Gå til innhold

F13 650i Cupé i garasjen til Erling!


 Share

Anbefalte innlegg

Kjempeflott bil du har,  jeg har samme motor og min bruker også olje, 1 liter varer 4000-5000km og forbruket har vært stabilt de siste 80.000km som jeg har kjørt bilen. Den bruker mest med mye småkjøring og med 0w30 olja som Bavaria bruker. Med langturer og med 5w40 olje går det mindre. Det er bare slik det er, ikke tenk på det, nyt hver tur 😊

Ifølge Bmw kan de bruke så mye som 1 liter hver 1200km før det regnes som en feil , på M5 er enda verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken dreier seg om bruk av Webasto. Jeg forvarmer kupeen med webasto når det  er kaldt.
Vedlikeholds lader batteri 1 x hver måned, året igjennom!
Nåværende bil, F13 er bensin men selv med full batterikapasitet tåler den ikke på langt nær mange ganger bruk av webasto som på min F10 525d før den må lades på nytt.t

Får Batterivarsel i iDriven om at den ikke vil starte Webatso, fordi det er for lite strøm igjen på batteri. 
Strøm blir prioritert brukt til start.
Tror det kalles 'kannibalisme' ved at den kutter uvesentlige produkter for bilen?

Nå hadde min F10 2 batterier.
Det forklarte mekaniker var pga. av at bakhjulene svingte og brukte likestrøm!

Spørsmålet er:
''noen som kan forklare hvorfor det er mindre strøm kapasitet på denne f13 enn f10''?

s30.wheelsage.org/format/picture/picture-previe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2013 modell med samme motor som deg så jeg antar at det også er samme batteri. 105ah AGM. Jeg skiftet mitt i 2018 da bilen begynte å klage innimellom. Disse bilene er satt opp slik at batteriet aldri er fulladet, i utgangspunktet lader de kun når du renner med foten av gassen, de lader selvsagt mer ved behov men alt handler om å minimere drivstofforbruk og utslipp. 

Når lader jeg med en Ctek MSX 10 lader titt og ofte for å holde batteri på topp. Disse laderne har eget AGM program.

De originale BMW batterienene mener jeg er Varta silver dynamic 105ah, jeg kjøpte et Sønnak SK1050 agm og registrerte det med Carly. 

En annen ting som kan være lurt er å ta bort den automatiske start/stopp funksjonen, denne bruker også ekstra strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kjennern skrev:

Ville fått sjekket batteri, eller kjøpt nytt. Bilen er noen år gammel nå. Byttet selv på min i sommer. Fikk også oftere varsel om «strømbruk» siste året i ny og ne som er borte nå.

Ja godt tips.
Klarer å skifte et batteri, men må ikke bilen programmeres på nytt?

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Går motoren/Kjører du like lenge etterpå som webasto gikk alene ?

gjør du det så skal du ikke ha noen batteriproblemer om alt er iorden, men vedlikeholdslading en gang iblant er sunt uansett

nei. distanse er ikke lik... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da de første av disse bilene kom i 2009 med denne nye n63 V8 motoren hadde bilene 90ah batteri. De er programmert slik at de i utgangspunktet bare lader når du renner med foten av gasspedalen. Uansett så var det endel problemer med batterier som måtte byttes ut på garantien, de ble også etterhvert byttet ut med batterier på 105ah. 

Grunnen til dette er flere, det første som allerede nevnt så er bilen programmert til å ikke lade betteriet mer enn høyst nødvendig for å minimere utslipp og forbruk. Dermed har du et batteri som er maks 70-80% oppladet med mindre du bruker vedlikeholdslader. Den andre grunnen er at bilen har både vifter som kjøler etter at du har parkert, i tillegg har den ei pumpe som pumper kjølevæske gjennom turboene i opptil 30 minutt etter at du har parkert. Disse 2 tingene var årsaken batteriproblemene på første modellene og også årsaken til at batteri ble endret fra 90ah til 105ah. 

Så litt synsing fra meg er at du er nede på 70-80% batterikapasitet kort tid etter at du har brukt vedlikeholdslader, kanskje allerede etter et par dager.  Dermed får ikke Webasto lov å starte. 

Det kan jo hende det blir bedre med et nytt batteri men om begynner å lade 2-3 ganger i uka kan det hende at det går greit

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Tror ikke webasto ble brukt av forrige eier, for den er blitt mye bedre til å  varme opp kupeen  etter litt bruk.

Husker første gangen bruk, hvor skuffet jeg var over hvor dårlig oppvarmet kupeen ble,  kontra min forrige Bimmer (f10 525d) sin webasto, som var formidabel(!) kjapp til å varme opp kupê,.. òg motor!

- Denne 650 sin webasto har jeg skjønt kun varmer opp kupeen?
- Jeg fikk først testet Websto i oktober da det ble kjølig nok ( under +15grader) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start - stop funksjonen!

Blir litt irritert og slett ikke vant med å alltid huske på å deaktivere denne funksjon.
Det skulle vert mulig å velge permanent deaktivering!
Men, men,.. .. må vel bare leve med det i en ellers så perfekt bil.
Sukk...... 🤥

(Her er min bil)innvendig skrått ba kfører.jpg


 

(dette bildet er ''lånt'' fra internett, fordi jeg ikke hadde nærbilde av start /stop)

2013_bmw_m6_us-version_85_1600x1200.jpg

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...