Gå til innhold

Hvilken olje på M47 uten DPF


hauksolberg
 Share

Anbefalte innlegg

hei, har nettop kjøpt meg min første bil, en 2006 e91 med m47 motor. forrige eier har fått byttet dpf til downpipe, bilen trenger et oljeskift og tenker å gjøre dette selv, eneste jeg er usikker på er valg av olje. har hørt at det er forskjell på bruk av olje på motorer med dpf og uten dpf, stemmer dette? leste at LL01 olje var best for motor uten dpf men denne motoren har jo originalt dpf så vet ikke helt. bilen har gått 210000km hvis det har noe å si. takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, hauksolberg skrev:

denne er på salg hos GS, https://www.gsbildeler.no/servicedeler-oljeprodukter/gulf_formula_ule_5w_30_5l_ll_04__1686236 er dette noe du ville anbefalt? 

Går helt fint å bruke den. Bruker den selv på en steg 4 m47 motor uten problemer. Viktig å bytte olje ofte nok. Jeg personlig ligger på 10/15k km. Alt etter hva som passer meg. Så blir fort 2x oljeskift i året, en på våren og en på høsten/vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, tennbrikket said:

Går helt fint å bruke den. Bruker den selv på en steg 4 m47 motor uten problemer. Viktig å bytte olje ofte nok. Jeg personlig ligger på 10/15k km. Alt etter hva som passer meg. Så blir fort 2x oljeskift i året, en på våren og en på høsten/vinter.

okei takk for svar :) trenger også filter, noe du ville anbefalt der? helst noe som har med alle pakninger og skive til dreneringspluggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hauksolberg skrev:

okei takk for svar :) trenger også filter, noe du ville anbefalt der? helst noe som har med alle pakninger og skive til dreneringspluggen :)

Alt følger med oljefilter. Aldri vært borti noe annet. Hipp som happ hva du velger. Jeg personlig har gått for det billigste, uten problemer. Hvor vidt det er stor forskjell på dyrest mot billigst vet jeg ikke. Men på de 5 årene og 7 oljeskift jeg har utført hjemme har jeg ikke merket noe negativt med de billige filterne fra koed/ gs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, tennbrikket said:

Alt følger med oljefilter. Aldri vært borti noe annet. Hipp som happ hva du velger. Jeg personlig har gått for det billigste, uten problemer. Hvor vidt det er stor forskjell på dyrest mot billigst vet jeg ikke. Men på de 5 årene og 7 oljeskift jeg har utført hjemme har jeg ikke merket noe negativt med de billige filterne fra koed/ gs.

okei skjønner, igjen tusen takk for hjelpen :) setter stor pris på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Stemmer også for den rimelige oljen. Og så skifter du heller oftere enn servicesystemet til BMW krever. Husk å bytte pakning på oljefilterlokket, det bør/skal følge med ny, sammen med filteret.

Veivhusventilasjonsfilter er også greit å få skiftet ved hvert andre eller tredje oljeskift. Blir temmelig mye grøt i det, med tiden.. 

Solid og god motor, dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...