Gå til innhold

Store Luksus-Sedaner


Tony Soprano
 Share

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Reef89 skrev:

og F01 er jo skyhøy originalt, så senk må en ha. Sett flere F01 ute på veien der det er gjerne 7-10cm mellom dekk og karosseri (både med og uten original hjul) og det syns jeg ikke er pent. Da er jeg fornøyd med min der karosseri ligger nedpå dekket og jeg får en finger i mellom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Citroën har også fått et nytt flaggskip i form av C5X som er en "combi-limousin-suv-coupe" hybrid crossover (intet mindre). Dette er altså den modellmessige etterfølgeren til C6, men Citroën har presentert et C9 konsept som konseptmessig er etterfølgeren til C6.

C5X har en 1,6 liter rekkefirer som yter 180 HK og 250 Nm i kombinasjon med en elektrisk motor som yter 110 HK og 320 Nm. Den samlede systemeffekten er 225 HK og 360 Nm. 0-100 Km/t går løs på 7,9 sekunder og topphastigheten er 235 Km/t. Bilen bygges i Kina.

Jeg liker konseptet og designet. Bilen er uten tvil en Citroën og helt klart et alternativ til mer tradisjonelle luksus sedaner. Ønsker man å skille seg ut er C5X et interessant alternativ. Når dette er nevnt vil nok modellen løpe inn i de samme problemene som C6 gjorde og tilsvarende biler fra andre ikke-premium bilprodusenter gjør. Mange vil heller ha en ribbet 3-serie enn en fully loaded bil fra disse bilprodusentene (Citroën, Peugeot, Opel, Ford, VW etc.). Image betyr alt for mange.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Ja, men det er verdt å merke seg at de franske bilprodusentene selger ganske mange av disse bilene i Frankrike, Nederland og Benelux (totalt ca. 95 millioner mennesker vs. Tyskland ca. 83 millioner mennesker). Selvfølgelig ikke på nivå med de tyske premium bilprodusentene, men allikevel nok til at det er økonomisk forsvarlig å utvikle/produsere dagens DS9, C5X, 508, Espace m.fl. Disse "frankofile" landene er på mange måter et eget marked i markedet (EU) og iom. den nye konstellasjonen Stellantis som inkluderer tidligere PSA (DS, Peugeot, Citroën og Opel) og Fiat (Chrysler, Dodge, RAM, Maserati, Alfa Romeo m.fl.) er det gode grunner til å tro at de etterhvert vil bli en seriøs konkurrent til VAG (VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley, Lamborghini, Bugatti m.fl.)

Det vi ser er et styrket sydeuropa der fokuset (politisk, økonomisk og kulturelt) beveger seg vekk fra aksen Berlin-London til fordel for aksen Paris-Roma. Vi ser det også på hvordan den franske presidenten Emmanuel Macron forsøker å posisjonere seg som EU's nye profil utad etter den tidligere tyske bundeskansleren Angela Merkel som i den grad har vært Europas profil utad de siste 16-17 årene. Bortsett fra at dette selvfølgelig er en bragd i seg selv, men hvor mange vet at Merkel også har en doktorgrad i kvantekjemi.

Jeg er imidlertid sikker på at tyskerne ikke uten videre sitter stille og ser på at dette skjer, men krigen i Ukraina med dertil utfordringer med energi (import av russisk olje og gass) er uten tvil en strek i regningen og en stor utfordring for tyskerne. Frankrike får over 95% av deres strøm fra atomkraft så de har ikke helt de samme utfordringene på dette området. Hvor Storbritania (65 millioner mennesker) er i dette spillet kan man bare lure på, men de har trolig nok med seg selv. Polen (38 millioner mennesker) er trolig en joker. Er de nordeuropeere i likhet med Tyskland eller er de noe helt annet?           

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at du trekker frem den bilen der @Fredrik…dette er jo enn crossover/stasjonsvogn. Særlig rart synes jeg det er når Citroën tilbyr en modell som passer rett inn i denne tråden her…DS 9 E-tense

3CCE73A6-A3CD-4F9E-8D54-8875A51C6694.thumb.jpeg.082c4822cc00c21201bccd093b4a3198.jpeg

Synes dette var en meget pen og lekker bil, her har Franskmennene lykkes bra. Men om de lykkes med salget tviler jeg på, iallfall ikke i Norge med en prislapp på 800 000 kr. Har også mine tvil ellers i Europa også, hvorfor skal man velge denne fremfor en 5-serie eller E-klasse? Åpenbart må ønsket om å skille seg ut være stort i såfall. Men det hadde vært hyggelig om de lykkes, hadde vært gøy å se de mer vanlige merkene gjøre ett come back i premium sedan segmentet 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Tja... jeg nevnte vel både DS9 og at Citroën neppe kommer til å selge mange av deres mer kostbare modeller som f.eks C5X (forøvrig i likhet med Peugeot, Opel, VW, Ford etc.) av samme årsak som du nevner. 

Når dette er nevnt (igjen) har de franske bilprodusentene et relativt stort hjemmemarked for disse bilene og derfor ser vi stadig nye slike bilmodeller komme på markedet tiltross for den store tyske konkurransen. Det er ingen tvil om at de tyske tilsvarende modellene er objektivt bedre, men i de frankofile landene er det for mange et poeng å ikke kjøpe tysk (les: anglosaksisk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker stor sedan. Hatt et par E38, men synes ikke de er så store nå lenger.  De er fortsatt noe av det peneste som har rullet ut fra en bilfabrikk, men dagens 5 serie er jo i samme størrelse. 
 

For tiden har jeg en stor "stasjonsvogn" (Tahoe), men driver å vurderer bytte til BMW sedan igjen. Har vurdert M550i, men kan hende jeg burde ha noe større. En M760Li kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

@Tony Soprano vurderte sterkt den 7 serien dær før jeg kjøpte X5’en. Syns den er veldig pen ! Ikke så mange av den på bruktmarkedet😅

@Ampera

Har du vert å testet I7? 
Såg det hva en vintertest av denne nå, mener det var i finansavisen. Hvor dem rakket ned på rekkevidden, hva omtrent halvert. Det hva en pluss sak så jeg fikk bare lest overskriften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chris A skrev:

Har du vert å testet I7? 
Såg det hva en vintertest av denne nå, mener det var i finansavisen. Hvor dem rakket ned på rekkevidden, hva omtrent halvert. Det hva en pluss sak så jeg fikk bare lest overskriften. 

Var på Golsfjellet med BMW M-TOWN - On ice

Her var vi 2 stk pr bil så vi startet nede på isen, ut på landeveien, fikk kjøre på småveier og ut på bedre vei. Først var jeg baksetepassasjer i 20 minutter og fikk nyte luksus fra baksete, etter bytte var det min tur til å være sjåfør, dette var høy komfort, og mye krefter. Bilen er stor og tung, men lettkjørt. Det var glatt med europeiske vinterdekk på is, måtte ta det med ro. Bilen er lettkjørt og føles ikke så stor når du sitter bak rattet. Vår kjøretur var ikke basert på forbruk, her gikk det  mere på de forskjellige kjøremodus bilen har, effekt og styrefølelse. Det var et enormt skyv i den, føltes helt udramatisk selv på glatt underlag. Merket ikke dette før jeg prøvde å stoppe. Det tar tid å stoppe 2,8 tonn. Slik bil har vært kjekt å ha, men det blir ikke før jeg må ha egen sjåfør. Den dag jeg har slik bil, da har ikke jeg førerkort!🤑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg ser på bildene av G11 LCI som @Tony Soprano la ut…så kommet bildene av i7 rett under. Satan for en klovnebil den der er, rett og slett en grisestøgg doning. 

M-Town on ice…med elektrisk 7-serie? svindel!

La oss få på noe vakkert å hvile øynene på..

2020-alpina-b7-xdrive-bmw-g11-g12-lci-tu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...