Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Mats1990 skrev:

Ser at de i saken snakker om 19 tommer vinterdekk. Dette var ikke et alternativ når jeg bestilte i september. Er dette blitt endret nylig? Er fortsatt kun 18 tommerne som står i konfiguratoren også ser jeg

Snakk med selgeren din, det blir/er nok mulig. Bilene fra BMW Norge står på kontinentale vinterdekk som ser ut til å fungere veldig bra. :) Selv har jeg bestilt med 19", men Bavaria hadde ikke fått klarhet i hva slags felgpakke det ble enda. Dette var før jul. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mats1990 skrev:

Ser at de i saken snakker om 19 tommer vinterdekk. Dette var ikke et alternativ når jeg bestilte i september. Er dette blitt endret nylig? Er fortsatt kun 18 tommerne som står i konfiguratoren også ser jeg

Her har de vel bare satt vinterdekk på sommerfelgene. Det er jo en mulighet, selv om felger med sånn finish kanskje ikke er det som egner seg best i salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/5/2022 at 1:57 PM, Juul said:

Da var det gjort. Ble cognac + litt annet snadder. Godt å bli ferdig med "grubleriet" egentlig😄 Bestilte midt i september så håper å få den før vinterdekk må på... har litt mer trua på det nå som BMW annsetter 6000 nye arbeidere og setter i gang dobble skift + helgeskift for å øke produksjonen på i4 og iX. Hørte de også har kjøpt opp en fabrikk som lager chipper...?

Fikk også prøvekjørt M50`n i dag. Ble veldig positivt overasket og det er bare å glede seg. Var spesielt spent på vind/hjulstøy. Ble veldig fornøyd med at den var omtrent like stille som på min nåværende 530e🙏☺️. Må si jeg ble "lettet" over valget mitt om å gå fra 2019 530e til i4 M50😊

 

 

https://configure.bmw.no/no_NO/summary/G26E/31AW/FMAPQ,P0C36,S01CB,S01CX,S0230,S0248,S02NH,S02PA,S02VB,S02VC,S02VF,S02VL,S0302,S0322,S033T,S03AC,S03FW,S03MF,S0420,S0428,S0430,S0431,S0459,S0488,S0493,S0494,S04M5,S04MC,S04T2,S04U0,S04U9,S04UR,S04V1,S0534,S0548,S05AC,S05AL,S05AQ,S05AU,S05AZ,S05DA,S05DN,S0654,S0688,S06AE,S06AF,S06AG,S06AK,S06C3,S06DR,S06NX,S06U3,S06VB,S0711,S0715,S071C,S0760,S0775,S07M9,S0853,S0885,S08R9,S08SM,S08TF,S08TG,S08TR,S0993,S0ZGI,S0ZN6/EI00256K,SE000001?expanded=true

Godt valg, Dravit+Cognac her også.

Jeg håper også at du får din før vinterdekkene må på, for da får forhåpentligvis  vi som bestilte i slutten av September bilen i veldig god tid før sommerdekkene skal på igjen :)  Worst case scenario for oss etternølere er vel at levering i løpet av Q4/22 glipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde i4 M50 i dag, og må si jeg er mektig imponert over bilen. Her har det vært rundt -15 i hele dag, og med 96% batteri (og et forbruk på 28kWh/100km), hadde bilen en rekkevidde på 416km. Ytelser er det lite å si på, da dette var uforklarlig raskt i alle disipliner. Bilen fortjener åpenbart 20” på vinteren også, da de 19” som stod på var triste greier. Her er det bare å glede seg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Saltkjelen said:

Prøvde i4 M50 i dag, og må si jeg er mektig imponert over bilen. Her har det vært rundt -15 i hele dag, og med 96% batteri (og et forbruk på 28kWh/100km), hadde bilen en rekkevidde på 416km. Ytelser er det lite å si på, da dette var uforklarlig raskt i alle disipliner. Bilen fortjener åpenbart 20” på vinteren også, da de 19” som stod på var triste greier. Her er det bare å glede seg! 

Kan du si noe om egenskapene til denne kontra eks. F11'en din (komfortmessig, kjøreegenskaper) eller G20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger

Litt begrenset hvor mange inntrykk jeg fikk, men jeg har i alle fall følgende bemerkninger;
- Synes bilen dro litt i rattet i Sport Mode og Sport Boost Mode og med klampen i bånn, men det skyldes antakeligvis de massive kreftene på en gang. M550en river ikke like mye i rattet, og her er det også nok av krefter (ca 420hk/830Nm).
- Savner de åtte programmerbare hurtigknappene, da iDrive 8 bærer for mye preg av å være satt opp som touch. Litt klønete manøvreringer og undermenyer, sett i forhold til CIC, NBT, NBT EVO ID5 og NBT EVO ID6. Den røde tråden følte jeg forsvant med iDrive 7.
- Savner også fysiske knapper for klimabetjening, slik f.eks G20/G30 har, men aller helst med vrihjul slik F10/F30 har.
- Dumt at seteryggen ikke har knekk i øvre del, men dette er jo noe man uansett kun blir bortskjemt på 5-serie og opp (med unntak av 8-serie).
- Takluketrekket består av en tynn duk, og ikke skikkelige plater som i F-serie. Dette er dog et G-serie sparefenomen og ikke noe som isolert sett hører til i4. Det blir nok betydelig kaldere fra takluken på en G-serie enn det er på en E- og F-serie. Muligens vindstøy også i høyere hastigheter.
- Svært god lydisolering. Sannsynligvis bedre enn F11en. Vanskelig å si da M550en ruller på 20", mens i4en rullet på 19".
- F11en virker tyngre, til tross for at vekten er nogen lunde lik eller er i i4ens disfavør.
- En del plastikk, men dette er igjen et G-serie sparefenomen. 
- Mulig å selv velge om man vil ha enpedalskjøring eller normal "fossilbilkjøring". Jeg foretrekker nok sistnevnte, men det er fint å kunne velge (f.eks ved lange nedoverbakker etc.).
- Fantastisk understell, virket ikke nevneverdig stiv og stumpete som jeg ofte føler 3-/4-serie og ned er.
- Bilens totalpakke fremstår som så bra, at det ikke lenger gir mening å bestille en vanlig "modellserie" med noe mindre enn seks sylindre lenger, slik jeg ser det.
- Sist, men ikke minst - forferdelige blinklys- og vindusviskerhendler ( :D ), selv om den føltes mindre "klakkete og plastikkaktig" enn hva jeg har erfart på G20 og G30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott oppsummering av @Saltkjelen på et interessant spørsmål fra @papertiger.

Jeg har ikke engasjert meg så mye i den nye I4, men etter jeg så den sto i utstilling hos den lokale BMW forhandleren en dag jeg kjørte forbi begynte jeg å tenke litt, samt leke meg litt i konfiguratoren.

Det er jo en fantastisk bil til en fin pris.

Så begynner jeg å tenke på bilparken hos oss..

M3 E46 

E61 545i

F11 520d

BMW I3

Jepp, her er det hvertfall en bil for mye. 

I denne tråden har det vært mye snakk om M50, men så vidt jeg kan se lite diskusjon om edrive40? Jeg vurderer nemlig edrive40 i stedet for M50, pga. denne brannfakkelen:

Trenger man egentlig all effekten i en uengasjerende elbil?  🔥🔥🧨:gunfire:

Der har dere det, jeg forventer pes fra mange uenige sjeler her inne :D

Slik jeg ser det har edrive40 mange fordeler:

Lengre rekkevidde, lavere vekt, for meg er rwd en fordel, billigere innkjøp, for meg god nok effekt til normalt bruk.

Siden jeg bor i nordnorge er rekkevidde viktig, og jeg har aldri likt 4wd i personbiler. 

Jeg vurderer å selge E61 og F11, beholde M3 og I3 og gå for en edrive40! Pengene jeg sparer på edrive40 kontra M50 gjør det lettere å bare beholde M3 for evig, noe som egentlig er planen da det også er en fantastisk bil. Jeg får jo tilfredsstilt sportsbilbehovet så det holder i denne, selv om den selvsagt ikke er like rask som en M50.

 

Så hva tror dere om edrive40? Er prisdifferansen for liten mot M50? Hvor populær blir denne på bruktmarkedet fremover? 

Er det samme leveringstid på M50 og edrive40? Dvs realistisk 2023? Det passer meg egentlig ganske bra, god tid til å rydde opp i bilparken :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

- Savner de åtte programmerbare hurtigknappene, da iDrive 8 bærer for mye preg av å være satt opp som touch. Litt klønete manøvreringer og undermenyer, sett i forhold til CIC, NBT, NBT EVO ID5 og NBT EVO ID6. Den røde tråden følte jeg forsvant med iDrive 7.

Selvfølgelig ikke like bra som fysiske knapper, men man kan ha 'hurtigknapper' på touchskjermen.
Fra manualen:

image.png.33d6e2997dc85174fae212634ebc4917.png

Endret av torsteinvh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Andreas_R skrev:

Flott oppsummering av @Saltkjelen på et interessant spørsmål fra @papertiger.

Jeg har ikke engasjert meg så mye i den nye I4, men etter jeg så den sto i utstilling hos den lokale BMW forhandleren en dag jeg kjørte forbi begynte jeg å tenke litt, samt leke meg litt i konfiguratoren.

Det er jo en fantastisk bil til en fin pris.

Så begynner jeg å tenke på bilparken hos oss..

M3 E46 

E61 545i

F11 520d

BMW I3

Jepp, her er det hvertfall en bil for mye. 

I denne tråden har det vært mye snakk om M50, men så vidt jeg kan se lite diskusjon om edrive40? Jeg vurderer nemlig edrive40 i stedet for M50, pga. denne brannfakkelen:

Trenger man egentlig all effekten i en uengasjerende elbil?  🔥🔥🧨:gunfire:

Der har dere det, jeg forventer pes fra mange uenige sjeler her inne :D

Slik jeg ser det har edrive40 mange fordeler:

Lengre rekkevidde, lavere vekt, for meg er rwd en fordel, billigere innkjøp, for meg god nok effekt til normalt bruk.

Siden jeg bor i nordnorge er rekkevidde viktig, og jeg har aldri likt 4wd i personbiler. 

Jeg vurderer å selge E61 og F11, beholde M3 og I3 og gå for en edrive40! Pengene jeg sparer på edrive40 kontra M50 gjør det lettere å bare beholde M3 for evig, noe som egentlig er planen da det også er en fantastisk bil. Jeg får jo tilfredsstilt sportsbilbehovet så det holder i denne, selv om den selvsagt ikke er like rask som en M50.

 

Så hva tror dere om edrive40? Er prisdifferansen for liten mot M50? Hvor populær blir denne på bruktmarkedet fremover? 

Er det samme leveringstid på M50 og edrive40? Dvs realistisk 2023? Det passer meg egentlig ganske bra, god tid til å rydde opp i bilparken :D

 

 

edrive 40 holder nok i massevis til vanlig bruk. Men når jeg bestilte, så var det bare 10.000 i forskjell på prisen når man la på fullycharged eller supercharged pakkene på begge bilene. Men nå har kanskje prisen på M50 gått opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, torsteinvh skrev:

Selvfølgelig ikke like bra som fysiske knapper, men man kan ha 'hurtigknapper' på touchskjermen.
Fra manualen:

image.png.33d6e2997dc85174fae212634ebc4917.png

Man kan bare puffe iDrive hjulet opp også, så får man hurtigvalgene. Men knappene kunne de gjerne beholdt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å tilføy @Saltkjelen på takluketrekket som er på G serie. Ser på både G20 og G31 med takluke og panoramatak med slikt trekk er det en vanvittig varmetap på disse kontra F serie med sin tykkeplate som både isolerer for varmetap og lyd. Ellers kjempe bra oppsummering. i4 virker som en veldig god bil, synd med leveringstid og at nå er det bare 100kkm på garantien for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg går inn å velger edrive40, huker av for supercharged pakke og ingenting annet, kommer den på kr 659 520,-

Hvis jeg gjør det samme på M50 kommer den på kr. 719 620,-

Så forskjellen blir kr 60 000,-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...