Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Mariuse34 skrev:

Vel, her kommer en liten rapport basert på en kveld i tett snødrev i Oslo. 

20211208_192140.thumb.jpg.8e53f1df976e3f53e94fca93835ff9d4.jpg
Dette er defintivt en BMW du kan ha det gøy med i snøvær. Vektbalansen i bilen er utrolig bra. Om @Fredrik 90 fortsetter med fossilbildyrkingen og kjøper en 440i eller 440d etter å ha testet denne så skjønner jeg ingenting. Jada, jeg kan forstå at man kjøper en m4 istedenfor, men denne kjører runder rundt en 40i eller 40d. Det er en fantastisk BMW som tilfeldigvis kjører elektrisk. Jeg skulle ut og kjøre i 20 min og ble ute i 3 timer. 

Ref bagasjeromsplass så er den overraskende ok, men det kan bli krevende med takboks for de som tenker det, selv om vinkel på bagasjeluka dog kan justeres. 

Når det gjelder barnesetet så går det temmelig ok. Keep in mind at jeg er rett under 180, så for lange menn kan det bli krevende å ha setet bak førersetet. Men passasjersetet står en cm cirka lenger fremme enn jeg har førersetet her. Kunne garantert mikket det til mer og. 

20211208_192112.thumb.jpg.c1889ded2dcb516599ad0ac39f04d121.jpg

Hehe! Skjønner du ikke hvorfor jeg dyrker fossilmotoren? 😀 Har du ikke hørt svevet og kjent på den nydelige, klassiske godfølelsen BMW sin B58 sekser gir? 😅 Da synes jeg du har mista plottet litt. Greit nok at man skal snakke frem elbiler, men for meg så handler bil og BMW om noe helt annet...det må jeg jo da følgelig betale mer avgifter for. Også må jeg jo innrømme at jo mer bilpressen og myndighetene prøver å prakke på meg elbil jo mer kommer jeg til å dyrke fossilbilen. Jeg digger å kjøre elbil, men til meg selv og i lengden må jeg ha lyd og følelsen at noe rører på seg der fremme når jeg gir gass. Jeg er en håpløs petrolhead, eller fossilhead siden jeg også digger diesel. Batteridrill er ikke like macho som en motorsag for å sette det veldig på spissen. i4 kjører selvfølgelig ikke i ring rundt M440i...det blir for dumt å hevde uten å ha prøvd bilene back to back. Særlig når Autogefül og ett par andre utenlandske bilmedier mener i4 føles en tanke tung og har ikke like skarp styring som en M440i (men jeg må påpeke at dette er stort sett det det eneste "nagative" de har sagt om i4). Å blaste nedover Autobahn med verdens beste rekkeseksere under panseret er virkelig noe jeg nyter og gjør så ofte jeg kan (jeg flyr ikke innenfor Europa...ja jeg vet..sært) Mange forsøker å skape ett tabu rundt det å kjøre fossilbil på samme måte som de som røyker...der bør vi ikke havne når det kommer til bil. Men nok om det, nå ble det nok ett langt foredrag om noe som ikke har noe med denne tråden å gjøre i det hele tatt. La oss respektere at vi er forskjellige og har forskjellige behov. Noen er nyfrelste elbilfans og andre er petrolheads 😀

i4 er en fabelaktig bil som jeg har ingen problemer med å forstå at kan føles som en ekte BMW. Alle priser og godomtale har vært så velfortjent som det kan bli, og for Norge er jo dette en gavepakke for de fleste. Flere jeg kjenner som "aldri skal ha elbil" venter på sin i4...det er litt komisk. Det viser bare at når folk kan få ett skikkelig produkt som ikke det står Tesla på eller som ser ut som en Mikke Mus bil så er de villige til å prøve. 

Når det gjelder plass i baksetet så synes jeg det så lovende ut på det bildet der. Ble litt skeptisk etter kun å ha kikka bak i en 4-serie Gran Coupe. Vårt barnesete er noe større enn det på bildet men til gjengjeld er kona mi lita og nett så passasjersetet kan stå lenger frem. Utfordringen blir vel når/hvis det kommer en nr to etterhvert. Men det får vi ta da 😅 Når det gjelder bagasjeplass så tror jeg/ser det ut som at man ikke skal se seg blind på antall liter. Den praktiske hatchback luken gjør at man kan pakke feriebagasjen litt annerledes enn det man kan med iallfall en sedan. Jeg tror faktisk, på tross av mindre volum i liter at jeg kan få med meg mer  bagasje i i4/4-serie GC enn i G30. Skal bli spennende å prøve denne bilen selv😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mariuse34 du har ikke mulighet til å teste digital key?

På flere forum så diskuteres det om at det er pluss varianten eller ikke. BMW har ikke kommet med konkret info om det.

Også lurer jeg på om gesture control er med eller ikke, dog tviler ut ifra det jeg har hørt så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hehe! Skjønner du ikke hvorfor jeg dyrker fossilmotoren? 😀 Har du ikke hørt svevet og kjent på den nydelige, klassiske godfølelsen BMW sin B58 sekser gir? 😅 Da synes jeg du har mista plottet litt. Greit nok at man skal snakke frem elbiler, men for meg så handler bil og BMW om noe helt annet...det må jeg jo da følgelig betale mer avgifter for. Også må jeg jo innrømme at jo mer bilpressen og myndighetene prøver å prakke på meg elbil jo mer kommer jeg til å dyrke fossilbilen. Jeg digger å kjøre elbil, men til meg selv og i lengden må jeg ha lyd og følelsen at noe rører på seg der fremme når jeg gir gass. Jeg er en håpløs petrolhead, eller fossilhead siden jeg også digger diesel. Batteridrill er ikke like macho som en motorsag for å sette det veldig på spissen. i4 kjører selvfølgelig ikke i ring rundt M440i...det blir for dumt å hevde uten å ha prøvd bilene back to back. Særlig når Autogefül og ett par andre utenlandske bilmedier mener i4 føles en tanke tung og har ikke like skarp styring som en M440i (men jeg må påpeke at dette er stort sett det det eneste "nagative" de har sagt om i4). Å blaste nedover Autobahn med verdens beste rekkeseksere under panseret er virkelig noe jeg nyter og gjør så ofte jeg kan (jeg flyr ikke innenfor Europa...ja jeg vet..sært) Mange forsøker å skape ett tabu rundt det å kjøre fossilbil på samme måte som de som røyker...der bør vi ikke havne når det kommer til bil. Men nok om det, nå ble det nok ett langt foredrag om noe som ikke har noe med denne tråden å gjøre i det hele tatt. La oss respektere at vi er forskjellige og har forskjellige behov. Noen er nyfrelste elbilfans og andre er petrolheads 😀

i4 er en fabelaktig bil som jeg har ingen problemer med å forstå at kan føles som en ekte BMW. Alle priser og godomtale har vært så velfortjent som det kan bli, og for Norge er jo dette en gavepakke for de fleste. Flere jeg kjenner som "aldri skal ha elbil" venter på sin i4...det er litt komisk. Det viser bare at når folk kan få ett skikkelig produkt som ikke det står Tesla på eller som ser ut som en Mikke Mus bil så er de villige til å prøve. 

Når det gjelder plass i baksetet så synes jeg det så lovende ut på det bildet der. Ble litt skeptisk etter kun å ha kikka bak i en 4-serie Gran Coupe. Vårt barnesete er noe større enn det på bildet men til gjengjeld er kona mi lita og nett så passasjersetet kan stå lenger frem. Utfordringen blir vel når/hvis det kommer en nr to etterhvert. Men det får vi ta da 😅 Når det gjelder bagasjeplass så tror jeg/ser det ut som at man ikke skal se seg blind på antall liter. Den praktiske hatchback luken gjør at man kan pakke feriebagasjen litt annerledes enn det man kan med iallfall en sedan. Jeg tror faktisk, på tross av mindre volum i liter at jeg kan få med meg mer  bagasje i i4/4-serie GC enn i G30. Skal bli spennende å prøve denne bilen selv😀

I4, Taycan og Audi etron GT RS viser temmelig godt hvordan BMW og AUdi/porsche tar elbil mer alvorlig enn noen av de andre akkurat nå. Dette er en gamechanger. Det er elbil 2.0. Bensin er supernice, men dette er starten på slutten for noe annet enn el, for disse bilene begynner å bli så alvorlig bra at det er vanskelig å tenke seg hvor ting er om bare 5 år. 440i er en nice bil. 40i er en supernice motor. Men de blir irrelevante fort nå. Det er sikkert surt for dem som ikke liker elbiler, men trøsten er at elbiler nå blir noe HELT annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Fredrik 90 said:

Når det gjelder plass i baksetet så synes jeg det så lovende ut på det bildet der. Ble litt skeptisk etter kun å ha kikka bak i en 4-serie Gran Coupe. Vårt barnesete er noe større enn det på bildet men til gjengjeld er kona mi lita og nett så passasjersetet kan stå lenger frem. Utfordringen blir vel når/hvis det kommer en nr to etterhvert. Men det får vi ta da 😅 Når det gjelder bagasjeplass så tror jeg/ser det ut som at man ikke skal se seg blind på antall liter. Den praktiske hatchback luken gjør at man kan pakke feriebagasjen litt annerledes enn det man kan med iallfall en sedan. Jeg tror faktisk, på tross av mindre volum i liter at jeg kan få med meg mer  bagasje i i4/4-serie GC enn i G30. Skal bli spennende å prøve denne bilen selv😀

Nå skal jeg være forsiktig med å dra inn F36 for mye i denne tråden, men et visst sammenligningsgrunnlag er det jo mtp. bilens design/karosseriform og at G26 er direkte arvtager med ganske like mål. 

Jeg er 176cm høy, og hadde ikke hatt noen problemer med å ha barnesete bak førerstolen, all den tid jeg har god plass til beina når jeg sitter i passasjerstolen med barnesetet bak (Cybex Cloud og deretter Sirona, svingbare seter). Setet står kanskje ett hakk lengre framme på passasjersiden enn førersiden når jeg kjører, men ingen problemer å ha det i denne passasjerstolposisjon når jeg kjører. Kona mi er lavere enn meg, så der har vi heller ingen problemer.

Du får med deg mer bagasje i en kombicoupé som G26 enn i en sedan OM du tar bort hattehylla og pakker opp til bakruta, men dette ble jeg jo sablet ned av deg for å gjøre tidligere i denne tråden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mariuse34 skrev:

I4, Taycan og Audi etron GT RS viser temmelig godt hvordan BMW og AUdi/porsche tar elbil mer alvorlig enn noen av de andre akkurat nå. Dette er en gamechanger. Det er elbil 2.0. Bensin er supernice, men dette er starten på slutten for noe annet enn el, for disse bilene begynner å bli så alvorlig bra at det er vanskelig å tenke seg hvor ting er om bare 5 år. 440i er en nice bil. 40i er en supernice motor. Men de blir irrelevante fort nå. Det er sikkert surt for dem som ikke liker elbiler, men trøsten er at elbiler nå blir noe HELT annet. 

Det er vel ingen her som trekker i tvil om de tre store ikke tar elbil på alvor, særlig nå som BMW også fikk opp farta litt etter å ha hvilt litt på laurbærene i noen år etter i3. Hvis BMW fortsetter med samme oppskrift som med i4 så er dette helt klart en Gamechanger for BMW og elektriske biler generelt. Jeg liker den "Power of choice" strategien de nå legger frem, altså at plattformene kan leveres med el drift, hybrid eller fossil. Personlig har ikke jeg troa på den strategien som bla VW kjører med ID serien sin, at man skal selge en separat modellserie side om side med den tradisjonelle modellserien. Dette ser jeg for meg at kompliserer ting, gjør produksjon og utvikling dyrere samt at det kan skade salget. Jeg ser for meg at det er mye lettere å få en årelang Golf kunde over i en elektrisk Golf enn en ID3. Var jo nettopp derfor e-Golf var en stor suksess, og det er derfor i4 treffer så mange hjerter. Det er tryggheten av det man er vant med fra før :) 

Starten på slutten av noe annet en el kan man jo selvsagt si, sånn sett så kan man jo si at begynnelsen på slutten for fossilmotoren startet tilbake i 2012 da Model 3 og Leaf kom på markedet. Den slutten kan bli langdryg ser det ut som, så dette tar jeg som petrolhead med knusende ro. BMW har gått ut og sagt at de kommer til å fortsette å utvikle fossilmotoren, men følgelig med økt fokus på å også utvikle elmotorer. Jeg tror at det skal lages fossilmotorer i minst 10-15 år til så dette er ikke "krise". Vi må huske på at den situasjonen vi ser i Norge ikke automatisk lar seg overføre til Europa, Asia eller USA. Det går i "norsk" retning, men i veldig variert tempo for de forskjellige markedene rundt forbi. Så skal de møte på de samme utfordringene vi har gjort, det være seg infrastruktur, kjøpsintensiver (det koster jo pæng for en stat) og tilgang på ren strøm.

1 time siden, papertiger skrev:

Nå skal jeg være forsiktig med å dra inn F36 for mye i denne tråden, men et visst sammenligningsgrunnlag er det jo mtp. bilens design/karosseriform og at G26 er direkte arvtager med ganske like mål. 

Jeg er 176cm høy, og hadde ikke hatt noen problemer med å ha barnesete bak førerstolen, all den tid jeg har god plass til beina når jeg sitter i passasjerstolen med barnesetet bak (Cybex Cloud og deretter Sirona, svingbare seter). Setet står kanskje ett hakk lengre framme på passasjersiden enn førersiden når jeg kjører, men ingen problemer å ha det i denne passasjerstolposisjon når jeg kjører. Kona mi er lavere enn meg, så der har vi heller ingen problemer.

Du får med deg mer bagasje i en kombicoupé som G26 enn i en sedan OM du tar bort hattehylla og pakker opp til bakruta, men dette ble jeg jo sablet ned av deg for å gjøre tidligere i denne tråden :P

Jeg tror ikke det er helt bak mål å trekke inn F36, synes jeg så en vei at G26 skulle få bedre innvendig plass enn F36. Ellers så er vi to ca like høye så dette med plass bak førersetet låter jo positivt. Vi har en sånn Recaro vendbar stol som jeg synes tar relativt mye plass, så det er jo dette som er utfordringen slik jeg ser det. Jeg har troa på at jeg også kan få med meg mer i G26 enn G30 også med hattehylla. Utformingen av bagasjerommet på G30 er litt dum, fordi man har ikke flatt gulv helt ut i sidene...videre så opp under hattehylla så er det en "bjelke" helt innerst som jeg regner med huser høyttalerne...denne er alltid i veien. Så lastehøyden helt inntil bakseteryggen er mye bedre på G26 etter hva jeg kan se. Selv om åpningen mellom topp av baksete og tak er såpass lav på G26 så vil ikke jeg være komfortabel med å kjøre uten hattehyllen når man har last i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Er det noe utstyr som tatt vekk ifb. halvledermangelen? Befriende å se at passasjersetet har alle funksjoner intakt, så la oss håpe at dette ikke bare er "tilfeldig" for BMW Norges pressebiler.

Passasjersetet på denne har alle funksjonene fordi det er opsjon M-sportseter. Er de vanlige setene som mister funksjoner. Jeg byttet fra sportsseter til M-sportsseter for å ikke miste noen av funksjonene på passasjersetet.

 

Per nå er det kun eSim som forsvinner, men dette skal visstnok la seg ettermontere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har også elbil24 skrevet verdens første vintertest av denne (visstnok første) og fikk 345km ut av et batteri på 80kWh. Forbruk reelt: 2.32kW pr mil, i snøføyk og minus 13 kalde. Testen var kjørt på 19" mellomeuropeiske/kontinentale vinterdekk fra Goodyear, hvilket lover godt for oss som ikke vil ha Nokian. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Synd de har lagt testen bak betalingsmur...

https://www.elbil24.no/pro/bmw-i4-m50-i-verdens-forste-vintertest/74846170

Hadde vært artig å se hvilken snittfart de hadde og hvordan testruta så ut.

Konklusjon

Selv om bilen har noen punkter man kan sette fingeren på, så er dette detaljer. Svært marginale detaljer. For bilen leverer kjøreglede så til de grader, og den virker så premium som bare en erfaren premiumprodusent er i stand til. Det dukker stadig opp merker som påberoper seg status som premium, men det er som med respekt. Det kan ikke kreves, men må opparbeides.

BMW i4 M50 er unektelig en av de gledelige nyhetene som dukker opp, og endelig dukker det opp enda en bil som tiltaler entusiastene. For når også petrolheads begynner å sikle etter en elbil, ja da har vi endelig kommet et steg lenger med tanke på elektrifiseringen.

Vi har sagt det før, og sier det igjen. BMW i4 M50 er en kjøremaskin, og den mest inspirerende elbilen vi har rattet til under en million kroner. Da er det enda godt den bare starter på 592.000 kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Konklusjon

Selv om bilen har noen punkter man kan sette fingeren på, så er dette detaljer. Svært marginale detaljer. For bilen leverer kjøreglede så til de grader, og den virker så premium som bare en erfaren premiumprodusent er i stand til. Det dukker stadig opp merker som påberoper seg status som premium, men det er som med respekt. Det kan ikke kreves, men må opparbeides.

BMW i4 M50 er unektelig en av de gledelige nyhetene som dukker opp, og endelig dukker det opp enda en bil som tiltaler entusiastene. For når også petrolheads begynner å sikle etter en elbil, ja da har vi endelig kommet et steg lenger med tanke på elektrifiseringen.

Vi har sagt det før, og sier det igjen. BMW i4 M50 er en kjøremaskin, og den mest inspirerende elbilen vi har rattet til under en million kroner. Da er det enda godt den bare starter på 592.000 kroner

Det viser jo da veldig godt hvorfor man kan velge denne over M440i, M4, M3 osv, både fra et miljømessig og økonomisk perspektiv. Gleder meg bare mer etter å ha lest testen. Gleder meg også svært mye til @Mariuse34 sin artikkel om samme bil. Den ble jo tidligere i høst også skrytt opp i skyene fra Andreas Scheel som er redaksjonssjef i Finansavisen Motor. Bilen passer oss petrolheads ypperlig i tiden vi går i møte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, laffe skrev:

Toppfarten har vel også litt med hva som er hensiktsmessig utveksling på drivlinjen når du kun har et gir. Så mulig det er et kompromiss og at høyere toppfart ville gått utover andre egenskaper.

Dette er et viktig poeng. Du kan lage en enklere og mer robust konstruksjon som har bedre ytelse i normalområdet. Og spare litt penger på delene.

Mener å huske at Tesla Model S har et turtall på rundt 16.000 omdreininger ved toppfart. Krever solide lagre.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, fupsaker skrev:

Det viser jo da veldig godt hvorfor man kan velge denne over M440i, M4, M3 osv, både fra et miljømessig og økonomisk perspektiv. Gleder meg bare mer etter å ha lest testen. Gleder meg også svært mye til @Mariuse34 sin artikkel om samme bil. Den ble jo tidligere i høst også skrytt opp i skyene fra Andreas Scheel som er redaksjonssjef i Finansavisen Motor. Bilen passer oss petrolheads ypperlig i tiden vi går i møte. 

Blir nok video før jul og podcast-episode til uka, mer enn en ren artikkel denne gangen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, fupsaker skrev:

Det viser jo da veldig godt hvorfor man kan velge denne over M440i, M4, M3 osv, både fra et miljømessig og økonomisk perspektiv. Gleder meg bare mer etter å ha lest testen. Gleder meg også svært mye til @Mariuse34 sin artikkel om samme bil. Den ble jo tidligere i høst også skrytt opp i skyene fra Andreas Scheel som er redaksjonssjef i Finansavisen Motor. Bilen passer oss petrolheads ypperlig i tiden vi går i møte. 

Det var mer rosende ordelag i artikkelen, nettopp med 440i i mente, men rakk ikke kopiere mer. 
det kommer…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...