Gå til innhold

F13 650i Cupé i garasjen til Erling!


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg synes de er noen luringer jeg, som "uoppfordret" sjekker hjulstilling og  "tilfeldigvis" finner noe avvik på sommerdekk. Dette er noe gud og hvermann fint hadde levd med uten problemer. Må det bli en ny norm nå at man må justere hjulstillingen hver gang man bytter om dekk? 

De videosjekkene er jo null verd så lenge feilen ikke kan dokumenteres noe bedre enn i disse videoene. Folk flest har jo ikke snøring på dette uansett, så i prinsippet så kan de jo finne på hva som helst. Nå vet jeg at Billia selvsagt er en seriøs aktør, men forettningsideen er som hos alle andre og det er å tjene penger 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med video da. Det er nok for å gi kunden en slags direkte kontakt med mekaniker og ikke via en kundemottaker/verksmester. Det er det sikkert mange som liker.

Han kunne nok sendt meg vinklene som vedlegg om jeg skulle tatt valget. Mest sannsynlig er det marginalt. Mersalg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FredrikE24Jeg fikk vedlagt målingene i januar og da var alt ''grønt''
Tipper at denne måling vil vise rødt?

@Fredrik 90Jeg er enig, det var derfor jeg skrev det slik ( uoppfordret).
Men jeg skrev også at de har erfaring med xDrive og vet nok svakhet på dette. Jeg vil jo få kopi av målingene, og jeg har vanskelig for å tro at de forfalskes kun for å tjene noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...


Reparasjon av anlegget ble vellykket, men dyrt.
Deilig å ha klima A/C anlegget i ''ship shape'' igjen.

(Har en liten ''skjødehund'' ( rasen Affenpincher) i en egen spesialkonstruert hundeboks i kupee  for bil i baksete.
Boksen er bl.a. konstruert for å feste til sikkerhetssele, og hindre event. smuss trenge ut i kupeen.
Nå har hun sluttet ''å puste & pese' 'tungt  på tur med bilen. Luften er blitt til å leve med.)
 

191690245_1838264383000224_8798911469553431602_n.jpg

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående den uoppfordrede  4-hjuls kontrollen, som verkstedet tok, hvor de oppdaget at bilen trengte justering.
( se video)

Ikke vet jeg, for jeg er sikkert alt for naiv og godtroende, og glem ikke at innbilningskraften er stor 😉 , men på meg virker det som om bilen endelig(..) går på ''skinner''!"
Det var ''noe'' som ikke var helt 100% på retningsstabiliteten før. Det betyr at det var bra at verkstedet sjekket dette.

De vet nok svakhetene med 4-hjuls trekket, noe dere som har lest mine tidligere innlegg, vet at jeg ikke liker.
Jeg er svoren  ''old school'' og tilhenger bakhjulsdrevne biler med ekte manuell girkasse.
Det er det som er trygt å kjøre, .. hvis du er oppvokst med å kjøre ''analoge'' biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår F25 trengte justering av forstillinga to ganger de seks årene og 80.000km vi hadde den. E87en to ganger på omtrent like mange år og dobbelt så mange kilometer. Virker som det er vanlig på BMW at ting kommer litt ut av posisjon. Og nok til at det sliter dekkene skjevt hvis du ikke får ordnet det fort nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilia Furubakken du leverer bilen til? :) Har ett godt inntrykk av de som jobber der, og at de innehar mye kunnskap så er nok litt som @ogee1sier, at BMW er litt følsomme på hjulstilling. 

Er forøvrig nysgjerrig på det hundeburet du fester i setet, har du et bilde eller link til der du kjøpte den? Har en malteser gutt på 2 år som elsker å kjøre bil og som elsker å sitte i passasjersetet i bruksbilen, men vil veldig gjerne ha han med i M3en også. Vil bare ikke at han skal skitne til eller skade skinnet naturligvis, så et slikt hundebur har fristet en god stund! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dusy skrev:

Bilia Furubakken du leverer bilen til? :) Har ett godt inntrykk av de som jobber der, og at de innehar mye kunnskap så er nok litt som @ogee1sier, at BMW er litt følsomme på hjulstilling. 

Er forøvrig nysgjerrig på det hundeburet du fester i setet, har du et bilde eller link til der du kjøpte den? Har en malteser gutt på 2 år som elsker å kjøre bil og som elsker å sitte i passasjersetet i bruksbilen, men vil veldig gjerne ha han med i M3en også. Vil bare ikke at han skal skitne til eller skade skinnet naturligvis, så et slikt hundebur har fristet en god stund! 

ja dette er Bilia Furubakken ;-)
'Noe' sier meg at disse 4-hjulstrekkerne er litt mer følsomme enn bakhjulsdrift.
Var slik også på en S6 Quattro jeg eide i ''hine-hårde-dager''.

Her er bilde (+ en dårlig hjemmelaget videosnutt helt nederst her hvor du ser min hund ligge i boksen) av ''hundeboksen'' kalt ''pet gear''
Her er link + video av produsent: 
NB; 3 størrelser. Tror jeg har medium? De ni video ser ut som large.
Kjøpte den for 6 år siden.

Men, det kryr av tilbud der ute. 
Se bare her når jeg skrev inn ''pet gear'' : https://www.google.com/search?q=pet+gear+large+car+booster&sxsrf=ALeKk01zFPEZIXIre5NpmnEQKD7dy4HiXQ:1623860446567&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwii3tPIx5zxAhWlxIsKHTFsDkQQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1920&bih=975#imgrc=0cy6FQ40qu_OAM

Hunden, en Affenpincher røyter ikke, ei heller Malteseren(?) så det er ok i forhold til alt håret en vanlig hund røyter.
Her ser du kanskje at den er festet med boksen bærereim rundt nakkestøtten? ( regulerbar.
I tillegg er det gjennomgående fester bak, mot rygglene, slik at sikkerhets selen kan tres igjennom og forankre boksen.
- Du vet bråstopp / ulykke.
Her ser du kanskje at det er et gitter øverst, rullet tilbake, som er til å ha over og lukke hunden inne ved behov.
Hunden, som alltid har en sele på ( ikke halsbånd!) er forankret i en stropp  inne i boksen! Hunden kommer ikke over kanten på boksen så lenge den er fast stroppet!


Ligger et sammenbrettet frottéhåndkle i bunn . greit å ligge på og suger opp fuktighet, men boksen er vanntett i alle 4 vegger + bunnen.


Og en dårlig videosnutt.IMG_0470.thumb.JPG.b936acf767100b2124f0d8b97a8d220e.JPG

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for utfyllende svar med god informasjon! :D Malteseren røyter ikke og er allergivennlig, noe som er midt i blinken for å opprettholde det rent innvendig :) Disse løsningene så veldig kurante ut. Ikke lenge til jeg kan begi meg ut på cruisetur med han, noe jeg tror blir morro for begge :) Utrolig heldig å ha en hund som elsker bilturer like mye som eieren sin 😂
 

Forøvrig må jeg skyte inn at det er morsomt at det er flere bilentusiaster med hunderaser man absolutt ikke forbinder med bil! 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-6-16 den 21.13, Dusy skrev:

Tusen hjertelig takk for utfyllende svar med god informasjon! :D Malteseren røyter ikke og er allergivennlig, noe som er midt i blinken for å opprettholde det rent innvendig :) Disse løsningene så veldig kurante ut. Ikke lenge til jeg kan begi meg ut på cruisetur med han, noe jeg tror blir morro for begge :) Utrolig heldig å ha en hund som elsker bilturer like mye som eieren sin 😂
 

Forøvrig må jeg skyte inn at det er morsomt at det er flere bilentusiaster med hunderaser man absolutt ikke forbinder med bil! 

Bare hyggelig å kunne bistå med tips, spesielt ved å gjøre hundeholdet enda mer innholdsrikt.

Dette er min første lille hunderase.
har hatt flere store schæfere, og da er Touring eller SUV + bur det eneste alternativet for trygghet i bil med hund
Denne lille bjeffer aldri når hun ligger alene i parkert bil, og det tror jeg skyldes at hun vet hun har en fast, trygg plass i hundeboksen / buret. Det må bety noe og hun vet at jeg alltid kommer tilbake når hun ligger alene i bilen.

Husk a l l t i d å parkere i skyggen på sommeren 🙂

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Satt inn nytt batteri. 
Kostet ''flesk''.
Jeg lader 1 x mnd. året igjennom med en ''DEFA SmartCharger 8amp''. , men plutselig ville ikke lader lade mer, og nå som kulden står for døren er det bare å skifte.
F. eks. i den kalde periode bruker jeg alltid 'Webasto' varmer for kupe (& motorens kjølevann), men da må du kjøre minst 20 minutter for å kompensere tapping av batteriet, sa mekanikker. 
Det gjør jeg vanligvis ikke, bor i sentrum, så derfor lading 1 gang i mnd. året rundt.
Bilen har kjørt 82k nå.

Bilia Furubakken ( Høvik) skiftet til ''BMW originalt AMG 108 amp.''
Mekaniker viste meg en 3 siders rapport etter søk om mulige feil, og det var ingen tvil om at batteriet sang på sitt siste vers.
Godt å vite at mekanikker sjekker dette, for å eliminere andre skjulte årsaker til batteri tap.

Ingen tvil om at det var nye krefter i sving etter skiftet.
For når jeg trykte på fjernkontroll for å låse opp og sette meg inn, var det med øyeblikket snert i lyden fra dørlåsene, ... kontra den seige lyd før.


Ble i så godt humør at jeg kjørte meg likså godt en biltur opp til Eidsvoll for å markere valgdag  (jeg stemmer ikke !) og opprettelse av Grunnloven av 1814 på Eidsvoll.
Teksten på statuen av den ydmykt, knelende norske soldat i bønn (i bronse) for nasjonen, er fra det syvende vers av Bj. Bjørnsons ''Ja vi elsker dette landet''!

IMG_0487.JPG

IMG_0486.JPG

WEB_Image DEFA_SmartCharge_Lader__8Ah_meget_kompak-1527609390.jpg

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Dagens opplegg for webasto så varmer den vell kun varmeaparatet når motor ikke går ? Eller det kun på dieselbiler? 
 

på min 14mod 550 så varmer den ikke motor på parkvarme, men den varmer alt som kjørevarmer

Tja, det har vert noen diskusjoner tidl. vedr. dette om webasto kun varmer opp kupe og ikke motor.
Kanskje drivstoff type, modelltype webasto og årsmodell betyr noe?

Mekaniker informerte om at 'Webasto' kunne varme opp både  kupe og kjølevannet til motor, når den var parkert.

 

je_hzt_pkw_funktionskreisl_640.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mr. Erling skrev:

Tja, det har vert noen diskusjoner tidl. vedr. dette om webasto kun varmer opp kupe og ikke motor.
Kanskje drivstoff type, modelltype webasto og årsmodell betyr noe?

Mekaniker informerte om at 'Webasto' kunne varme opp både  kupe og kjølevannet til motor, når den var parkert.

 

je_hzt_pkw_funktionskreisl_640.jpg

Mulig det er noe annet på bensin, for på diesel blir kun kupe varmet fra og med e60 og nyere

kan vist lett ordnes med å fjerne innmat på en ventil men av en merkelig grunn frarådes dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilia verkstedet sender alltid med videorapport over hva som er gjort.
Jeg synes det er greit og deler med forumet.
Ingen hemmeligheter her vedr. doningen ;-)

Mekanikker kaller det en ''energi diagnose'' for å sjekke om mulig feil som tappet strøm. 
Det fant de ikke, og konkluderte ( som jeg tippet) at batteriet var utslitt og ble skiftet.

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...