Gå til innhold

Demper / fjær oppsett på E61 525d


downshift
 Share

Anbefalte innlegg

Anskaffet meg en ekstra bil litt spontant her om dagen, men den trenger litt hjelp i forbindelse med EU kontroll. 

Det er montert et Supersport coiloversett på denne bilen, som begynner å bli dårlig. Fjærene foran knekker vel snart tenker jeg meg etter en rask inspeksjon. 

Ikke godkjent senket, så fikk naturligvis feil på dette på EU. 

Spørsmålet er rett og slett hvordan jeg skal få ordnet dette på en rimelig måte. Trenger vel 4 nye dempere og 4 nye fjærer? 
Har ikke holdt på med senk på en god del år, og på min gamle E36/E46 er det rimelig likt bak og foran, men på min F11 og E61 er det jo luft bak. 

Ser GS skal ha 4000 per demper, og det må jeg si er helt uaktuelt. Fant noen Sachs dempere til 2000 per, men ser på skruvat at dem selger dempere til rundt 600 per demper(!!). 

Tenker jeg kjøper 35mm H&R / Eibach fjærer, men da trenger jeg bare foran? Settet som står på bilen nå er SuperSport Black Evolution, så der er det dempere bak også. 

 

Litt usikker på hvilken vei jeg skal gå her egentlig, da dette er en "billig" bil. Har ikke lyst å bruke 10 tusenvis av kroner på dette. 

Kan jeg eventuelt bare gjøre noe foran for å få den godkjent? 

Noen som har noen innspill? 

 

Edit: Bilen er altså en 2004 525D Touring 

 

Edit2: Ser bilen min muligens har hatt noe sporty understell?

 

Utstyrsliste: 

 

Editions And Packages

S710M Leather Steering Wheel

S339Shadow-Line

S715M Aerodynamics Package

S337M Sports Package

S785White Direction Indicator Lights

 

Comfort And Interior Equipment

S4M3Interior Trim Strips, Alu Cube Pure

S430Interior/Outside Mirror With Auto Dip

S494Seat Heating Driver/Passenger

S442Drink Holder

S428Warning Triangle And First Aid Kit

S441Smoker Package

S481Sports Seat

S423Floor Mats Velours

S431Interior Mirror With Automatic-Dip

 

Multimedia

S698Area-Code 2 For DVD

S644Preparation F Mobile Phone W Bluetooth

S609Navigation System Professional

S620Voice Control

 

Driver Assistance And Lightning

S502Headlight Cleaning System

S508Park Distance Control (PDC)

S540Cruise Control

S522Xenon Light

S534Automatic Air Conditioning

S548Kilometre Speedo

S524Adaptive Headlights

 

Wheels And Drive

S205Automatic Transmission

S226Sports Suspension Settings

S2NPBMW Alloy Wheel, M Double Spoke 135

S216Hydro Steering-Servotronic

 

Environment And Safety

S851Language Version German

S386Roof Railing

S8SPControl Unit COP

S801National Version Germany

S320Deleted, Model Lettering

S354Windscreen, Green-Tinted Upper Strip

S8SBTelematics Access Request,Country-Spec.

S8SCTelematics Access Request,Country-Spec.

S863Dealer List Europe

S879On-Board Literature, German

S8SANavigation Access Request,Country-Spec.

 

Individual Equipment

S775Headlining Anthracite

S761Individual Sunshade Glazing

 

Other Equipment

S1CASelection Of COP-Relevant Vehicles

Endret av downshift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker å bytte i noe som ikke er coilovers, så kjøpte jeg nettopp til min hos autodoc.no. Her fikk jeg sachs Dempere til 2500kr stk. Bilstein b8 om du vil ha noe som er veldig bra og sportslig, men ikke ukomfortabelt, ligger der til 4000kr per demper, og det er de verdt. 

Ellers er det jo vanlig at fjørene knekker, så jeg bestilte også nye til min. Du får vurdere selv o. Du vil ha h/r senkefjører eller de originale senkesportsfjørene du kan få f. Eks på autodoc. Du ser i detaljene på produktet om det er for biler med sportsunderstell eller standardunderstell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal bort fra coilovers, har blitt for gammel til det 😁

Så egentlig bør jeg bestille "M-Sport" understellet jeg da, siden bilen min har det. Teknisk sett er vel dette bare dempere / fjærer på disse bilene, så jeg kan egentlig velge mellom det og standard? 

Men må jeg bytte bak da? Er jo ikke fjær bak, men luftpute. Har man ikke lov å kjøre med Supersport demper bak? Blir det ansett som "senk"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senk går kun på fjærer, det er ID-en på disse som skrives inn i vognkortet. Hvis demperen er en integrert del av fjæra (som i coilovere) så går det under ett, ettersom det er kun demperen til den aktuelle fjæra i coiloveren som skal passe, i teorien i alle fall. En demper som er fysisk kortere vil sannsynligvis gå under senk den også, men de finner man ikke så ofte. Jeg tror at du fint kan få godkjent med supersport dempere bak, men spørsmålet er om du vil. Hvis du først kjøper M-sport-dempere og fjærer foran så er det beste å kjøpe de bak også. Alternativet er å kjøpe originale fjærer foran (ikke M-sport) og kjøpe Sachs-dempere tilsvarende ikke M-sport rund baut.

Kan hende bilen din har tykkere stabstag pga. M-sport, men det gjør jo ikke noe å kjøre med det og standard understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...