Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Testet du den adaptive regenereringen da Lasse?

Den er bra på min, men bedre i iX og - vil jeg tro, vel så bra i i4.

En tier på at du vil like denne featuren meget godt.

 

Den testa jeg, var ganske interessant faktisk, f.eks automatisk slakking i farta mot rundkjøringer.

Veldig uvandt, men noe jeg kommer til å bli litt for vandt til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Saltkjelen skrev:

@Ron Jeremy Nei, dette fikk jeg ikke testet ut, men er absolutt noe som høres interessant ut. Jeg hadde inntrykk av at trafikklysleseren ikke var tilgjengelig i Norge, men den har kanskje ingen sammenheng med dette? :) 

Den varsler iallfall om du er litt treg til å stoppe på rødt lys. Har ikke testet om adaptiv cruise stopper automatisk på rødt lys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Saltkjelen skrev:

@Ron Jeremy Nei, dette fikk jeg ikke testet ut, men er absolutt noe som høres interessant ut. Jeg hadde inntrykk av at trafikklysleseren ikke var tilgjengelig i Norge, men den har kanskje ingen sammenheng med dette? :) 

Jeg har det på iX3'n vår i alle fall, men det må hukes av for. Dvs: Den varsler i alle fall om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Saltkjelen skrev:

@Ron Jeremy Nei, dette fikk jeg ikke testet ut, men er absolutt noe som høres interessant ut. Jeg hadde inntrykk av at trafikklysleseren ikke var tilgjengelig i Norge, men den har kanskje ingen sammenheng med dette? :) 

Adaptiv regen fra BMW er bl.a utstyrt med en ny type sensor (husker ikke navnet) og iX3 var første bil der dette var implementert.

Slik at denne funksjonen skal BMW være bransjeledende på pr nå.

På i4 og iX gir adaptive regenerering (bare testet iX) en ennå bedre og sømløst opplevelse.

For min del er adaptive regen en signifikant del av det å kjøre en moderne elbil - å gå tilbake til i3 føles nå utdatert og tungvint, litt V1.0.

Det er trafikklys gjenkjenning, men mener Norsk lov gjør at CC ikke stopper bilen ved rødt lys.

Den varsler og bremser ned, med fra ca 15km/t og ned må man aktivt bremse selv.

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Andreas_R

Gå for 40 utgaven du, hvis rekkevidde er viktigere enn ytelse så er dette absolutt det lureste. Og det er jo ikke sånn at 40en er noe sinke den heller 😅

Men selg nå for Guds skyld den I3en og behold E61 545i og E46 M3. Da har du både sportsbil og V8 wagon når du trenger litt mer plass men likevel vil ha kjøreopplevelse 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Gå for 40 utgaven du, hvis rekkevidde er viktigere enn ytelse så er dette absolutt det lureste. Og det er jo ikke sånn at 40en er noe sinke den heller 😅

Men selg nå for Guds skyld den I3en og behold E61 545i og E46 M3. Da har du både sportsbil og V8 wagon når du trenger litt mer plass men likevel vil ha kjøreopplevelse 👍

Neida 340hk burde holde det! Er jo mer enn jeg har i 545en :) 

Ja den kombinasjonen er jo en mulighet også. Men vi er jo så fornøyd med I3 hehe. Og I3 er jo bortimot gratis å ha og perfekt til sitt bruk. Både jeg og fruen har fått oss ny jobb i det siste, og det kan dermed se ut som vi trenger 2 pendlerbiler. Derfor jeg tenkte I3, I4 og M3. 545i er en kjempebil, men ikke den beste å pendle 20km hver vei med når bensinen begynner å nærme seg 20kr litern. Når det er sagt så kan jeg sikkert pendle med V8 i 100år før jeg når innkjøpsprisen av I4 :D 

Vi får se det an utover våren når vi ser hvordan det blir i hverdagen. Sånn sett har jeg ingen bråhast, en levering  av I4 i 2023 er helt ok for min del :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Haroni skrev:

Greit å teste ut, men hvorvidt det lønner seg å bruke denne funksjonen over tid er noe annet. En bør bruke bremser og da kraftig nedbremsing for å unngå rust på bremseskivene. Måtte akkurat skifte mine på e-golfen da de hadde over 25% rust. Ble en dyr affære.

Bilen regenererer vel selv om du trykker på bremsepedalen? Det er vel bare ved veldig kraftig bremsing at bremsene faktisk blir brukt. Så det blir ikke noen særlig forskjell i rust på skivene om du har regen på eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil, men ved adaptiv regen så er det bare motor som brukes til nedbremsing ved hjelp av negativ dreiemoment. Når du derimot benytter deg av bremsepedalen, er det de mekaniske bremsene som reduserer hastigheten uavhengig av hvor hardt du trykker. Begge funksjoner regenererer, men motornedbremsing er nok mer effektiv. Baksiden kan som sagt være mer rust ved for lite bruk av mekanisk brems. Nå vet jeg ikke hvordan det blir på i40, men når batteriet er mer enn ca. 95% full på e-golf så fungerer ikke motor regen i det hele tatt.

Endret av Haroni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Haroni said:

Mulig jeg tar feil, men ved adaptiv regen så er det bare motor som brukes til nedbremsing ved hjelp av negativ dreiemoment. Når du derimot benytter deg av bremsepedalen, er det de mekaniske bremsene som reduserer hastigheten uavhengig av hvor hardt du trykker. Begge funksjoner regenererer, men motornedbremsing er nok mer effektiv. Baksiden kan som sagt være mer rust ved for lite bruk av mekanisk brems. Nå vet jeg ikke hvordan det blir på i40, men når batteriet er mer enn ca. 95% full på e-golf så fungerer ikke motor regen i det hele tatt.

Nei, den benytter motor så langt det lar seg gjøre i begge tilfellene(også ved bruk av pedal). Før den supplerer med mekaniske bremser/bremseskiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/7/2022 at 1:38 AM, Saltkjelen said:

Her har det vært rundt -15 i hele dag, og med 96% batteri (og et forbruk på 28kWh/100km), hadde bilen en rekkevidde på 416km. 

Fine oppsummeringer du har kommet med, men enkel matte sier at de tallene ikke går i hop. Fordi hvis du har et forbruk på 28kwh/100km og en rekkevidde på 416 km ved 96% batteri så må batterikapasiteten være 28*4,16/0,96 = 121 kWh netto. i4 har netto batteri på ca. 81 kWh. Jeg vil tro at estimert rekkevidde du hadde er basert på et snillere forbruk enn 28kwh/100 km. Ved dette forbruket og et batteri på 81kwh vil rekkevidden med et fulladet batteri være 290km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilbud på I4 40e og M50 i dag, nøyaktig samme utstyrsnivå, lakk, interiør osv. Supercharged nivå på begge, Aventurin rød og cognac interiør. 

Det skilte bare 25000kr i favør I4 40e.

Når prisdifferansen er så liten så skjønner jeg godt at folk velger I4 M50. 

Ca 750k for M50 og 725k for I4 40e. 

Tja, må vel prøvekjøre M50 før vi bestemmer oss for om dette er aktuelt i det hele tatt. Må også forhandle mer på prisen, jeg har fått noe rabatt men sikkert mere å gå på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...