Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Nå var ikke hensikten å starte noen elbil diskusjon, men jeg skjønner at min vinkling traff noe som kanskje er litt reelt. Altså at folk har såpass lyst på elbil, eller ny bil om du vil at man aksepterer å bli behandlet slik av forhandler og produsent. De fleste som kjøper ny bil i dag kjøpe en elbil, jeg mener ikke at det er noe alternativ å bestille en fossilbil i stede...som du er inne på så er situasjonen den samme der (ofte verre faktisk ettersom elbiler prioriteres med hensyn til flåte CO2). Det skal bli interessant å se om noen kommer til å avbestille. Lang leveringstid og eventuelle forsinkelser kan man tilgi, men når de begynner sånn som vi har sett her så vil jeg tro mange finner det utilgivelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er uholdbart å drive business på denne måten BMW gjør nå med å fjerne utstyr sånn helt plutselig uten tilstrekkelig beskjed og informasjon rundt, og uten mulighet til å kunne ettermontere det når det foreligger balanse i halvledermangelen. Ellers synes jeg det er smått interessant at man kan få en ny BMW med "M3 ytelser" til prisen av en 318d. Dessverre for BMW, vil denne modellen stort sett kanibalisere alle innstegsmodeller i samme prisleie som 316i/d-330i/e, 520i/d-530i/e etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Ellers synes jeg det er smått interessant at man kan få en ny BMW med "M3 ytelser" til prisen av en 318d. Dessverre for BMW, vil denne modellen stort sett kanibalisere alle innstegsmodeller i samme prisleie som 316i/d-330i/e, 520i/d-530i/e etc.

Du mener vel av prisen til en 320d xDrive, ettersom denne koster ca det samme som i4 M50. 318d får man ikke lenger så vidt jeg kan se. Ellers så viser jo dette hvor godt/galt ting er i Norge, ser man på Tyskland så koster en M340i ca 65 000 EUR mens en i4 M50i koster 69900 EUR. Hadde vi hatt disse prisene i Norge så hadde vel ikke denne tråden her eksistert en gang 😅

At dette blir BMW sin mest solgte modell i Norge tror jeg så gjerne, tror faktisk at denne kommer til å selge bedre enn iX (håper det). Hvorfor skal man velge en dau 530e når man kan få i4 M50? Det kommer nok fortsatt til å være de kundene som kjøper 530d eller 540i, samt X5 45e. Men som du sier så kommer nok i4 til å utslette hele innstegsmodell/ladbar hybrid slaget til BMW i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snur man litt på dette @Fredrik 90så er vel du så desp etter dieselbil med stor motor at du finner deg i og kjøpe en bil noen andre har spekket til seg.. Makan til upersonlig og kjøpe bruktbil.. 😉

 

Jeg handler ikke bil uten HUD. Er det slik å forstå at Bmw kan fjerne HUD fra utstyrslisten etter at bilen er gått i produksjon?? Nekter jeg og tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Skulebollen skrev:

Snur man litt på dette @Fredrik 90så er vel du så desp etter dieselbil med stor motor at du finner deg i og kjøpe en bil noen andre har spekket til seg.. Makan til upersonlig og kjøpe bruktbil.. 😉

 

Jeg handler ikke bil uten HUD. Er det slik å forstå at Bmw kan fjerne HUD fra utstyrslisten etter at bilen er gått i produksjon?? Nekter jeg og tro.

Man kan snu på det å si det slik selvsagt, men jeg har nå klart å få tak i bil som er mer eller mindre sånn jeg selv ville ha spekka den. Ville ikke forandre på noe særlig om jeg skulle kjøpt den helt ny, så da kjøpte jeg heller når den var 1 år gammel og første eier har tatt det første store tapet. Føler det er mest økonomisk når man først skal holde seg med dyr bil 😀

Men la oss nå ikke få dette til å handle om meg igjen, jeg må kunne stille kritiske spørsmål uten at det hele tiden skal vinkles mot meg. Jeg forstår at dette er en avledning i mangel på bedre motsvar, men la oss likevel forsøke 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Har folk så lyst på elbil at de bare sitter stille og godtar at forhandler og fabrikk regjerer sånn med spekken på bilene dere har bestilt? Det er jo ingenting som er sikkert her, vet jo ikke en gang hvor mye bilen kommer til å koste (moms?), hvilket utstyr den får eller når den blir levert. Setebredde justering på passasjersiden kan man sikkert leve uten, hvis man kompenseres. Men når man begynner å snakke om å miste HUD og oppgradert stereo så burde vel kamelsvelgingen blir litt mye? 

Kundene holdes på pinebenken, man kan ikke kansellere fordi da mister man plassen i køen om å få bil tidligst mulig. Kansellerer man og bestiller på nytt så snakkes det plutselig om levering i 2023. Men BMW vil ikke bekrefte endelig spekk før det er for sent å kansellere heller, og da sitter man jo i saksa ettersom bilen er gått i produksjon. 

Jeg har ikke hørt noe fra forhandler om bortfall av valgt utstyr enda. Skal sende en mail til dem i løpet av uka for å få bekreftet avkreftet dette. Jeg ble forespeilet levering Q1 2022 da jeg bestilte i juli 2021. Setebreddejustering for passasjer kan man som du skriver sikkert leve med såfremt man får avslag i pris. Jeg har bestilt en bil med absolutt alt utstyr. Jeg kan garantert ikke leve med bortfall av HarmanKardon og HUD. Så hvis dette blir tilfelle så blir det ikke i4 M50  på meg. Dessverre så sliter jeg med å godta noe bortfall av utstyr når man har vært rimelig tidlig ute og håper det at man har vært tidlig ute blir prioritert. Det blir for dumt med fullspeca bil men mangler HUD, beste stereo og elektrisk setejustering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fredrik 90 said:

Man kan snu på det å si det slik selvsagt, men jeg har nå klart å få tak i bil som er mer eller mindre sånn jeg selv ville ha spekka den. Ville ikke forandre på noe særlig om jeg skulle kjøpt den helt ny, så da kjøpte jeg heller når den var 1 år gammel og første eier har tatt det første store tapet. Føler det er mest økonomisk når man først skal holde seg med dyr bil 😀

Men la oss nå ikke få dette til å handle om meg igjen, jeg må kunne stille kritiske spørsmål uten at det hele tiden skal vinkles mot meg. Jeg forstår at dette er en avledning i mangel på bedre motsvar, men la oss likevel forsøke 👍

Du skal ha for forsøket i hvert fall, ser ikke annet enn at noen rasjonaliserer sine egne valg også over her. 

Det såkalte "kritiske spørsmålet" ditt gjelder veldig mye i dagens samfunn, tenk at noen faktisk aksepterer å inngå trippelt kompromiss i dagens bilmarked med så mye fint å velge i. Kjøpe bil med "gammeldags" illeluktende, støyende dieselmotor, OG risikere at noe av utstyret ikke kan leveres pga. halvleder mangel. OG atpåtil være så dum at de betaler full avgift på bilen.

PS: Det er flere grunner enn pris til å velge en I4 M50 framfor en M340i, så det var nok ett blindskudd, og forsøk på provokasjon i denne tråden.

 

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@CrZyWiz

Du går iallfall fem på hver gang 😅

1 time siden, Motorhavaristen skrev:

Jeg hadde lett valgt en M440i hvis prisen var lik 😁

Der er vi to, men bruken av en i4 ville nok uansett vært mer økonomisk uansett hvilket land man kjøper i. Men jeg tror nok ikke at en som kjøper en M440i vurderer en i4 samtidig, eller motsatt. To helt like biler, men likevel veldig forskjellige...fasinerende egentlig 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, fupsaker skrev:

Fikk melding av forhandler nå: Tidligst produksjon i Q1 '22. Da må det en ventebil på plass før jeg blir gal av  i3 som familiebil for fire. 😛 

Hva vil det si? Har fått forespeilet levering i mars/april. Bestilte 25 juni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Hva vil det si? Har fått forespeilet levering i mars/april. Bestilte 25 juni

Jeg vet ikke, han ringer meg i morgen. Så spm er hva jeg skal ha mens jeg venter. Må være noe som er enkelt å bli kvitt uten særlig tap. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...