få M setene i svart med blå sømmer og Cognac / lysebrunt / beige. Ble tipset på Bilia Skøyen at Cognac har en tendens til å se litt slitt ut etter en halvt års normal bruk. Derav gikk jeg over på svart interiør med blå sømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Haroni skrev:

Stemmer. Så langt er det kun mulig å få M setene i svart med blå sømmer og Cognac / lysebrunt / beige. Ble tipset på Bilia Skøyen at Cognac har en tendens til å se litt slitt ut etter en halvt års normal bruk. Derav gikk jeg over på svart interiør med blå sømmer.

Vi får se hvordan det blir, jeg står på Cognac, men får sette bort vedlikeholdet av skinnet. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jarod skrev:

Er det fortsatt slik at M setene kun fåes i svart og lysebrunt? Jeg har bestilt i50 med mørkebrune seter. Ønsker å oppgradere til M seter hvis jeg kan beholde fargen.

Ja, men Individual åpner mars 2022, så da kan man jo spekke med stort sett det en vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Haroni skrev:

I følge min selger i Bavaria Oslo, så vil ikke mangelen av mikrochip påvirke de som har bestilt M sportssentene, men at dette kan bli en utfordring ved valg av standard sete. Mulig han sier dette bare for å få meg til å bevare roen, hva vet jeg 😅

Det samme jeg har hørt, men er spent på hva som stemmer. Jeg vil ha alle muligheter i setene.. Og få bilen raskest mulig. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...