Gå til innhold

 Share

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Har sett andre farge opp setene, blir jo en liten fargeforskjell, men absolutt akseptabelt, er mitt inntrykk.

Ellers er motorrommet ditt påfallende likt mitt, rust på akkurat samme steder. Jeg har som sagt også fikset mutrene, og rust ved låsemekanismen fikset jeg med Hammerrite. Til og med har vi samme lakkavskalling til venstre for spylervæsken, den blanke, lille runde tappen som står opp der ved mutrene du byttet.

Ja regner med at det vil bli noe forskjell, men her må noe gjøres og det blir garantert penere. Ja hva er den lille klumpen for no da tro ? 😂 Skal ihvertfall få det fint sånn at jeg slipper å irritere meg vver gang jeg kikker nedi motorrommet 😅👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble jeg kontaktet av han som skal hjelpe meg med farging av førerstolen og han lurte på om jeg kunne ta ut den ene nakkestøtten, for han som blander skinnfarge skal forbi meg i morra. Så finner han fargen ut i fra en fargescanner og blander fargen og sender nakkestøtta og fargen ned til han som skal hjelpe meg. Så neste uke blir dette fikset 😃 Denne karen er så hyggelig og hjelpsom at jeg nesten blir mistenksom, men hvem gidder å gjøre seg til kjeltring for ei nakkestøtte 🤣🥴

Fikk også tatt en liten vask av bil og matter.

Så har jeg lurt litt hva som finnes av duppeditter til å få strømmet Spotify fra iPhonen. Og på Mekonomen fikk jeg tak i denne lille pluggen her til å sette i sigarettenneren. Og den var jo helt knall til mitt bruk. Ikke synes den heller der den sitter under armlenet 🥳

Digg at ting funker nå. Welcomeligts er tilbake og ingen feilmeldinger, så nå føles det godt å cruise rundt i denne morsomme bilen 😁

CF82F706-0143-41CC-80D8-D8A256DDA2D4.jpeg

FF1A1EB2-92CD-4E2C-8779-AF48987EE859.jpeg

F72D11D3-6DA6-4FBC-ABD3-47D95ADC9960.jpeg

A57B6DF1-1E0B-40DA-A82E-B1862CE19B2B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he la ut denne fm-bluetoothdingsen på facebookforumet og der ble den rimelig latterliggjort 😂 Og det er sikkert sant at dette er en nødløsning for folk flest. Kjente jeg ble litt mer kresen etterpå selv også, så får vel kanskje investere i noe aux/usb-drevet system. De sa at det blir en vesens forskjell.

Aner jo ikke hva slags høytalere som sitter i den orginalt, men når man er vant til gamle biler med orginalanlegg, så blir jo det meste av det som sitter i nyere biler, helt tipp topp 😂 Fikk tips om å kjøpe Pure Highway. Så får sjekke det ut etterhvert.

Må samtidig si at jeg koser meg skikkelig med bilen nå 😍 Digg å slippe feilmeldinger og gonger og herlig at welcomelights hilser meg velkommen hver gang jeg låser opp.

Jeg vet ikke, men føler at bilen ikke har den kjipeste utstyrspakka. Fant en Vindecoder på nett og ser ut til å ha en del utstyr 😃

B6C68972-E736-441F-9756-A20A33ED0DBF.jpeg

E8511086-8201-4E9A-A7A5-674217B56C7F.jpeg

51E50E56-4469-4E34-A0D4-709D304F5281.jpeg

4E5F9A5D-3BFB-46ED-B39B-A6762AD8E732.jpeg

C0709307-EC3F-4F59-BA16-593C73005A93.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Over tusen kroner for en sånn dings synes jeg blir vel drøyt når du kan få en Android-skjerm til 3-4000 kroner, som gir deg samme muligheter og selvsagt mye, mye mer. 30 prosent black friday-rabatt hvis du er rask på avtrekkeren.

Det ser jo helt klart finere ut med en sånn flott skjerm. Men er disse skjermene plug & Play ? For ellers må jeg få et firma til å gjøre jobben og da ryker sikkert et par tusenlapper til. For meg er det veldig stor forskjell på 1000 og 5-6000 😉 Ihvertfall når jeg egentlig bare er ute etter noe å strømme Spotify fra. Legger mye heller slike summer i annet stæsj til bilen 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Dette er plug&play, ja. Ingen kutting av kabler, ingen tap av originale funksjoner, du kobler denne bare mellom radioen og Quad lock-kontakten, , med medfølgende kabler.

 

 

He he men takk for tipsene 😅 Jeg slo av etter to min og litt spoling frem 🙈 Nei no sånt skal jeg ihvertfall ikke styre med selv 😂 Så her blir det duppedings via aux/usb 😉 Eller mest sannsynlig så holder det med den lille knotten jeg allerede har nå 😂 Min intr for dette er jo i grunn lik Null !! Men jeg savnet å høre litt på spotifylista mi, så nå kan jeg det med en lyd som er helt okki 😅👍 Som sagt så legger jeg prisen for anlegg heller i andre ting. Senk, felger, tuning, etc.... 😉👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg kanskje har kjøpt meg en skikkelig mandagsbil 🙈

Da jeg parkerte i carporten nå etter en liten handletur, kjente jeg det luktet en blanding av olje og noe som minner om svidd kløtsj. Åpner panseret og det ryker litt opp fra midt på motoren. Opp gjennom der glødepluggene sitter. Lyst rundt nedi motorrom med lommelykt men kan ikke se noe oljelekkasje.

Sjekket bare kjapt siden jeg er drit sliten og frustrert over dårlig magefølelse. Det skal uansett ikke være sånn tenker jeg. Det skal ikke ryke noen plass hvis alt er i orden. Selv ikke fra en dieselmotor tenker jeg 🙈

Skal få tatt meg en tur på dagtid i morra, for da har jeg fri fra jobben. Tenker jeg kjører en runde og deretter rett ned til forretningen jeg kjøpte bilen. "Forhåpentligvis" ryker og lukter det når de tar en titt.

Faen ass !!! Nå har jeg kost meg med bilen de siste dagene, så skjer dette 🥵

Takke meg til mine gode gamle veteranbiler 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Mortenej skrev:

Kjipt Tore...

Kan dette ha noe med oljesølet du hadde for noen uker siden? burde jo komt tidligere.

Fikk du tatt en tur ned fredag og sjekka? spent på hvordan dette gikk :)

 

 

Merkelig liten bil dette 😅 Men jeg er nok litt hysterisk 🙈😂 Nå ble det med denne ene episoden, bank i bordet 🤞

Har kjørt den noen mil i det siste og det har hverken kommet noe oljelukt eller røyk. Aner ikke hva dette var for noe 🤷‍♂️
 

I dag har jeg fått gjort noe jeg har tenkt på en en liten stund. Dette ånderøret fra veivhuset så jeg at var veldig sølete og fælt. Så bestilte nytt her om dagen. Fikk mld i dag om at det var kommet. Så kjørte ned på Sulland og hentet det.

Men så var det feil. Jeg skulle ha det med varmelement siden jeg har denne cold-climate versjonen. Denne var jo så klart nesten 800 kroner dyrere siden den er utstyrt med varmelement 😅 Dette hadde de heldigvis på lager 👍

Men får satse på at det bedre å ha en slik variant mtp klimaet her oppe i nord og det at jeg tross alt kjører mye småturer med bilen.

Så nå har jeg vasket godt og renset innvendig der røret skulle inn. Føles godt å ha dette nytt da 😃👍

Så får jeg håpe det ikke dukker opp noe mer som setter nervene i høyspenn 😂🙏 9009BB1D-DAF4-4053-8719-6A3577A4658D.thumb.jpeg.a829a05c509d9b2950486c08b150b18c.jpeg

Nyvasket og klart for demontering av det gamle røret. 8ADC8A87-7C9C-4466-9C89-E415B7C78DE5.thumb.jpeg.088e3822e374d3510dd2ef67780a87d6.jpeg

Det nye røret som var uten varmeelement. Dette fikk jeg selvfølgelig lov å returnere. 9F50F1A3-6A0C-4C03-ACAE-0B79A52E2CC3.thumb.jpeg.1927e1129a91e7e0f7bd2074dc3ab844.jpeg

Det gamle røret. FFDCCF8E-2C1C-48B1-86CC-229ABA646FAF.thumb.jpeg.71c054664ec9c21899fb79163ed62a5d.jpeg

Det nye røret med varmeelement. C7ABE290-790D-43FF-A826-721B020926F8.thumb.jpeg.a55710fecd76ad686fd8008e0bd90c33.jpeg

Det nye røret. E83ECCF4-A39F-4560-A2F9-70CF35B5DA1F.thumb.jpeg.59dabfcf7378e56a9b4ab7c30c99b035.jpeg

Det gamle og det nye røret. Det gamle har en slags fastsittende o-ring, noe det nye ikke har. Men har sjekka at begge har helt likt delenummer. 27C8F344-ED60-4BAE-A3C6-E71E4BC1B8DC.thumb.jpeg.9b2e0ec782040c82bf3b052109eb4262.jpeg

Ferdig montert og forhåpntligvis gjør denne jobben sin i lang tid ☺️657C7CF2-92C7-4E30-BA75-D864E6022A68.thumb.jpeg.333fd183408f3c8214f0ecfea9dd3f81.jpeg

Ferdig montert og stripset strømledning. Klar, ferdig kjør 😅 

Endret av Bimmerlorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra ting kan løse seg selv av og til Tore 😀.

Nye deler er jo og alltid digg.

Kom til å tenke på du hadde jo et oljeskift her ,er ikke noe gammel gugge fra det da ?

Uansett har nok bare vært en forbigående tulleting dette .

Er jo det som er så rart på halvgamle bruktbiler der dukker opp uforklarlige ting .

Håper at den nå oppfører seg fremover .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, sveigis skrev:

Bra ting kan løse seg selv av og til Tore 😀.

Nye deler er jo og alltid digg.

Kom til å tenke på du hadde jo et oljeskift her ,er ikke noe gammel gugge fra det da ?

Uansett har nok bare vært en forbigående tulleting dette .

Er jo det som er så rart på halvgamle bruktbiler der dukker opp uforklarlige ting .

Håper at den nå oppfører seg fremover .😀

He he ja av og til må man vel kanskje bare akseptere at noe virker litt mystisk 😅 Jeg vet ikke om noe av alt dette "rensegreiene" i disse moderne motorene kan være hva som skjedde ? Noe utlufting eller noe ?

Ihvertfall, nå sitter det et nytt rør der. Noe dyrere enn jeg først hadde regnet med, men den gamle kan kanskje ha sitter der siden bilen var ny, selv om den ikke var sånn veeldig skitten innvendig.

Jeg tror egentlig ikke det var noe gammel gugge som lå noe sted, for jeg vasket ganske grundig etter lekkasjen fra oljefilteret.

Så når det er sagt, så sitter jeg mye på youtube og ser på videoer av diverse fix og vedlikehold av N47-motoren siden den er såpass beryktet for sitt kjedeproblem. Jeg følger en engelskmann som er veldig flink til å forklare og han mener at disse motorene i grunn er minst like god som alle andre gode motorer. Alt koker ned til vedlikehold.

Men, kjedet kan se ut til å være litt for sårbart ifht blandt annet de meget drøye oljeskiftintervallene på 30k km. En annen ting er Egr og mye småkjøring og lavt turtall. Disse motorene blir ofte kjørt på under 2k i omdr og derfor blir avgassene kjørt en ekstra runde gjennom for rensing før eksos. Summen av disse ekstra rundene legger til slutt igjen såpass mye gris i innsug at motoren jobber tyngre og dermed også sliter mer, bla på regkjedet. Dritt og møkk når til slutt inn i alt mulig av deler og skaper havarier.

Egr sender sender som sagt eksos en ekstra runde dersom turtallet er under 2k men lukker seg og sender alt sammen rett ut der det skal ved turtall over dette. Så en del av løsningen kan være å gjennomføre en Egr-delete, noe jeg seriøst vurderer å gjøre. Koed selger slike blendesett, så tenker at dette skal jeg nok få gjort til våren.

Ellers så synes jeg at motoren trekker fint og er kvikk og sterk ☺️ Men jeg har jo ikke noe å sammenlikne den med. Føler uansett ikke at det er noe galt når jeg kjører den. Men hyppige olje/filterskift og denne Egr-deleten er noe jeg skal unne denne motoren 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også byttet dette vent-rører på 320d'en vi hadde, det hadde startet å svette litt. Ble plukket opp og byttet på en service, men mener jeg ikke betalte mer enn rundt 4-500kr inkl bytte :).

EGR delete og samtidig optimalisering; du bor vel i TRF-land? I så fall en no-brainer å gå til han for å få utført dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...