Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Maxmek skrev:

Når det gjelder holdbarhet på coating sa detailer at at perler vannet på bilen er det ok.

Og som du sier det er avhengig av bruk/kilometer. På den bilen jeg har nå er det 4 år siden coating og vannet perler fremdeles perfekt. men jeg kjører ikke mer enn ca 12000km pr år.  Skal ta en ny prat med denne detaileren vedrørende matt lakk, og behandling av den. 

Men jeg innser vel at det blir litt for utfordrende med matt lakk, men hadde vært "tøft" da .... :-)

 

 

Ikke tro at det coating redder deg når det kommer til sevje og fuglemøkk. Den hjelper ja, men er ikke permanent. Du må fortsatt fjerne møkka med en gang du ser det. Lar man det ligge så etser fuglemøkk gjennom coating også. Coating tåler mye, man må fortsatt passe på når det kommer til ting som etser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestar har skrevet litt om vedlikehold av sin matte lakk: https://www.polestar.com/no/manual/polestar-1/2020/article/Pleie-og-behandling-av-matt-lakk

Tenker det samme gjelder for BMW, så at det er mer stress enn glede kan jeg se for meg :) Satt på spissen skal du spyle bilen annenhver dag hele året, men samtidig ikke gjør det 😅

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Erik1233458 skrev:

Er det mulig å sette ppf på frostet lakk eller vil det se rart ut?

Du kan sette matt ppf på ja. Men da kan man heller kjøpe lakk som ikke er frozen og sette på matt ppf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matt lakk ser jeg bare styr og ulemper med, ser tøft ut i brosjyra men å leve med dette i hverdagen blir bare ett ork. Må passe på fugleskitt, sevje og insekter. Skal ikke mer til at en fugel skiter på bilen på ett sted man ikke legger merke til, så får den noen timer på å virke så er det gjort. Gå for vanlig lakk 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Snagg30 skrev:

Vist jeg skal tippe så vil jo det fungere som ei hinne mellom lakk og coating. Men så er det vanskelig å si når er coatingen borte? Dette er jo ikke noe man har en eksakt dato på selv om bilpleie firmaer sier 4 år så kan det vær utslitt etter 1 år alt ettersom hvordan bilen blir brukt. Det virker mer stress en glede med matt lakk. Også er det vell ikke bare og bare å vaske matt lakk, men her kan kanskje @StigJ eller @mslello utdype bedre :) 

Har ikke erfaring med matt lakk. Som mange allerede har skrevet, så hjelper det helt sikkert med coating. Men man må nok fremdeles være nøye med å vaske så fort man får forurensning på lakken. Men det ser jo veldig tøft ut. Ser Joe Achilles er i Tyskland for tiden med matt svart M4. Ser skikkelig tøft ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Haroni skrev:

Nå har Bavaria fjernet muligheten for personlig eSim i deres konfigurator, noe som sannsynligvis skyldes mangel på mikrochip. Lurer på hva som vil skje for de som allerede har dette i bestillingen 🤔

Fikk beskjed av min selger på Bavaria at de som allerede har bestilt personlig Esim også mister muligheten for å få det. Så virker som Bmw ikke gjør noen forskjellsbehandling her. Han skulle derimot sjekke opp om det ble mulighet for å ettermontere Esim i senere tid når mikrochip mangelen er over.. 😬

Satser på at man ikke har særlig behov for den Esim'en, men kjipt er det jo uansett. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, luxftw skrev:

Fikk beskjed av min selger på Bavaria at de som allerede har bestilt personlig Esim også mister muligheten for å få det. Så virker som Bmw ikke gjør noen forskjellsbehandling her. Han skulle derimot sjekke opp om det ble mulighet for å ettermontere Esim i senere tid når mikrochip mangelen er over.. 😬

Satser på at man ikke har særlig behov for den Esim'en, men kjipt er det jo uansett. 😅

Har ikke fått noen beskjed enda om dette fra min selger, men føler litt på det om jeg faktisk vil ha bilen nå som de tar bort ting jeg har bestilt... ja det er "bare personlig eSim" men for meg så var dette litt av pakka. Bestilte en bil med så og si alt utstyr som var mulig å putte på den, at de nå begynner å ta bort utstyr er jo bare trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Kjennern skrev:

Har ikke fått noen beskjed enda om dette fra min selger, men føler litt på det om jeg faktisk vil ha bilen nå som de tar bort ting jeg har bestilt... ja det er "bare personlig eSim" men for meg så var dette litt av pakka. Bestilte en bil med så og si alt utstyr som var mulig å putte på den, at de nå begynner å ta bort utstyr er jo bare trist.

Ville tatt kontakt med selgeren din og hørt med han om hvordan det blir i ditt tilfelle. Jeg er helt enig med deg i at dette er litt trist, men det er jo dessverre sånn at pga mikrochip mangelen i hele verden så er de nødt til å gjøre noen valg for å faktisk kunne ferdigstille biler. 

Ford til eksempel har jo nå gigantiske parkeringsplasser stappfulle med ferdige biler som skal leveres til kunder, men som står kun å venter på mikrochipper... 

Så for min del så vil jeg si at det er bra dem heller tar vekk Esim enn andre viktige funksjoner slik som elektrisk setejustering osv osv. 😬 Men at det er kjipt uansett, er det ingen tvil om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det ikke er slikt i dag, men i en ideell verden så burde selgeren uoppfordret ta kontakt med kjøper og informere om eventuelle endringer. Mulig vi er så heldige at ting løsner frem til produksjonsstart. @luxftw fint om du kunne dele info med resten av oss når selgeren din gir lyd fra seg vedr. ettermontering. Skal nok mase på min også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Haroni skrev:

Vet at det ikke er slikt i dag, men i en ideell verden så burde selgeren uoppfordret ta kontakt med kjøper og informere om eventuelle endringer. Mulig vi er så heldige at ting løsner frem til produksjonsstart. @luxftw fint om du kunne dele info med resten av oss når selgeren din gir lyd fra seg vedr. ettermontering. Skal nok mase på min også.

Det skal jeg gjøre :) Jeg tror nok det blir slik at de som har bestilt det får ettermontering til samme pris som i kontrakten, men at dem må vente til mikrochip blir tilgjengelig ( Noe som forøvrig kan ta litt tid ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette problemet er 2-delt. Ja det er mangel på halvledere. Men BMW kunne gjort med for å konvertere nye modeller til nye «chipper» som skal være tilgjengelig. Intel har etter det jeg leste kapasitet til å supplere med «chipper» men de vil ikke lage de «gamle» typene som bilprodusenter bruker.. men det ville sikkert medført mer utvikling hos bilprodusentene så de gidder ikke ta kosten og skylder på leverandørleddet.

Er jo oss forbrukere som må lide av dette til slutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjennern skrev:

Jeg tror dette problemet er 2-delt. Ja det er mangel på halvledere. Men BMW kunne gjort med for å konvertere nye modeller til nye «chipper» som skal være tilgjengelig. Intel har etter det jeg leste kapasitet til å supplere med «chipper» men de vil ikke lage de «gamle» typene som bilprodusenter bruker.. men det ville sikkert medført mer utvikling hos bilprodusentene så de gidder ikke ta kosten og skylder på leverandørleddet.

Er jo oss forbrukere som må lide av dette til slutt..

Jeg er absolutt ikke uenig med deg, men som kjent så er det mye alle bilprodusenter kunne gjort bedre og utviklet bedre.. 
Men jeg tror nok også at det ikke er så "lett" som å bare utvikle og bruke nye chipper, da vil jeg tro at veldig mange bilprodusenter allerede hadde gjort dette. Til eksempel Tesla som er meget framoverlent i mange situasjoner. 

Men til syvende og sist - så er det uansett vi forbrukere som får lide av dette, så da får vi bare gjøre det beste av "shitty" situasjon og godta det eller la være og handle bil. 😬🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, luxftw skrev:

Jeg er absolutt ikke uenig med deg, men som kjent så er det mye alle bilprodusenter kunne gjort bedre og utviklet bedre.. 
Men jeg tror nok også at det ikke er så "lett" som å bare utvikle og bruke nye chipper, da vil jeg tro at veldig mange bilprodusenter allerede hadde gjort dette. Til eksempel Tesla som er meget framoverlent i mange situasjoner. 

Men til syvende og sist - så er det uansett vi forbrukere som får lide av dette, så da får vi bare gjøre det beste av "shitty" situasjon og godta det eller la være og handle bil. 😬🤪

Satt veldig på spissen så er dette enkelt å løse. Hadde BMW vært frempå og fornyet seg hele tiden, les: Tatt i bruk ny teknologi kontinuerlig fremfor å bruke det gamle trygge slik de gjør nå, ville nok dette problemet med halvleder mangel ikke vært så stort. Jeg er klar over at det tar lang tid å utvikle ny software/kretskort. Men slik jeg har tolket dette holder BMW fortsatt på med halvledere/chipper som er av 20 års+ alder (les: utviklet for en steinalder siden innen denne bransjen). Hadde man fokusert på dette under utvikling av nye bil modeller, at man hele tiden må fornye seg hadde overgangen nå muligens ikke blitt så stor/vanskelig.

Fant denne på nettet:


“I’ll make them as many Intel 16 [nanometer] chips as they want,” Intel chief executive Pat Gelsinger told Fortune last week during his visit to an auto industry trade show in Germany. 

https://fortune.com/2021/09/17/chip-makers-carmakers-time-get-out-semiconductor-stone-age/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...