Gå til innhold

Erfaringer/Informasjon med/om G30 530e


LoKi
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er godt fornøyd G20 330e eier :) Har kjørt litt G30 530e også. Har en nabo som har en. G20 er sprekere og morsommere som flere har sagt. Men 5 serie er jo ett bra knepp opp på komfort fremdeles. Litt stillere, sitter jo fantastisk i komfortsetene og jeg synes instrumentpanelet er veldig pent.

For lavt forbruk krever jo at man lader når man kan og forvarmer før kan plugger ut. Men som Tesla eier kjenner du jo til sånt. Jeg synes 5 serien begynner å bli litt i størte laget, men det er vel heller ikke noe tema når du har kjørt Model S og er mest ute etter komfort. 

Tror naboen har ett snittforbruk på litt over 0,4 i løpet av snart 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, mslello said:

Jeg er godt fornøyd G20 330e eier :) Har kjørt litt G30 530e også. Har en nabo som har en. G20 er sprekere og morsommere som flere har sagt. Men 5 serie er jo ett bra knepp opp på komfort fremdeles. Litt stillere, sitter jo fantastisk i komfortsetene og jeg synes instrumentpanelet er veldig pent.

For lavt forbruk krever jo at man lader når man kan og forvarmer før kan plugger ut. Men som Tesla eier kjenner du jo til sånt. Jeg synes 5 serien begynner å bli litt i størte laget, men det er vel heller ikke noe tema når du har kjørt Model S og er mest ute etter komfort. 

Tror naboen har ett snittforbruk på litt over 0,4 i løpet av snart 3 år.

Ja, jeg har allerede infrastrukturen klar for å lade den hver natt, så det er ikke noe problem. Det er overgangen fra 4wd og mangelen på power som gjør at jeg tviler litt.
G20 koster dessverre så mye enda at jeg ikke får kjøpt den, men den hadde sikkert vært det beste alternativet. 

Jeg har ikke hatt S, men jeg hadde en X før jeg fikk 3'ern. Forbruket på strøm driter jeg egentlig litt i, det viktigste er at jeg får beholdt forvarmingen. Jeg kommer nok til å gi såpass med gass at eldriften sannsynligvis bare blir til ekstra skyv 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helmaks på mange måter. Men samtidig er det litt dumt når det er småglatt og du f.eks. har vikeplikt og må reagere litt fort. Med Teslaen har man nesten samme grep uansett føre, mens en bakhjulsdrevet bil blir litt seigere inn på veien :P
Samtidig er jo en 5-serie alt det andre Teslaen ikke er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LoKi 

Jeg har eid en førstegenerasjons G30 530e nå i over et år. Må jeg syns dette er en flott bil med en fantastisk drivlinje. Overgangen mellom batteri og fossilt skjer helt søvnløst. Noen sier at bilen treig, det vil jeg ikke si, syns bilen har et jevnt å meget godt drag. Det er jo en bensinmotor som kjent trenger litt turtall, men med eboost på toppen får man bunndraget med en gang. Å den er ikke treig og kjedelig i mine øyne. Men man legger om kjørestilen sin ganske mye. Man blir mer opptatt av å spare og regenerere / ladde batteri. 

Rekkevidden på den vi har er perfekt for dær vi bor. 28km t/r til konas jobb. så mesteparten av småkjøringen kjøres på eldrift. Installerte Bmw wallbox, ladder bilen på ca. 2,5 time. 

Designet er i mine øyne rett og slett lekkert og moderne. Alt er på plass dær man husker det fra tidligere modeller. Bortsett fra feks. Auto knappen til regnsensor er borte. Hadde en F11 tidligere. Husket når jeg gikk fra G30 inn til forrige generasjon så virket alt bare så mye gamlere. 
 

3 serien har blitt større men oppleves fortsatt som en mindre bil siden 5 serien har blitt større. 
jeg testet G20 tidligere da med 2 liter diesel. 
det er uten tvil en mer sportslig bil, mer hardere fjæring en 5 serien. 5 serien er mer komfortabel bil og det skal det være og. 

Så du må gå gjennom preferansene dine for hva du er ute etter. Jeg kan i vertfall lett anbefale 530e. Legger ved et bilde av bilen jeg har nå. 

Ønsker deg lykke til i jakten på ny bil:)
 

 

 

1C0B5E05-AFA7-4DE9-80E5-492C9E992908.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Chris A said:

@LoKi 

Jeg har eid en førstegenerasjons G30 530e nå i over et år. Må jeg syns dette er en flott bil med en fantastisk drivlinje. Overgangen mellom batteri og fossilt skjer helt søvnløst. Noen sier at bilen treig, det vil jeg ikke si, syns bilen har et jevnt å meget godt drag. Det er jo en bensinmotor som kjent trenger litt turtall, men med eboost på toppen får man bunndraget med en gang. Å den er ikke treig og kjedelig i mine øyne. Men man legger om kjørestilen sin ganske mye. Man blir mer opptatt av å spare og regenerere / ladde batteri. 

Rekkevidden på den vi har er perfekt for dær vi bor. 28km t/r til konas jobb. så mesteparten av småkjøringen kjøres på eldrift. Installerte Bmw wallbox, ladder bilen på ca. 2,5 time. 

Designet er i mine øyne rett og slett lekkert og moderne. Alt er på plass dær man husker det fra tidligere modeller. Bortsett fra feks. Auto knappen til regnsensor er borte. Hadde en F11 tidligere. Husket når jeg gikk fra G30 inn til forrige generasjon så virket alt bare så mye gamlere. 
 

3 serien har blitt større men oppleves fortsatt som en mindre bil siden 5 serien har blitt større. 
jeg testet G20 tidligere da med 2 liter diesel. 
det er uten tvil en mer sportslig bil, mer hardere fjæring en 5 serien. 5 serien er mer komfortabel bil og det skal det være og. 

Så du må gå gjennom preferansene dine for hva du er ute etter. Jeg kan i vertfall lett anbefale 530e. Legger ved et bilde av bilen jeg har nå. 

Ønsker deg lykke til i jakten på ny bil:)
 

 

 

1C0B5E05-AFA7-4DE9-80E5-492C9E992908.jpeg

Hei!

Takk for konkrete opplevelser, det er viktig. Jeg er vant til elbil, så hodet mitt er allerede innstilt på regenerering og "bremsing" med gasspedalen. Det er helt herlig at det fungerer slik, og derfor vil jeg ha hybrid nå - ikke ren fossildrift.
Bunndrag og umiddelbar respons på gassen er også noe man fort blir bortskjemt med når man har elektrisk drivlinje, og man blir fort "avhengig" av det.

Men hva har de gjort med regnsensor-funksjonen? Hvordan fungerer den nå? Det er en av tingene som irriterer vettet av meg på Model 3, at styringen av viskere er dårlig planlagt og med en lite fungerende Auto-funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, LoKi said:

Men hva har de gjort med regnsensor-funksjonen? Hvordan fungerer den nå? Det er en av tingene som irriterer vettet av meg på Model 3, at styringen av viskere er dårlig planlagt og med en lite fungerende Auto-funksjon.

Det spørsmålet er vel best oppsummert her, som en av kjepphestene til @Saltkjelen:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den Auto knappen savner jeg, men det er overraskede hva man vender seg til. Jeg mener at totalt sett så er G30 en såpass herlig bil å leve med, at mangel på Autoknapp får den tilgivelse for. 

Også vil jeg presisere at 530e kan chippes, da får man rundt 300 hk. Så om man føler den ikke går godt nok så er dette ett alternativ. En kamerat av meg har gjort dette med sin 530e, og den bilen går overraskende godt. Du vil ikke på noen som helst måte føle at dette mangler noe 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...