Gå til innhold

BMW F11 bufferkonto


Skotlando
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, *MrB* skrev:

Jeg har ennå ikke sett noen anslått feilrate på CP4-pumpen. Disse står i mange biler, ikke bare BMW. Ut fra det jeg har klart å fange opp ved lesing på nett tyder på at det er en reell risiko for at den feiler et sted mellom 150 og 200000km. (Noen tidligere, noen senere, noen aldri). Metallspon i drivstoffsystemet er absolutt en kostbar ting å håndtere, men i likhet med registerhavari er det et spm om risiko/sannsynlighet. Det er også billigere (relativt sett)  å bytte pumpe preventivt sålenge man er klar over fenomenet. (Koster 12k'ish pluss arbeid).

Codan skulle ha 5000kr ekstra pr år for maskinskadeforsikring på min bruksbil. (Sjekket i dag). Den har ikke CP4-pumpe, men la oss si at den har dette, og var gått 110000km da jeg kjøpte den. dette for å illustrere poenget mitt:

Jeg kjører ca 10000km/år, og etter 4 år er den da gått 150000km. Alle årene har den hatt maskinskadeforsikring. År 5 ryker CP4-pumpe på ca 155000km. Jeg får bilen reparert på forsikringen, som da vil koste meg en egenandel, (sannsynligvis 30% eller mer, evt med avkorting, ref svaret mitt over). Reparasjonskost på 60000kr (ditt tall) og 30% egenandel er 18000kr. i tillegg kommer de 5000 ekstra jeg har betalt pr år de foregående 4 årene. Det blir 20000 + 18000 = 38000kr. Absolutt billigere enn å ta hele regningen på 60000 selv, men nettogevinsten blir altså langt mindre enn man kanskje tenker før man begynner å regne på ting. Forøvrig er dette ett scenario. Noen alternative scenarier kunne vært følgende:

1. Jeg skipper maskinskadeforsikringen og sparte dermed de pengene. Samtidig leser jeg meg opp på CP4-temaet, og bestemmer meg for å bytte pumpen preventivt. Det koster meg da totalt drøyt 20000, og den nye pumpen holder sålenge jeg eier bilen.

2. Jeg skipper maskinskadeforsikringen, og bytter heller ikke pumpen preventivt. Pumpen holder sålenge jeg har bilen, og pengene er spart.

3. Jeg skipper maskinskadeforsikringen, og pumpen ryker kort tid etter. Ja, da er det greit med en buffer. Og evne til å tenke alternativt (brukte deler), og ha god skrukompetanse/gode kontakter. (Evt bli reddet av garanti, om bilen er innenfor dette).

4. Jeg betaler maskinskadeforsikring i 10 år, og på 201000km ryker pumpen. Dvs 50000kr ut av vinduet over en 10-årsperiode, og jeg må samtidig betale hele reparasjonen selv.

5. Jeg tegner maskinskadeforsikring ved kjøp, og pumpen ryker 6 mnd senere. (På bil utenfor garanti). Det er jo dette scenariet som virkelig forsvarer investeringen - tidlig havari før man har rukket å betale inn noe særlig, og før bilen er så gammel at man må ut med mer i egenandel/få utbetalt mindre.

Maskinskadeerstatning er muligens en no-brainer for dere/deres bruk/deres biler, men det gjelder ikke nødvendigvis for alle. Tok, for nysgjerrighetens skyld,  en rask sjekk med kollegaene på jobb rundt dette, og ingen av de jeg snakket med hadde slik forsikring. Mange hadde riktignok biler som var innenfor nybilgaranti da, og som han ene sa: Vinduet mellom utløp av garanti og utløp av superforsikring kan jo potensielt være ganske lite. Spesielt for en bil som kjøres langt pr år, og har 5 eller 7 års nybilgaranti. Så da må man jo vurdere om det er verdt det.

God oppsummering, men det forutsetter at det kun er CP4-pumpen som kan havarere. Legger du til andre kjente feil på f.eks. N47-motoren, som registerkjede og turbo, så er i mine øyne er drivverksforsikring en no-brainer.

Det at mange ikke har drivverksforsikring tror jeg mer er fordi de ikke vet om det eller ikke gidder å sjekke hva det går ut på, heller enn at de aktivt velger det bort. Det er ganske få, slik jeg oppfatter det, som f.eks. kjenner til at Codan tilbyr drivverksforsikring uten aldersbegrensning. 

Til sammenligning betaler jeg rundt 10.000 kroner i året for en veldig bra uføreforsikring. Setter man 10.000 kroner i året i fond så er det statistisk betydelig mer lønnsomt når man er 70 år gammel, men det er en sjanse jeg ikke er villig til å ta om noe skulle inntreffe. Og det samme gjelder også med motor og drivverk, enten liker man å ta risiko eller så eliminerer/nedjusterer man den risikoen gjennom forsikringsdekninger. 

Til syvende og sist går det vel mer på hvor risikoavers man er som person.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. CP4-pumpen ble brukt som ett eksempel, siden du tok det opp spesifikt, og det kanskje er den største risken (sannsynligvis større enn registeret) med disse bilene. Det er jo haugevis med kostbare ting ifm drivverket som kan ryke på en bil i løpet av et eierskap. men statistisk sett gjør de ikke det, og i hvertfall ikke i flertall på en bil med under 200000km på telleren. Selv en født pessimist som meg går ikke rundt og tror at alle de potensielle bombene vil smelle i akkurat mitt fang. Men som nevnt tidligere ser jeg forsåvidt argumentet med akkurat N47. I hvertfall sålenge bilen har en viss markedsverdi.

Så ivrig som selskapene er på å selge sin beste (og dyreste) dekning er jeg egentlig mer overrasket over at ikke flere har dette. Ellers er det forskjell på å tenke 5-10 år frem (bilhold) og 20-40 år frem (livet). Jeg har både uføreforsikring og ekstra pensjonsforsikring (i tillegg til vanlige fond). Stoler mer på bilene mine enn kroppen min 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka priser på en F11 med N47 nå hos Codan. Prisene med og uten maskinskade har blitt betydelig dyrere enn det var for et par år siden. 600-700 ekstra per måned er i meste laget, men sier vel litt om hvor mye kostnader Codan har hatt på dette. Før  var ofte prispåslaget 1000-2000 per år og en no brainer, men nå ville jeg og blitt i tvil om det er verdt det. 

Screenshot_20200806_160322_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20200806_160809_com.android.chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det slik. Har du en F10/F11 som er eldre enn 5 år, så er Total Kasko noe som bør være obligatorisk. Det er alt for stor risiko å ikke ha slik forsikring. Det er så mye som du kan få problemer med og spesielt N47.
N47/N57 er notorisk på NOx-sensorer som koster over 5000kr pr stk og det er to.
AdBlue-dritt som kan ryke.
Luftkompressor og luftbelger hvis man har slikt.
Registerkjede.
HP Dieselpumpe.
DPF
Vi er nå over 150000kr i reparasjoner :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig ikke så vanskelig. De som vil sove godt om natta skaffer seg en motor/drivverk forsikring, det er en billig tryggehet. Ja man kan bruke pengene man sparer på å ikke ha dette inn på en buffer konto...men da skal du spare lenge for å kunne dekke ett register havari som fort koster 80 000 kr. Og da er kassa tom...hva om girkassa går ett halvt år etterpå? Kjøpe en N47 delemotor blir det sagt her? For å få enda ett havari to år senere? Det er svært kortsiktig å droppe motor/drivverk forsikring. 

Men for all del, dere som brenner så for å droppe motor/drivverk forsikring...go ahead! Så kan dere sitte med kuken i postkassa (eller var det skjegget i postkassa?) når registeret ryker...eller turbo...eller CP4 pumpa. Jeg vet iallfall at den risikoen tar ikke jeg, og hvis man hører litt rundt på andres erfaringer her så bør ingen ta den risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, laffe skrev:

Sjekka priser på en F11 med N47 nå hos Codan. Prisene med og uten maskinskade har blitt betydelig dyrere enn det var for et par år siden. 600-700 ekstra per måned er i meste laget, men sier vel litt om hvor mye kostnader Codan har hatt på dette. Før  var ofte prispåslaget 1000-2000 per år og en no brainer, men nå ville jeg og blitt i tvil om det er verdt det. 

Må ikke stole blindt på utregningen på nett, i alle mine tilfeller med forskjellige selskap så avviker prisen på forsikring til min fordel noe veldig fra det tilbudet jeg får hos kundebehandler mot det utregningen på nett sier.

 

men som nevnt tidligere.. hørte på pris hos codan på m550d, det virket for at de visste veldig godt hva det innebar å forsikre denne...

Mens noen biler får du mye bedre pris på pga statestikk og kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Må ikke stole blindt på utregningen på nett, i alle mine tilfeller med forskjellige selskap så avviker prisen på forsikring til min fordel noe veldig fra det tilbudet jeg får hos kundebehandler mot det utregningen på nett sier.

Helt klart. Virker som enkelte selger kan gi ganske gode rabatter utover nettpris. Men må si jeg blitt overraska da jeg sjekka den F11n. Påslaget har ikke vært så høyt når jeg har sjekket tidligere og maskinskade har da vært en standard del av pluss forsikringene, mens nå måtte man huke av for det spesifikt. 

Hva var påslaget i året på en 550d da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Fredrik 90 said:

Dette er egentlig ikke så vanskelig. De som vil sove godt om natta skaffer seg en motor/drivverk forsikring, det er en billig tryggehet. Ja man kan bruke pengene man sparer på å ikke ha dette inn på en buffer konto...men da skal du spare lenge for å kunne dekke ett register havari som fort koster 80 000 kr. Og da er kassa tom...hva om girkassa går ett halvt år etterpå? Kjøpe en N47 delemotor blir det sagt her? For å få enda ett havari to år senere? Det er svært kortsiktig å droppe motor/drivverk forsikring. 

Leste du hele posten min? Sannsynligvis ikke, så du får en kort oppsummering: Registeret ryker mest sannsynlig ikke. Selv ikke på en N47. Ryker det 2 ganger i ditt eie har du mer uflaks enn de fleste. Videre er det svært mange faktorer som spiller inn og påvirker økonomien, maskinskadeforsikring eller ikke.

Vedr delemotor. (jeg snakker forøvrig om overhalt, komplett byttemotor, som ikke er det samme): Skulle uhellet først være ute, så er det ikke obligatorisk å gå for fabrikkny motor (til 100k pluss arbeid) gjennom merkeverksted. Man får mer eller mindre overhalte motorer fra seriøse aktører for 20k eller litt mer alt etter hvilke garantier som gis). En "som den er"-motor fra en huggebil kan du helt sikkert få langt mindre. Spesielt på elder biler, med lavere verdi er det dumt å ikke vurdere en slik løsning.

Jeg har aldri sagt at maskinskadeforsikring er tull. jeg sier at det er noe man bør vurdere ut fra biltype (verdi, kjente svakheter osv), bruk, kontakter/egen kompetanse på bil og privatøkonomi, Det virker som enkelte av dere argumenterer som om jeg har sagt førstnevnte.

 

14 hours ago, Mons1 said:

La meg si det slik. Har du en F10/F11 som er eldre enn 5 år, så er Total Kasko noe som bør være obligatorisk. Det er alt for stor risiko å ikke ha slik forsikring. Det er så mye som du kan få problemer med og spesielt N47.
N47/N57 er notorisk på NOx-sensorer som koster over 5000kr pr stk og det er to.
AdBlue-dritt som kan ryke.
Luftkompressor og luftbelger hvis man har slikt.
Registerkjede.
HP Dieselpumpe.
DPF
Vi er nå over 150000kr i reparasjoner :-o

DPF, nivåregulering og NOx-sensorer får du da ikke dekket uansett? Har du hatt både registerras og pumpehavari? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, *MrB* skrev:

Leste du hele posten min? Sannsynligvis ikke, så du får en kort oppsummering: Registeret ryker mest sannsynlig ikke. Selv ikke på en N47. Ryker det 2 ganger i ditt eie har du mer uflaks enn de fleste. Videre er det svært mange faktorer som spiller inn og påvirker økonomien, maskinskadeforsikring eller ikke.

Vedr delemotor. (jeg snakker forøvrig om overhalt, komplett byttemotor, som ikke er det samme): Skulle uhellet først være ute, så er det ikke obligatorisk å gå for fabrikkny motor (til 100k pluss arbeid) gjennom merkeverksted. Man får mer eller mindre overhalte motorer fra seriøse aktører for 20k eller litt mer alt etter hvilke garantier som gis). En "som den er"-motor fra en huggebil kan du helt sikkert få langt mindre. Spesielt på elder biler, med lavere verdi er det dumt å ikke vurdere en slik løsning.

Jeg har aldri sagt at maskinskadeforsikring er tull. jeg sier at det er noe man bør vurdere ut fra biltype (verdi, kjente svakheter osv), bruk, kontakter/egen kompetanse på bil og privatøkonomi, Det virker som enkelte av dere argumenterer som om jeg har sagt førstnevnte.

 

DPF, nivåregulering og NOx-sensorer får du da ikke dekket uansett? Har du hatt både registerras og pumpehavari? 

Jeg snakket GENERELT. Jeg snakker ikke om deg og din bil.
Jeg har nettopp hatt tull med AdBlue-systemet der alt måtte skiftes. Pris 70000kr. Jeg betalte 12000kr igjennom forsikringen. Men sweetspot er 0-150000km. Over 150000km, så blir det så mye fradrag at det kanskje ikke er lønnsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema dette. I min overveiing av bytte til F11 er dette høyst relevant. Vil en F11 520xd med B47 motor og av samme årgang som F36 420xd’en vi har nå potensielt være dyrere å drifte enn sistnevnte? Om en ser bort fra motor som jo er identiske. Merker meg at F11 har AdBlue på denne motoren i 2015, noe F36 ikke har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Interessant tema dette. I min overveiing av bytte til F11 er dette høyst relevant. Vil en F11 520xd med B47 motor og av samme årgang som F36 420xd’en vi har nå potensielt være dyrere å drifte enn sistnevnte? Om en ser bort fra motor som jo er identiske. Merker meg at F11 har AdBlue på denne motoren i 2015, noe F36 ikke har. 

Ser ikke noe grunn til at selve motoren blir noe dyrere å drifte. Det må i så fall bli karosseriet som sådan som du nevner, herunder "oppgradering" med eventuelt ekstrautstyr du ikke har på F36. F.eks. EDC er jo betydelig dyrere når man skal bytte dempere. Også er det ofte litt kluss med comfort access og den slags. På en annen side er det solgt i hopetall av F10/11, så relativt lett å finne brukte deler både innenlands og utenlands også om noe skjærer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det mangler et punkt her. (Eller kanskje jeg ikke har fått det med meg.)

Veldig mange forsikringer har maskinskade inkludert i kasko pluss på biler som er mindre enn åtte år gamle (og under 150kkm?) til en såpass rimelig pris at det er en no-brainer.

Det er når man passerer åtte år og/eller 150.000 km at det blir vanskelig. Da er det kun noen få som tilbyr det, og da til en såpass høy pris at det er greit å regne på det, som @MrB gjør. På konas X3 ville vi måtte betale mer enn 12.000 kroner ekstra pr. år for maskinskadeforsikring. Og en ganske stor egenandel. Vi droppet maskinskadeforsikring. Vi droppet også å bytte CP4 preventivt, så på en måte er vi vel skikkelig ville og gærne. Har opplevd veivlagerhavari på Porsche Cayman med kostnad over 100 lapper, men velger fortsatt å være godtroende optimist. :-)

Det skal sies at vi har sjekket turbo og register på bilen i tillegg til at vi flushet girkasse og byttet olje på transferkassa. Vi har også såpass økonomi at vi har mulighet til å betale for en reparasjon, så sånn sett kan man si at vi har en bufferkonto. Hvis vi ikke hadde hatt noe å gå på økonomisk tror jeg ikke jeg hadde kjørt en ni år gammel BMW, da hadde det heller blitt en rimeligere og nyere bil som var innenfor garantitida.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er LO medlem får man "toppkasko" ved kjøp av vanlig kasko "gratis" i Sparebank1. Jeg har maskinskadeforsikring på min bil til siste hovedforfall etter at bilen har passert 8 år, usikker på dette med kjørelengde i Sparebank 1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...