Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Ampera 50’ til eller fra på en bil i disse prisleiene er egentlig ikke det store. Men om vi snakker Q2 2023 så er det jo ikke så gøy. 😕 

Det er ikke prisen som er utslagsgivende , det er den håpløse lange leveringstiden som er utfordringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neimen ikke greit å kjøpe ny bil i dag, man kan spørre seg når ting skal normalisere seg igjen. Noe annet som er dritt er jo at utvalget på brukt i fremtiden også kommer til å bli krevende, da det ikke vil være noen komplette utstyrsvarianter å velge. Det blir nok til at man unngår 2022/23 modellene.

Ellers så synes jeg det er en snodig taktikk av BMW å øke prisene nå, er jo ikke så mange andre som gjør dette. Særlig nå som elbiler over 600 000 får litt mer motbakke nå som momsen innføres. Selv om ikke det handler om store summer så mener en samlet bransje at dette totalt sett vil slå negativt ut for salget av dyre elbiler. Hvis iX 50 nå skal koste over en mill, før utstyr og vinterdekk så begynner det jo å mye penger. Hele sukessen har jo vært at man får en diger familiebil med alt det man vil ha på skikkelig billigsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik 90 said:

Det er neimen ikke greit å kjøpe ny bil i dag, man kan spørre seg når ting skal normalisere seg igjen. Noe annet som er dritt er jo at utvalget på brukt i fremtiden også kommer til å bli krevende, da det ikke vil være noen komplette utstyrsvarianter å velge. Det blir nok til at man unngår 2022/23 modellene.

Ellers så synes jeg det er en snodig taktikk av BMW å øke prisene nå, er jo ikke så mange andre som gjør dette. Særlig nå som elbiler over 600 000 får litt mer motbakke nå som momsen innføres. Selv om ikke det handler om store summer så mener en samlet bransje at dette totalt sett vil slå negativt ut for salget av dyre elbiler. Hvis iX 50 nå skal koste over en mill, før utstyr og vinterdekk så begynner det jo å mye penger. Hele sukessen har jo vært at man får en diger familiebil med alt det man vil ha på skikkelig billigsalg.

Jøss, det visste jeg ikke. Var ganske enkelt, bare å konfigurere og bestille tidlig, mens drømmerne satt på forum å fortalte hva som var riktig eller galt. Da blir min 22mod som er topputstyrt bra unik da! 😎

 

Newsflash: Det er mange flere grunner enn pris til å handle en elektrisk bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, CrZyWiz skrev:

Jøss, det visste jeg ikke. Var ganske enkelt, bare å konfigurere og bestille tidlig, mens drømmerne satt på forum å fortalte hva som var riktig eller galt. Da blir min 22mod som er topputstyrt bra unik da! 😎

 

Newsflash: Det er mange flere grunner enn pris til å handle en elektrisk bil. 

Ja det var nok helt klart lurt å være tidlig ute her, det er vel aldri lurt å sitte  for lenge på gjerdet. Det straffer seg nå som bilene hverken kan leveres til normal tid eller være komplett utstyrte. Men om det blir slik at en hel haug med biler skal leveres til neste år uten viktig utstyr som HUD eller stor stereo så vil jo dette bli biler som får svekket andrehåndsverdi. Når bruktbil kjøperen i 2026 da skal ha brukt i4 så vil man jo se ett mønster i at 22 modellene ofte mangler vesentlig utstyr. Forutsatt at bilforhandlerene ikke har fått til en ordning hvor utstyr ettermonteres.

Ja det er mange grunner til å velge elbil, men pris/kostnad er den helt klart største og viktigste motivasjonsfaktoren her. Det sier seg jo selv når myndighetene tilrettelegger slik de gjør for å få dette til å bli ett prisgunstig alternativ. Når denne fordelen svekkes så tror bilbransjen at salget også svekkes. Ikke til fordel for nye fossil/hybrid biler da disse også øker i pris. Men folk velger kanskje brukt eller velger å beholde bilen de har fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det var nok helt klart lurt å være tidlig ute her, det er vel aldri lurt å sitte  for lenge på gjerdet. Det straffer seg nå som bilene hverken kan leveres til normal tid eller være komplett utstyrte. Men om det blir slik at en hel haug med biler skal leveres til neste år uten viktig utstyr som HUD eller stor stereo så vil jo dette bli biler som får svekket andrehåndsverdi. Når bruktbil kjøperen i 2026 da skal ha brukt i4 så vil man jo se ett mønster i at 22 modellene ofte mangler vesentlig utstyr. Forutsatt at bilforhandlerene ikke har fått til en ordning hvor utstyr ettermonteres.

Ja det er mange grunner til å velge elbil, men pris/kostnad er den helt klart største og viktigste motivasjonsfaktoren her. Det sier seg jo selv når myndighetene tilrettelegger slik de gjør for å få dette til å bli ett prisgunstig alternativ. Når denne fordelen svekkes så tror bilbransjen at salget også svekkes. Ikke til fordel for nye fossil/hybrid biler da disse også øker i pris. Men folk velger kanskje brukt eller velger å beholde bilen de har fra før. 

hmmmm.... jeg bestilte midt i september og la på så og si alt av utstyr (e-sim forsvinner, men det bryr meg ikke) Min selger har ikke fått noen indikasjoner på at noe mer blir tatt bort. Er i verste fall de som bestiller framover som kan få litt reduksjon i tilgjengelig ekstrautstyr. Blir i så fall 2023 mod. som er "dårlig" utstyrt. Tror ikke vi skal krisemaksimere dette nå. Chip-situasjonen kan bli litt bedre enn "eksperter" forventer. Tviler STERKT på at f.eks. HUD eller oppgradert stereo blir fjernet for de som har dette i bestilling. Da hadde dette først blitt fjernet som tillvalg på configuratoren 🙂
Det blir lenge å vente ja, men koser meg med 530e`n så lenge...🤘😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at prisen nå går opp tviler jeg på at de som har kjøpt og bestilt tidlig vil få noe særlig redusert restverdi om noe utstyr mangler.  Det er jo uansett ikke snakk om at bilene blir dårlig utstyrt (i mine øyne). Jeg tror kanskje  heller de som får levert tidlig er heldige og får en veldig bra elbil til en veldig bra pris og med relativt lavt verditap de første årene. Men det er jo veldig styrt av evt. moms, prisutvikling og hvordan fremtidig leveranse situasjon blir.

Ellers så er det jo forståelig at BMW setter opp prisene i og med at etterspørselen er så høy og de sannsynligvis ikke klarer å levere så mange biler som de faktisk kunne solgt (så hvorfor ikke heller tjene litt mer per bil mens man venter på at leveransesituasjonen forbedres?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jarod skrev:

Jeg kommuniserte med min selger idag. Han sier (fortsatt) at eneste som faller bort er esim og funksjoner på passasjersete. 

Jeg bestilte første dagen det var mulig i juni og den skulle gå i produksjon veldig snart nå

Skulle din? Min selger sier de ikke vet, samtidig som at de ikke har fått beskjed om bortfall av noe på min. Skal sies at jeg valgte M-seter og ikke vanlige sportsseter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, fupsaker skrev:

Skulle din? Min selger sier de ikke vet, samtidig som at de ikke har fått beskjed om bortfall av noe på min. Skal sies at jeg valgte M-seter og ikke vanlige sportsseter..

Jeg har valgt supercharged med vanlige sportsseter fordi jeg vil ha mørkebrune seter (M-sport setene var kun mulig med sort og lysebrunt). Selger sier at korsryggstøtte og elektrisk breddejustering faller bort på passasjersetet foran. Du slipper kanskje unna dette pga du har valgt M-seter. eSim faller også bort, men dette hadde jeg ikke med i bestillingen min uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mye synsing og spekulasjoner på pris og utstyr. Vedrørende sistnevnte - vet man vel ikke 100% før bilene nærmer seg. Later til at det er veldig stort sprik i kunnskap og engasjement hos de ulike lokasjonen og selgerne, noe jeg også har registrert tidligere, synd.

Til syvende og sist er brukeropplevelsen særdeles personavhengig - dessverre.

Mtp pris er dette også veldig avhengig av etterspørsel og tilgang.
Når man nå ser at leveringstiden er mer eller mindre to år og prisen(e) er på vei opp, betyr det sannsynligvis at prisene vil holde seg svært bra. Ser frem til både i4 og iX, tror de vil gjøre det bra i de fleste markeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt bilen M50 med alt utstyr som gikk an å hukke av for unntatt seteventilasjon og bremser med rød kaliper (har valgt Potimaoblå, så da synes jeg de blå M-sportbremsene var passende). Kom da på ca 755.000,- minus rabatter.

Jeg ga beskjed om at jeg ville ha beskjed om det var noen endringer, men har ikke fått noe melding om bortfall av utstyr. Jeg bestilte midt i august, og levering ble antydet august neste år.

I utgangspunktet tenker jeg at skulle de begynne å ribbe bilen for utstyr vil jeg ikke ha den, da får de enten vente med leveranse til de kan levere det jeg har bestilt, hvis ikke vil jeg vudere avbestilling.

Har lite lyst til å få rabatter pga bortfall av utstyr jeg har ønsket å krysset av for, da vil jeg helt sikkert ergre meg over det så lenge jeg har den.

Skulle jo tro denne chipmangelen må ta slutt på et tidspunkt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chipmangelen tar nok slutt, men det kan ta tid. En kan bygge ny fabrikk, men kilder sier det tar ca. to år fra en fabrikk står ferdig til den første chippen er laget. Pandemien har fucket opp mye, det er mange ledd og helt til utvinning av råvarer. Hvor alle er berørt av oppsigelser eller permiteringer. Det som allerede finnes på markedet "brukes opp" og når alle vil ha så blir det begrenset. Det er vel smått åpnet igjen, men som sagt, mange ledd som skal få hjulene i gang og hele verden vil ha. I tillegg kreves det mye vann i produksjonen, men i østen har det vært tørke. Og noen fabrikker hadde vel brent ned. Så har vi transportsiden, det er heller ikke ukjent at internasjonal transport er under press, det er containermangel verden rundt og båter/biler for å ta de med. Tja.. hva mer… under pandemien har etterspørselen etter hjemmeelektronikk skutt i været, alt fra kjøkkenmaskiner til spillkonsoller. Så situasjonen er ikke firkantet… 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...