Gå til innhold

545e i praksis


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, KSG skrev:

@Fredrik 90

Vel, da har man også E-tron 55 med 436 km rekkevidde (og 0-100 på 5,7 sek). Med X5'en vil man igjen få problemet som trådstarter beskriver med Mercedes EQC. Jeg vil påsta at X5'en ikke kommer til å klare å holde følge med selv en E-tron 50 i svingete veier.

^^Dog det skal sies at jeg ikke har prøvd X5, så det må taes med en klype salt (!). Jeg kommer med påstanden basert på at X5 ikke har adaptiv luftfjæring (så vidt jeg vet kan den kun senkes/heves bak?).

 

Altså, poenget mitt er følgende, f. eks: selv en E-tron 55 (0-100: 5,7 sek) vil føles kvikkere enn din diesel (0-100 på 4 sek) pga. effektkurven. Denne effekten vil bli enda klarere om du sammenligner med en turbo-diesel/bensin. Hvorfor? Fordi når du cruiser i 50 km/t, og gir bånn gass, vil du med elbilen ha alle hester fra 0 rpm.

 

Edit:
Pris er også i favør Audi.
- E-tron 55: fra 704 900 kr.
- BMW X5 45e: fra 858 800 kr.

 

Men det er vel ingen i Norges land som har klart 436 km med sin e-Tron 55? Det må da være en av de elbilene med høyest forbruk. Jeg skjønner du er veldig fornøyd med din e-Tron, men med all respekt å melde så er ikke dette den sportsbilen du får det til å høres ut som. Jeg har prøvd e-tron, og jeg lekte meg litt med luftfjæringen.  Det inntrykket jeg sitter igjen med er at den var usedvanlig komfortabel i komfortmodus. I Dynamic modus synes jeg ikke den gjorde så mye, den kjørte som hvilken som helst SUV på 2,3 tonn. Poenget her er jo at om man vil kjøre fort igjennom svingene så har man kjøpt helt feil bil, enten man kjører X5 eller e-Tron. Som en familiebil man bare skal kuske rundt så er det helt konge, god å kjøre, pent design og god plass. Men om man liker å stikke av på en svingete vei så drasser e-tron på alt for mye "masse". Videre blir man sittende å følge med på rekkevidden som raser nedover når man trøkker til, det tar bort halve morroa for min del. 

X5 45e kommer vel standard med adaptiv luftfjæring? tror det skal være en ganske habil SUV å kjøre i svinger med. Om målet er å herje igjennom svinger med en SUV, så vil muligens e-Tron ha en liten fordel av lavere tyngdepunkt. Men den fordelen forsvinner som dugg for solen når du kjører X5en uten bekymring for rekkevidde og i tilegg har lyden av en rekkesekser. Og da toucher vi innpå det @ogee1 er inne på...lyd. Jeg føler at fraværet av lyd gjør at bilen ikke føles så rask, med mindre man kjører en sub 3 sekunder til 100 elbil. Jeg testa en Model S P100D og det var helt vanvittig, råeste jeg har kjørt. Men så kjørte jeg F80 M3 Competition, nesten 2 sek treigere akselerasjon. Men lyden, hjulspinn og girene som slår deg i ryggen gruser jo Teslaen i måten det oppleves. Man føler en M3 har 800 hester når du trøkker til, alt er brutalt og det gir en følelse av fart en elbil aldri klarer å matche.

Jeg kjørte en e-Tron 55 som er nøyaktig ett sekund saktere enn min G30 540d (0-100 på 4,7). Det ene sekundet kjenner man synes jeg. "Var dette alt" tenkte jeg når jeg testa 55, men da hadde jeg Model S opplevelsen friskt i minne. Selv min gamle E60 545i klarte enkelt å klå en Polestar 2 på E18. Akkurat i starten fra ca 60 km/t så stakk kinavolvoen ifra en god billengde, men så våkna V8ern og seilte effektivt forbi. Det er fordi som du sier så har elbilen full effekt fra 0 rpm, mens en fossilmotor må tenke seg om, samle krefter og så sende dem ut igjennom drivverket. Og når det skjer så har sjeldent en elbil med tilsvarende effekt noen sjanse. Alle elbiler er raskere fra start, men så dabber det av der gjerne en fossilbil har sin styrke.

Dette er alltid ett tema med elbil vs fossilbil og effekt. Kommer man fra en fossilbil med moderat effekt og over i egentelig hvilken som helst elbil så kan det føles veldig overveldende. Men er man vant til en motorsterk fossilbil, f eks en momentsterk dieselbil så skal du ha en bra sprek elbil for at du skal "føle" at dette røsker og går. Selv om elbilen faktisk er sprekere så er fraværet av lyd en avgjørende faktor på hvordan man opplever akselerasjonen. De som eier en M550d eller annen sterk dieselbil (eller bensinbil) vet hva jeg snakker om. De som før kjørte 520d og nå kjører Tesla eller annen greit motorisert elbil vil ikke skjønne hva jeg mener her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2020 den 18.01, KSG skrev:

Med andre ord: Jeg vil påsta at rolling acceleration (5-100) er mye viktigere enn vanlig akselerasjon (0-100), og der gjør elbil det mye bedre.

Og der er vi altså uenige.

 

På 21.12.2020 den 18.55, Fredrik 90 skrev:

Jeg kjørte en e-Tron 55 som er nøyaktig ett sekund saktere enn min G30 540d (0-100 på 4,7). Det ene sekundet kjenner man synes jeg.

Jeg må også si at jeg ikke var imponert over sportsligheten til e-tron 55. Komforten var utrolig bra, kvalitestfølelsen høy, og det var mye snasent utstyr. Men jeg synes ikke bilen virket veldig kjapp, og heller ikke at den hang godt med i svingene hvis jeg prøvde å gi på litt. Nå har jeg ikke prøvd siste generasjon X5, men jeg har problemer med å skjønne at den er mindre sportslig enn e-tron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90

Vel, på en annen side, så liker jeg å kunne trykke til uten å tenkte på driftskostnader. Og starte dagen med full "tank".. Slippe å være allerede forsinket til å jobb, for så å komme på at jeg trenger påfyll av bensin. Slippe å føle å flådd hver gang jeg passerer en bomring.

 

Som sagt, hvorfor kan man ikke gå for en bil som kan gjøre begge deler? Ja, den har stor masse, men det har også en unik, 100/100 firehjulsdrift (siden det er er både en motor foran og bak).

 

La oss høre fra en profesjonell testsjåfør 🙂:

Fra Dinside test av E-tron 55:

Sitat

Jeg tar sjansen på å sette den opp før svingen, og den kommende s-kombinasjonen går unna som en lek i sideveis utførelse, kun bygget på den ene kontrasladden etter den andre. Aldri før har jeg vært borti en så stor bil, som er så forutsigbar og så leken og lettkjørt, og samtidig så sportslig satt opp.

From <https://dinside.dagbladet.no/motor/endelig-har-vi-kjort-audi-e-tron/70318459>

 

 

Jeg var kanskje litt upresis. Den kommer sikkert med "adaptiv luftfjæring"., dvs. at understellet kan byttes mellom comfort/sport... Men kan den heves og senkes??

 

Når det gjelder lyd, så begynner også elbiler å komme med "motor"lyd, f. eks Porsche Taycan kan bestilles med det.

 

Vel, jeg er av motsatt oppfatning. Kjørte vennens Porsche Cayenne Turbo, og turbo-laggen gjorde at bilen føltes om en hval.

 

Det er bare å se på arealet under effektkurven, for elmotor vs ice. Det er STOR forskjell (dette har blitt diskutert mange ganger på andre forum, det er bare å søke opp).

 

 @ogee1
Da får vi bli enige om å forbli uenige ☺️

Endret av KSG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, KSG skrev:

@Fredrik 90

Vel, på en annen side, så liker jeg å kunne trykke til uten å tenkte på driftskostnader. Og starte dagen med full "tank".. Slippe å være allerede forsinket til å jobb, for så å komme på at jeg trenger påfyll av bensin. Slippe å føle å flådd hver gang jeg passerer en bomring.

Så med andre ord så liker du å trøkke til kun ett par ganger, kanskje tre i fare for å ikke komme deg hjem igjen? Å kjøre "hardt" med elbil er rett og slett nervepirrende, i fossilbilen kan jeg gønne på i kilometer etter kilometer om jeg vil....i timesvis om jeg vil. Ikke koster det stort mer enn å cruise vanlig heller...det kalles den ultimate frihet. Jeg starter ikke hver dag med full tank, men det du kaller "full tank" det kaller jeg kvart tank. Sjelden jeg kjører helt ned til kvart, så i din målestokk så starter jeg alltid med "full tank" og mer til. Og tro meg, det er aldri, jeg gjentar aldri noe problem å raskt "lade opp" en fossilbil. Bensinstasjoner er det over alt, uten kø, uten kranglete apper eller pumper som ikke virker. Hvis du har så dårlig tid om morgenen at du ikke har tid til ett tre minutters fylle stopp da ville jeg heller vurdert rutinene i heimen litt. Og 400 km rekkevidde tror jeg at jeg skal klare å skaffe meg på rundt minuttet. Jeg ser argumentet med bommer, selv om det også begynner å koste elbiler en del. Heldigvis er er det ikke bommer her jeg bor 👍

41 minutter siden, KSG skrev:

@Fredrik 90Som sagt, hvorfor kan man ikke gå for en bil som kan gjøre begge deler? Ja, den har stor masse, men det har også en unik, 100/100 firehjulsdrift (siden det er er både en motor foran og bak).

Det kommer jo an på hva men legger i begrepet begge deler. For meg så tilbyr en X5 45e begge deler, både elbil og praktisk SUV i samme bil. En e-tron er absolutt ikke begge deler for meg, til det har den alt for kort rekkevidde. Ellers så er bilen helt super den, bortsett fra det faktum at det er en Auda.

Når vi skal på tur, og da mener jeg Syd Frankrike og ikke Hvaler slik dere e-Tron eiere må ta til takke med. Så kjører vi bil da det er halve opplevelsen av ferien, men med avstander og hastighetene i Europa så går det bare ikke med en e-Tron. Det er rart hvordan folk plutselig ikke hadde behov for å reise på bilferie lenger når elbilene kom. Like rart som at 0-100 plutselig ble veldig relevant, var jo ikke det når de kjørte 318d 😂

Si meg i hvilken kjøresituasjon du har behov for 100/100 fordeling av firehjulstrekken. Klarer meg greit med 40/60 jeg. Skal ikke ut i noe offroadløyper, det tror jeg ikke du heller skal med din bil 😅

51 minutter siden, KSG skrev:

@Fredrik 90Jeg var kanskje litt upresis. Den kommer sikkert med "adaptiv luftfjæring"., dvs. at understellet kan byttes mellom comfort/sport... Men kan den heves og senkes??

 

Når det gjelder lyd, så begynner også elbiler å komme med "motor"lyd, f. eks Porsche Taycan kan bestilles med det.

Jeg vet ikke om X5 kommer med hev og senk, tviler vel egentelig litt på det. Skjønner at dette er ett partytriks som dere e-tron eiere synes er stas, men det blir ingen sportsbil av den grunn.

Det er posetivt at en del elbiler kommer med lyd, men så langt så synes jeg de lydene kun har vært en billig "romskip" lys. Men ja, det hjelper på fartsfølelsen. Dette blir sikkert bedre med årene. 

57 minutter siden, KSG skrev:

@Fredrik 90

Vel, jeg er av motsatt oppfatning. Kjørte vennens Porsche Cayenne Turbo, og Turbo-laggen gjorde at bilen føltes om en hval.

 

Det er bare å se på arealet under effektkurven, for elmotor vs ice. Det er STOR forskjell (dette har blitt diskutert mange ganger på andre forum, det er bare å søke opp).

Den Cayenna du snakker om var vel en sånn 2003 modell, de hadde en del turbo lagg. Men har du kjørt en nyere turbobil (jeg antar ikke ut ifra argumentasjonen din)? Dagens turbomotorer er overraskende lagg frie, særlig bensinmotorene. Mest imponert ble jeg over M550i, den motoren har ikke turbolagg i det hele tatt.

Det er ingen som benekter at en elbil har en ganske fordelaktig momentkurve. Det vil si den er ganske flat. Men om du har sett f eks dragrace mellom en sportsbil og en elbil så vil alltid elbilen ta ledelsen i starten. Men, når elbilen kommer litt opp i hastighet så begynner det å dabbe av. De aller fleste elbiler klarer ikke 200 km/t en gang, selv en 316i klarer 200 med god margin. En e-Golf vil alltid klare å "ta" en 316i, men alle vet at en 316i vil ta den Golfen når man kommer opp i hastighet...for der stopper det på 145 km/t eller noe. Dette kan skrives videre til sterkere elbiler og fossilbiler. En e-tron 55 vil alltid kunne ta en X3 30d på 0-100, men over 100 så vil X3en alltid kunne ta en e-Tron.

Jeg skjønner det at du er litt nyfrelst av dette elbil greiene, billig flott bil, billig å kjøre og rask og kontant akselerasjon. Det er lett å la seg blende litt, men folks behov er forskjellige og det er tro det eller ei ikke alle som kan/vil ha elbil. Jeg kunne godt hatt en elbil som nummer to bil, men som hovedbil så fortrekker jeg tryggheten, forutsigbarheten og friheten en fossilbil gir meg. Du kan kjøre hvor du vil, når du vil og hvor langt du vil...alt er opp til deg. Og for meg som verdsetter individets frihet så er dette uhyre viktig. Men, alle er forskjellige og godt er det 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2020 den 21.47, Fredrik 90 skrev:

Si meg i hvilken kjøresituasjon du har behov for 100/100 fordeling av firehjulstrekken. Klarer meg greit med 40/60 jeg. Skal ikke ut i noe offroadløyper, det tror jeg ikke du heller skal med din bil 😅

Noe lett offroad har det faktisk blitt. Jeg skjønner at du ikke skal med din 5'er.

La meg lime inn litt mer av testen for å forklare viktigheten av 100/100 Quattro'en.

Sitat

Jeg tar sjansen på å sette den opp før svingen, og den kommende s-kombinasjonen går unna som en lek i sideveis utførelse, kun bygget på den ene kontrasladden etter den andre. Aldri før har jeg vært borti en så stor bil, som er så forutsigbar og så leken og lettkjørt, og samtidig så sportslig satt opp.

Raske medhjelpere

Forklaringen er enkel. Firehjulsdriften er bygget på et system som er raskere enn noe mekanisk system er i stand til å kunne bli. Kontroll mellom fremre og bakre aksel har ingen andre forbindelser enn en datamaskin. Det er ikke lenger én motor som skal fordele kreftene 50/50 - eller andre andeler - til hver sin aksling.

Som Wein forteller: På elbiler blir det mer snakk om et 100/100, ettersom man med elektrisk firehjulsdrift har en motor per aksel, og hver motor kan på bestilling levere inntil 100 prosent. Og her er vi inne på det vesentlige med e-tron spesielt. Aldri før har vi kjørt en bil som er så på hugget som denne, og det kan lett forklares.

From <https://dinside.dagbladet.no/motor/endelig-har-vi-kjort-audi-e-tron/70318459>

 

 

På 21.12.2020 den 21.47, Fredrik 90 skrev:

Den Cayenna du snakker om var vel en sånn 2003 modell, de hadde en del turbo lagg.

Det var en 2014ish modell, om jeg ikke husker feil.

Et annen pluss for E-tron er følgende: når vi ser tilbake på bilhistorien, kommer den til å være en viktig del av den. Det vil også i3 være forøvrig, i kanskje enda større grad enn E-tron. Og det gjelder også i3 REx (seriehybrid eller EREV-extended-range electric vehicles, som det også heter)... den type hybrid er faktisk ganske genial.

Også den kommende iX5 (spesielt hvis den bruker karbonfiber på samme måte som i3). Hybrider som 545e kommer til å gå i glemmeboken, eller kun bli husket for sin dårlige ingeniørkunst. Noe som kun ble skapt i kjølevannet av forvirringen som oppstod i en overgangsperiode.

 

På 21.12.2020 den 21.47, Fredrik 90 skrev:

Og for meg som verdsetter individets frihet så er dette uhyre viktig.

Da individets frihet er svært viktig for meg også, foreslår jeg at vi begge kjemper mot det nye vaksineprogrammet. Snart får du nemlig ikke reist til Sør-Frankrike uten å få en ekperimentell vaksine i baken først 😅

 

 

🙃

På 21.12.2020 den 21.47, Fredrik 90 skrev:

Jeg vet ikke om X5 kommer med hev og senk, tviler vel egentelig litt på det. Skjønner at dette er ett partytriks som dere e-tron eiere synes er stas, men det blir ingen sportsbil av den grunn.

Jupp, det er stas. Når jeg ser en høyreist X5 og får litt dårlig selvtillit, så hever jeg den bare til nivå 5: "se! jeg har stor bil og!!!" og straks føler jeg meg bedre.

Når jeg vil kjøre litt mer sportslig, så senker jeg til Dynamic (nivå 2) og vips: så er den faktisk i forhold til en X5...?   Jo, nettopp en en sportsbil (!!!) 😁
.
.
.
Hjernetrim:

En 540d er til 911 Turbo, som en X5 45e er til en _____ ? 🙃

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
en..?
en parkert!!

as in.. parkert... (!)


PARKERT!!!

.
.
.

Self 100/100 five .... 

*CLAP*

Endret av KSG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for ordens skyld; X5 45e har luftfjæring som kan heves og senkes i fem forskjellige trinn, så dette partytrikset finnes hos både Audi og BMW. 4cm opp fra standardhøyde, og 4cm ned fra standardhøyde. Det sagt - X5 45e er på ingen måte en sportsbil. Snarere tvert imot, er den en stor og tung bil, der man virkelig merker vekten. Og X5en sin vekt er nok i aller høyeste grad "veiledende" - til sammenligning har min F11 M550d en veiledende egenvekt på 2 065kg, mens den i realiteten, med halv tank, veier hele 2 310kg. En X5 45e har for øvrig en egenvekt på 2 510kg, mens en e-tron 50 og 55 veier hhv. 2 445kg og 2 595kg. 

e-tron og X5 i standardhøyde;
IMG_3493.thumb.jpg.7680a884c8a9060fcb7ea76e3cd13e03.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har e-tron 55 og kom fra f15 med m-understell med edc, så ønsker å bidra litt her selv om det er den gamle x5n.

ingen av disse bilene er laget for å kjøre fort i svinger, de er ikke rettet mot personer som kjører fort i svinger. Dette er komfortable familiebiler med bra effekt ressurser. hverken x5 eller e-tron er noe særlig å kjøre hardt i svinger  med, de er alt for tunge. Men begge klarer enkelt å holde fartsgrense og vel så det på alle norske svingete veier, og vil med en sjåfør som gidder aldri bli opplevd som noen sinke.
Det er få biler som henger på e-tronen i forbikjøring fra 60 til 140 f.eks, men x5n 45e gjør det ref. diverse tester rundt om, får man noe som er raskere? Ja, men for en familiebil så dekker den stort sett alles behov.

Rekkevidde. På motorvei gjør ikke e-tron mer en 30 mil, på vinteren kanskje 25-30 mil, men igjen, for 90% av befolkningen holder der. Husk at hvis du lader engang, så har du 30 nye mil, og hvor mange her inne kjører 60 mil uten noe som helst form for stopp? Ha i mente familiebil, da har man gjerne med seg barn. Alt kommer an på innstilling, det er ganske digg å komme til ferdig fullladet bil hver dag og slippe å stikke innom for å fylle i hverdagen. Så får man heller akseptere at man kanskje må stoppe på langturene som de aller fleste faktisk ikke har så mange av.

Jeg hadde valget og landet på e-tron. Angrer jeg, nei. Finnes det bedre og morsommere biler, ja garantert, men man må ikke glemme hvem bilen er rettet mot. Familier og eldre mennesker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, KSG skrev:

La meg lime inn litt mer av testen for å forklare viktigheten av 100/100 Quattro'en.

100/100 Quattro er vel det som tilsvarer 50/50-fordeling på tradisjonell firehjulstrekk? Hvis du har to like elmotorer kan du få maksimalt 50% av bilens effekt foran og 50% bak. På BMW med ordentlig xDrive kan du få 100% av kreftene på en av akslingene hvis du trenger det.

Argumentet med at en elmotor regulerer fortere enn en forbrenningsmotor er riktig, men du får ikke utnyttet det fullt fordi du fortsatt har treghet i drivverk og tunge hjul. Og på de fleste elbiler fordeles kreftene fra ene sida til andre med å holde igjen på bremsen på ene sida. Og bremsene er akkurat like trege som før. Så lenge du ikke har en motor pr. hjul vil du også i stor grad være avhengig av ABS-sensorene for å se hvor fort hjula går rundt, og her er det også samme teknologi på elbil som på ICE-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogge1, blir ikke helt det samme å sammenlikne elbil med to eller i 60s sitt tilfelle tre motorer, mot noe med en motor og fordeling av kraft. Det blir noe helt annet når man kan styre den eksakte kraften på hvert sitt bakhjul. Man kan f.eks. gi ytterhjul mer aks, mens innerhjul holdes igjen for å få bilen til å gå fortere rundt svinger.  Det klarer man ikke med differ, så elektrisk motor vil være totalt overlegen på styring av kraft, kontra fossilmotorer og differ. 
 

På i3 flyttet de logikken til antispinn helt ut til motor og ikke i ecu som vanlig, pga at responstiden på elmotorer er så vanvittig bra at de tjente veldig mye på å den kortere respons tiden embedded programvare i motoren klarte å prestere, kontra å sende signalene til ecu og tilbake.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, flobben skrev:

@ogge1, blir ikke helt det samme å sammenlikne elbil med to eller i 60s sitt tilfelle tre motorer, mot noe med en motor og fordeling av kraft. Det blir noe helt annet når man kan styre den eksakte kraften på hvert sitt bakhjul. Man kan f.eks. gi ytterhjul mer aks, mens innerhjul holdes igjen for å få bilen til å gå fortere rundt svinger.  Det klarer man ikke med differ, så elektrisk motor vil være totalt overlegen på styring av kraft, kontra fossilmotorer og differ. 

Nå snakket jeg spesifikt om elbil med en motor på hver aksel, slik de fleste har foreløpig. Når du kan styre pådrag på hvert hjul direkte blir det noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ogee1 skrev:

Nå snakket jeg spesifikt om elbil med en motor på hver aksel, slik de fleste har foreløpig. Når du kan styre pådrag på hvert hjul direkte blir det noe helt annet.

Men det er fortsatt gjeldene per aksel, når man har to motorer. Det er rapportert fra mange e-tron eiere at fremkommeligheten er veldig bra. Hvis jeg sammenlikner med f15 x-driveen jeg hadde, så er det mye bedre feste fremover med Audien på snø og is. ( så kan det selvfølgelig komme av dekk osv, men det er slik jeg oppfatter det). 
 

Man har med elmotorer mye mer muligheter til å styre individuelt og de er raskere på respons, noe som hjelper godt på når man søker maks feste ved f.eks. akselerasjon. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

Men det er fortsatt gjeldene per aksel, når man har to motorer. Det er rapportert fra mange e-tron eiere at fremkommeligheten er veldig bra. Hvis jeg sammenlikner med f15 x-driveen jeg hadde, så er det mye bedre feste fremover med Audien på snø og is. ( så kan det selvfølgelig komme av dekk osv, men det er slik jeg oppfatter det). 
 

Man har med elmotorer mye mer muligheter til å styre individuelt og de er raskere på respons, noe som hjelper godt på når man søker maks feste ved f.eks. akselerasjon. 
 

Tror vi er enige om mye her, men noe av poenget mitt var at du ikke får utnyttet det at du kan justere elmotoren tusenvis av ganger i sekundet fullt ut så lenge den ikke driver ett hjul direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...