Gå til innhold

2008 modell E61, NBT EVO ID6, Android-enhet, DAB-adapter eller blåtann aux-adapter?


Anbefalte innlegg

Dette er informasjon jeg har funnet her: 

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1376320

ATM-modulen inneholder både GPS og 4G. NBT retrofit-adaptere for NBT EVO ID5/6 emulerer GPS-delen av ATM-modulen, men ikke 4G. En retrofittet NBT EVO-enhet i bil uten original ATM, eller med ATM uten telematikk vil da ikke kunne benytte online-tjenester. 

NBT EVO ID5/6 ettermontert i min E61 vil ikke gi mer funksjonalitet enn om jeg ettermonterte CiC, men den vil selvsagt gjøre det meget bedre.

Merk at jeg må ta forbehold om at jeg har forstått den linkede tråden rett, og at den stemmer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så skjermen er faktisk 10,25", ikke 8,8"? Har mer eller mindre tolket det som kreative spesifikasjoner og skryt siden originalskjerm er 8,8".

Faktiske yttermål er 10,5 x 27 cm, så at det synlige bildet er 10,25" diagonalt, rimer bra.

 

Har du kablet eller trådløst ryggekamera? Hvordan fungerer eventuelt det trådløse? Jeg har allerede byttet ledningsnettet i bakluka og kommer ikke til å legge til flere kabler så trangt som det er.

Hvor henter du strøm fra, da? Det er uansett bare video-kabelen du trenger å trekke for et vanlig kamera, den har integrert strøm (minus kommer fra jord i video-kabelen, så trenger ingen tilkobling, pluss er en kort rød kabelstuss som stikker ut fra video-kontakten, den kobles til dedikert kabel for ryggekamera fra Android-enheten). Faktisk er det større jobb å montere et WiFi-kamera, for da må du ikke bare gjøre samme jobben foran, men i tillegg hente strøm bak et sted, da kreves det ofte enten et relé (hvis du henter fra batteriet), eller et filter (hvis du henter fra ryggelys). Ryggelys har ustabil strøm, dessuten pæresjekk som kan trigge kameraet, løsningen en del lander på er å bruke ryggelys som trigger til et relé, og hente strøm fra en mer stabil kilde. En god del mer styr enn med kablet kamera, altså. Men har du ikke plass, så har du vel ikke noe valg.

 

Og i og med at jeg har CCC, ikke CIC har jeg ingen av iDrive-knappene du nevner. En interessant oppgradering hadde vært touch iDrive-kontroller fra NBT EVO :-).

Min CCC er 2009-modell, det var like før CIC, så 7-knappers kontrolleren kom med i min bil. Bytte burde da kanskje være plug&play? Men trolig ikke verdt det.

Når det gjelder Android-skjermens holdbarhet, så tenker jeg at etter fem år så er det på tide med en ny oppgradering, og bilen får et moderne preg igjen. Så får man krysse fingrene for at den holder så lenge, da. Kvaliteten ser lovende ut, egentlig. Den er nok dyr av en grunn.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke trodd en Android-enhet skulle være et så opplagt valg egentlig, men det ser ut til at den er det. Særlig siden mye av det som gjør NBT EVO til en god løsning ikke er tilgjengelig for retrofit i en så gammel bil, med mindre man bruker veldig mye tid og penger på det. 

Hvilken skermoppløsning har du? Ser ut som det finnes to alternativer, 1920x720 og 1280x480 med mer eller mindre identiske spesifikasjoner ellers. Det er jo et enkelt valg..

Tittet litt på å bytte til 7-knappers iDrive-kontroller (lik den du har, uten touch). Det ser i grunn overkommelig ut, bare man får tak i interiørdetaljer med lik farge til midtkonsollen. 

Strøm til ryggekamera er et poeng. Jeg tenkte ryggelys, men glemte pæresjekken. Må kanskje revurdere trådløst og se om jeg har nok ledninger til overs i repsettet jeg monterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte min i fjor, var 1920-modellen ny og befengt med feil, den forsvant deretter fra markedet i flere måneder. Nå er den tilbake i forbedret utgave, jeg ville trolig valgt den nå. Men siden de fleste har 1280-modellen, så er det best støtte for den, for eksempel må du gjøre egne tilpasninger til den skjermoppløsningen dersom du ønsker å legge inn egen boot-logo, eller om du ønsker å tilpasse hovedmenyen.

Mye info her (som du kanskje har funnet selv):

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1699764

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1719625

 

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...