Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Synes det er greit å følge med og få input, jeg blir mellommann på opphavet som virkelig har fått smaken etter et halvt års eie med i3S og vurderer både i4M50 og iX50, det er ventetiden som holder igjen. Så om jeg personlig dessverre ikke er i målgruppen pr. dags dato så er jeg likevel litt det. Så det er ikke meningen å virke negativ med chipmangelinnleggene og prisøkning, men da er det fint å få svar her!!. :) 
 

Det som også er fint er jo at i4M50 tar 1600kg hengervekt, og det kommer godt med når en drar mye henger og campingvogn som er tilfellet her! Det er også en av de punktene som gjør i4 så attraktiv! 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt lang ventetid i Norge fordi den kvoten som Norge har fått er utsolgt. Mange andre land er ikke i nærheten av å få solgt ut sin kvoter, så siden Norge er et så stort marked for el-biler er det faktisk en mulighet at Norge får overført en god del "biler" fra disse andre landene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, snakket med selger idag på Bavaria, og han har på nytt bekreftet min bestilling med nesten alt utstyr er pr nå ok. Min bestilling inneholder bla esim og Msportseter.

Jeg nevnte at det var en del diskusjon på Bimmers hvor det hevdes at en del utstyr ville falle bort. Han svarte til det at han hadde registrert det og at jeg ikke måtte bekymre meg. Jeg fikk i ettermiddag bekreftet min bestilling på nytt. Tidligere har han også sagt at i4M50 er en prioritert modell av BMW vedrørende chipmangel. Jeg velger å tro at bilen leveres med bestilt utstyr inntil jeg får beskjed om noe annet 🙂

Ellers nevnte han at i4M50 stiger 40.000,- til mandag, og iX50 80.000,- eks. eventuell mva.

Så det er jaggu mye forskjellig info ute å går vedrørende denne chipmangelen og bortfall av utstyr på allerede bestilte biler fra de forskjellige selgerene.😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maxmek skrev:

Hei, snakket med selger idag på Bavaria, og han har på nytt bekreftet min bestilling med nesten alt utstyr er pr nå ok. Min bestilling inneholder bla esim og Msportseter.

Jeg nevnte at det var en del diskusjon på Bimmers hvor det hevdes at en del utstyr ville falle bort. Han svarte til det at han hadde registrert det og at jeg ikke måtte bekymre meg. Jeg fikk i ettermiddag bekreftet min bestilling på nytt. Tidligere har han også sagt at i4M50 er en prioritert modell av BMW vedrørende chipmangel. Jeg velger å tro at bilen leveres med bestilt utstyr inntil jeg får beskjed om noe annet 🙂

Ellers nevnte han at i4M50 stiger 40.000,- til mandag, og iX50 80.000,- eks. eventuell mva.

Så det er jaggu mye forskjellig info ute å går vedrørende denne chipmangelen og bortfall av utstyr på allerede bestilte biler fra de forskjellige selgerene.😕

Esim kan du nok regne med faller bort, for de mangler visstnok noe godkjenning fra enten datatilsynet eller så mangler det en teleoperatørdeal eller noe, utifra hva jeg har hørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mariuse34 skrev:

9Esim kan du nok regne med faller bort, for de mangler visstnok noe godkjenning fra enten datatilsynet eller så mangler det en teleoperatørdeal eller noe, utifra hva jeg har hørt. 

Hei, enda en påstand som ikke dokumenteres ("visstnok, enten,eller noe,utifra hva jeg har hørt"). Er det informativt å skrive en så svevende melding?

Det ville overraske meg om BMW Norge ikke vil ha dette på plass og klarer å få orden på det innen levering av bilene.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Maxmek skrev:

Hei, enda en påstand som ikke dokumenteres ("visstnok, enten,eller noe,utifra hva jeg har hørt"). Er det informativt å skrive en så svevende melding?

Det ville overraske meg om BMW Norge ikke vil ha dette på plass og klarer å få orden på det innen levering av bilene.

Da tipper jeg du blir overrasket. Etter hva jeg har hørt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mariuse34 skrev:

Esim kan du nok regne med faller bort, for de mangler visstnok noe godkjenning fra enten datatilsynet eller så mangler det en teleoperatørdeal eller noe, utifra hva jeg har hørt. 

 

35 minutter siden, Mariuse34 skrev:

Da tipper jeg du blir overrasket. Etter hva jeg har hørt ;)

BMW har avtale med Vodafone om datatjenester knyttet opp mot personlig esim, vodafone er jo ikke etablert i Norge så vil tro denne avtalen ikke er mulig her i Norge. Det burde dog ikke være noe teknisk hindring fra å benytte personlig esim med Telenor eller Telia. De begge støtter esim på for eks apple devicer. Personlig esim vil kunne gi bilen "online" tilgang på kundens regning, wifi hotspot osv. Dette vil jeg også tro BMW kan gi via sitt eget system som bilen er online med. Bilen skal jo få OTA oppdateringer så den må være på nett. Men da vil jeg tro brukte GB vil måtte betales for via BMW ikke via eget abonnement.

At Datatilsynet skulle være i mot dette høres merkelig ut, da må det være mer de ser på en bare personlig esim.
De kan muligens ha noen innvendinger med tanke på GDPR / sporing av bruker via BMW systemet når du knytter opp bilen med BMW ID. Men dette vil isåfall gjelde flere modeller som også komme ruten esim. Da alle nyere BMW er "online".

NKOM kan muligens ha noe å si på teknisk løsning med tanke på stråling osv men nå synser jeg så ikke ta dette så seriøst.

Det enkleste for BMW er jo å fjerne esim da dette er helt nytt, og de har bilen på nett med eget esim sikkert.
Må de spare på noe grunnet denne berømte chip-mangelen er vel esim det enkleste å fjerne uten for mye klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del holder meg til hva min selger forteller meg, og det var at e-sim faller bort på alle biler i norge da det ikke er klargjort for dette her. Chip mangel er nok også en faktor her. Tror vi som har bestilt i4 skal være fornøyd med at det ikke er mer som forsvinner. Andre modeller og merker blir mye hardere rammet. Ser ut som BMW`s elbilsatsing er viktig og derfor blir mye mindre berørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjennern skrev:

 

BMW har avtale med Vodafone om datatjenester knyttet opp mot personlig esim, vodafone er jo ikke etablert i Norge så vil tro denne avtalen ikke er mulig her i Norge. Det burde dog ikke være noe teknisk hindring fra å benytte personlig esim med Telenor eller Telia. De begge støtter esim på for eks apple devicer. Personlig esim vil kunne gi bilen "online" tilgang på kundens regning, wifi hotspot osv. Dette vil jeg også tro BMW kan gi via sitt eget system som bilen er online med. Bilen skal jo få OTA oppdateringer så den må være på nett. Men da vil jeg tro brukte GB vil måtte betales for via BMW ikke via eget abonnement.

At Datatilsynet skulle være i mot dette høres merkelig ut, da må det være mer de ser på en bare personlig esim.
De kan muligens ha noen innvendinger med tanke på GDPR / sporing av bruker via BMW systemet når du knytter opp bilen med BMW ID. Men dette vil isåfall gjelde flere modeller som også komme ruten esim. Da alle nyere BMW er "online".

NKOM kan muligens ha noe å si på teknisk løsning med tanke på stråling osv men nå synser jeg så ikke ta dette så seriøst.

Det enkleste for BMW er jo å fjerne esim da dette er helt nytt, og de har bilen på nett med eget esim sikkert.
Må de spare på noe grunnet denne berømte chip-mangelen er vel esim det enkleste å fjerne uten for mye klager.

Ja sjekket igjen nå og det er mangel på avtale som stopper det, ikke datatilsynet. Ikke spesiell vilje til å løse det heller foreløpig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Mariuse34 skrev:

Ja sjekket igjen nå og det er mangel på avtale som stopper det, ikke datatilsynet. Ikke spesiell vilje til å løse det heller foreløpig 

Det høres mer ut som noe som kan stemme :) antar BMW sentralt har avtale med vodafone på «integrert» sim. Og må derfor «tvinge» kjøperne inn på en avtale med vodafone på personlig esim. Sikkert for at de fikk en god pris på «integrert» sim med mobildata hos vodafone. PS: jeg bare gjetter her så ikke ta det for god fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grubler på interiørfarger...

Har foreløpig valgt Sensatec/Alcantara, men begynner å lure på om jeg skal ha noe mer spennende :)

Er det noen som har fått tilbud på Portimao blå i4 M50 med Tacora Red eller Cognac interiør og som har lyst til å dele link til siden med bilder/video som fulgte med tilbudet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...