Gå til innhold

BMW 1 serie lekkasje problem/dugg! (Endelig løst!)


Bimmernew
 Share

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, E.C. skrev:

Jeg tror at du skjønner det selv når du tar av dørtrekket.

takk se  privat meldig sendt til deg å;) jeg synes verksted kan gjøre dette gratis pga dem gjorde ikke en skikkelig jobb skulle egentlig bare mange,skaen er tør liksom ikke ta av dørtrekket selv pga redd for og ødelgge noe er veldig skjørt tenk noe blir ødelagt kan bli dyrt.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På disse bilene kan et klips som ikke er på plass, forårsake lekkasje, spesielt hvis det er helt nede eller i hjørnene nede. Klipsene har nemlig også som funksjon å tette hullene de står i, og er det ikke tett, kommer det vann ut der, som finner veien inn i bilen. Se etter vannrenner fra hullene.

Alle klips må være i hullene sine før dørtrekket bankes på plass, ellers går klips i stykker og du har en åpning for lekkasje. Mulig det som har skjedd på verkstedet.

Fuktsperren kan du enkelt sjekke selv: Det skal sitte ordentlig fast i kanten rundt hele, dessuten skal det ikke ha rifter eller hull, annet enn for kabelen til høyttaler. Varm opp med en hårføner og press fast kanten, når du først har dørtrekket av. Hvis limet ikke sitter, trenger du ny butylmasse (butylbånd sitter ikke like godt, kjøp butyl til fugepistol).

Syns du godt kan spørre verkstedet om de kan fikse dette for deg, siden lekkasjen oppsto etter at de gjorde en jobb der.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Basse Lusk skrev:

På disse bilene kan et klips som ikke er på plass, forårsake lekkasje, spesielt hvis det er helt nede eller i hjørnene nede. Klipsene har nemlig også som funksjon å tette hullene de står i, og er det ikke tett, kommer det vann ut der, som finner veien inn i bilen. Se etter vannrenner fra hullene.

Alle klips må være i hullene sine før dørtrekket bankes på plass, ellers går klips i stykker og du har en åpning for lekkasje. Mulig det som har skjedd på verkstedet.

Fuktsperren kan du enkelt sjekke selv: Det skal sitte ordentlig fast i kanten rundt hele, dessuten skal det ikke ha rifter eller hull, annet enn for kabelen til høyttaler. Varm opp med en hårføner og press fast kanten, når du først har dørtrekket av. Hvis limet ikke sitter, trenger du ny butylmasse (butylbånd sitter ikke like godt, kjøp butyl til fugepistol).

Syns du godt kan spørre verkstedet om de kan fikse dette for deg, siden lekkasjen oppsto etter at de gjorde en jobb der.

Først av alt takk for meget forståelig og logisk svar.

Ja for og være helt nøyaktig var ikke klipsene i høyre gjørne (nederst og øverst) på plass det var jo stort rom/space så prøvde og dunke på plass det knakk en clips men men da skal jeg anskaffe en ny eller 2. Ja sant jeg prøver verksted få dette gjort eller kjøpe en clips.

JA det har ejg også troa på clips igjennom hulene mforsårsaker vannlekasjen er overbevist om det nå så tudelig at det rant igjennom til under gulmatten som sakt etter spyletest for ogjenta litt viktig.

Skal oppdatere mer senere fremover åssen dette blir for jeg tror IKKE mer lekkasje under matten nå. MEN under hæyre lykt IKKE sjekket men venstre dårlig paking utbredt med silcon var masse vann.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update! Jeg har nå tatt på 2 clips foran på venste dørtrekk jeg tar nå sjansen på at det IKKE er fuktsperren og tok flere tester nå hvor mye vann kejm inn i bilen pga dette ikke noe mer foran så satser på bra foran;)

MEN;/ bak på ventre lykt vann under lykten helt nederst IKKE høyre tok på solcon der ifjor men har tydeligvis IKKE holst så på ta på fugemasse og tette pakingen der pga mye vann der og litt under setene bak så pga vann under sete pga bak under lykten sant??

 

Edit fant en løsning her men ta ut bungs da pga noe har samme problem hvis forsegler dem? trygt og fjerne dem i følge her kan man unnlate og ha dem på stemmer trygt det? https://www.bimmerforums.co.uk/threads/2006-e87-wet-rear-seats-rear-filter-leak.120686/

Update 2: Jeg besteme meg for og ta en nærmere undersøkelse tok enn vannkanne over bakluken og ja så rant gjennom lykten rett inn gjennom lykten nederst så ja kan bare være dårlig paking i mitt tilfelle meg har også bestilt ny luftventil pga så vann nederst på den lakk. Edit: kan også være selve lykten.

For hvis jeg nå heller vann på nytt ved bakluken etter skift og ser ikke noe vann kjem inn skal egentlig problemet være løst forhåpentligsvis.

Så jeg gir enda en update 3 om dette har blitt helt bra etter ny-brukt lykt og luventilen og da skal jeg også være kvitt dugg poblem helt har gått over bilen kan ikke finne noe mer lekkasjer nå.

Stay tuned!

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update: hmmm veldig rart dette det var ikke lykten renner jo vann inn under hjulbuen vesntre side bak for det. lufteventil er ny og bak der.

Sjekket alt ser jo tett ut mistenker bakluka. Så det med mine egne øyne rant vann tvers igjennom og bak lykten. Men pakingen på bakluka er jo fin men ser ikke noe synlig lekkasjer hmm hva nå?

Hjelp! Hjelp! Desp her.

Sjekkelt list å så grei ut. HJELP!"

 

Edit løst endelig var pakningen yesss ingen vann nå testet grundig tok på silcon i fjor men holdt ikke nå alt løst yess.

IMG_20200912_192541366.jpg

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige kilder for lekkasje bak i disse bilene, er nettopp pakningene rundt luftekanal og baklykt. Dette kan du teste ved å tape fast papir rundt disse pakningene, deretter lukker du bakluken og spyler vann på siden dette gjelder, samt oppe på bakluken på samme side. Det skal renne bra med vann på siden mellom bakluke og karosseri, og på siden i skjøten mellom karosseri og bakskjerm (se skjøten ved tanklokket, det er vannet her som eventuelt lekker inn luftekanalen.).

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Basse Lusk skrev:

Vanlige kilder for lekkasje bak i disse bilene, er nettopp pakningene rundt luftekanal og baklykt. Dette kan du teste ved å tape fast papir rundt disse pakningene, deretter lukker du bakluken og spyler vann på siden dette gjelder, samt oppe på bakluken på samme side. Det skal renne bra med vann på siden mellom bakluke og karosseri, og på siden i skjøten mellom karosseri og bakskjerm (se skjøten ved tanklokket, det er vannet her som eventuelt lekker inn luftekanalen.).

Takk jeg skjønner men tror du den silcon holder fra biltema? https://www.biltema.no/bygg/flislegging/tilbehor-til-flislegging/sanitarsilikon-2000037232 Tok på mye inntil bra resultat.Og skjøten ved tanklokket jeg skjønte ikke helt? Hvordan ser jeg skjøt ved bensinlokket? Det er jo på høyre side  men lekkasjen var på venstre så da kjem det vel ikke vann inn i luftkanal hvis det er motsatt side? Skjøten/pakingen på høyre side er bra ingen vann der.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikon fra Biltema skal duge, ja. Glem tanklokket, bare spyl vann på den siden du har lekkasje, og på taket over der. Vitsen er at test-spylingen skal sørge for at vannet renner der det naturlig finner veien inn, dvs, skjøtene mellom de ulike karosseridelene. Vent 5-10 minutter før du åpner bilen og sjekker om det er vått på papiret du på forhånd har festet rundt pakningen på luftekanalen og lykten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2020 den 0.26, Basse Lusk skrev:

Silikon fra Biltema skal duge, ja. Glem tanklokket, bare spyl vann på den siden du har lekkasje, og på taket over der. Vitsen er at test-spylingen skal sørge for at vannet renner der det naturlig finner veien inn, dvs, skjøtene mellom de ulike karosseridelene. Vent 5-10 minutter før du åpner bilen og sjekker om det er vått på papiret du på forhånd har festet rundt pakningen på luftekanalen og lykten.

 

Got it;)   Men nå har jeg montert alt på plass igjen tok jo vann-test som sakt over bra og testet skikkelig det kom ingenting så da skal det være i orden. Avispapir ja det tenkte jeg ikke på takk. Edit: dobbelsjekket paking bak og YES ja helt tørt;)

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...