Gå til innhold

15’ F31 touring på plass


Anbefalte innlegg

Ah, komplett bilpark det der. En for hvert bruksområde. Nå har du to biler du kan plugge i veggen 😂. Elektrisk bakluke er standard på alle F31/34/36, men du må ha Comfort Access (sees enklest om du har to knapper på undersiden av bakluka - en for lukking og en for låsing) for å ha sparkeunderfangerenforååpne-funksjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, papertiger skrev:

Ah, komplett bilpark det der. En for hvert bruksområde. Nå har du to biler du kan plugge i veggen 😂. Elektrisk bakluke er standard på alle F31/34/36, men du må ha Comfort Access (sees enklest om du har to knapper på undersiden av bakluka - en for lukking og en for låsing) for å ha sparkeunderfangerenforååpne-funksjonen. 

Har ikke sparkefunksjon, klarer meg fint med el bakluke.
Takk for info! :-)

Ellers filosoferer jeg over at dette er min 5 generasjon med 3 serie, begynte tidlig 90 tall med en delfingrå 2 dørs 87’ E30 325i.

Etter den var det ingen vei tilbake, deretter har det ballet på seg med flere E36, E46, et par E9* og nå til dagens F31, totalt 18 BMW har det blitt.
Har alltid syns F31 er fine biler, men kviet meg for å gå ned i høyde og størrelse. Men størrelsen innvendig er tilstrekkelig for oss - en familie på 4, selvom enkelte aldri får stor nok bagasjeplass.. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der var bilen på plass ja, godt å få den i hus og ikke minst oppdage at den har ett par ting ekstra som man ikke trodde 👍

Men...bilparken er ikke komplett før du også har en sekssylindret klassiker 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Se der var bilen på plass ja, godt å få den i hus og ikke minst oppdage at den har ett par ting ekstra som man ikke trodde 👍

Men...bilparken er ikke komplett før du også har en sekssylindret klassiker 😅

En klassiker kommer, gjerne med seks i rekke, men jeg har altfor mye annet å prioritere om dagen, en konfirmasjon og ennå mer hyttegreier og oppgraderinger hjemme.

Så det er et stykke unna tenker jeg. Men det er da lov å drømme å kikke litt på ting, en Z står høyt i kurs, eller Alpina, eller hva med en 4/6 serie cabriolet?

Ellers har jeg fått tennene litt i F31 nå, den har mye hyggelig ved seg, litt dekkstøy - lav!
Men brukbar kvalitet på interiør, dører.

Mer plass innvendig og bak enn fryktet.

Touring er en pen model, liker fargen (Mineralgrå) og at det er en Msport, setene er glimrende, alcantara setene er bedre enn i E9*, så brukte den kun en halv tank fra Trondheim til Porsgrunn, skikkelig gjerrig!

Kikket under bagasjerommet, der er det en aluminiums «dings» med hansker, hehe. Hva er denne til tro? 

ED2C542D-4201-4455-903B-C937C3779F3E.jpeg

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, for å sikre last. Jeg var nettopp på lastesikringskurs ifm. BE-lappen (tok det for 16 år siden når jeg tok traktorlappen, var greit med en oppfriskning gitt! 😅), og denne formen for sikring kalles altså da for stempling 😁
dagens funfact.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, papertiger skrev:

Jepp, for å sikre last. Jeg var nettopp på lastesikringskurs ifm. BE-lappen (tok det for 16 år siden når jeg tok traktorlappen, var greit med en oppfriskning gitt! 😅), og denne formen for sikring kalles altså da for stempling 😁
dagens funfact.

Over 3.5 tonn mao?

Har ikke sett behovet helt til mitt bruk, men  sikker nyttig! Er vannvittig mye rar bruk av henger og festing av materiell hvertfall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Ron Jeremy said:

Over 3.5 tonn mao?

Har ikke sett behovet helt til mitt bruk, men  sikker nyttig! Er vannvittig mye rar bruk av henger og festing av materiell hvertfall.

 

Ja hovedregelen er 3,5t, men det er så mange tillegg, «men» og «hvis» til den at det ikke er så rett fram lengre. 

Jeg fikk det til bursdag og jul av kona da hun har sett seg smått lei på kjøringen min uten papirene i orden når det har vært behov for kjøring med henger. Har kjørt traktor med tunge lass på opp gjennom årene, har lastesikringskurs fra før og er kun vant til å ha stor henger på bil (boggihengere er jo også langt bedre å manøvrere enn en-akslede hengere) men det er greit å formalisere det. Og den dagen det blir ny bolig så kan jeg i hvertfall kjøre bil med stor henger uten å tenke meg om, enten det er ifm. flytting eller oppussingsprosjekt :)

Det er utrolig mye rar og ikke minst livsfarlig sikring av last rundt omkring, ikke bare på henger men på biltak også. 

Paradokset her er vel kanskje at hverken Minien (av naturlig årsaker - pottene sitter i midten) eller BMWen har krok 😛 mulig jeg nytter muligheten om jeg, BMWen og Dragkulan.se er i Oslo og Omegn på samme tid i løpet av året. Originalt elektrisk blir for dyrt når en får skjult avtagbart Westfalia til 7500kr ferdig montert og koblet opp. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske praktisk å ha BE, slipper å bekymre seg over mye når henger er bak, i værste fall ender man jo opp å måtte sette fra seg henger og det er ikke alltid like kult på alle plasser.

Når jeg hadde x5n var man i praksis nødt til å ha BE, siden den var så tung. Med Audi e-tronen på 2,8 tonn må man ha BE for å frakte annet en tom henger( inntil 700kg). Med BE kan jeg dra 1800kg bak den

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ca 12 mil til i 3’ern idag, kjørte fra hytta til Arendal idag, inntrykkene setter seg.

Nydelig chassi i F3*, den fortjener en mer livlig motor enn hva jeg har.

Under kjøreturen spekulerte jeg i en mer »rett» motorisering av dette chassiet, ville nok valgt bensin gjerne 330i, eller ennå bedre 335/340i.

Komforten (har M sport men har standard dempere) er over forventet nivå, myk nok, bestemt nok, men samtidig presis - den trives i svinger og ber om å bli kjørt litt aktivt med.
Det er lett å trives bak rattet i F31, her jeg kjører langs Telemarksvegen fra Arendal langs med Nidelva til Åmli.

En perfekt vei til aktiv kjøring i nydelig landskap, anbefales!


Samtidig trodde jeg bilen skulle være trangere, mer som E9*, men bagasjerommet føles (ikke like høyt) faktisk litt dypere og større enn F25, glassluka gjør den mer fleksibel også. Samtidig er plassen innvendig noe mer intim og mindre luftig, men opplever at det går fint med 4-5 person (med 2-3 barn i baksete, hvorav 1 har sete)

B47 høres ut som en diesel ved oppstart, men er langt roligere og smidigere enn N47, ZF kassen gjør en glimrende jobb som alltid.
Motoren er her i 316d utførelse - jeg holdt på å kjøpe bensin, men føler dieselen, hvertfall når det grenser mot undermotorisering, slik som de minste motorene er, at det blir mindre jag og «mas» med en diesel.
Den går med full bil på 0.5l, noe jeg syns er meget bra og den gjør det uten å bli stresset. Men motoren er komfortorientert og sedat og inspirerer ikke til sportslig kjøring.

Sportssetene i F31 er større og bedre enn E9* generasjonen, men mins at den eldre generasjonen også hadde mulig for å blåse opp korsryggen?

Ellers var dette et «skudd i mørket», en gamling på at den skulle være stor «nok» og praktisk nok til å fungere på lenger tur enn i3’n.

Samtidig tok jeg ned budsjettet på 200k.

Og jeg misliker å gjøre valg etter tall, spesielt ting som er litt viktig.. som en bil.

Med et slikt beskjedent budsjett, 150% lavere enn sist bil (F25) hadde jeg ikke store forhåpninger om at dette var noe jeg ville trives i. Forløpig leverer den bra, bedre enn jeg håpet, så hittil er dette et ganske så vellykket eksperiment.
F3* rykker elegant opp på pallen når det kommer til 3 serien, topp 2 er innen rekkevidde i mine øyne.

Så er det morsomt å sammenlikne F31 med de 4 tidligere generasjonene av 3 serien jeg har eid. Spent over et eierskap av over 25 år og 18 BMW’er, litt tilbake til røttene opplevelse.
 

 

DF30FC7C-BF7C-4989-B906-18FDCD204A34.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De veiene du har kjørt på der er utrolig flotte, bruker dem av og til når jeg trenger å få kommet meg unna å få kjørt litt. Jeg er sånn skrudd sammen at noen ganger er det veldig deilig å bare ta seg en lang kjøretur, alene og kun på måfå. Da hender det jeg kjører opp til Åmli, via Froland og Dølemo. Så kjører jeg tilbake til Arendal fra Åmli via Ubergsmoen og Fiane. Gamle E18 tilbake til Arendal er ett blitt ett veldig fredelig sted å kjøre etter firefelts motorveien åpnet 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

De veiene du har kjørt på der er utrolig flotte, bruker dem av og til når jeg trenger å få kommet meg unna å få kjørt litt. Jeg er sånn skrudd sammen at noen ganger er det veldig deilig å bare ta seg en lang kjøretur, alene og kun på måfå. Da hender det jeg kjører opp til Åmli, via Froland og Dølemo. Så kjører jeg tilbake til Arendal fra Åmli via Ubergsmoen og Fiane. Gamle E18 tilbake til Arendal er ett blitt ett veldig fredelig sted å kjøre etter firefelts motorveien åpnet 😀

Helt enig!

Trodde jeg så 540’n din i Arendal på Tirsdag, men var falsk alarm..

Men så De (han ene hvertfall) som var på tv2 med Guro Solberg. De drev med superbåter, han var i pollen med en slik båt, tror det var 3 x 400 hk på hekken, de var selvsagt helt sheriff 😆 med noen Porsche folk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fint med 3-seriechassiset, det trengs ikke store motorer for å være morsomt selv om det jo fortjener store motorer. Husker svigers kjøpte ny en pre-LCI 318d 136hk E91 i 2008, den var vanvittig morsom å kjøre på svingete veier med sitt originale sportsunderstell og manuelt gir. 

Ang. sportsunderstell så er det litt smak og behag. Det var standard fjører på vår F36 xdrive (selvsagt, xdrive kom ikke mer M sport understell), og det ble alt for mykt og høyt for både meg og kona, vi kom fra en E91 xdrive med Hartge senkefjører. Så det ble ACS fjører, det perfekte kompromiss mellom sport og komfort. Beholder komforten, men fastere i fisken og mindre krenging. Og estetisk penere. Som økonomisk familietransport tror jeg ikke jeg hadde gjort noe med standardunderstellet du har, det fungerer veldig bra både ved vanlig og aktiv kjøring. Og passasjerene skal jo også ha det komfortabelt :) . F3x er en veldig bra balansert bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, papertiger skrev:

Det som er fint med 3-seriechassiset, det trengs ikke store motorer for å være morsomt selv om det jo fortjener store motorer. Husker svigers kjøpte ny en pre-LCI 318d 136hk E91 i 2008, den var vanvittig morsom å kjøre på svingete veier med sitt originale sportsunderstell og manuelt gir. 

Ang. sportsunderstell så er det litt smak og behag. Det var standard fjører på vår F36 xdrive (selvsagt, xdrive kom ikke mer M sport understell), og det ble alt for mykt og høyt for både meg og kona, vi kom fra en E91 xdrive med Hartge senkefjører. Så det ble ACS fjører, det perfekte kompromiss mellom sport og komfort. Beholder komforten, men fastere i fisken og mindre krenging. Og estetisk penere. Som økonomisk familietransport tror jeg ikke jeg hadde gjort noe med standardunderstellet du har, det fungerer veldig bra både ved vanlig og aktiv kjøring. Og passasjerene skal jo også ha det komfortabelt :) . F3x er en veldig bra balansert bil. 

Bra oppsummering, har funnet et par ting jeg vurderer å gjøre noe med.

- Bremser, pinlig svake når man kommer fra i3. Klosser og skiver er nye i Mars, så de er nok likevel «slik de skal være».

- Effekt, det holder egentlig, dvs jeg her ikke dratt henger med den ennå, så får se hvordan det blir, men fristende å se litt på dette.

- Takbøyler (thule?) og evt takboks, tips mottas!

- Bilen er moderat utstyr, jeg foretrakk det slik for å være tro mot konseptet, men savner noe mer enn annet. Toppen av savn er ryggekamera! Vet det kan ettermonteres men..

Ellers er det få irritasjoner, den er mer bra enn dårlig.

Men mens man er i gang, kunne jeg tenkt meg en mer lyssterk naviskjerm. Den burde kanskje også oppgraderes, sjekke SW versjon først. Savner også induktiv lading, hater ledning i bilen. 
Tror neppe jeg vil gjøre noe med utseendet, syns både bilen og fargen er flotte, krom rundt vindu og blanke rails holder meg ikke våken om nettene, tvert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thule Wingbar fungerer bra synes jeg men er avhengig av at den gummilista ligger nedi for å unngå susing/hyling. Har selv Packline NX Premium takboks på bilen nå og er veldig fornøyd med den bortsett fra mangelen på håndtak til å løfte opp og dra ned toppdelen. Det er ikke en lasteboks, men en aerodynamisk skiboks i glassfiber. Får plass til det vi ikke får plass til i bilen samtidig som det ikke ser helt komplett idiotisk ut. Kan også anbefale Skiguard som vi hadde på 3-serien. :) Er mange som har skiboksene klistret ned til taket, men jeg liker å ha stort nok mellomrom til at jeg kommer mellom med vaskehanske eller svamp. 
 

Oppdatering av SW i bilen er nok ikke gratis med mindre det skjer ifm noe service/reparasjon. De oppdaterte hos meg når de bytta transferkasse. Da ble norskspråket i iDrive leselig og ikke lenger en dårlig Google translate. 
Du får originale trådløs universal ladeplate insert for midtkonsollen (under midtarmlenet), sjekk delekatalog. https://www.gsbildeler.no/etk_delekatalog-ettermontering_og_ombygging-03_4184
 

Enig, alle trenger ikke å ha shadowline :) så lenge det ikke monteres svarte nyrer med alu lister er jeg happy 😁

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...