Gå til innhold

Dekk for bedre komfort.


Ove67
 Share

Anbefalte innlegg

15 timer siden, Saltkjelen skrev:

,ettersom Hankook er et billigdekk. 

Tyrereviews kanalen på youtube, veldig bra kanal for dekknerder mener Hankook er premium produsent

https://www.tyrereviews.co.uk/Article/2020-Tyre-Reviews-Ultimate-Summer-Tyre-Test.htm#disqus_thread

Les gjerne gjennom testen han har kjørt her. 

En del nye dekk har i dag ett gummi innlegg inni dekket for å redusere støy, jeg ville ha sett på slike dekk hvis jeg først skulle ha byttet. 

https://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, papertiger skrev:

Jeg ville absolutt prøvd et skikkelig kvalitetsdekk før jeg begynte å gå over på type 50-60 profils dekk. Godt mulig det er fantastisk komfortabelt å kjøre på rett frem, men vil ikke kjøreegenskapene potensielt forringes kraftig når en går så langt bort fra det bilen originalt er skodd med dimensjonsmessig? Fra vi kjøpte vår bil for 3 år siden til nå har den blitt forbedret gjennom flere hakk - både komfortmessig (støy bl.a.) og hva gjelder kjøreegenskaper. Først senk med skikkelige fjærer som beholder komfort og forbedrer kjøreegenskapene, deretter skikkelige kvalitetsdekk fra Michelin som både støyer langt mindre enn de originale Bridgestone-dekka som stod på, og som også forbedret kjøreegenskapene, og til slutt felger med en tanke lavere innpress, som også forbedret kjøreegenskapene markant.
 

Jeg skjønner behovet for å ha mest mulig komfort i en slik bil, men hvordan vil bilen oppleves i en unnamanøver f.eks. med slike dekkdimensjoner? Mulig det bare er et dumt spørsmål 🤔

Han klager da heller ikke på dekka men lurer på om det er mulig å gjøre den enda mer komfortabel enn den er? I utgangspunktet enig i det med skikkelige dekk før triksing med dekkdimensjoner, men s1 evo2 er da makeløst gode på komfort allerede. Han har jo allerede premiumdekk på. 

Jeg har hatt 225/50r17 på min og gikk nå over til 235/40r19 av samme dekk type bare med skum inni. Støy, sporing og komfort er nesten det samme, altså en del... Selv med 225/50 dekka var det i mitt hodet støy. Selv med premiumdekk conticontact6. 

På den annen side kjørte jeg en e39 med 195/65r15 piggfrie falken EPZ dekk her i forrige uke. Og makan til komfort altså. Å komme til e39 var som å komme i en S klasse sammenlignet med e61 med 235/40r19. Og da er man over på ulempen som det nevnes her med tynne og høye dekk med myk gummi; lik null veigrep på asfalt. Det drar og sladder selv i 60. Hvertfall med så tung bil som 740e så ville jeg som sagt ikke gått tynnere enn 225, bilen er også bygget for mer prestanda enn tynne dekk kan gi. Men man kan ikke erstatte komfort med kun å endre dekk type. Dekkprofil type ballong hjelper veldig på. Og det virker som trådstarter er bevisst dette, og kjører deretter. 

Men man kan jo spørre seg, var 7 serie det rette valget i jaget på den ultimate skyen av kjøreopplevelse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Evopower said:

Og da er man over på ulempen som det nevnes her med tynne og høye dekk med myk gummi; lik null veigrep på asfalt. Det drar og sladder selv i 60. Hvertfall med så tung bil som 740e så ville jeg som sagt ikke gått tynnere enn 225, bilen er også bygget for mer prestanda enn tynne dekk kan gi.

Det var det jeg ville fram til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Hankook virkelig en premiumprodusent? Selv om Hyundai har én litt mer eksklusiv bilmodell, blir ikke Hyundai en premiumprodusent av den grunn. Hankook produserer billigdekk og har i snitt under halve prisen av Michelin, Conti etc. på Dekkonline. Ser man på denne artikkelen, ser man at nevnte dekk blant annet har en tendens til å slippe på vått underlag, hvilket muligens gjør inntrykk av at dekket har en hard gummiblanding? I så fall er jo dette med på å forringe kjørekomforten betraktelig. Jeg er helt sikker på at trådstarter vil oppleve å få en ny bil hva gjelder kjørekomfort og retningsstabilitet med dekk fra Michelin, Continental og tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil finne tester som sier at noen er bedre og andre dårlige. Se på tyrereviews og der kommer det fram at Hankook er helt der oppe blandt premiumdekkene, og når man ser prisforskjellen så kan man nesten få to slike sett kontra ett michelin sett.

Motor sin s1 evo2 test

 https://motor.no/dekktest-sommerdekk/hankook-ventus-s1-evo2/136305

I dette tilfellet er det støy som man ønsker best på og her er det bedre enn michelin og conti. Men for eksempel Falken er bra på støy her og kanskje mer aktuelt. 

 

Screenshot_20200806_161033_com.android.chrome.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir nok ikke enige. Det er marginale forskjeller (ikke merkbart) og det er forskjell på hvordan støy oppleves og hva slags støy man opplever. Trådstarter etterspør komfort og irriterer seg over retningsstabilitet og poengterer at komfort er alt for han. Der er jeg helt sikker på at han vil oppleve natt og dag med et premiumdekk. Tidligere hadde man jo blant annet et billigdekk som het Sonar SX1 - helt ok dekk hva gjaldt generell støy, men dekkene hadde en tendens til å lage en rumlelyd som minnet om hjullagerstøy. Desibelnivået var nok innafor, men igjen handler det vel så mye om hva slags støy de lager. Dekkene slapp i tillegg lett på vått føre og var generelt harde. 

For all del - han må gjerne gå ned en størrelse på felger og kjøre på med smalere dekk av billigmerker, men her går han på akkord med flere ting for å forsøke å bedre noe han kan bedre ved å kjøpe kvalitetsdekk. Det er som regel en grunn til at Micelindekkene (eller Continental for den saks skyld) koster det dobbelte av Minerva/Sonar/Hankook etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tilbakemeldinger. Hankook har jeg tidligere ingen erfaringer med. Har tidligere brukt Conti Premium 6 på BMW 5'serie og vært godt fornøyd med det. Det overrasker meg at det er "billigdekk" på en slik bil. Bilen er kjøpt gjennom tysk merkeforhandler. 

Tipper jeg kjører videre på dagens dekk/felger ut denne sesongen. Får vurdere til våren igjen.

Men hva skal jeg satse på av vinterdekk, da? Standarddimensjon 225/60-17? Blir det seende teit ut? Hva med ulik dimensjon foran og bak med vinterdekk?

Eller bør jeg aldri gå under 18" selv på vinter?

 

Endret av Ove67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Evopower said:

 

Men man kan jo spørre seg, var 7 serie det rette valget i jaget på den ultimate skyen av kjøreopplevelse? 

Ja - hvor mange biler gir mer komfort enn BMW 7'er? Mercedes S-klasse?

Merk jeg skrev komfort er *nesten* alt for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Saltkjelen said:



For all del - han må gjerne gå ned en størrelse på felger og kjøre på med smalere dekk av billigmerker, men her går han på akkord med flere ting for å forsøke å bedre noe han kan bedre ved å kjøpe kvalitetsdekk. Det er som regel en grunn til at Micelindekkene (eller Continental for den saks skyld) koster det dobbelte av Minerva/Sonar/Hankook etc. 

Billigdekk blir det uansett ikke enten jeg beholder 19" eller går til 18". Man sparer ikke på skoene til en slik bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ove67 skrev:

Ja - hvor mange biler gir mer komfort enn BMW 7'er? Mercedes S-klasse?

Merk jeg skrev komfort er *nesten* alt for meg. 

Ja tenkte s klasse eller rolls royce... 7 serien skulle sikkert holde plenty i forhold til komfort, så hvis ikke det var nok da må man nesten opp i de to jeg nevnte der. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på ferie i Danmark for tiden og jeg synes nok at i 150 km/t på de utmerkede veiene her i landet, så er det LITT mer rullestøy enn det bør være i en slik bil.

På bakgrunn av tilbakemeldingene her tror jeg nok jeg kommer til  beholde dagens dimensjon på sommerdekkene og heller gå for premiumdekk, kanskje lavstøydekk som ble anbefalt.

Men har noen tips til dimensjon på vinterdekk? 225 foran og 245 bak på 18" kanskje? Eller bredere enn det bak? Vinterdekk skal vel ikke være for brede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Style 642 er 18 x 8", og ble levert originalt til G11/12. det er de minste hjulene som var tilgjengelige, og det virker som de ble kombinert med dekkdimensjon 245/50-18. Vet ikke om jeg ville gått helt ned til 225 foran på denne. Hverken for det visuelle eller funksjonelle.

image.png.4cf565beddf13924e1eb1f1d0c1b38a4.png

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. såkalte kontinentale helårsdekk har jeg etterhvert litt erfaring med et par merker. Totalt har vi så langt kjørt ca. 60000 Km med disse dekkene i alt fra 40+ grader i Frankrike til minus 15-20 grader i Norge. Det er litt viktig å merke seg at både oppbyggingen av dekkene samt gummiblandingen har blitt veldig mye bedre de senere årene. Flere tester viser at disse dekkene faktisk kan være et bra kompromiss for mange forutsatt at man unngår relativt ekstreme situasjoner der mer spesialiserte dekk er vesentlig bedre.

Først hadde vi Michelin CrossClimate (205/60-16) og disse er OK, men heller ikke mer. Jeg opplevde dekkene som litt for myke og likte bl.a ikke å kjøre fort på Autobahn med disse dekkene. De fungerer imidlertid fint på alminnelig vinterføre og det meste annet ellers. Komforten er stort sett utmerket ved alminnelig kjøring og de støyer lite. Vi måtte imidlertid bytte dekkene før tiden fordi gummiblandingen endret seg etter sommerferien vi hadde i det sydlige Frankrike der det var over 40 varmegrader. Dette førte til at dekkene både begynte å spore og fikk ukontrollert fjæring (de var for harde og bløte på samme tid).

De neste helårsdekkene vi kjøpte var Nokian Weatherproof (205/60-16) og disse er langt bedre. Komforten er virkelig bra og dekkene har egentlig ingen dårlige sider ved alminnelig kjøring. 160-170 Km/t på Autobahn føles like sikkert som vanlige sommerdekk og tilsvarende også på vinterføre vs. piggfrie kontinentale vinterdekk. Støynivået er også litt lavere enn for CrossClimate dekkene.

Såkalte kontinentale piggfrie vinterdekk er for ordens skyld ikke det samme som såkalte nordiske piggfrie vinterdekk. Forskjellen mellom kontinentale piggfrie vinterdekk og kontinentale helårsdekk er relativt liten når det gjelder generelle egenskaper (sommer som vinter), men helårsdekkene er litt bedre på sommerføre pga. en litt annen gummiblanding. Det er også viktig å merke seg at kontinentale helårsdekk ikke kan sammenlignes med typiske amerikanske helårsdekk (som man ofte ser i videoer på Youtube). De kontinentale helårsdekkene er mye bedre fordi de også skal kunne brukes i Tyskland på Autobahn.

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...