Jump to content
SteffenF31

Service intervaller F30/F31

Recommended Posts

Hei!

kjøpte for et års tid siden en pen holdt F31 2016 modell, 316D greit utstyrt. 

Ser den har fulgt det meste av servicer, i forhold til historikken på bilen.

jeg tok oljeskift på den etter kjøp, samt skal inn å få tatt dette nå snart igjen med EU-kontroll.

bilen har nå gått 80k km. Og følger egentlig det er best med oljeskift 1. gang i året - ca 15k km.

da jeg alltid har gjort dette på bilene jeg har eid (hadde en 14mod golf før denne)

Er det noe spesielt man bør være obs på, når det kommer til servicer fremover? tenker ved 80k - 100k - 120k?

vet det har vært noe kjede problemer på N47 motorene, men så vidt jeg kan se har ikke jeg denne...

ny olje på girkassen?

sikkert utrolig grønt spørsmål, men er ny på BMW, og utover bremser og olje rimelig grøn på bil 🤪

*vært å nevne at bilen går som en drøm, og ingen feil eller mangler. Ønsker kun info om det er noe spesielt man bør være ekstra obs på ved servicer 😇

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ikke noen fastlagte intervaller ved gitte km, bilen sier i fra selv når den skal ha service. Det ser du i iDrive under servicebehov. Men jeg mener at Bavaria sa til meg at neste service på vår F36 420d er såkalt storservice, det er noe mer enn bare oljeskift. Det skal være rundt 100k km. Den kosta i området rundt 9000kr. Men vi har serviceavtale på vår. Ettersom du også har B47-motoren, samme som vår, så er nok også servicekostnadene ca like, samme modellserie (3-4-serie).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ville fortsatt med oljeskift hver ca 15k slik du har gjort til nå. Gjør det selv på vår, et skift mellom bilen sine intervaller. Det gjør godt både for motor, turbo og sjela. Bare husk å si at det ikke skal registreres i iDrive serviceheftet og teller skal ikke nullstilles :) det gjøres kun når bilen sier i fra om oljeskift. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ALDRI lenger enn lenger enn 1år eller 10-15 tusen km mellom oljeservice på diesel biler.. Mer en det er er den perfekte oppskriften på å ødelegge motoren.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, papertiger skrev:

Jeg ville fortsatt med oljeskift hver ca 15k slik du har gjort til nå. Gjør det selv på vår, et skift mellom bilen sine intervaller. Det gjør godt både for motor, turbo og sjela. Bare husk å si at det ikke skal registreres i iDrive serviceheftet og teller skal ikke nullstilles :) det gjøres kun når bilen sier i fra om oljeskift. 

Hvorfor vil du ikke ha det ekstra oljeskiftet registrert i iDrive serviceloggen? For meg hadde det vært avgjørende ved kjøp om tidligere eier hadde skiftet olje på maks 15 000km og kunne dokumentert det ved iDrive enn å kjøpt en som har "fulgt alle serviser"...

Jeg hadde nylig på verkstedet inne en 2015 F25 for sitt andre oljeskift etter totalt 65 000km. Der hadde første eier kjørt ca 45 000km på første oljeskift og så etterhvert solgt bilen. Stakkars registerkjede og turbo, det hjelper lite om det er en N47 eller B47 motor  når første eier ikke tar seg råd til å passe på nyinvesteringen.  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timer siden, papertiger skrev:

Jeg ville fortsatt med oljeskift hver ca 15k slik du har gjort til nå. Gjør det selv på vår, et skift mellom bilen sine intervaller. Det gjør godt både for motor, turbo og sjela. Bare husk å si at det ikke skal registreres i iDrive serviceheftet og teller skal ikke nullstilles :) det gjøres kun når bilen sier i fra om oljeskift. 

Hvorfor ikke nullstille? Bilen begynner jo da på nytt på 24mnd/30.000 km nedtelling. Må jo være d lureste og registrere alle servicer i iDrive’n. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, 540is said:

Hvorfor vil du ikke ha det ekstra oljeskiftet registrert i iDrive serviceloggen? For meg hadde det vært avgjørende ved kjøp om tidligere eier hadde skiftet olje på maks 15 000km og kunne dokumentert det ved iDrive enn å kjøpt en som har "fulgt alle serviser"...

Jeg hadde nylig på verkstedet inne en 2015 F25 for sitt andre oljeskift etter totalt 65 000km. Der hadde første eier kjørt ca 45 000km på første oljeskift og så etterhvert solgt bilen. Stakkars registerkjede og turbo, det hjelper lite om det er en N47 eller B47 motor  når første eier ikke tar seg råd til å passe på nyinvesteringen.  

 

Beklager, var nok litt for kjapp på avtrekkeren der. Gjør selvsagt det på Minien vår når jeg tar mellomskift (altså nullstiller telleren og skriver i serviceheftet), men på BMWen har vi serviceavtale, og der er «kun» servicene som bilen sier i fra om inkludert. Om du da nullstiller telleren på mellomskiftet starter den på ny og du vil aldri få brukt serviceavtalen på dette. Men jeg regner ikke med trådstarter har det, då da ville jeg ja selvsagt ha hatt det ført opp i iDrive. Jeg har fysiske kvitteringer på oljeskiftet liggende i mappa mi for dokumentasjon. 

4 hours ago, Jarod said:

Hvorfor ikke nullstille? Bilen begynner jo da på nytt på 24mnd/30.000 km nedtelling. Må jo være d lureste og registrere alle servicer i iDrive’n. 

Se over :) i stand corrected. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, papertiger skrev:

 men på BMWen har vi serviceavtale, og der er «kun» servicene som bilen sier i fra om inkludert. Om du da nullstiller telleren på mellomskiftet starter den på ny og du vil aldri få brukt serviceavtalen på dette. Men jeg regner ikke med trådstarter har det, då da ville jeg ja selvsagt ha hatt det ført opp i iDrive. Jeg har fysiske kvitteringer på oljeskiftet liggende i mappa mi for dokumentasjon. 

Se over :) i stand corrected. 

Om de som skifter olje bare legger det ekstra oljeskiftet inn i BMW`s database uten å kople diagnoseutstyr på bilen så mener jeg at oljeskiftet vil komme med i iDrive neste gang bilen er på service uten å forstyrre serviceavtalen.

Om man vil ha det med samtidig som man er på oljeskift, når man bruker  ISTA for å overføre service til iDrive er det valg om du vil overføre service, eller overføre service og resette CBS. Overfører man bare servicedata om oljeskift uten å resette CBS så skal man vel ikke forstyrre serviceavtalen (tror jeg uten å ha prøvd det)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@540is det vet jeg faktisk lite om! :) men neste gang skal jeg spørre de om det. Selv om Bavaria ser like mye ut som et spørsmålstegn hver gang jeg leverer inn bilen for et mellomskift, «for den skal da ikke ha oljeskift enda den». Som om det er det rareste i hele verden jeg spør de om å gjøre. Tror det er en billig investering for å forhindre fremtidige problemer med motor og turbo. Serviceavtale er digg da, har betalt ca 20k for 8 år/160k km med service. Selvsagt + alle mellomskift da. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...