Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, torsteinvh skrev:

Mulig jeg så feil, men tror han kjørte i 'Comfort' når han bemerket styreresponsen...

Det så sånn ut. De andre testene jeg har sett, så har det blitt sagt at det er en av de bedre BMW styringene. Jeg har bare kjørt min på 18" piggfritt, så vanskelig å kjenne. Men ganske mye fastere i sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, torsteinvh skrev:

Mulig jeg så feil, men tror han kjørte i 'Comfort' når han bemerket styreresponsen...

Jeg kan ikke se at dette evt. gjør en forskjell i denne sammenhengen. Normalt har BMW en ganske skarp styrerespons i forhold til andre tilsvarende biler selv i comfort. Går man over i sport strammes selvfølgelig alt opp som man forventer. Forskjellen er at da skal bilen også være tydelig sportslig å kjøre. Jeg vil tro at Mat Watson tok høyde for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik skrev:

Jeg kan ikke se at dette evt. gjør en forskjell i denne sammenhengen. Normalt har BMW en ganske skarp styrerespons i forhold til andre tilsvarende biler selv i comfort. Går man over i sport strammes selvfølgelig alt opp som man forventer. Forskjellen er at da skal bilen også være tydelig sportslig å kjøre. Jeg vil tro at Mat Watson tok høyde for dette.

Mulig han tok høyde for det, men for meg virket det ikke slik. Virket mest som om han hadde bestemt seg på forhånd  for at Tesla skulle vinne og at han lette etter ting å klage over på BMW'en... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, torsteinvh skrev:

Mulig han tok høyde for det, men for meg virket det ikke slik. Virket mest som om han hadde bestemt seg på forhånd  for at Tesla skulle vinne og at han lette etter ting å klage over på BMW'en... 

Dessverre har dette med tester også blitt farget av proteksjonisme og at produkter som blir laget fra «tester’s» eget land, blir begunstiget.

Slik har Amerikanske tester blitt mer og mer farget og derav også mindre objektive og dessverre relevante.

Kunnskapen er begrenset derfra og at du Fredrik tar høyde for at Matt tester i4 i ulike oppsett virker litt naivt.Tvert imot vil jeg påstå det motsatte, han har ikke testet nøye nok, hvertfall når hensyntar hva han sier og legger vekt på.

Se på f.eks autegefuhl, deretter på hvilken som helst amerikansk test, kunnskapsnivået og objektiviteten er på et annet nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Dessverre har dette med tester også blitt farget av proteksjonisme og at produkter som blir laget fra «tester’s» eget land, blir begunstiget.

Slik har Amerikanske tester blitt mer og mer farget og derav også mindre objektive og dessverre relevante.

Kunnskapen er begrenset derfra og at du Fredrik tar høyde for at Matt tester i4 i ulike oppsett virker litt naivt.Tvert imot vil jeg påstå det motsatte, han har ikke testet nøye nok, hvertfall når hensyntar hva han sier og legger vekt på.

Se på f.eks autegefuhl, deretter på hvilken som helst amerikansk test, kunnskapsnivået og objektiviteten er på et annet nivå.

Ser ikke ut som noen av de som har testet i4 så langt har fått med seg hva BMW selv sier om rekkevidden med 20" og performancedekk. Jeg har ikke sett noen som har nevnt det iallfall.

En del av testene bære preg av å være først ut og tittel som fører til klikk.. 0-100 er veldig populært for tiden iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er så hvorfor i all verden skulle Mat ha bestemt seg på forhånd at Model 3 skulle vinne? Hvilket motiv skulle han evt. ha for dette med en Youtube kanal som allerede har 6,6 millioner abonnenter? Jeg tenker umiddelbart at dette kanskje er litt BMW fanboys som bare surmuler over at Model 3 på noen områder er litt bedre enn i4.

Dette var også mitt poeng ved at når i4 er et såpass stort kompromiss kan resultatet nødvendigvis ikke bli annet. Når dette er nevnt er i4 åpenbart også en veldig fin elektrisk bil til å nettopp være et så stort kompromiss. Jeg tror at få andre bilprodusenter kan gjøre dette like bra som BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, flobben skrev:

Kan det være fordi han bruker en del kriterier som vi i norge ikke benytter lenger, f.eks. ladenettverk og tilgang til det? 

Dette er ihvertfall et av kriteriene som for ham gjør Model 3 til en litt bedre bil (i betydning av brukervennlig). Det er ikke alle land som er så heldige med såpass mange og hurtige ladestasjoner som Norge, så dette er fullt forståelig etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at man i utlandet forventer mer av i4 siden den er høyere oppe i pris segmentet der, den ligger jo langt nærmere M440i og M3 enn hva den gjør i Norge. Her er den jo på 420d nivå og det er det jo soleklart at vi har ett litt annet syn på saken da. Akkurat når det kommer til elbiler så tror jeg ikke vi kan ta alt utenlandske medier skriver som god fisk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg synes at Mat Watson (Carwow) på en ganske ryddig måte får frem hva som er forskjellen på i4 og Model 3. Begge modellene er uten tvil blandt de beste elbilene i sin klasse og med ulike fordeler samt ulemper. i4 har generelt en høyere opplevd kvalitet, men bærer også preg av at den som elbil er et større kompromiss enn Model 3 (bl.a med vesentlig høyere vekt, en kardangtunell og mangel på bagasjeplass foran). Den relativt store svingradiusen på i4 er trolig også en konsekvens av det samme. 

Her tror jeg vi må skille på et par ting. i4 har ikke "høyere opplevd kvalitet", men unektelig "høyere kvalitet" enn Tesla Model 3 - dette være seg i materialbruk, byggekvalitet osv. Jeg er for øvrig helt uenig i at i4 er et større kompromiss enn TM3 på bakgrunn av ovennevnte argumenter (med unntak av kanskje høyden på gulvet for baksetepassasjerene, men av hva jeg erfarer gjelder det samme for TM3 som har en ren elbilplatform). At i4 veier mer enn TM3 skyldes nok i all hovedsak flere komponenter (f.eks flere skjermer og moduler), at bilen har mangle flere lag med lakk og grunning og konstruksjoner (f.eks bakluke på i4 vs. TM3). Kardangtunell - er dette virkelig et problem? Neppe. Mangel på slik tunell gjør ikke bakseteplassen i TM3 noe bedre enn i4. Bagasjeplass foran - er dette et problem? For min del er det helt greit å ikke laste bilens foraksel med 100-150kg med bagasje (ødeleggende for vektfordeling og kjøreegenskaper), og det faktum at man skal måtte dra i panserspak for å komme til er helt idiotisk. Skal frunk virkelig ha noe for seg, så bør den betjenes på samme måte som bagasjeluken, og i all hovedsak romme plass til ladekabel, førstehjelpsskrin og den slags som ikke er i daglig bruk og som opptar plass i bagasjen. Nå har jeg kjørt min brors TM3 ved flere anledninger, samt beskuet den i detalj - bilen er intet annet enn et makkverk av en bil. Jeg er snarere tvert imot overrasket over at en i4 ikke veier vesentlig mer enn TM3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Kardangtunell - er dette virkelig et problem? Neppe. Mangel på slik tunell gjør ikke bakseteplassen i TM3 noe bedre enn i4. Bagasjeplass foran - er dette et problem?

Ja, her snakker vi konstruert problem. Bilen har jo 4 dører, så behovet for å skli over tunellen er ikke så veldig stort. Det er vel uansett ingen biler i klassen der som har god plass til 3 stk i baksetet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, mslello skrev:

Ja, her snakker vi konstruert problem. Bilen har jo 4 dører, så behovet for å skli over tunellen er ikke så veldig stort. Det er vel uansett ingen biler i klassen der som har god plass til 3 stk i baksetet. 

Ingen har i denne diskusjonen påstått at kardangtunellen er et problem. Den er mer et uttrykk for at i4 ikke er en bil som er konstruert som en elbil fra grunnen av (derav også uttrykket kompromiss fra min side). At så en kardangtunell i noen sammenhenger kan være en ulempe er en helt annen sak. Noen liker et helt flatt gulv bak, mens andre knapt bryr seg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Kan det være at man i utlandet forventer mer av i4 siden den er høyere oppe i pris segmentet der, den ligger jo langt nærmere M440i og M3 enn hva den gjør i Norge. Her er den jo på 420d nivå og det er det jo soleklart at vi har ett litt annet syn på saken da. Akkurat når det kommer til elbiler så tror jeg ikke vi kan ta alt utenlandske medier skriver som god fisk.  

Man bør ihvertfall ha i bakhodet at forutsetningene når de tester en bil kan være helt forskjellige fra hva som er vanlig i Norge. Prisen på bilen er selvfølgelig temmelig viktig i denne sammenhengen ja (og dette gjelder alle biler). Ditto f.eks antall ladestasjoner og ikke minst hvor hurtige de er.

En annen sak som mange ofte ikke tenker på når man snakker om kvalitetsfølelsen på tyske premium biler er at de er konstruert til helt andre hastigheter enn biler fra f.eks USA. Dette gjelder alt fra hvor stivt chassiset er til hvor kraftig understelet er og hvordan alt sammen er konstruert. Det er klart at dette koster penger å utvikle så at de tyske premium bilmerkene er dyre er ikke så merkelig.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fredrik skrev:

Ingen har i denne diskusjonen påstått at kardangtunellen er et problem. Den er mer et uttrykk for at i4 ikke er en bil som er konstruert som en elbil fra grunnen av (derav også uttrykket kompromiss fra min side). At så en kardangtunell i noen sammenhenger kan være en ulempe er en helt annen sak. Noen liker et helt flatt gulv bak, mens andre knapt bryr seg om dette.

Nå var ikke det myntet på denne diskusjonen spesielt. Men noe jeg synes får merkelig mye fokus i alle tester. Gjelder polestar 2 og xc40 også. Midtsetet er ett nødsete. For min del henger det nok tilbake til E30 og E28 tiden. Husker hvor kompakt og stilig BMW var i forhold til andre biler,  med høy og bred midtkonsoll og teppebelagt kardangtunell. Bare jeg som er gammeldags antagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mslello skrev:

Nå var ikke det myntet på denne diskusjonen spesielt. Men noe jeg synes får merkelig mye fokus i alle tester. Gjelder polestar 2 og xc40 også. Midtsetet er ett nødsete. For min del henger det nok tilbake til E30 og E28 tiden. Husker hvor kompakt og stilig BMW var i forhold til andre biler,  med høy og bred midtkonsoll og teppebelagt kardangtunell. Bare jeg som er gammeldags antagelig. 

Nei, på ingen måte. Jeg husker også hvor stilig f.eks E30 og E28 var med en høy og bred midtkonsoll. At kardangtunellen var teppebelagt var ikke så uvanlig, men det er forskjell på tepper også. BMW oste av kvalitet på dette området også i forhold til tilsvarende biler.

Jeg liker at midtkonsollen er høy og bred, men det har mindre betydning i dag iom at de aller fleste bilene ikke lenger har manuelt gear. En høy midtkonsoll før i tiden medførte som regel at gearspaken var kort og hadde relativt kort vandring mellom gearene. Dette var avgjørende for min del.

Jeg synes ikke at et flatt gulv bak er spesielt viktig i relativt små biler som f.eks Model 3, men på litt større biler som f.eks vår Citroën C4 Picasso er et helt flatt gulv bak rimelig fornuftig. I vår bil er det mer enn god nok plass til at selv en voksen person kan sitte komfortabelt i midten. Bilen har tre individuelle seter bak som også på alle måter kan justeres helt individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...