Gå til innhold

Kjøpte en F10 525d. Hva bør jeg følge med på?


Bala87
 Share

Anbefalte innlegg

Det er vel kanskje 0W-30 oljen som er anbefalt fra BMW om jeg ikke husker helt feil. På tilbud hos GS:

https://gsbildeler.no/servicedeler-oljeprodukter/bmw_twin_power_turbo_0w_30_longlife_04_original___590719

De har også LL04 oljer fra Febi og Gulf til rundt 300 for en 5liter. Tør ikke si noe om forskjell på kvalitet, men om man planlegger bytte hver 10 000 har det kanskje ikke så mye å si. Men det blir jo heller ikke et dyrt oljeskift selv med BMW oljen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, laffe said:

Det er vel kanskje 0W-30 oljen som er anbefalt fra BMW om jeg ikke husker helt feil. På tilbud hos GS:

https://gsbildeler.no/servicedeler-oljeprodukter/bmw_twin_power_turbo_0w_30_longlife_04_original___590719

De har også LL04 oljer fra Febi og Gulf til rundt 300 for en 5liter. Tør ikke si noe om forskjell på kvalitet, men om man planlegger bytte hver 10 000 har det kanskje ikke så mye å si. Men det blir jo heller ikke et dyrt oljeskift selv med BMW oljen. 

Takk for svar. Det har blitt mange spørsmål fra meg her, men jeg stortrives i førersetet i bilen og jeg vil vite mest mulig. 

Jeg sjekket noen nettsider og hva de anbefalte var forskjellige merker, men 5w-30 og 5w40. 0w-30 har jeg aldri brukt før, men som du sier så kan det være godt nok hvis jeg skal skifte ofte.

Bilen jeg har kjøpt er så godt som strøken og jeg vil at den skal fortsette å være det og jeg vil at motoren skal bli behandlet så godt som mulig. 

Endret av Bala87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Bala87 skrev:

 

Jeg sjekket noen nettsider og hva de anbefalte var forskjellige merker, men 5w-30 og 5w40. 0w-30 har jeg aldri brukt før, men som du sier så kan det være godt nok hvis jeg skal skifte ofte.

 

Tror det er 0W-30 et BMW verksted ville fylt, men skal ikke si det sikkert. I teorien skal 0W-30 oljen ha litt bedre kaldstart egenskaper enn 5W-30 hvis det er skikkelig kaldt. Det er vel ikke alle leverandører som har 0W-30 i LL04 spec - muligens derfor du får opp 5W-30 i diverse kalkulatorer.

Merk også at oljen du linka til er BMW sin Silver olje, mens den på GS bildeler er BMW Gold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2020 den 10.15, papertiger skrev:

Bavaria Stavanger har gått over til 0W-30, både på diesel-BMWen og på bensin-MINIen vår.

0W-30 er kun en fordel hvis du bor i et kaldt miljø slik som Røros eller Troms/Finnmark med kaldstart i minus 30 grader
0W-30 gir dårligere smøring på lengre varmkjøring på f.eks sommeren. Dette øker fordampingen av oljen som gjør oljen dårligere over tid og du får mer oljedamp inn innsuget.

Jeg anbefaler 5W-40 LL-04. Kjører man oljeskift pr 10k km og man kjører men god miks av langkjøring, så kan man like godt kjøre Biltema LL-04. Jeg personlig kjører Agip ENI I-Sint MS 5W-40. Har hørt at dette er 100% nyrafinert olje fra nordsjøen. Mange produsenter blander inn en del re-rafinert spillolje. Men ENI er vanskelig å få tak i.
Andre oljer som er av beste kvalitet er Castrol, Motul og Liqui Moly.
BMW har vel gått fra Castrol til Shell. Har aldri hørt noe positivt om Shell.

Anbefaler Sergiu Gabor på Youtube som tester olje, filter og mange ting.
Men det viktigste er oljeintervall og kjøremønster.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...