Jump to content

Min bipolare bil tråd / E46 M3 / F31 318i

Snagg30
 Share

Recommended Posts

Selve SMG systemet mener jeg tåler mye juling. Vet ikke om det finnes noen her inne som har kjørt mye bane med SMG, de kan kanskje svare bedre på det? Det som slites er clutchen og evt slavesylinder. Dette er ikke kostbare deler. 

SMG systemet består i korte trekk av en elektrisk hydraulikkpumpe med tilhørende ventilhus, akkumulator, clutchaktuator (slavesylinder) og aktuator for girmekanisme. Samt givere for girindikering, hastighet og temperatur.

Dersom hydraulikken blir overbelastet vil du få gul feilmelding (tannhjul) pga. for varm hydraulikkolje eller for at hydraulikkpumpen går for ofte. Har aldri klart å få til dette selv, men jeg tenker det kan forekomme ved banekjøring hvor man girer veldig mye over kort tid. Dersom det er veldig varmt vær vil det ikke være noe fordel. Det er ingen kjøling på systemet.

Anbefaler deg å bytte olje på selve girkassen dersom det ikke er gjort. Hydraulikkoljen har jeg byttet på min når jeg hadde alt nede, den så fin ut tross 140000km. Kan jo ha vært byttet tidligere da.

Gratulerer med nydelig klassisk M 👍 Det er langt mellom hver E46 som er så godt som urørt, så denne er nok bra.

Gratulerer med rå M bil.  Satt på med en kompis som hadde en slik på Våler banen ifjor (med oppgradert understell og bremseklosser).  Rett og slett rått hvordan disse klarer å levere kreftene på, koste meg glugg ihjel selv som passasjer :-D

Håper å se mer av denne!

@Andreas_R Tusen takk for utfyllende svar! Grei info å ha liggende :) 

@Orjan Takk for det ! :D  Absolutt, og km stand på 73.500km kan man heller ikke klage på. Pleie godt med den her så blir det kanskje en ok investering. 

@fxslin Takk så mye :D Hadde vært gøy og prøvd seg litt på en bane i sommer! Selv om den er 15 år gammel er det mer en nok futt i den enda. 

• Snagg30 changed the title to Min bipolare bil tråd / E46 M3
Posted (edited)

Har fått tatt en skikkelig rens av interiør idag, bilen innvendig bærer preg av veldig godt vedlikehold og ser generelt veldig bra ut. Har og bestilt inn nye emblem fremme og bake da de er slitt, og nye Michelin pilot sport 4s er på vei :) Også venter jeg på pris på lakkering av hele front partiet, det ser greit ut men det er mye steinsprang og det vil bli siste før bilen ser tilnærmet strøken ut og jeg er fornøyd med det kosmetiske. Etter det er gjort så er det planlagt en liten tur til flissundet for litt oppgraderinger i form av eksos/map/intake. 
2226F312-D370-46D0-AD3C-6E601CE8EF75.thumb.jpeg.f7f3f00529cbe3b98a6a10641ca8da38.jpeg3D730602-8C29-47E3-853A-211DEECE7361.thumb.jpeg.900b751b7e7c911846c942e3866d06ef.jpegBAD146D7-4975-49C7-A903-E9699D89CAFE.thumb.jpeg.b4987998017f5c9ede042e140ff5d664.jpeg4A0EBE76-DD49-46A0-94BF-FA1A4766BD6E.thumb.jpeg.f127eb8bf55a21660126501c29512078.jpeg

Lite stemmings bilde.

B5A86413-3547-4A65-9C59-6414E9ADFCD0.thumb.jpeg.86374663a06b2de03a4e73c905e27d50.jpeg

Ellers koser jeg meg enormt med original lyd uten noe hjelp fra harman kardon :D 

Edited by Snagg30

• Snagg30 changed the title to Min bipolare bil tråd / E46 M3 / F31 318i
Posted (edited)

Har nevnt det en stund tilbake tror jeg at jeg har hatt ganske mye vibrasjon i 90kmt+ Var noe bekymret for hva det kunne være men holdt en knapp med de billige dekkene som var på bilen som og var helt nedslitt, selv kritikk til meg selv som ikke var mer kritisk ved henting av bil. 
DFC8AF73-D0D4-4BCC-AE49-B9364AFD5E0F.thumb.jpeg.a9f606c277872d549a1af5547d2c3d7c.jpeg

Men fikk på Michelin pilot sport 4s idag og forskjellen var merkbar med en eneste gang, første man legger merke til er hvordan dekkene klistrer til seg alt og kaster det i hjulbuen. I tillegg var alt av sporing borte og det beste var at bilen nå er fullstendig vibrasjon fri og det var i hastigheter godt over 90 (vi kan si 100) :) Helt utrolig at dekk kan ha så mye å si og at det er verdt pengene er jeg ikke i tvil om. 

8CD700D7-DA2F-4F2B-A71E-8C45BFE58F15.thumb.jpeg.965d75136c5937e99191936c5fcde69f.jpeg

Også har jeg fått bestilt litt italiensk håndlagd stål av supersprint light weight racing, pluss supersprint midtre eksos som skal monteres nå i sommer for en enda mer hyggelig bil opplevelse :D 

ED1C1D08-129B-4BF2-8CC0-1597307F78C9.thumb.jpeg.11bed65b94ae2bade1c5e70b0c2757b8.jpeg9E860018-75CA-446E-9905-7A35F4027B9F.thumb.jpeg.83e8523f408f6e242f27f555399cfb4f.jpeg

Edited by Snagg30

En rå bil må ha rå dekk .😊😊

Tenker ikke at du angrer på kjøp av denne ,må jo gi masse smil om munnen 😁

Herlig Snægg! Merket det samme på 4-serien - 4S-dekkene klistrer til seg noe enormt med småstein, er så det singler i hjulbuene. Vitner om kapabiliteten til disse dekkene. De går laaangt over hva jeg tør å presse bilen til. Blir noe slikt når 1-serien skal få nye dekk en gang også, Nexen-dekkene som står på nå innbyr ikke akkurat til tillit. 

@sveigis Helt enig, er noe rart å kjøpe seg ///M bil for også sluntre unna på både dekk og vedlikehold.. 

Skal ikke skryte for mye av bilen for da ender jeg opp med å selge som G21, Neida jeg holder hode litt lavt på tråden da det ble litt fiasko sist. Men bilen er en fryd å kjøre og den treffer nok entusiasten i meg noe mer med S54 og mye kjøre glede :) 

@papertiger Kan ikke sammen lignes med dårlige dekk, selv om akkurat den biten liker jeg ikke så veldig godt når det høres ut som hele veien blir kastet opp i bilen. Men igjen helt utrolig at absolutt alt av vibrering i høy hastighet er borte, trodde det skulle henge litt igjen siden det var så mye men helt smerte fritt nå.

Har hatt nye familie bilen nå i 1-2 månader men den har rett og slett stått stille, tror kanskje vi har kjørt 50-100km siden vi hentet den. Der igjen viser det at det var det fornuftige for våres del og få en billig familie bil, akkurat nå angrer vi ikke. Samtidig er den mye hyggeligere for oss alle å bruke, barna får lov til å vær barn og jeg sitter ikke lenger å stresser og holder et øye med barna bake. Vi har til og med sko på oss i bilen og det er sinnsykt deilig :D 

Positive med bilen kontra G21 er naturligvis ikke så mye, den er mye lettere noe man merket med aktiv kjøring også er karosseriet helt nydelig. Ellers er det svært lite utstyr å nevne men det er mer en bra nok, det positive var nok alcatara setene som er meget god å sitte i.

F6455574-8CC8-4B1B-A300-F504360C7C18.thumb.jpeg.941036d21fcd1e5743f1e512915b7db5.jpeg8FB0170D-C114-44A6-8029-8F7B6C44C32E.thumb.jpeg.6482a920bd9b71f38e6210bb0129825c.jpegBFB9EA52-ED52-4CE1-9765-A6FA9629251C.thumb.jpeg.b97044b0ce825faa7d944ea4019225a9.jpeg

Også har M3 fått fikset ene lykta, det negative med å ikke gjør noe selv er at det blir sinnsykt dyrt, ble først bestilt inn xenon pære men det viste seg at det ikke var den. Så ble det da bestilt ny ballast men det var og feil og siste mulighet var da styre modul så slutt summen havnet på 12.000-13.000kr

Byttet ut i samme slengen slitte lykte glass og det ble betraktelig mye penere nå med nye :)  Nå blir det ny motor olje å diff olje før sommeren starter ordentlig. 

FA971190-EE7A-4524-B9FC-734A917A8EED.thumb.jpeg.aed0bd1d69df2030b203364f63d5a7b1.jpeg

Posted (edited)

Ser du har prikk lik opplevelse som meg når det kom til å bytte dekk til PS4S. Jeg trodde de 8 år gamle Continental dekkene som sto på min var gode tatt i betraktning alderen på de, men du verden så blind jeg var når PS4S kom på 😂 Som dag og natt, og det er virkelig dekk som bilen fortjener for å få ut potensialet! 

Når det gjelder SMG så er jeg også overrasket over hvor god denne kassen er. Den er veldig tydelig på at start/stopp kjøring i bytrafikk og ikke minst høye temperaturer ikke er optimale forhold for den. Har hatt tannhjul symbolet komme opp i de forholdene. Har eksperimentert med å justere ned hastigheten på girskiftene i de forholdene, og det har faktisk gitt effekt. Uansett er det veldig sjeldent jeg tar den med til Oslo når jeg skal besøke fruen, da kjører vi heller ut hit og bytter bil. 

Skal prøve meg på en tur på bane i sommer, har fått noen datoer og så langt ser det ut til å passe! 

Kos deg masse med bilen @Snagg30. Blir bra med ny eksos, og ser fram til å høre erfaringene dine fra den. Eksos og lakkfiks står høyt på min prioriteringsliste selv.  Erger meg over at jeg jobber så mye om dagen, at den nesten ikke blir brukt. Men har sagt klart i fra om at jeg ikke skal spørres om ekstravakter etter denne måneden. Nå skal forholdet mellom M3 og meg pleies for alle pengene :D 

Edited by Dusy

Posted (edited)

@Dusy Ja det er helt utrolig at forskjellig gummi blanding har så mye og si men det er bokstavelig talt dag og natt. 

Har ingenting å si negativt om SMG, kanskje ikke den beste girkassa på kald bil😅 uten om det er den veldig givende for deg som fører og kjøre.
Tannhjulet som du snakker om, er det under by kjøring eller vanlig landevei? Har enda til gode å oppleve det, men er det bare å parkere å vente om symbolet kommer?

Hvor skal du på bane? Har hatt tenkt og spør om det inne her en stund nå, tenker en del på det selv og ta meg en tur en plass nå i sommer. Har du noe tips og råd om når og hvordan? 

Ja skal komme med en update på eksosen når jeg får satt på, tar CSL software på girkassa i samme slengen. 

Høres ut som en fin plan du har, bare prøv å pleie forholde til samboer minst en dag i ferien 😂 Men du og kose deg mye nå i sommer med bil og ikke bare jobb. 

Edited by Snagg30

Posted (edited)

Så ut som en fin F31 det der, perfekt familiebil! Alcantarasetene er nydelige, har de på F20’en og det er mer komfort i det stoffet enn i skinn. Virker også som at de er ekstremt slitesterke, F20’en har gått 134000km og det er ikke antydning til slitasje. 

Var på langtur i langhelga med F36’en, besøkte besteforeldre osv. Det er første gang vi har klart å pakke all bagasje under hattehylla :D og det med vogn i tillegg, samme vogna som vi har hatt det siste året. Så F31 byr nok på hakket mer plass.

Edited by papertiger

@papertiger Ja veldig flott bil, samtidig ikke så flott den ikke kan brukes. Men som nevnt tidligere den skulle hatt litt mer å jobbe med av effekt, blir litt mye vekt på antall HK.  Og setene er veldig bra som du nevner, jeg sliter enormt med korsrygg smerter hvor G21 var helt grusom (for meg) på lengre turer fant jeg ut, M3 er noe bedre faktisk. Men alcatara setene virker veldig lovende :D