Gå til innhold

 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Men jeg skulle likt å visst fasiten på hvor mange av disse motorene som har måttet utbedre eller skifte kjedet, av de alle motorene som er produsert 🤔 Kan det være sånn som det alltid er; at det er skrekkhistoriene som kommer på trykk ?
 

Jeg er egentlig veldig rasjonelt satt sammen på den måten at jeg ler litt av sånt. Når man er ute og kjører, så ser man ofte at det står et fareskilt for stor elgfare. Allikevel så er det jo sånn at de aller fleste får jo IKKE en elg over panseret 😉 Eller vaksiner; de aller fleste får ingen skavanker fra dem og av 21 millioner smittede av Covid-19 i Usa, så døde IKKE 20 643 000 😅

Her føler jeg mye av det samme som du gjør Tore.

Skal man sette ting på spissen ,burde man kanskje ikke kjøpe Bmw etter 2005 da jeg føler at der er noe på hver jækla motor ...

Ser i dieseltråden at der var noe med nyere 6er diesel og ,helt ærlig hoppet jeg glatt over det og satte skylappene på øynene mine.

Naivt og blåøyd?Ja vel mulig det .😊

Man hører jo kun skrekkhistorier om disse dieselmotorene som du har ,ikke minst den motoren som står i min e87,og ja jeg vet jo der er mye tull ,men hører aldri de som faktisk er fornøyd hvertfall skjeldent.

Et eksempel ,en nabo her kjøpte i 2006 lik 116 som vi har .

Den har gått 297000 km nå og aldri hatt noe vås.

Til gjengjeld ny olje hver 15000 km og fulgt service til gitt tidspunkt .

Og ikke minst ,så har der vel vært noen garanti kampanjer oppi gjennom på disse motorene og er vel ikke alle som har fulgt opp disse heller.

Uansett så er jeg litt der at jeg følger magefølelsen min på ting .

Det aller beste igjen var e61 kjøpet mitt.

Fikk klar beskjed om å holde meg langt unna denne type bil ,den er den beste bilen jeg har hatt.😎😎

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sveigis skrev:

Her føler jeg mye av det samme som du gjør Tore.

Skal man sette ting på spissen ,burde man kanskje ikke kjøpe Bmw etter 2005 da jeg føler at der er noe på hver jækla motor ...

Ser i dieseltråden at der var noe med nyere 6er diesel og ,helt ærlig hoppet jeg glatt over det og satte skylappene på øynene mine.

Naivt og blåøyd?Ja vel mulig det .😊

Man hører jo kun skrekkhistorier om disse dieselmotorene som du har ,ikke minst den motoren som står i min e87,og ja jeg vet jo der er mye tull ,men hører aldri de som faktisk er fornøyd hvertfall skjeldent.

Et eksempel ,en nabo her kjøpte i 2006 lik 116 som vi har .

Den har gått 297000 km nå og aldri hatt noe vås.

Til gjengjeld ny olje hver 15000 km og fulgt service til gitt tidspunkt .

Og ikke minst ,så har der vel vært noen garanti kampanjer oppi gjennom på disse motorene og er vel ikke alle som har fulgt opp disse heller.

Uansett så er jeg litt der at jeg følger magefølelsen min på ting .

Det aller beste igjen var e61 kjøpet mitt.

Fikk klar beskjed om å holde meg langt unna denne type bil ,den er den beste bilen jeg har hatt.😎😎

 

Helt enig. I familien har vi hatt n47 i 13 år. Alt fra første gen N47 til siste N47 som sto i min E90. Den første har hatt lyd fra kjedet siden 40kkm, andre gikk 230kkm uten eneste lyd fra kjedet og min kjørte jeg fra ny til 75kkm uten en eneste lyd fra kjedet. De to siste fikk oljeskift mellom 10-15kkm, mens den første følger BMW sine intervaller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, sveigis skrev:

Her føler jeg mye av det samme som du gjør Tore.

Skal man sette ting på spissen ,burde man kanskje ikke kjøpe Bmw etter 2005 da jeg føler at der er noe på hver jækla motor ...

Ser i dieseltråden at der var noe med nyere 6er diesel og ,helt ærlig hoppet jeg glatt over det og satte skylappene på øynene mine.

Naivt og blåøyd?Ja vel mulig det .😊

Man hører jo kun skrekkhistorier om disse dieselmotorene som du har ,ikke minst den motoren som står i min e87,og ja jeg vet jo der er mye tull ,men hører aldri de som faktisk er fornøyd hvertfall skjeldent.

Et eksempel ,en nabo her kjøpte i 2006 lik 116 som vi har .

Den har gått 297000 km nå og aldri hatt noe vås.

Til gjengjeld ny olje hver 15000 km og fulgt service til gitt tidspunkt .

Og ikke minst ,så har der vel vært noen garanti kampanjer oppi gjennom på disse motorene og er vel ikke alle som har fulgt opp disse heller.

Uansett så er jeg litt der at jeg følger magefølelsen min på ting .

Det aller beste igjen var e61 kjøpet mitt.

Fikk klar beskjed om å holde meg langt unna denne type bil ,den er den beste bilen jeg har hatt.😎😎

 

He he ja det er jo alltid skrekkhistoriene man hører om 😅 Jeg får bare gjøre så godt jeg kan å holde bilen vedlike ved fornuftige oljeskift og la den få rusle litt på tomgang før kjøring på de kalde dagene. Skulle kanskje montert en motorvarmer ?

Jeg har jo forstått at disse har en svakhet med register, men kan disse historiene om rasling og ras komme av for dårlig vedlikehold mon tro ? Lange intervaller på oljeskift ? Dieselmotorer lager vel mer urenheter i oljen enn bensinmotorer ?

Skal ihvertfall forsøke å ta meg et par litt lengre kjøreturer i uka siden jeg kjører mest småturer på 3.5 til 7 km der motor ikke oppnår drifttemp.

Som du beskriver så holder jo for det meste biler seg og det er nok fordi bilene blir behandlet på en god måte ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt på syv år gamle piggfrie dekk og bilen har føltes ustabil og utrygg å kjøre på glatta. Så i går tok jeg turen opp på Dekklåven og fikk kjøpt meg nye dekk. Valgte pigg denne gangen og må si de var svært støysvake i forhold til piggdekk jeg har kjørt på tidligere 😃👍

Meeeen !! Da jeg skulle reise derfra så fikk jeg opp Gongeligong med "Bil-på-bukk" i røøød farge og bremsesymbolet med feilkode CC-ID 71. Ser at dette handler om brems og i mitt tilfelle foran. Ser gjennom felgen (15 kuldegrader så orker ikke sjekke grundig 😂) at det faktisk ser litt tynt ut så her har nok slitasjevarsleren gjort jobben sin 😉

Forsøkte å resette via BC men den vil ikke akseptere resett og viser til at jeg har kjørt 100 km over servicegrensen. Regner med at det er fordi slitasjevarsleren indikerer for tynt bremsebelegg ? Så en Yt-video der det ble gjort med suksess, med da var det sikkert nok belegg på den bilen ?

Så må jeg si at jeg sjekket tekniske specs på bremseklossene på Biltema og Bilxtra. De er 100% identiske. Begge selger klosser fra TRW. Men Bilxtra skal ha 1233 kr og Biltema skal ha 249 kr 😳

Hva skal jeg tenke her ? At Biltema bløffer eller at Bilxtra tar blodpris ? 🤷‍♂️
 

E9F73833-378E-4F5D-ACF0-01D317F7779A.jpeg

E3766349-7534-4171-AB7D-D6AA5C648F63.jpeg

FB52E368-19DC-4650-B20F-2DED0C333E34.jpeg

4E37C108-34AE-49E4-8B0E-5394C09A8B8A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske at jeg fikk bil på bukk-symbol når slitasjevarsleren koblet inn, men jeg husker sikkert bare litt dårlig. Jeg kjøpte OEM-klosser første gang jeg skulle bytte på min E87 og måtte bruke mye tid på å file dem til for å få dem på plass. Etter det brukte jeg bare klosser kjøpt hos BMW. Med 15% klubbrabatt mener jeg at prisen var ganske hyggelig også.

Ellers har er mitt inntrykk at det at det er samme produsent ikke nødvendigvis betyr at det er samme del, men så billige som Biltemas klosser er, synes jeg det er verdt å prøve.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ogee her .

Er igrunn skjelden jeg kjøper originale bremseklosser da andre rekvisitabutikker leverer tilsvarende og funker like godt til mitt bruk kontra originale .😀

Men når det er sagt så har jeg hatt litt sånn dårlig erfaring med de som kommer fra Mekonomen .

Har måtte slipe og pusse endel for at de skal passe .

Romnes/Meca ,Bilextra og Koed ,der har de passet bra .

Biltema er det lenge siden jeg har brukt ,men husker de passet bra og ikke noe tull der heller .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

Kan ikke huske at jeg fikk bil på bukk-symbol når slitasjevarsleren koblet inn, men jeg husker sikkert bare litt dårlig. Jeg kjøpte OEM-klosser første gang jeg skulle bytte på min E87 og måtte bruke mye tid på å file dem til for å få dem på plass. Etter det brukte jeg bare klosser kjøpt hos BMW. Med 15% klubbrabatt mener jeg at prisen var ganske hyggelig også.

Ellers har er mitt inntrykk at det at det er samme produsent ikke nødvendigvis betyr at det er samme del, men så billige som Biltemas klosser er, synes jeg det er verdt å prøve.

Men kan det røde "bil på bukk" komme når jeg overskrider serviceintervall ? Det er blitt gjort her nå. Jeg er usikker på om disse fra biltema har spor til slitasjevarsler. Tema selger ikke slitasjevarsler. Det er uansett avgjørende. Men burde vel sikkert kjøpe på koed. De selger bosch og febi til ca 500 kr. Kanskje større sjanse for å få plug&play. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, sveigis skrev:

Enig med Ogee her .

Er igrunn skjelden jeg kjøper originale bremseklosser da andre rekvisitabutikker leverer tilsvarende og funker like godt til mitt bruk kontra originale .😀

Men når det er sagt så har jeg hatt litt sånn dårlig erfaring med de som kommer fra Mekonomen .

Har måtte slipe og pusse endel for at de skal passe .

Romnes/Meca ,Bilextra og Koed ,der har de passet bra .

Biltema er det lenge siden jeg har brukt ,men husker de passet bra og ikke noe tull der heller .

Nei orginale er ikke aktuelt. Det synes jeg er uforholdsmessig dyrt. Tror jeg kanskje går for Bosch eller Febi hos koed. Men jeg skal sjekke om det er klosser med spor til slitasjevarsler på tema sine klosser.

Uansett rart dersom det er dønn like klosser på bilxtra og biltema men med tusen kroner forskjell 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sveigis skrev:

Ok rett fra levra her nå Tore,gå opp på Tema imorgen røsk med et par klosser og tenker nok de funker jeg .😊😊😎😎.

 

Ja såfremt det er mulig å montere på slitasjevarsler så hvorfor ikke 😅👍 Ser som sagt at de ikke selger slitasjevarsler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Jeg har Biltemas klosser på min 1-serie. Lugger litt ved svak bremsing, men usikker på om det er klossene, byttet også skivene samtidig for to år siden (Bosch). Neste gang skal jeg prøve TRW keramiske: https://www.reservedeler24.co.no/trw-7625184.html

Lugging hørtes litt snodig ut 🤔 Men da regner jeg med at de er beregnet for slitasjevarsler ? Var de greie å montere ? Hører noen forteller om at de må modde noe for å få de på plass 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Basse Lusk skrev:

Ingen modding nei, klargjort for slitasjevarsler, alt montert på 10 minutter. Min bil er med sportspakke, da, så ikke de samme klossene som din, men antar det er samme kvalitet etc.

Åja så bra, men hva er forskjellen på med og uten sportspakke ? Størrelsen på klossene ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...