Gå til innhold

 Share

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Rune-K skrev:

Rust bør ikke være noe problem og ta på garantien. Du må bare huske på at det er ikke din lokale forhandler som bestemmer om det er innenfor. Jeg fikk byttet begge dører og koffertlokk på Z4en når den var 11 år gammel. Da tok forhandleren bilder, skrev en liten rapport og sendte alt til Tyskland for godkjenning. Jeg tror den avdelingen i Tyskland er litt underbemannet for det tok noen måneder og få svar. 

Så uansett hva din lokale forhandler prøver på så er det ikke de som bestemmer.

Nå har jeg kikka litt nærmere på bilen og klarer ikke å finne rust andre steder på karosseriet enn rundt denne viskermekanismen, så hadde jo vært knall dersom bmw kan fikse dette gratis for meg 😃👍 Så får reise ned til Sulland og snakke med dem der 🤞😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, And-reas skrev:

Ja, den lokale forhandler skal kun sørge for å skaffe dokumentasjon til Tyskland. Det gikk meget raskt med min første BMW, én 2005 modell E46. Det begynte med at man innvilget skifte av førerdør, og lakkering av bakluke. Ved demontering av bakluka, fant man såpass mye rust at det ble til å skifte den også. Det skader aldri å møte opp hos forhandler, med en relativt ren og presentabel bil, gjør det nok enklere å få gjennom saken, selv om det helst ikke burde være slik? 

Gratulerer med fin 1er. Skinnseter er sjelden nok i seg selv, i disse. Kjørte på 1eren min 90 000 kilometer over drøyt tre år. Langt fra alle disse, var "fornuftige" kilometer 😁

Tusen takk for tips og råd 😃 Skal ta en tur ned til Sulland her på Hamar med nyvaska bil og fortelle hva jeg har lest her 👍 Og takk for det 😃 Denne sto nedi bruktbilkjelleren hos Oustad Mazdaforhandler og ropte på meg og spesielt for min del, var at den hadde denne fargen og fargekomboen inni 😍 Søkte i ettertid på 1-serie med skinnseter, og det var neimen ikke mange på finn med dette. Denne skal jeg forsøke å få så fin som mulig 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Jeg er sikker på at denne vil du ha mye glede av Tore 😀

En kjempegrei bil til ditt bruk ,ikke minst så er den vel ....LITT gøyere enn Corsaen ?😀

Den tenker jeg forsvinner fort ut fra gården din .

Ja jeg tenker i ettertid at det er nok litt din feil at jeg sitter med en 1-serie på gårdsplassen her nå, hvis du skjønner hva jeg mener 😉

Vel, ang corsaen så er den en helt annen type moro. Jeg vet nesten ikke om jeg klarer å selge den, så derfor har jeg lagt den ut til en solid sum og jeg akter faen ikke selge den ei krone under prisforlangende !! Den er verdt hver en krone for rette vedkommende.

Men den moroa jeg har rukket å kjenne på i bmw’n er av veldig behagelig karakter. Makan til komfort og jeg tar tilbake all hets jeg har kommet med ang diesel 😅 For den trekker så godt nede i bånn og jeg har lest en del om såkalt chiptuning nå, så kanskje jeg tar en sånn Steg1-tuning. Da får den nesten 160hk, noe som sikkert er veldig moro 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Gratulerer med kjempefin 1er! Herligt med litt farge på interiøret 👌🏻

Jo hjertelig takk Papertiger 🙏😃 Ja det var mye pga Sort bimmer med sort og beige interiør jeg falt for den ☺️ Men også fordi den har fulgt opp ganske greit med service og at den bare har gått 124 tusen og nesten rustfri 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Bimmerlorris said:

Jo hjertelig takk Papertiger 🙏😃 Ja det var mye pga Sort bimmer med sort og beige interiør jeg falt for den ☺️ Men også fordi den har fulgt opp ganske greit med service og at den bare har gått 124 tusen og nesten rustfri 👍

Ja det er ikke selvsagt å finne sånne eksemplarer lengre. Og prisene er vel ganske greie på disse også nå. Hadde selv en F20 1-serie, og kunne tenkt meg en slik igjen på et tidspunkt, gjerne med litt motor, men funker utrolig bra også i innstegsversjon. BMWs to første generasjoner 1-serier går inn i historiebøkene som klassens mest kjøreglade biler 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere har kontaktet meg og rådet/fristet meg til å ta en Stage1 eller 2 på den. Da vil den få henholdsvis 156 eller 189 hk. Er det noen av dere som har erfaring ? Ble rådet å bruke et firma som heter Optimax Tuning som skal ha 3500 kroner. Men vet ikke helt. Jeg tenker jo litt på dette med regkjede på N47 og tenker at jo mer gamp den har, jo mer slites dette kjedet ? Men jeg har jo ikke peiling. Derfor jeg har denne tråden sånn at jeg kan få gode råd 😃

En annen ting: Jeg må få rengjort skinnsetene og lurer på om noen har gode råd. Jeg ser skinnet begynner å bli greit slitt på ene siden av førerstolen. Tror ikke det er slitt gjennom, men skal ta litt bilder av det å legge ut her etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, papertiger skrev:

Ja det er ikke selvsagt å finne sånne eksemplarer lengre. Og prisene er vel ganske greie på disse også nå. Hadde selv en F20 1-serie, og kunne tenkt meg en slik igjen på et tidspunkt, gjerne med litt motor, men funker utrolig bra også i innstegsversjon. BMWs to første generasjoner 1-serier går inn i historiebøkene som klassens mest kjøreglade biler 💪

Nei det var veldig få med skinninteriør og ingen med denne fargekomboen så vidt jeg klarte å se på finn. Ja F20 er fine de 😄👍

Jeg leste meg opp litt på 1-serie og den fikk strålende kritikker. Ble til og med påstått å være noe av det beste bmw har skrudd sammen 😃 Den er veldig kvikk og lettkjørt 😃 Så får jeg se om det er noen god idé å tune den opp en Stage 1 eller 2 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og kikker på litt videoer ang veivhusvent-slangen og egr-delete. Denne egr ser jo ut til å være no skikkelig griseri for motoren. Så spørsmålet er om det kan lønne seg å investere i et sånn delete-kit og få dette blendet ? Legger ved en video der en gjør denne jobben og det ser jo veldig enkelt ut :-)

Men så spørs det da, hvor ivrige evnt eu-kontrollører er ved neste eu-kontroll ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første vask av bilen og det var en nedtur 🥵

Makan til møkk enkelte steder. Svampen var full av no gørr da jeg svampet nedest bak. Vet ikke hva det er for no. Liknet på olje i grunn. Denne bilen trenger en proff vask og detailing.

Jeg spiser en kilo med Surstrømming heller enn å drive med sånt arbeid 🤮 Jeg kan godt like å vaske bilen, men ikke da må den være grunnarbeidet i forkant.

Men så er det prisen da. Det koster fort vekk 5-7 tusen for en totalrengjøring vel ? Kanskje mer dersom jeg skal ha renset interiøret ? Men skal denne bilen holde seg rustfri fremover så er det vel ikke noen bønn ?

Jeg får sjekke litt firmaer i nærområdet. 

86E6697E-E5E0-4B7D-8F7F-FBDADADBC57E.jpeg

137A6D4D-17F0-4B48-99F5-6C4850F455C1.jpeg

9C227A26-8659-4CFF-9D5B-0B96F3BA02BE.jpeg

C3DE061B-3A42-4492-AEFB-00E73ECE0965.jpeg

C938F089-8C0D-4E09-9A12-800F7B0ABD8E.jpeg

882A3DE2-5AAD-4D03-8CAC-AB3213A9608A.jpeg

C25FD553-5CF6-42AC-9C8A-869D9401AB11.jpeg

B24219D6-578C-4049-A092-424123F6F0B6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott 1 serie med lekkert interiør! 
Angående chip så chippet jeg min 116d til 190hk hos ESS-tuning, og bilen ble en helt annen! Anbefales sterkt :D

Bilpleie i form av skinnseterens og polering burde vel vært utført av forhandler du kjøpte den av? Om du ikke har inngått en spesiell avtale ville jeg krevet det av dem.

Ellers toppbil som gjør at jeg savner min gamle e87 :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2020 den 10.00, Shattered skrev:

Konge, synes disseer fine sjæl egentlig! Hva synes du om motoren så langt? Må være litt annerledes enn 535i?

Ja jeg liker den veldig godt :-) Bare jeg får renset setene skikkelig så blir det skikkelig fint. Jeg falt veldig for dette interiøret :-) Uvant med diesel, men veldig digg med sånt bånndrag i forhold til bensin :-) Lurer litt på en Stage1-tuning ;-) Veldig mye mer anderledes enn 535`n ja ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Carlsius skrev:

Flott 1 serie med lekkert interiør! 
Angående chip så chippet jeg min 116d til 190hk hos ESS-tuning, og bilen ble en helt annen! Anbefales sterkt :D

Bilpleie i form av skinnseterens og polering burde vel vært utført av forhandler du kjøpte den av? Om du ikke har inngått en spesiell avtale ville jeg krevet det av dem.

Ellers toppbil som gjør at jeg savner min gamle e87 :( 

Ja jeg er veldig fornøyd med den så langt :-) Og ja, det var pga interiøret at jeg ble solgt og bare gikk til kjøp av den :-) Hvor holder ESS-tuning til ? Betalte du mye og fikk du dokumentert effektøkningen på en bra måte ? Dyno eller liknende ? Bilen fikk jeg pruta såpass at jeg kjøpte den som den sto. Artige biler som jeg gleder meg til å leke litt med når snøen kommer ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til gratulantene! Har selv en E87 fra samme årgang som jeg har blitt veldig glad i. Disse er enkle å skru på, billig i drift og vedlikehold, du vil etter hvert oppdage at delepriser er betydelig lavere enn til større BMW-er. :)

Selvfølgelig har jeg da også tips og forslag:

1. Rustbobler rundt bakvisker er vanlig, og dekkes av rustgarantien. Gjennomrust er ikke krav. Jeg har fått utbedret dette, men kommer tilbake etter et par år, så ...

2. Skinnet er vel av typen Boston, som er like under Dakota-kvaliteten som brukes i 3- og 5-serien. Begge typer er visstnok forsterket med en syntetisk polymer-lakk, så vanlige skinnpleieprodukter virker ikke på samme måte som rett på skinn. Det slites også på en annen måte. Jeg har ikke skinn i min, men hadde det i en 3-serie,  da samme farge som du har.

3. Ratt, håndbrekk og girbelg er av en bedre skinnkvalitet, i alle fall med m-pakken, og den ser jeg du har innvendig. Der har jeg brukt lærbalsam fra Biltema med stort hell. Bruk gjerne Biltemas lærsåpe først. Slitte områder som ikke blir bra med lærbalsam, kan du forsøke litt vanlig, svart skokrem på, og lærbalsam til slutt. Det trekker inn og smitter ikke. Med årlig vedlikehold er rattet mitt som nytt.

4. Bakruten har innebygget DAB-antenne, i tilfelle du vurderer å ettermontere DAB-radio. Du trenger da en forsterker som skal monteres under bakruten, selges fra tid til annen på eBay for 3-400 kroner.

5. Og vurderer du DAB, så er Android-skjerm veien å gå, med bluetooth handsfree etc. Da er veien kort også til ryggekamera, som er veldig kjekt å ha. En 10 år gammel bil blir plutselig ny og moderne.

6. Du har 676 HiFi, som er den enkleste lydpakken å oppgradere, skulle du ha behov for det. Bare å bytte forsterker, plug&play.

7. Hvis du vil bruke penger på rent kosmetiske endringer, så er M-sport-fanger foran og bak en god oppgradering.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...