Jump to content

Min bipolare bil tråd / E46 M3 / F31 318i

Recommended Posts

12 hours ago, Snagg30 said:

@Dusy Ja det er helt utrolig at forskjellig gummi blanding har så mye og si men det er bokstavelig talt dag og natt. 

Har ingenting å si negativt om SMG, kanskje ikke den beste girkassa på kald bil😅 uten om det er den veldig givende for deg som fører og kjøre.
Tannhjulet som du snakker om, er det under by kjøring eller vanlig landevei? Har enda til gode å oppleve det, men er det bare å parkere å vente om symbolet kommer?

Hvor skal du på bane? Har hatt tenkt og spør om det inne her en stund nå, tenker en del på det selv og ta meg en tur en plass nå i sommer. Har du noe tips og råd om når og hvordan? 

Ja skal komme med en update på eksosen når jeg får satt på, tar CSL software på girkassa i samme slengen. 

Høres ut som en fin plan du har, bare prøv å pleie forholde til samboer minst en dag i ferien 😂 Men du og kose deg mye nå i sommer med bil og ikke bare jobb. 

Tannhjulet har kommet opp ved bykjøring og køkjøring! Blinker det i displayet kan det være et at kassa er for varm. jeg bytta ut SMG releet i fjor. Har dukket opp et par ganger siden det, men det er nok bare at kassen blir form varm under de kjøreforholdene. 

Har en bekjent i Hønefoss som skal leie Rudskogen for noen stykker, og så mener jeg å ha lest at BMWCCN håper på å få arrangert noen runder i tillegg. 

Ja, det  er vel det som står på planen. Det er godt hun setter pris på bilhobbyen, det er jeg veldig glad for :D 

• Replies 443
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Huket av for M drømmen i år  Var noe bekymret for at bilen skulle føles treg kontra G21 vår, men det skjer og bråker så mye når man drar ut 2/3 gir til 8200rpm så kommer man ikke unna adrenalin og smi

Da var bilen hentet, først vil jeg si tusen takk til dere som pushet meg til «dravit» og «tartufo» for dette her traff meg så enormt mitt i blinken. Skriver ikke så mye idag, dårlige bilder da bilen e

Da var bilen omsider på plass. Det har vært noen ekstremt kjedelige måneder og mye frem å tilbake med utsatt levering på deler osv. Jeg var nervøs for at ny bil gleden var borte etter alt men det merk

Posted Images

@Slavearbeider'n Hahaha du har ikke tenkt å gi deg på den. Jeg er ikke uenig med deg, hadde jeg kunne valgt bilen jeg har nå i manuell så hadde jeg det. Men når det er sagt så må jeg si at SMG er helt konge, har du kjørt mye med den? For hadde ikke det vært for en del timer på YouTube før henting av bil hadde jeg og hatet den. 

Og ved kjøp av bilen var jeg i kontakt med et firma i Oslo som bygger om for det var planen hele veien, men så ble jeg egentlig anbefalt om å ikke bygge om siden SMG går opp i pris nå, pluss for å holde bilen i original stand. Uansett så liker jeg så godt SMG at jeg hadde nok ikke bygd om uansett :) CSL får holde i denne omgang.

• 2 weeks later...

Da fikk jeg omsider tilbakemelding fra IF og det viser seg at pga service historikk så bortfaller motor forsikringen, men det var bare dårlige halve svar å få fra han som ringte ifra IF men han kunne si «jeg hadde ikke kjørt med det» så han hintet absolutt til at om noe skjer så bortfaller forsikringen. Jeg prøvde og få et skikkelig svar men det var helt umulig, ikke før skaden hadde skjedd kunne han si om den gjaldt eller ikke, og med det er jeg usikker på hva som er det kloke valget her, har dere noe tips? Men jeg vet jeg ikke har mulighet å drive å kjøpe ny S54 motor.

Tar selvkritikk for at jeg ikke sjekket godt nok opp før kjøp. 

Kjedelig, men forhåpentligvis slipper du komme dit at et motorbytte blir aktuelt!

Har selv vært litt usikker på akkurat det der med hvor strenge de er på fulgte servicer. Spesielt på litt nyere biler der servicer ikke er etter fast km/års intervall og hvor man i ny og ser biler med veldig langt i mellom service. Kjedelig å tro at man er dekket for å så oppdaga når uhellet er ute at man ikke er det likevel i hvertfall. 

Posted (edited)
10 timer siden, laffe skrev:

Kjedelig, men forhåpentligvis slipper du komme dit at et motorbytte blir aktuelt!

Har selv vært litt usikker på akkurat det der med hvor strenge de er på fulgte servicer. Spesielt på litt nyere biler der servicer ikke er etter fast km/års intervall og hvor man i ny og ser biler med veldig langt i mellom service. Kjedelig å tro at man er dekket for å så oppdaga når uhellet er ute at man ikke er det likevel i hvertfall. 

Ja jeg er ikke super happy nå, det er nesten så jeg vurderer salg for å kjøpe en med komplett service hefte. Hoved grunnen til at de ble kjøp var fordi IF hadde motor forsikring, og det tar mye av gleden å vite at man må ut med vanvittige summer om noe skjer. 

Edited by Snagg30
1 time siden, Snagg30 skrev:

Ja jeg er ikke super happy nå, det er nesten så jeg vurderer salg for å kjøpe en med komplett service hefte. Hoved grunnen til at de ble kjøp var fordi IF hadde motor forsikring, og det tar mye av gleden å vite at man må ut med vanvittige summer om noe skjer. 

Ja, ser den. Har vel kommet fram til at ved neste bilkjøp skal jeg igjen ha en bil som jeg kan ha motorforsikring på da det man slipper de verste bekymringene. Men å bytte bil er jo også dyrt så det er jo litt vanskelig å si om det er verdt det eller ikke.

Jeg avklarte dette med Codan for noen år siden vedr. en bil min søster hadde og da var svaret positivt. Aller første oljeservice var vel ikke tatt før rett over 40.000 kilometer, men Codan var villige til å gi motorforsikring likevel. Hadde nok sikkert noe med å gjøre at det var 7-8 år og 80.000 km siden serviceintervallen var passert, og alt var fulgt opp i serviceboka etter dette til punkt og prikke. 

S54 motoren er ganske skuddsikker motor som resten av Bmw’s eldre 6’ere. Så lenge rådelagre er bytta ville jeg ikke bekymret meg ett sekund. Så lenge ikke bilen piskes på bane jevnlig og oljeskift ignoreres så ser jeg ikke behovet for motorforsikring. Greit det er kjekt å ha, men hvor ofte hører man om bone stock motorer som tar kvelden som kjøres som normalt, dette forekommer veldig sjeldent og skyldes heller dårlig vedlikehold og lite omtanke for motoren fra eier. 

Å forvente at noen vil gi deg motorforsikring på en bil og motor som snart er 20 år gammel, og som gjerne kjøres ganske friskt når den først er i bruk, vil jeg si er ett skudd i blinde rett og slett. 

3 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Å forvente at noen vil gi deg motorforsikring på en bil og motor som snart er 20 år gammel, og som gjerne kjøres ganske friskt når den først er i bruk, vil jeg si er ett skudd i blinde rett og slett. 

Flere selskap som tilbyr motordekning på biler kjørt under 200 000 km, uavhengig av alder. Så det er på ingen måte noe skudd i blinde. Men en forutsetning er at serviceintervallene er fulgt og kan dokumenteres. 

Posted (edited)

Det virker nok å vær dramatisk men uaktuelt for meg og ha en slik bil uten forsikring, samtidig har jeg en samboer som og ønsker en slik forsikring. Men så tenker jeg jo på om jeg bare skal bytte rådelagerene? Spørsmålet er om, om "vanos" ryker, får det fatale konsekvenser ? Eller får man en forsmak og en forvarsel på at noe er galt.

Men jeg håper litt den ikke blir solgt, men det ser mørkt ut. Ligger an til å aldri selge en bil raskere. 

Edited by Snagg30

Ser den, kan jo bli dyrt om noe skulle skje. Men utrolig pen bil da, og E46 M3 er jo populære som aldri før, så jeg tipper den blir solgt fort 😊

Ja og jeg merker det tar noe av gleden, også har jeg lest noen historier og hjelpe meg for noen summer, nesten så bilen bare kan vrakes. 

Har og forhørt meg med Codan etter walkabout sitt tips men de kunne bare gi noen vage svar slik som IF. Men man skulle jo tro at om bilen har holdt siden 2015 når hullet i service programmet var så skulle det vært ok nå siden bilen er oppe og går i 2021.  

Har fått flere bud, så selge får jeg nok uten problem. En i fra Konghelle bil ringte meg, og det var vist han som hentet bilen i 2015 og hadde mye skryt å si om bilen, og frarådet meg å selge for noe under 450.000kr

Lykke til med salg og jeg kan på mange måter skjønne avgjørelsen .

Er noe dritt om noe skjer med disse ,for er jo ikke akkurat gratisdeler til disse kontra en vanlig bil 😅

Denne forsvinner fort som fy sikkert .😎

Kjipt at det gikk mot salg av en meget strøken M3, selv om jeg forstår valget ditt. Til gjengjeld så er internett et fint sted å lese mange skrekkhistorier av alt som kan gå gærnt med E46 M3, og alle andre biler. Spør man en så sier en: bytt rådelager, mens mekanikeren min på Bilia forteller at dette er oppskrytt og at han skiftet rådelelagere på en S54 som hadde gått 200k og så helt fine ut! VANOS gir fra seg merkbare symptomer og er lett å fange opp. Igjen: vedlikehold, jevnlig gjennomgang av bil og hvordan bilen kjøres. 

Men det er klart at slike utgifter kan gjøre store innhogg i en familieøkonomi, noe som trumfer alt. Jeg ville blitt mer stressa over om Mondeoen min røk og jeg ikke kom meg på jobb. Men heldigvis er det en bil til 15.000, så å vrake den, få vrakpant, og legge inn nye 15.000 svir ikke like mye som en utgift på 50.000 på M3en. 

Ser hvert fall ut som du får solgt den fort og går i profitt i tillegg, så det er jo absolutt innafor! :D