Gå til innhold

 Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, sveigis skrev:

Godt når ting ordner seg her og noen bekymringer mindre .😊

Angående matter så er det som nevnt her at rimelige matter fra feks Biltema ,har en mer lukt i seg ja og blir bra med nye sånne ting .

Fin denne bilen din Tore 😊

Ja du kjenner jo meg ganske godt nå Jan, og vet hvor frustrert og urolig jeg blir når ting ikke er helt på stell 😅

Ja blir spennende å se hva slags matter jeg får, men får da håpe at de er ålreite og gjør jobben med å beskytte på vinterstid ☺️
 

Jo tusen takk Jan. Jeg liker veldig godt å eie en svart variant da jeg er en sucker etter den fargen på både bil og interiør ☺️ Ja så er jeg veldig glad i fargekomboen i denne innvendig tross den ikke er svart 👍 Men det er svart dash i den og DET er et must 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser når jeg søker opp 1’ern min på Koed og søker på frontlykter, så kommer det opp at jeg har Bi-Xenon. Men da hadde det vel vært to stk xenonpærer pr lykt 🤷‍♂️ Jeg skjønner ikke noe akkurat nå. For det ser ut som en vanlig pære som sitter i langlyset. Når jeg søker opp bi xenon andre steder på nettet så står det bi xenon og at det er D1S/H8 😅🤷‍♂️ Noen som kan hjelpe meg å forstå dette ? H8 er vel ikke xenon ? 

EB38B88F-3698-4BEA-88C6-4E200327B3D2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bi-xenon er vel opplegget med at det er et lokk foran pæra som vipper for å endre mellom nærlys og fjernlys. På pre-LCI var det bi-xenon ytterst og halogen innerst. Mener å huske at det ikke var noe pære innerst på LCI. Tipper det ikke er lys i midten av den innerste lampa hos deg, bare angeleyes, så er fjernlys og nærlys i ytre lampe. Dette er da en D1S xenon-pære.

Hvor lyser det på din på nærlys og fjernlys?

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ogee1 skrev:

Bi-xenon er vel opplegget med at det er et lokk foran pæra som vipper for å endre mellom nærlys og fjernlys. På pre-LCI var det bi-xenon ytterst og halogen innerst. Mener å huske at det ikke var noe pære innerst på LCI. Tipper det ikke er lys i midten av den innerste lampa hos deg, bare angeleyes, så er fjernlys og nærlys i ytre lampe. Dette er da en D1S xenon-pære.

Hvor lyser det på din på nærlys og fjernlys?

 

Oi dette skjønte jeg ikke stort av, beklager. Det lå litt høyt for meg 🙈😂 Men skal sjekke hvordan det lyser og hvor det lyser med fulltlysa på i morra 😉👍 Men takk allikevel 🥳🙏👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Oi dette skjønte jeg ikke stort av, beklager. Det lå litt høyt for meg 🙈😂 Men skal sjekke hvordan det lyser og hvor det lyser med fulltlysa på i morra 😉👍 Men takk allikevel 🥳🙏👍

Nei, det ble litt rotete.

Bi-xenon har ei xenon-pære. Foran pæra sitter det et lokk/plate som vippes opp eller ned med en elektrisk "motor". Med lokket i ene posisjonen har du nærlys, i andre posisjonen har du fjernlys. Det er altså lysstrålen som skifter. Pæra lyser like sterkt uansett. Lokket og styringa er bygget inn i lykta, så det trenger du ikke tenke på. Bi-xenon sitter i midten av den ytterste angel-eyesen. Du har denne siden du har opsjon 522 i utstyrslista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, ogee1 skrev:

Nei, det ble litt rotete.

Bi-xenon har ei xenon-pære. Foran pæra sitter det et lokk/plate som vippes opp eller ned med en elektrisk "motor". Med lokket i ene posisjonen har du nærlys, i andre posisjonen har du fjernlys. Det er altså lysstrålen som skifter. Pæra lyser like sterkt uansett. Lokket og styringa er bygget inn i lykta, så det trenger du ikke tenke på. Bi-xenon sitter i midten av den ytterste angel-eyesen. Du har denne siden du har opsjon 522 i utstyrslista.

Hei og takk for oppklarende tilbakemelding 😃 Jeg ble så usikker siden det sitter ei pære i midten av de innerste lyktene. Men leste meg fram til at denne er til lyshornet dersom jeg skal blinke på noen 🤷‍♂️
 

Uansett, disse frontlyktene er jo svindyre. Nesten 10 lapper pr lykt, så får jaggu håpe de holder seg i orden i årene som kommer 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Hei og takk for oppklarende tilbakemelding 😃 Jeg ble så usikker siden det sitter ei pære i midten av de innerste lyktene. Men leste meg fram til at denne er til lyshornet dersom jeg skal blinke på noen 🤷‍♂️

Pre-LCI brukte indre lampe til lyshorn, men jeg tror LCI kun bruker xenon-pæra. Var mye diskusjoner om dette på BabyBMW-forumet, men der er de fleste engelske, så det kan hende det er annerledes i Norge.

Lett å sjekke neste gang du er i et parkeringshus eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ogee1 skrev:

Pre-LCI brukte indre lampe til lyshorn, men jeg tror LCI kun bruker xenon-pæra. Var mye diskusjoner om dette på BabyBMW-forumet, men der er de fleste engelske, så det kan hende det er annerledes i Norge.

Lett å sjekke neste gang du er i et parkeringshus eller lignende.

Ok, skal kjøre en kompis til legen etterpå så da skal han få se hva som lyser 👍😃 Den pæra som ser ut som ei vanlig H-pære må jo ha en funksjon 😂🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Ok, skal kjøre en kompis til legen etterpå så da skal han få se hva som lyser 👍😃 Den pæra som ser ut som ei vanlig H-pære må jo ha en funksjon 😂🤷‍♂️

Ikke sant? Men dette ble diskutert masse på BabyBMW uten at noen klarte å finne ut hvorfor det ikke lyste i innerste pæra. Utenfra ser det ut som det sitter ei pære der, og på diagrammet i realoem.com står det at det er ei H8-pære der.

Kan hende det er noe forskjell på forskjellige markeder. Ikke alltid at diagrammene skiller på dette.

Hadde vært interessant om du sjekket følgende:

- Hvor lyser det på nærlys?

- Hvor lyser det på fjernlys?

- Hvor lyser det på lyshorn (trekke fjernlyshendelen mot deg)?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2021 den 15.02, ogee1 skrev:

Ikke sant? Men dette ble diskutert masse på BabyBMW uten at noen klarte å finne ut hvorfor det ikke lyste i innerste pæra. Utenfra ser det ut som det sitter ei pære der, og på diagrammet i realoem.com står det at det er ei H8-pære der.

Kan hende det er noe forskjell på forskjellige markeder. Ikke alltid at diagrammene skiller på dette.

Hadde vært interessant om du sjekket følgende:

- Hvor lyser det på nærlys?

- Hvor lyser det på fjernlys?

- Hvor lyser det på lyshorn (trekke fjernlyshendelen mot deg)?

Oi sorry seint svar 🙈 Glemte helt å sjekke det du lurte på 😅 Men nå spiller det jo ikke noen stor rolle. Har skjønt at det kalles bixenon det som sitter der og det er det som kommer opp på forskjellige nettsider jeg skriver inn regnr mitt 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å så noen videoer på youtube ang testing av forskjellige xenonpærer og lasta derfor ned Amazon-appen og bestilte meg to stk D1S-pærer til ca 38 dollar inkl frakt. Er det drit så ok, da er ikke det verdens undergang. Moro å teste ut litt innimellom 😂👍

1EC15717-6479-4B22-B982-25CB04C29EB4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til at det enkelte ganger lukter litt svidd gummi når jeg har vært ute og kjørt. Ikke så mye når det er snakk om kortere turer. Lurer på om det kan komme fra multireima da lukten virker å komme fra fronten. Men dette er usikkert. Noen som har vært borti noe liknende ? 😅 Orker jo ikke å undersøke dette skikkelig nå som det er så inn i helvete kaldt 🥶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Bimmerlorris said:

Har lagt merke til at det enkelte ganger lukter litt svidd gummi når jeg har vært ute og kjørt. Ikke så mye når det er snakk om kortere turer. Lurer på om det kan komme fra multireima da lukten virker å komme fra fronten. Men dette er usikkert. Noen som har vært borti noe liknende ? 😅 Orker jo ikke å undersøke dette skikkelig nå som det er så inn i helvete kaldt 🥶

Det er DPF som er i gang med regenerering (altså brenner av inni filteret), så har du avbrutt syklusen før den er helt ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Det er DPF som er i gang med regenerering (altså brenner av inni filteret), så har du avbrutt syklusen før den er helt ferdig. 

Ok, er det noen måte å overvåke dette på slik at jeg kan la bilen gå og gjøre seg ferdig ? Lukten kan minne meg om slurende viftereim 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel typisk koble deg på bilens systemer via OBDII-porten. Jeg bruker Bimmerlink-appen på BMWen, der ser jeg når sist regen var, hvor mange km det er til neste gang, og snitt-km mellom hver regen. Vil tro en også kan følge med på dette live fra den appen, men det har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...