Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Ampera skrev:

Slik dagens moms lov er, skal det beregnes moms av hele beløpet.

Skal dette endres må momsloven endres.

I dag er det 3 satser.

Satser for merverdiavgift
Generell sats 25 %
Næringsmidler (mat og drikke) 15 %
Persontransport, kinobilletter, utleie av rom, med mer

12 %

Lav sats reduseres midlertidig fra 12 prosent til 6 prosent. Endringen gjelder for tidsbegrenset periode.

Her får vi vente til statsbudsjettet for 2023, blir lagt frem og se hva som skjer!

Nå er det vel hvisket litt fra BMW om en mulig kompensasjon om og når momsen kommer på elbil.

(regjeringen for folk flest har vel antydet moms på elbil over 600.000.- fra 2023)

Slik at når det kommer, så har jeg mer enn en gang hørt at BMW kan være villig til å dele momsen, altså trekke fra et gitt beløp inntil en gitt grense fra 600.000 - ?.

Inntil det settes ut i livet får man vel bare vente å se hva som skjer?

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ampera Mener jeg har hørt snakk om at det blir en støtte/kompensasjonsordning for biler under 600 000 for å evt. kompensere for moms fra første krone slik lovgivningen er i dag. Blir spennende å se hvordan dette evt. løses. Gir vel noen utfordringer oppimot biler som kjøpes av firma og der moms uansett kan trekkes fra. Og ikke minst på leasing biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/12/2022 den 10.10, Andreas_R skrev:

Tjaa jeg er som vanlig usikker. 750k for en elbil synes jeg fortsatt er mye penger. Bilen i seg selv er nok verdt det, fantastisk bil, men jeg frykter det blir et pes med lading når man er i distriktet her nordpå. Vi har hytte i Lofoten, der er det vel 1 - EN hurtiglader per nå..

Og er man uheldig så er den planlagte ladestasjonen ute av drift. Og det kan være for langt til neste. 

Vi kommer oss kanskje akkurat opp til Lofoten med M50 uten ladestopp. Da må jeg montere lader på hytta evt, det er jo forsåvidt ikke noe problem..

Det hadde vært artigere å bruke 750k på en fossilbil. M5, M6, AMG....

Lurer på å bare droppe hele greia å kjøpe en til billig brukt I3. Så har vi vær vår I3 til jobbkjøring lokalt her. Og så kjøre V8 bensinpower på langtur og S54 på søndagstur :D

Men så er det jo dette med at El bilene fortsatt har latterlig lav engangsavgift. Dette kommer jo ikke til å vare for evig, og om 2-3 år er det jo å forvente at det er full engangsavgift på El biler også. Og da er vi jo på millionen på I4. Så om man skulle kjøpe I4 så må det jo bli nå....

Er dette opplest å vedtatt? Min selger kunne ikke gi noe godt svar på dette.

 

Det var det selgeren sa til meg ihvertfall. At det var estimert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2022 den 13.41, Haroni skrev:

Stilte for såvidt samme spørsmål for litt siden uten svar, så da mistenker jeg at de aller fleste av oss ikke har fått produksjonsuke. Unntak er de få som fikk bilen sin levert ved juletider. Dette må enten være de som bestilte "ett over" eller høyrangerte kunder. Signerte selv den 10. juni. Siste beskjed fra selger i går var at bilen i beste fall skulle være klar til sommeren. Noe som er 3-4 mnd lengre enn hva forespeilet tidligere.

Var å prøvekjørte I4-en i går. Fikk skikkelig BMW følelse av å kjøre den! Market ikke noe særlig til vekta heller, som flere skriver her.

Snakket for så vidt med selger da, og han sa at det ikke var noen av hans bestillinger som hadde fått produksjon enda. Han nevnte vell at han håpet på noen skulle få produksjon i mars, men hadde ikke nok informasjon ang. det enda.

Endret av Årsland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man skal stresse så mye over produksjonsuke ennå. I disse tider er det såpass mange usikkerhetsmomenter vedrørende råvareleveranser m.v., slik at enhver selger vil unngå å tidfeste leveransetidspunkt i frykt for å komme i erstatningsansvar. Tidsestimatene som er gitt er nok høyst veiledende for å unngå nettopp dette. Når BMW først starter produksjonen og får oversikt over alt (herunder ekstraleveransen av halvledere, ekstraskift, nyansettelser m.v.), får vi nok produksjonsuker alle som én. Personlig tror jeg leveranser som er estimert til Q3 2022 - Q1 2023 vil bli ferdig mye før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samletest av Tesla modell 3 Performance, Mustang Mach-E GT og BMW i4 M50. Noen småklipp fra artikkelen...

"Men la det være helt klart, det er kjøremaskinen i4 M50 man forelsker seg i. Og du milde moses som den leverer på krefter også"

"men det er bare en bil som nærmest gir deg gåsehud. Den byr på en fantastisk blanding av premiumfølelse, en dynamisk kjørefølelse "

"Og ja, Model 3 ladet en anelse raskere, men ikke mye. Til gjengjeld vinner i4 på opplevd kvalitet, den vinner stort på komfort, og den vinner på plass."

Endret av Juul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvekjørte san remo grønn i4 idag. Endret farge fra blå til grønn, nydelig farge😁 Ellers ser man såpass mye av dash at dette må være skinn.. 

Selvkjøringen var elendig så denne vil ikke bli noe savn, dog litt usikker på om den kanskje blir mer lettsolgt med dette🤔 kun 7-8k i mellom

Bilen var imponerende stille, g11en med doble ruter holder ikke stort lavere nivå inni kupeen enn i4en med rammeløse vinduer, imponerende! Tar man med motorstøy er g11en mer bråkete! 

Var sludd så fikk ikke testet så mye kjøreegenskaper, men føltes ikke spes. Tung, 7eren føles mye tyngre selvom den er 3-400kg mindre

7eren med 270hk føltes også relativt daff når man skulle ta forbikjøringer i 80 når man var vandt med i4😅 

Men og aksellerere med elbil er og forblir nitrist. Sliter med og finne "lidenskap/sjel" i elbil, litt som og kjøre feks. En middels utstyrt 520d

 

Men kort oppsummert, fantastisk bil😁

 

Topp tre positivt:

- Lydløs kupe

- 100% Bmw DNA mtp. Kjøreegenskaper

- Behagelig og god infotainment

 

Negativt:

- Skuffende HK stereo ( dårligere enn HK i F11 ) 

- Føles ekstremt trang i baksete

- Elendig selvkjøring

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Skulebollen skrev:

Skuffende HK stereo

Jeg synes også det var skuffende. Nå er ikke jeg så bereist i hverken bmw eller stereo verdenen, men har hatt 2 bmw’r med HK å de har vært skuffende begge 2. Var med en bekjent i en TM3 i går, å det var mye bedre lyd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i utelanske forum det skrives om at du får lange forsinkelser hvis du velger Dravit grå, Tanzanite blå eller Frozen Portimao blå. Det snakkes også om lengere leveringstider hvis du velger 20" 868 felger. Min selger har ikke sagt noe om dette og ikke står det noe om det i den norske konfiguratoren heller. Men det står faktisk noe om lakktype i den fra USA. Noen her som har hørt noe om dette fra sine selgere....?
 

last ned.jpg

Endret av Juul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Skulebollen skrev:

😁

Selvkjøringen var elendig så denne vil ikke bli noe savn, dog litt usikker på om den kanskje blir mer lettsolgt med dette🤔

Var sludd så fikk ikke testet så mye kjøreegenskaper

 

 

 

 

 

 

 

 

Selvkjøringen fungerer best med rene kameraer, null nedbør og synlige veimarkeringer. I Norge har vi gule striper mange steder, noe som gir dårligere kontrast (for bilen) enn hvite striper mot grå asfalt.

Det er deilig å sitte med én finger på rattet i saktegående kø og på motorveien, men funksjonen er nok best egnet når man tar blikket av veien en kort stund for å fikle med noen knapper eller finne frem solbrillene.

Jeg ville ikke kjøpt bil uten, men det er fordi jeg har 10+ mil i "pendling" hver dag. Hadde jeg jobbet i hjembyen så hadde saken kanskje stilt seg annerledes.

Endret av Pekka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Z800 said:

Jeg synes også det var skuffende. Nå er ikke jeg så bereist i hverken bmw eller stereo verdenen, men har hatt 2 bmw’r med HK å de har vært skuffende begge 2. Var med en bekjent i en TM3 i går, å det var mye bedre lyd der.

Da må man spørre seg, hvordan var stereo stilt inn i Teslaen og BMWen.

Det er store rom for subjektiv preferanse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...