Jump to content

Hvilken olje på M47 uten DPF


Recommended Posts

hei, har nettop kjøpt meg min første bil, en 2006 e91 med m47 motor. forrige eier har fått byttet dpf til downpipe, bilen trenger et oljeskift og tenker å gjøre dette selv, eneste jeg er usikker på er valg av olje. har hørt at det er forskjell på bruk av olje på motorer med dpf og uten dpf, stemmer dette? leste at LL01 olje var best for motor uten dpf men denne motoren har jo originalt dpf så vet ikke helt. bilen har gått 210000km hvis det har noe å si. takk på forhånd :)

Link to post
Share on other sites
28 minutter siden, hauksolberg skrev:

denne er på salg hos GS, https://www.gsbildeler.no/servicedeler-oljeprodukter/gulf_formula_ule_5w_30_5l_ll_04__1686236 er dette noe du ville anbefalt? 

Går helt fint å bruke den. Bruker den selv på en steg 4 m47 motor uten problemer. Viktig å bytte olje ofte nok. Jeg personlig ligger på 10/15k km. Alt etter hva som passer meg. Så blir fort 2x oljeskift i året, en på våren og en på høsten/vinter.

Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, tennbrikket said:

Går helt fint å bruke den. Bruker den selv på en steg 4 m47 motor uten problemer. Viktig å bytte olje ofte nok. Jeg personlig ligger på 10/15k km. Alt etter hva som passer meg. Så blir fort 2x oljeskift i året, en på våren og en på høsten/vinter.

okei takk for svar :) trenger også filter, noe du ville anbefalt der? helst noe som har med alle pakninger og skive til dreneringspluggen :)

Link to post
Share on other sites
2 minutter siden, hauksolberg skrev:

okei takk for svar :) trenger også filter, noe du ville anbefalt der? helst noe som har med alle pakninger og skive til dreneringspluggen :)

Alt følger med oljefilter. Aldri vært borti noe annet. Hipp som happ hva du velger. Jeg personlig har gått for det billigste, uten problemer. Hvor vidt det er stor forskjell på dyrest mot billigst vet jeg ikke. Men på de 5 årene og 7 oljeskift jeg har utført hjemme har jeg ikke merket noe negativt med de billige filterne fra koed/ gs.

Link to post
Share on other sites
1 minute ago, tennbrikket said:

Alt følger med oljefilter. Aldri vært borti noe annet. Hipp som happ hva du velger. Jeg personlig har gått for det billigste, uten problemer. Hvor vidt det er stor forskjell på dyrest mot billigst vet jeg ikke. Men på de 5 årene og 7 oljeskift jeg har utført hjemme har jeg ikke merket noe negativt med de billige filterne fra koed/ gs.

okei skjønner, igjen tusen takk for hjelpen :) setter stor pris på det

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Stemmer også for den rimelige oljen. Og så skifter du heller oftere enn servicesystemet til BMW krever. Husk å bytte pakning på oljefilterlokket, det bør/skal følge med ny, sammen med filteret.

Veivhusventilasjonsfilter er også greit å få skiftet ved hvert andre eller tredje oljeskift. Blir temmelig mye grøt i det, med tiden.. 

Solid og god motor, dette. 

Link to post
Share on other sites

Slik så veivhusventiasjon ut på min 118d med M47 motor etter ca 80 tusen km. Motor var da gått 225 tusen km. Jeg byttet olje hver 10 tusen km. Ca 40 tusen km med TRF Steg 4 tuning. Overkill å bytte hver 3 oljeskift hvis man bytter olje litt ofte.

IMG_20190316_172248.thumb.jpg.2aa97394e3f6fa6218f931c94f50b6d9.jpgIMG_20190316_172447.thumb.jpg.f3ffada093188daa395a4165f50fb35e.jpgIMG_20190316_175659.thumb.jpg.75bd6496506bdd0bc6421ad9c7b47d01.jpg

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...