Gå til innhold

15’ F31 touring på plass


Anbefalte innlegg

Så etter å ha gått 17 runder med meg selv og familien i et forsøk på å se totalen.

Fra å kikket og vurdert noe jeg hadde lyst på, fra F15 til F11.

Endte jeg opp med å få forsøke å få mest mulig for minst mulig, jeg velger å kjipe det ned, prioritere fritidsbolig og ta det hele "litt ned".

Det betyr et minimum av motor, det betyr "nyest" mulig, med et håp om mindre trøbbel enn siste bil med N47.

Men vinduet opplever jeg som smalt, N47 var med oss til 2014, Ad blue kom et par år etterpå - unngår gjerne dette også når jeg hører enkelte dårlige opplevelser.

Fossilt er på oppløpssiden, hybrid er siste skanse og elbilen opplever en rivende utvikling.

Vår 20´ i3 fungerer glimrende i nærmiljøet, den har ca 30 mils rekkevidde og som bybil og hverdagsløsning trenger jeg ikke mer. Her er elbilen "moden nok" til mitt bruk.

Men jeg trengte en bil som trekker henger og som fungerer i noe lenger distanse enn i3´n. 

Valget ble en F31, vurderte også en F45 faktisk - men tok et spontant valg og valgte en 2015 mineralgrå 316dat.

Bilen har M sport og er moderat utstyrt, navi pro og et par andre fornuftige valg, men totalpakken med pris var prioritet, ønsket en ryddig bil med servicehistorikken i orden.

Bilder kommer.

Takk til de som bidra til å gjøre prosessen litt mer oversiktlig, da F3* er en model jeg ikke hadde/har så mye kunnskap om.

:-)

 

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyrslisten, her er det begrenset med skrytemateriale, men M sport, rattvarme, automat og hengerfeste er det vesentligste for meg.

Men det viktigste er en ryddig (tilsynelatende) bil med komplett servicehefte og med fullførte tilbakekallinger. Og med et ørlite håp om begrenset utlegg i perioden jeg har bilen. 
 

Har ikke hatt tid til å vurdere planer, kanskje skremme den opp litt, takboks muligens. Får kanskje se bilen først .. 😂

6AD6FC1A-A2D8-4566-AB57-8101213DC82F.jpeg

ACB9C8A5-18A8-4812-A2F5-995DDB478CFB.jpeg

125BDA4E-90B5-4485-A099-9E5325D66204.jpeg

69C4D02C-AF82-42F4-A40B-CEF989128F7B.jpeg

A3040564-DFF9-45ED-A52B-F3E982E47F41.jpeg

02905735-FA3A-4DFB-B212-461B4DA4F410.jpeg

CFC5D5E1-D9CD-44C5-88CA-46B7E5472A2B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer igjen! Jeg visste faktisk ikke at B47 kom på pre-LCI-F30/31. Ser ut som den har det essensielle, alt annet blir bonus. Gled deg til alcantara/stoff-setene, de er magiske, sommer som vinter. 
Jeg har forhørt meg hos TRF sin forhandler på Jæren for optimalisering av B47, om det blir aktuelt blir det nok der, virket som de hadde et fornuftig forhold til effekt vs holdbarhet. Jeg tipper at 316d holder i det daglige, men ved fullasting og hengerkjøring blir det noe snaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, papertiger skrev:

Gratulerer igjen! Jeg visste faktisk ikke at B47 kom på pre-LCI-F30/31. Ser ut som den har det essensielle, alt annet blir bonus. Gled deg til alcantara/stoff-setene, de er magiske, sommer som vinter. 
Jeg har forhørt meg hos TRF sin forhandler på Jæren for optimalisering av B47, om det blir aktuelt blir det nok der, virket som de hadde et fornuftig forhold til effekt vs holdbarhet. Jeg tipper at 316d holder i det daglige, men ved fullasting og hengerkjøring blir det noe snaut.

Jeg var litt lei av utstyr som virker «halvbra», som ACC f.eks. Da vil jeg heller ha en bil som har nok og som fungerer til mitt bruk.

Har hatt alcantara i E90, ville foretrukket skinn, men alcantara ser fint ut og det virker som stadig fler vil ha det fremfor skinn?

hvor mye ca justerte de opp? 318d nivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med veldig fornuftig med likevel flott bil. Godt at du klarte å holde deg til merket, skulle jeg tenkt fornuft og mest mulig bil for pengene hadde jeg fort sett etter andre merker 😅 Men her fikk du jo egentelig en ganske ok totalpakke, særlig med automat, stor navi og B47 motoren. Det er også utrolig hva det nyere M-sport rattet gjør, bilen føles med ett mye nyere. 

Man kan si hva man vil om elbiler og hvor bra dette har blitt, men en god moderene dieselbil tilbyr stadig en totalpakke som er vanskelig å slå 👍
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Gratulerer med veldig fornuftig med likevel flott bil. Godt at du klarte å holde deg til merket, skulle jeg tenkt fornuft og mest mulig bil for pengene hadde jeg fort sett etter andre merker 😅 Men her fikk du jo egentelig en ganske ok totalpakke, særlig med automat, stor navi og B47 motoren. Det er også utrolig hva det nyere M-sport rattet gjør, bilen føles med ett mye nyere. 

Man kan si hva man vil om elbiler og hvor bra dette har blitt, men en god moderene dieselbil tilbyr stadig en totalpakke som er vanskelig å slå 👍
 

Har 25 år med blåhvit «propell» på panseret, dette er så fornuftig jeg klarer å dra det Fredrik.
Utenfor dammen var det vanskelig å komme, jeg sliter med å løsrive meg Fra merket, lettere å slenge noen sleivspark i ny og ned 😉😇

Nevner pris etterhvert, da gir det kanskje ekstra mening? Ikke at jeg tror jeg fikk denne så «billig», men for meg er dette mye bil for en liten sum penge.

Bilen kommer i slutten av uka, blir morsomt å gå tilbake til røttene.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Ron Jeremy said:

Jeg var litt lei av utstyr som virker «halvbra», som ACC f.eks. Da vil jeg heller ha en bil som har nok og som fungerer til mitt bruk.

Har hatt alcantara i E90, ville foretrukket skinn, men alcantara ser fint ut og det virker som stadig fler vil ha det fremfor skinn?

hvor mye ca justerte de opp? 318d nivå?

Tja, bl.a. ACC er nok noe jeg hadde klart meg uten om jeg ikke hadde hatt det før, men når jeg nå har det på fireren og vanlig på Minien er det uten tvil noe jeg vil ha på neste bil også, selv om det ikke blir brukt så forferdelig mye i hverdagen. Liker fortsatt best å kjøre bil selv, BMW er jo fortsatt en drivers car i motsetning til visse andre merker som heller ser at en skal bli kjørt. Det som er problemet vårt er at vi kjøpte en svært godt utstyrt bil, noe som gjør oss i mine øyne for kravstore hva neste bil angår. Det du ikke har hatt kan du ikke savne osv... Jeg foretrekker selv standard M sport interiøret foran skinn, det er mye mer behagelig året rundt. Men med de neste årene med små barn ser jeg absolutt fordelen med skinn, selv om jeg uansett hadde valgt standardinteriøret dersom jeg fikk valget igjen. Lett å vedlikeholde og slitesterkt. 

Tar ut ca +20hk og +50Nm opp fra vår 190hk og 400Nm, noe som er noe lavere enn hva mange reklamerer med (ca 220-225hk og 460-480Nm) men det ble inngående forklart årsaken til det. Men regner med det kan tas ut mer av en 316 med samme motor (og samme girkasse?). Mulig det er andre komponenter som setter begrensninger, men vil tro 318d nivå er oppnåelig og merkbart :) 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Gratulerer med flott og fornuftig bil! Her tror jeg du får mye god bil til en relativt lav penge over tid! :) 

Satse på det Lasse, nå er det ferdigstillelse av hytta som gjelder et par år til.

Så får man se om tanken på G05 gjør comeback. Alt til sin tid 😉

Siden i3’n blir brukt mest, ble det feil å legge mye i en dyr bil som ikke ville bli brukt (som fortjent). 

Den ankommer Fredag, så slenger ut noen inntrykk da.

 

@papertiger 

Høres fornuftig ut, får se hva jeg prioriterer, er den litt slakk før jeg ta en justering, men skjer neppe første uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilparken «komplett», 3’er kom ens ærend fra Trondheim, så den er noget skitten.

Men bilen ser veldig ryddig og fin ut.

Ble overrasket over at det var el bakluke og den lille enheten nede på fangeren, vedlikeholdslader?

El bakluke hadde jeg trodd jeg ofret denne gangen, men det var noe jeg virkelig ville savnet, godt det var på plass.
Ellers ser den omtrent som ny ut, takk til forrige eier som har tatt vare på den.

interiøret er nydelig, som nytt egentlig - med perfekte stoler, rart å sitte lavt men, når man er på plass er den overraskende komfortabel.

Det er ikke M sport fjører på denne, så kanskje det trekker litt i positiv retning?

Eneste jeg må se nærmere på er en liten knirk, det kommer enten fra en bakdør eller bakluke. Forslag?
Ellers er det en 316d, drivlinjen er silkemyk og B47 er mye mykere og roligere enn N47, mindre traktor.
Naturlig nok er det ingen lyskryssræcer, men det var heller ikke ventet.

Fått bombrikke og vognkort i posten idag også, bra timing! 👍🏻

 

06B28A4C-0F5F-4825-AB5B-BEF47D2F9F72.jpeg

FA230AE0-E84E-4362-8E5F-1EA0C7C2D466.jpeg

B54DE702-BE4D-470D-8AF2-6766D1E417A9.jpeg

A36D9E23-5954-481D-967D-881688FC3D36.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...