Gå til innhold

 Share

Anbefalte innlegg

Nå har jeg tassa rundt i gamle biler i åresvis og lysten på noe mer moderne krøp mer og mer på meg 😅

Så etter å ha kikka på 5 og 3-serier først og fremst, 2006-2010 modeller, så ramla jeg helt tilfeldig over en annonse fra Oustad AS (Mazdaforhandler) som feirer 100 år som bilforretning på Hamar i disse dager

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=192348089&fbclid=IwAR0jO9O-9d4fTCELD-BCzY4hjKEgoYRXQBGm6sC8RwpiqHBM4lBTmF_z2JY

Der sto det ei søt lita frøken som kapra hjertet fullt og helt 😍😅 Nå må det sies at at jeg ikke likte denne bmw-modellen i det hele tatt da den kom i 2004 og det var først og fremst pga den bråstoppen bak 😂 Men etter å ha sett den i trafikkbildet i 16 år nå, så har den krøpet mer og mer på meg 😉

Så med min favorittfarge og de digge beige setene og tjukt og deilig ratt, bare måtte jeg gå for denne 116d 2009-modellen. 
 

Dette er vel kanskje ingen ShowOff-magnet, men litt av grunnen til at jeg lager en tråd på den, er for å få tips og råd ang ting jeg kan gjøre med den 😃 Og det er jo greit å ha et sted der jeg kan legge ut litt bilder av livet med 1-serie ☺️
 

Det første jeg tenker jeg vil gjøre, er å få den skikkelig ren inni. Forrige eiere ser ikke ut til å ha hatt noen særlig interesse av å vedlikeholde skinnet i setene. De er ganske møkkete og litt slitt på vangen på førerstolen. Men det er jo ganske normalt. Så råd ang hvilke skinnpleiemidler som er bra og lett å jobbe med settes stor pris på 😃

Kjøpte denne bilen i dag, så har ikke gått 100% over den i jakten på rust, men fant rust rundt vindusvisker på bakluka som ikke er så pent behandlet. Så her får jeg se å få gjort noe. Rart de ikke fikset dette da de allikevel måtte bytte mekanisme for to år siden 🤪

Ja ja, fint hvis noen gidder å lire av seg litt ang hva de liker eller ikke liker med 1-serien og komme med noen gode råd ang vedlikehold av disse ☺️

 

E6BAC34A-D99F-4740-BCE5-BF17AAEFEF54.jpeg

6E573CE7-B720-4AEE-9E68-67132EF8EB9B.jpeg

975F1A91-E2CD-4DD8-9A98-0ACA528B86A5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul bil👍 Jeg er som deg og var en av de som virkelig ikke klarte denne bilen da denne kom på markedet. Spesielt den buede formen på kanalskjørta plagde meg intenst. Men for et par år siden fikk jeg øynene opp for designet og nå blir jeg glad hver gang jeg ser en velholdt en. 

Angående rusta ved bakviskeren - om servicer er fulgt etter boken kan du jo prøve å få det fikset på BMW sin 12-års rustgaranti. 

Ellers kan det jo sikkert være greit å være litt ops på registerkjedet på disse. 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, laffe skrev:

Kul bil👍 Jeg er som deg og var en av de som virkelig ikke klarte denne bilen da denne kom på markedet. Spesielt den buede formen på kanalskjørta plagde meg intenst. Men for et par år siden fikk jeg øynene opp for designet og nå blir jeg glad hver gang jeg ser en velholdt en. 

Angående rusta ved bakviskeren - om servicer er fulgt etter boken kan du jo prøve å få det fikset på BMW sin 12-års rustgaranti. 

Ellers kan det jo sikkert være greit å være litt ops på registerkjedet på disse. 

Hei Laffe 😃 Takk for tilbakemelding 🙏😃 Ja jeg blir også glad når jeg ser disse bilene i dag 😅👍 Ja den er ikke 12 år før juni 2021, så er jo verdt å høre. Kan stikke ned på Sulland en dag og høre. Koster jo ikke noe det. Men vet ikke om det er gjennomrustet, noe som jeg mener er kravet. Ok, så regkjedet er et tema på denne motoren også ja 🥵 Ja, er dette også N47-motor ? Det er ihvertfall en 2-liter. Er det mulig å få sjekka kjedet på en rimelig måte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo gratulere her og Tore med fin bil 😀

Tror du gjorde lurt i dette kontra noen av de andre alternativene.

Og som de fleste andre ,synes jeg den var type vemmelig når den kom ,men det er forandret på for lengst og like de veldig godt .

Lykke til videre med den lille søtnosen l😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sveigis skrev:

Må jo gratulere her og Tore med fin bil 😀

Tror du gjorde lurt i dette kontra noen av de andre alternativene.

Og som de fleste andre ,synes jeg den var type vemmelig når den kom ,men det er forandret på for lengst og like de veldig godt .

Lykke til videre med den lille søtnosen l😀😀

Takk takk Jan 😃🙏 Ja det som i utgangspunktet skulle være et fornuftskjøp, og dermed lagt et stykke ned på listen av modeller, ble faktisk til et følelseskjøp, tro det eller ei 😂 For da jeg sto med den 525xi’n og 116’n  ed siden av hverandre, så kjente jeg at jeg syntes 116’n var mer tiltrekkende på meg 😍 Så da kan det jo ikke bli bedre i det hele tatt 🥳 Jeg har farta rundt i hamar og omegn og fått kjørt noen mil i byen og veiene rundt. Bla et par turer på E6’n og den er da ganske kjapp må jeg si 😃 Den dro kjapt opp i 140 😃 Men legger merke til at også denne synes det er moro å vibrere 🤣 Men håper det bare er snakk om noe ubalanse i felga 🤞 Blir jo ikke overrasket. Det er jo bmw 😂 Det er nye skiver og klosser bak og bare to år gamle skiver foran, så tviler på at det er dette om å gjøre. He he jeg tror faktisk at designet på disse har krøpet på veldig mange jeg ☺️👍 Søtnos er det rette navnet på disse 😉👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Hei Laffe 😃 Takk for tilbakemelding 🙏😃 Ja jeg blir også glad når jeg ser disse bilene i dag 😅👍 Ja den er ikke 12 år før juni 2021, så er jo verdt å høre. Kan stikke ned på Sulland en dag og høre. Koster jo ikke noe det. Men vet ikke om det er gjennomrustet, noe som jeg mener er kravet. Ok, så regkjedet er et tema på denne motoren også ja 🥵 Ja, er dette også N47-motor ? Det er ihvertfall en 2-liter. Er det mulig å få sjekka kjedet på en rimelig måte ?

Ja, N47 her og er jeg ganske sikker på. Tror de fleste BMW-forhandlere kan sjekke slakke på kjedet ganske rimelig. Se ellers tipset om Jahrs Bilservice i denne tråden som også utfører skifte av kjede relativt "rimelig": 

 

Angående rust så tror jeg ikke det trenger være gjennomrustet. Fikk i hvertfall utbedra boblerust i lakken på bakluka på en 2008 E61 i fjor vinter. Men du må vel ha vehicle-check avkrysset i serviceheftet hvert 4.år eller hver 60 000km for at rustgarantien skal gjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust bør ikke være noe problem og ta på garantien. Du må bare huske på at det er ikke din lokale forhandler som bestemmer om det er innenfor. Jeg fikk byttet begge dører og koffertlokk på Z4en når den var 11 år gammel. Da tok forhandleren bilder, skrev en liten rapport og sendte alt til Tyskland for godkjenning. Jeg tror den avdelingen i Tyskland er litt underbemannet for det tok noen måneder og få svar. 

Så uansett hva din lokale forhandler prøver på så er det ikke de som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den lokale forhandler skal kun sørge for å skaffe dokumentasjon til Tyskland. Det gikk meget raskt med min første BMW, én 2005 modell E46. Det begynte med at man innvilget skifte av førerdør, og lakkering av bakluke. Ved demontering av bakluka, fant man såpass mye rust at det ble til å skifte den også. Det skader aldri å møte opp hos forhandler, med en relativt ren og presentabel bil, gjør det nok enklere å få gjennom saken, selv om det helst ikke burde være slik? 

Gratulerer med fin 1er. Skinnseter er sjelden nok i seg selv, i disse. Kjørte på 1eren min 90 000 kilometer over drøyt tre år. Langt fra alle disse, var "fornuftige" kilometer 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, A.A skrev:

Gratulerer med ny bil. 😊 Tror jeg har Coupefilter og vindusviskere liggende. (kanskje noe mer) om det skulle være av interesse.

Takk takk A.A 🙏😃 Så hyggelig 👍 Kan vel kanskje være fint å ha litt på lager 😅👍 Tror det ble byttet coupefilter i våres ifbm service. Kjøpte bilen i går, så gjenstår mye å finne ut enda 😅🤘 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Gratulerer med flott 1-serie 😀 Deilig fargekombinasjon, sjeldent på disse. Jeg er blant de som alltid har likt E87 designet, synes den var veldig kul når den kom i 2004. 

Tusen takk Fredrik 😃 Ja må si jeg liker denne komboen av beige skinn og svart 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...