Gå til innhold

Spørsmål rundt Z4


Truth
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Beklager hvis det kommer noen dumme spørsmål, men finner det vanskelig å få noen svar når jeg googler.

 

Hvis det er noen som har litt erfaring rundt disse setter jeg stor pris på om noen kan dele litt info.

Har siklet på Z4 i flere år nå, men jeg lurer på hva man kan forvente seg av service kostnader og slikt på en bil som dette?

Er det noe man bør være obs på?

Hva slags utstyr burde man ha på disse?

Har primært sett på sdrive20i 2012 med automat, men har skjønt det slik at rekkesekserne er mer driftssikre?

 

Dette blir min første bil da jeg valgte å spare til en Z4 i noen år, å nå er i en jobbsituasjon hvor jeg kan eie en :)

Endret av Truth
glemte årsmodell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at det var snakk om gen 2. Mener at 2.0i er en ganske bra motor. Men om du kjøper drømmebilen din ville jeg heller spart litt ekstra og kjøpt den du vil ha. Om det er 2.0i (som har en kick ass 8 trinns girkasse på automat) så er jo det topp. Vurder drivverksforsikring gjennom forsikringen din 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mariuse34 said:

Så nå at det var snakk om gen 2. Mener at 2.0i er en ganske bra motor. Men om du kjøper drømmebilen din ville jeg heller spart litt ekstra og kjøpt den du vil ha. Om det er 2.0i (som har en kick ass 8 trinns girkasse på automat) så er jo det topp. Vurder drivverksforsikring gjennom forsikringen din 

Takk for info. Er det noe spesielt man bør spørre om, eller gjelder dette i kasko forsikring?(mulig jeg bare skal snakke meg forsikrings selskapet om dette)

Er ganske sikker på at jeg mest vil ha den «lille» rekkesekser på 2.5L, men er jo ikke akkurat mange utgaver å velge av på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Truth skrev:

Takk for info. Er det noe spesielt man bør spørre om, eller gjelder dette i kasko forsikring?(mulig jeg bare skal snakke meg forsikrings selskapet om dette)

Er ganske sikker på at jeg mest vil ha den «lille» rekkesekser på 2.5L, men er jo ikke akkurat mange utgaver å velge av på bruktmarkedet.

Er ikke utenkelig at disse kan være gunstige å importere med det nye importregimet. 

Både s20i og S23i (lille seksere) er helt nydelig

 

Bare spør forsikringsselskapet ja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, scoot skrev:

Er det slik at du absolutt ønsker automat? 🤔

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=182134116

Dette må jo være en fantastisk morsom bil med manuell pinne og vekt under 1400kg. 

23i med ZF er heller ikke voldsomt inspirerende.
Rattet denne når den kom, et lite tiår siden.

Personlig syns jeg E85 er mer maskulin og sporty enn E89 (2 generasjon)

Ville vurdert å gått ned på 1 gen Z4 og hellet valgt en motor «den fortjener», da får du stofftak og en mer fokusert bil.
 

Ofte er disse enten godt holdt og bra driftet med dertil lav km, brukt som type kosebil og da gjerne som bil nr 3. Dette er kategorien man ønsker å kjøpe, slike holdet seg fint i pris og man får et hyggelig bilhold. Ellers er det brukiser som det kan følge med piggdekk på som er priset dertil.
Gi oss et innblikk i budsjett, er det kosebil, bruksbil eller hva tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Ron Jeremy said:

23i med ZF er heller ikke voldsomt inspirerende.
Rattet denne når den kom, et lite tiår siden.

Personlig syns jeg E85 er mer maskulin og sporty enn E89 (2 generasjon)

Ville vurdert å gått ned på 1 gen Z4 og hellet valgt en motor «den fortjener», da får du stofftak og en mer fokusert bil.
 

Ofte er disse enten godt holdt og bra driftet med dertil lav km, brukt som type kosebil og da gjerne som bil nr 3. Dette er kategorien man ønsker å kjøpe, slike holdet seg fint i pris og man får et hyggelig bilhold. Ellers er det brukiser som det kan følge med piggdekk på som er priset dertil.
Gi oss et innblikk i budsjett, er det kosebil, bruksbil eller hva tenker du?

Dette kommer definitivt til å bli brukt som en helårs bil. Derfor heller interessen over til 2. Generasjon Z4 med hard top.

For min del er ikke nødvendigvis motor størrelsen det viktigste, men litt grom lyd er jo morro. Mer viktige at jeg ikke ser meg ut en modell som har «mange» problemer jeg kan se frem til. Personlig syntes jeg bare bilen er veldig pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Truth skrev:

Dette kommer definitivt til å bli brukt som en helårs bil. Derfor heller interessen over til 2. Generasjon Z4 med hard top.

For min del er ikke nødvendigvis motor størrelsen det viktigste, men litt grom lyd er jo morro. Mer viktige at jeg ikke ser meg ut en modell som har «mange» problemer jeg kan se frem til. Personlig syntes jeg bare bilen er veldig pen.

Du fremhever helårsbruk er grunnen til at du vil ha platetak? Hva slags tanker gjør du deg om stofftak? Kjørt cab med stofftak som helårsbil - cab, dengang de var mindre sofistikerte enn de er idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt E85 som helårsbil i snart 9 år nå. Har en hardtopp som jeg setter på om vinteren men den hadde jeg strengt tatt ikke behøvd. Stofftaket er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Ron Jeremy said:

Du fremhever helårsbruk er grunnen til at du vil ha platetak? Hva slags tanker gjør du deg om stofftak? Kjørt cab med stofftak som helårsbil - cab, dengang de var mindre sofistikerte enn de er idag. 

Syntes hard toppen også ser penere ut. Har ikke noe erfaring med nyere stofftak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Truth skrev:

Syntes hard toppen også ser penere ut. Har ikke noe erfaring med nyere stofftak.

Estetisk kan man ikke argumentere mot. 
Men stofftak har/hadde 2 svakheter.

1. Støy, mest ved kjøring i tunneler, ellers lite problem.

2. Den må impregnert jevnlig, tidligere hadde de også plasttak, men med glass får man ikke den sjenerende stripen på tvers når man rygger.

Med metalltak får man en mer kompleks, tyngre og topptung konstruksjon. Den tar også større plass. I en roadster er det konstruksjonsmessige riktig med stofftak, estetisk, teknisk og visuelt. Men så er det smaken igjen da. Z er flotte modeller, kjøp når markedet er kaldt, høst/vinter, da kan man gjøre en bra deal.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ron Jeremy said:

Men stofftak har/hadde 2 svakheter.

1. Støy, mest ved kjøring i tunneler, ellers lite problem.

2. Den må impregnert jevnlig, tidligere hadde de også plasttak, men med glass får man ikke den sjenerende stripen på tvers når man rygger.

 

En annen ting som er verdt å nevne er hvis man kjører mye langtur, for eksempel i Tyskland med høy fart. 

Det er IKKE særlig trivelig å kjøre i 200-250km/t med stoffkalesje, det støyer bra og man blir nervøs for at taket skal blåse av i fart. 

Samt som du sier, ikke spesielt stas hvis man kjører mye i tunneler. De fleste eldre cabrioleter med stofftak har plastvindu, og de blir ofte slitt med årene. Derfor kan ettermarkedskalesjer med glassvindu være en bra oppgradering...

Personlig foretrekker jeg stoffkalesjer da de er enkle å forholde seg til og kan tas av på få sekunder. Men skjønner godt at folk vil ha et mer solid tak for helårsbruk - mye lettere å vaske på vinteren og man slipper vannlekkasjer inn i kupe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye erfaring med de "nyere" Z4'erne, men jeg har vært litt borti bruk av eldre Z3'ere og Z4'ere (E85) både sommerstid og vinterstid. 

Du nevner to stikkord: daily driver og vinterstid.

Jeg har kjørt Z3 med softtop og hardtop i vinterstid, hardtop er helt klart å foretrekke om vinteren. Isolerer bedre og minsker selvsagt en del støy (som tidligere påpekt i tråden her).  En ting som du må vurdere er at du mister litt bagasjeplass i Z4'ere med fast hardtop, da den bruker litt plass bak i bagasjerommet. 

Siden det høres ut som en daily driver, så ville jeg gått for en så ny modell som budsjettet tillater. Eldre Z'ere er ganske driftsikre, men med årene er det småting som må taes tak i. (f.eks motor til softtop som slutter å virke, litt kjipt på vinterstid).   Det meste av de småtingene som kan feile er kjente og greie å fikse, men kjipt hvis det skjer med en daily driver og på vinterstid.

Med tanke på framtidig salg av bilen, så ville jeg valgt så stor motor som mulig.  Men i kjøre opplevelse så har jeg personlig hatt det like moro i en Z bil med liten motor som med Z bil med stor motor.

Dessverre så tør jeg ikke å uttale meg om driftsikkerheten på nyere Z4 bilene, men i BMW Z Norge gjengen virker konsensus å være at de har relativt lite problemer med bilene sine. Men disse medlemmene er som fleste entusiaster, veldig "på" mtp vedlikehold og forebyggende arbeide på bilene sine.

 

 

    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...