Gå til innhold

BMW F20, død iDrive, vann i bagasjerommet


Orph
 Share

Anbefalte innlegg

Ikke egentlig en diagnostikktråd, mer en referanse for andre som skulle støte på samme problemet. Jeg har en 2012 BMW F20, hvor iDrive plutselig sluttet å fungere, helt uten forvarsel. Jeg sjekket koder uten å finne noe relevant. Jeg sjekket sikringsboksen: Sikring 142 var død, og batterikassen var full av vann. Jeg tømte ut vannet, og forsøkte å skifte sikring. Den gikk umiddelbart. Jeg googlet litt rundt, og fant ut at dette kunne skyldes en gåen VSU 180 (spenningsregulator, delenummer 61429251984 01). Jeg dro av sidetrekkene i bagasjerommet, og så at begge sidebrønnene var fulle av vann; det var tydelig at det var spenningsregulatoren også (da jeg tok den ut og tippet den over rant det masse brunt vann ut). Man behøver ikke være et geni for å forstå at denne delen var ødelagt. Det så ut til at vannet hadde kommet inn gjennom utluftingsventilene på begge sider, og kommet seg inn i batteribrønnen via rammevangene bak.

Jeg pratet med karosseriavdelingen hos Bavaria, og fant ut at jeg må skifte ut disse utluftingsventilene også. Satser på at det fikser problemet. Prisen på ny spenningsregulator er 770kr, tipper disse ventilene koster noen hundrelapper stykket. 

Som en annen interessant observasjon: Jeg har opplevd at bilen har gått litt ujevnt, spesielt ved igangsetting og når det har blitt litt rykking og napping. Etter å ha tømt ut vannet går den mye jevnere. Det rimer godt med at man kan få litt spenningsfall når vannet har kommet inn i koblingsrekken for + polen. Jeg må si jeg er imponert over rustbeskyttelsen til BMW; jeg aner ikke hvor lenge vannet har ligget der (har hatt bilen i ett år), men det fantes ikke korrosjon.

 

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...