Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Maxmek skrev:

Jeg har bestile en I4, og har gjort meg noen tanker vedrørende det og strømprisene vi nå ser.

Jeg har ingen erfaring med EL-bil, men har jo lest en del. Ta feks at vinterstid så bruker EL bilen 2,7Kw/mil, ganger man dette med en kraftpris på 4,0kr pr/Kw, så koster det  10,80 kr pr mil i strøm, Min 530d bruker på langkjøring ca 0,6 når jeg ligger i ca 110km/t, snittforbruket mitt ligger på 0,71. Her i Arendal fyller vi diesel for ca 14,- pr/liter, da blir kostnaden pr mil på 8,40 pr mil. Dvs godt og vel 2kr billiger pr mil med diesel, og det værste er at jeg tror vi vil få se strømpriser denne vinteren som kan doble seg fra dagens ekstrempris.

Så da lurer jeg på om jeg bare må sette I4 til utstilling og beholde dieselen. Blir som @Fredrik 90tenker diesel er best, og når man fyller tanken har man mer enn 100 mil rekkevidde, og sparer penger for hver km man kjører.

 

PS, dette er jo satt litt på spissen, men våre politikere har etter min mening solgt arvesølvet vårt (strømmen) til EU, og vi stakkars forfrosne nordboere må betale for gildet.

Om en legger hjemmelading til grunn. Så må en ha superlader i hjemmet for å få til at det koster 4kr/Kw. Og sette den på i tidsrommet kl 16-18. De aller fleste kan fint styre ladingen til å være på natta når prisene fortsatt er en del lavere. (Selv om de i natt får en all-time-high med ca 2.5kr/Kw inkl avgifter på Østlandet). Men snitt for den siste mnd er vel fortsatt ca 60-70øre + tillegg?

En artikkel beskrev at strømpris måtte opp på 6-7kr/Kw før elbil ble like dyrt som fossil. Men innen den har kommet så høyt så vil nok fossil også ha steget såpass at el uansett vil lønne seg 🙏

Endret av Jan E-28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan jo mene mye om elbiler, men at pumpeprisen nå er flyttet inn i huset er det liten tvil om. Jeg mener vi bare har sett bunnen av isfjellet hva gjelder strømpriser fremover, og en kan jo tenke seg hvordan dette blir når alt skal gå på strøm innen fire-fem år. Selv ser jeg at strømprisen i morgen vil ligge på 5,24kr per kWt på det meste, og da kommer nettleien i tillegg. Tar man så hensyn til at nettleien blir dyrere neste år (spar meg for påstander om at den blir billigere - ja, det gjelder dersom man bruker 0-5kWt i én time), blir det riktig så festlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, fupsaker skrev:

Gran coupe vel? ;) 

Ja Gran "Coupe"...ikke en saloon bil (sedan) som britene kaller det :) 

1 minutt siden, justemann skrev:

Eller Combi Coupe? 😬🤔😅

 

 

Ja dette er jo det man på 90 tallet kalte Combi Coupe, altså en 5 dørs bil med stor bakluke og skrående hekk. Men jeg må jo legge til at en 4 serie Gran Coupe er mye mer en Coupe-bil enn en hva en f eks 5 dørs Nissan Primera var før i tiden ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja Gran "Coupe"...ikke en saloon bil (sedan) som britene kaller det :) 

Ja dette er jo det man på 90 tallet kalte Combi Coupe, altså en 5 dørs bil med stor bakluke og skrående hekk. Men jeg må jo legge til at en 4 serie Gran Coupe er mye mer en Coupe-bil enn en hva en f eks 5 dørs Nissan Primera var før i tiden ;) 

Ånei fysj, ikke bland Nissan Deprimera inn her nå! Min første bil og helst en bil jeg bare vil glemme 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man godt etter på et av bildene fra linken ovenfor så har den ene bilen 20 tommers felger uten skjermbredere (den i Brooklyn grey) Er dette noe man kan be om? Jeg har bestilt bilen i Tanzanite blue med 20 tommerne, men er litt redd for at bilen kan bli litt rar på vintern med dekk som er 4 cm smalere enn sommerdekka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...