Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Hallgrim86 skrev:

Slik jeg har opplevd det har i4 slått bedre an hos kunder som vil ha det som kjennetegner en god fossilbil med elmotor. Mangel på frunk og lure løsninger, bygget på multiplatform - ikke fristende for el-bil folket.

Det jeg synes er trist er at dagens biltesting foregår på en helt ny måte, nå er plutselig hoveddelen av testen om vind, vei, temperatur og ladestopp. For all del, skriv litt om det, men trenger man en 4 siders avhandling om dette?

Kjører iX denne helgen og må si meg imponert. Meget god på veien, god plass inni og god kvalitetsfeeling. Litt misfornøyd med idrive løsningen.

Tenker at mye av dette kommer fordi elbil er såpass nytt og umodent.

trunken på e-tronen min benyttes aldri, ladehastigheten er mer en god nok, som oftest jeg ikke lader hjemme er bilen ferdig lenge før jeg er ferdig med det jeg driver med.

så det evige maset om rekkevidde, rekkevidde og rekkevidde er helt idiotisk. 
komfort, kjøreegenskaper og praktiske egenskaper teller omtrent ikke i det hele tatt.

folk går fra elbiler i millionklassen (model x, e-tron) til vw id, model y osv og sammenlikner de med fokus på alt annet en det biler i dyrere segmenter har vært best på. Opplevd kvalitet, finnish, komfort osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hallgrim86 skrev:

Slik jeg har opplevd det har i4 slått bedre an hos kunder som vil ha det som kjennetegner en god fossilbil med elmotor. Mangel på frunk og lure løsninger, bygget på multiplatform - ikke fristende for el-bil folket.

Dette inntrykket har jeg også. Veldig mange av dem jeg kjenner som for litt siden "aldri skal ha elbil" har kjøpt i4. Så det er helt klart en bil som appellerer til dem som bare vil ha en vanlig men veldig flott bil. i4 er også en bil som har fått veldig mange petrolheads til å kanskje bytte ut hverdagsbilen med en i4. Dette kunne forsåvidt jeg også ha gjort, all den tid jeg har både gammel E34 og V8er biler på si i tillegg til bruksbilen. Kanskje vi skulle skaffa oss en i4, kona kan ta den ut som firmabil i bedriften sin. Så kan jeg beholde min kjære "dieselpurke" 😅

Jeg tror derimot ikke at i4 blir noen storselger, med det mener jeg plass på topp 10 lista på salgsstatistikken. Til det er den for dyr og for "upraktisk" sammenliknet med de dølle SUVene alle skal ha. Ikke misforstå...den kommer til å selge i bøtter og spann men vi snakker ikke Model 3 eller ID4 salgstall 😀 Jeg tror i4 finner sine kunder hos folk som er litt mer opptatt av bil enn hva gjennomsnittet er. 
 

2 timer siden, flobben skrev:

så det evige maset om rekkevidde, rekkevidde og rekkevidde er helt idiotisk. 

Dette så typisk "e-tron eier" argumentasjon. Nei rekkevidde det er jaggu oppskrytt 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Dette så typisk "e-tron eier" argumentasjon. Nei rekkevidde det er jaggu oppskrytt 😂😂

Med all respekt å melde, men det er vel BMW som mer eller mindre ordrett har sagt at «rekkevidde er oppskrytt». BMW har jo meldt seg av kampen om rekkevidde, hvilket for meg fremstår som merkelig. Enten skyldes det at de har noe annet lurt på gang, ellers så er de rett og slett ikke flinke nok. i4 har i mine øyne for dårlig rekkevidde til å være en bil som er lansert på tampen av 2021, men det hindrer likevel ikke denne skrotten fra handle en. 
 

Jeg ser heller ikke denne fascinasjonen for frunk, annet enn at den er fin for ladekabler. Dog tror jeg frunk hadde hatt noe for seg dersom man hadde fått elektrisk betjent åpning slik bagasjeluken. Først når den slags latmannskap (eller komfort) er på plass, tror jeg frunk gir god mening. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer @Saltkjelen https://www.bmwblog.com/2021/09/21/bmw-doesnt-think-more-than-600-km-of-range-is-necessary/

Jeg mener derimot også å ha lest at Audi også hopper av rekkeviddetoget og fokuserer heller på det viktigste og stoler på at ladenettverket er godt nok. Jeg tenker den ideen er god, for større batteri gjør at det går ut over andre tinger. Ikke minst vekt. Men klart det er deilig å kunne kjøre langt uten å tenke på å måtte stoppe :) Jeg er også usikker på hvor mye rekkevidden strupes med en campingvogn bakpå(kudos til i4 med 1600kg hengerkapasitet og iX med 2500kg). Det er veldig køddete å lade på plasser en må rygge inn/ut med vogn bakpå, der er pumpene bensinstasjoner genial, kjør inn og fortsett videre ut. 
Liker i4 og iX godt, blir bra når de er her skikkelig :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Jeg ser heller ikke denne fascinasjonen for frunk, annet enn at den er fin for ladekabler. Dog tror jeg frunk hadde hatt noe for seg dersom man hadde fått elektrisk betjent åpning slik bagasjeluken. Først når den slags latmannskap (eller komfort) er på plass, tror jeg frunk gir god mening. 

Jeg bruker frunken når vi er på hyttetur eller lignende der vi bruker saktelading. Da er frunken veldig god å ha ladekablene i siden det som regel er en del ting i bagasjerommet. Gjør ikke noe at jeg må åpne med en gammeldags spak.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pekka skrev:

Bakseteplassen, som er grunnen til at jeg fremdeles velger 5-serie, blir bedre med bakhjulstrekkeren fordi batteripakken er mindre og gir større plass i fotbrønnen.

Det vil ikke ha noe å si på bakseteplassen om du velger eDrive40 eller M50 siden begge bilene har akkurat den samme batteripakken. 

Som du selv sier videre oppnår du bedre bakseteplass ved å dropper M-sport stolene, som for øvrig er veldig klumpete i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Med all respekt å melde, men det er vel BMW som mer eller mindre ordrett har sagt at «rekkevidde er oppskrytt». BMW har jo meldt seg av kampen om rekkevidde, hvilket for meg fremstår som merkelig. Enten skyldes det at de har noe annet lurt på gang, ellers så er de rett og slett ikke flinke nok. i4 har i mine øyne for dårlig rekkevidde til å være en bil som er lansert på tampen av 2021, men det hindrer likevel ikke denne skrotten fra handle en. 

Ja BMW gikk vel ut tidligere i høst og sa at dem ikke ville være med på dette rekkevidde kappløpet. Dette tror jeg rett og slett er fordi de ikke er flinke nok, de blir slått grundig ned av Mercedes, Tesla og Ford. Dette er en typisk BMW taktikk når de ser at de ikke klarer å vinne "Vi er bare med for å delta, vi er ikke med for å vinne". BMW var sååå stolte over å være verdens største produsent av premiumbiler, men når Mercedes gikk forbi dem i 2018 så var plutselig ikke målet å selge flest biler. BMW har aktivt knivet med Mercedes om å fylle flest nisjer, men når Mercedes regelrett valset over dem med antall tilgjengelige modeller så var plutselig ikke nisjefylling noe mål lenger. Og nå gjentar historien seg. Finnes det noen bilprodusent som burde ha nok "know how" til å lage en elbil som ikke bare går langt, men som også er effektiv så er det BMW. Det BMW jeg kjenner fra før hadde kommet med fast stoff batterier allerede i år, flere år foran andre. Selv her slår Mercedes dem, riktig nok ikke med en personbil med de lanserer nå en buss som går på fast stoff batterier. 

Altså BMW er råe på å bygge fossilmotorer og hele totalpakker der, er jo bare å se på flere av dagens M modeller. De bygger de beste hybridsystemene og garantert de beste dieselmotorene selv om dette er litt "yesterday news". Men jeg kan ikke hjelpe for å synes at elbilsatsingen dems er litt sånn...halvveis. i4 har for kort rekkevidde, sikkert nok for de fleste men verden går videre og den leverer her ikke noe bedre enn f eks en Hyundai eller Kinabil. Jeg kunne godt hatt en i4, men da som nr 2 bil eller som en bil kona kjører. En EQS med 780 km rekkevidde eller en sånn Tesla Plaid Ludicrous Super SS Rally GT Sprint eller hva faen den heter er elbiler jeg kunne brukt til mitt bruk. Så nå gjenstår det å se hvor alvor BMW mener når de slipper i7 med 105 kw batteri, like stort batteri som EQS. Men igjen, disse bilene er nesten gammeldagse før de kommer på markedet der de drasser rundt på 800 kilo batterier i buken. Vi kommer til å se tilbake på disse bilene på samme måte som man i dag ser tilbake på de første mobiltelefonene. Og derfor mener jeg man gjør lurt i å sitte på gjerdet å vente i mange år til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Marius2002 skrev:

Det stemmer @Saltkjelen https://www.bmwblog.com/2021/09/21/bmw-doesnt-think-more-than-600-km-of-range-is-necessary/

Jeg mener derimot også å ha lest at Audi også hopper av rekkeviddetoget og fokuserer heller på det viktigste og stoler på at ladenettverket er godt nok. Jeg tenker den ideen er god, for større batteri gjør at det går ut over andre tinger. Ikke minst vekt. Men klart det er deilig å kunne kjøre langt uten å tenke på å måtte stoppe :) Jeg er også usikker på hvor mye rekkevidden strupes med en campingvogn bakpå(kudos til i4 med 1600kg hengerkapasitet og iX med 2500kg). Det er veldig køddete å lade på plasser en må rygge inn/ut med vogn bakpå, der er pumpene bensinstasjoner genial, kjør inn og fortsett videre ut. 
Liker i4 og iX godt, blir bra når de er her skikkelig :) 

Min erfaring med en vogn på 1300kg bak var at det ble ca. doblet. Det var i dårlig vær og en del motvind så kom jeg meg fra Oslo til rett nord for Hamar, så kanskje 15 mil isch. 
Så tung henger krever mye planlegging, og tror nok ikke jeg hadde giddet å dra på campingtur med e-tron som trekkbil. 

Men sånn erfaringsmessig så holder 30 mil for mitt bruk i massevis. De få gangene jeg kjører lenger en det har jeg absolutt tid til å lade. Det som også hjelper på er at jeg har en 2015 modell Volvo xc70 ved siden av hvor skiboksen passer på. Så når vi skal ut på tur med mye oppakning blir det ofte den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, BMW 2002 Fredrik skrev:

Det vil ikke ha noe å si på bakseteplassen om du velger eDrive40 eller M50 siden begge bilene har akkurat den samme batteripakken. 

Som du selv sier videre oppnår du bedre bakseteplass ved å dropper M-sport stolene, som for øvrig er veldig klumpete i ryggen.

Du har rett, blandet sammen med Lucid i farten -de stopper den minste batteripakken før fotbrønnen i baksetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Pekka said:

Overrasket over (manglende) bakseteplass. Kan M sportssetene gjøre så mye? Det er ikke på langt nær så dårlig plass i vår F36, jeg med mine 176cm har ingen problemer med å sitte bak meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Saltkjelen said:

Jeg med mine 184 på strømpelesten satt helt greit i baksetet på en i4 med M-sportsseter, men må erkjenne at det ikke er mer plass enn akkurat nødvendig og at beina er noe høyere enn hva som er ideelt. 

Ok, greit å vite. Når det er sagt så er ikke bakseteplass for voksne noe jeg umiddelbart tenker på - plass til barnesete er min kjepphest selv om det jo også er et midlertidig behov. Er jo stort sett bare kidden som skal sitte bak i uansett for vår del, og til det formålet funker Gran Coupé utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg med mine 184 på strømpelesten satt helt greit i baksetet på en i4 med M-sportsseter, men må erkjenne at det ikke er mer plass enn akkurat nødvendig og at beina er noe høyere enn hva som er ideelt. 

Skryter du på deg å være 3 cm mer på strømpelesten enn meg? Her må det måles neste Oslo-tur! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2021 den 12.38, StigJ skrev:

Er vel de på den Avnenturinrøde til @mslello som er avbildet i linken her  https://bmwi.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1883602&fbclid=IwAR1RCol9WjGN9cL5n3Y91wBJ42ZQNvTG6bbV5cTNIMjMz2MDWbUT4Z4VSzo

Så mye bedre ut på bildene enn de små i konfiguratoren i alle fall.

De ser ikke ille ut, men jeg har bestilt 20 tommerne på sommerdekka så litt usikker på hvordan denne blir seende ut med skjermbredere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...