Gå til innhold

Kjøpte en F10 525d. Hva bør jeg følge med på?


Bala87
 Share

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Mons1 said:

F11 med N47 har vært mye omtalt. Det meste og problemene som nevnes er et resultat av for dårlig system for service og spesielt olje-service. Følger man produsentens anbefaling, så vil oljeservice være på mellom 20 og 30tusen km og så sjelden som hver andre år. Dette er hovedårsaken til registerhavari og evt turbo-havari. Sjekk om serviceheftet om når oljeservice er gjennomført.
Så har ingen nevnt noen om EGR, DPF og AdBlue. Har denne AdBlue-tilsetting?
NOx-sensorer er en kilde til problemer. Det er to av dem og de koster 5000kr stk.

Kjøremønster vil derfor være kritisk. Mye kortkjøringer og kjøring uten at motor bli skikkelig varm vil komme til å gi problemer. Dette vil EGR og DPF sørge for. Men dette gjelder ikke bare BMW og N47, det gjelder ALLE dieselbiler med EGR.
Kjører man bare kort-kjøring, så gå heller for en elbil.

Dieselpumpe-havari er nevnt. Bosch CP4 benyttes på flere andre biler enn BMW. Ja de har en litt merkelig design som gir pumpen en svakhet. Men dette problemet er på langt nær så hyppig som register-problematikken. Det snakkes om at kvaliteten og andel Bio i diesel kan være årsaken.

Takk for utfyllende info :)

Bilen har hatt service nesten hvert år siden den var ny. Ut ifra tilbakemeldingene her så kommer jeg til å ta et årlig oljeskift med mindre bilen skal på service det året. 

Bilen har ikke AdBlue-tilsetting, jeg fikk i hvert fall ikke noe informasjon om det når jeg kjøpte den. 

Jeg kjører ca. 10.000 i året, en blanding mellom småkjøring og langkjøring. Det er ikke min første dieselbil og jeg er kjent med problematikk rundt småkjøring og at biler ikke blir kjørt når motor er ordentlig varm. Jeg har aldri hatt problemer tidligere så jeg regner ikke med at det skal bli et problem med denne bilen heller. Det har blitt litt mindre langkjøring under Korona-tiden, men det er bare å ta seg en kosetur på motorveien en gang i blant.

Den høytrykkspumpa har jeg hørt om før, men visste ikke at det var den som satt i denne bilen. Har hørt at det blir en lekkasje i den før den ryker så jeg får følge med på om det lukter diesel under og etter kjøring. Hadde en Mercedes W210 med dieselmotor hvor jeg fikk lekkasje i høytrykkspumpa og på den kunne man i hvert fall lukte det under kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Bala87 skrev:

Takk for utfyllende info :)

Bilen har hatt service nesten hvert år siden den var ny. Ut ifra tilbakemeldingene her så kommer jeg til å ta et årlig oljeskift med mindre bilen skal på service det året. 

Bilen har ikke AdBlue-tilsetting, jeg fikk i hvert fall ikke noe informasjon om det når jeg kjøpte den. 

Jeg kjører ca. 10.000 i året, en blanding mellom småkjøring og langkjøring. Det er ikke min første dieselbil og jeg er kjent med problematikk rundt småkjøring og at biler ikke blir kjørt når motor er ordentlig varm. Jeg har aldri hatt problemer tidligere så jeg regner ikke med at det skal bli et problem med denne bilen heller. Det har blitt litt mindre langkjøring under Korona-tiden, men det er bare å ta seg en kosetur på motorveien en gang i blant.

Den høytrykkspumpa har jeg hørt om før, men visste ikke at det var den som satt i denne bilen. Har hørt at det blir en lekkasje i den før den ryker så jeg får følge med på om det lukter diesel under og etter kjøring. Hadde en Mercedes W210 med dieselmotor hvor jeg fikk lekkasje i høytrykkspumpa og på den kunne man i hvert fall lukte det under kjøring.

Veldig bra at den ikke har AdBlue. Forbannet dritt som skaper problemer og dyre reparasjoner. Bl.a er det kjent at varmekabelene langs tilførselsslangen bruker å bli defekt. AdBlue tryser til iskrystaller hvis det blir feil med varmekabelen og vips må hele dritten skiftes ut. Slangen med varmekabelen koster bare 2500kr, men det koster 20000kr for å bytte den :-o
Høytrykkspumpen har en design der hvert stempel har en rulle-lager. Hvis det oppstår friksjon mellom "kamakslingen" og stepelet, så kan stempelet rotere 90grader slik at rulla står på tvers av eksenter-akslingen og den spises opp. Det er vist ingenting som hindrer stempelet å rotere.
Spørsmålet som ingen har besvart er om økt Bio-tilsetning kan være årsaken til at dette skjer.
Motorskadeforsikring har dessverre begrenset varighet. Ofte kun opp til 8 år og 200k km.
Det finnes tilleggsforsikring for dette, men betingelsene må leses nøye.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/15/2020 at 6:05 PM, Mons1 said:

Veldig bra at den ikke har AdBlue. Forbannet dritt som skaper problemer og dyre reparasjoner. Bl.a er det kjent at varmekabelene langs tilførselsslangen bruker å bli defekt. AdBlue tryser til iskrystaller hvis det blir feil med varmekabelen og vips må hele dritten skiftes ut. Slangen med varmekabelen koster bare 2500kr, men det koster 20000kr for å bytte den :-o
Høytrykkspumpen har en design der hvert stempel har en rulle-lager. Hvis det oppstår friksjon mellom "kamakslingen" og stepelet, så kan stempelet rotere 90grader slik at rulla står på tvers av eksenter-akslingen og den spises opp. Det er vist ingenting som hindrer stempelet å rotere.
Spørsmålet som ingen har besvart er om økt Bio-tilsetning kan være årsaken til at dette skjer.
Motorskadeforsikring har dessverre begrenset varighet. Ofte kun opp til 8 år og 200k km.
Det finnes tilleggsforsikring for dette, men betingelsene må leses nøye.

Jeg har tegnet forsikring hos If som dekker motor og girkasse inntil 200.000 km. De har bekreftet at alder på bilen ikke har noen betydning, kun kjørelengde, og at den dekket "alt" som fikk motoren til å gå. Jeg tviler på at de har noen liste over nøyaktig hvilke deler og situasjoner som dekkes, men turbo og reg.kjede fikk jeg muntlig beskjed om at var innafor.

Vet du hvor dyrt det er å bytte den høytrykkspumpa hvis den ryker? Betalte vel rundt 7000,- på Mercedesen jeg nevnte tidligere som hadde lekkasje i den, men det er sikkert mer komplisert på den bilen her.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bala87 skrev:

Jeg har tegnet forsikring hos If som dekker motor og girkasse inntil 200.000 km. De har bekreftet at alder på bilen ikke har noen betydning, kun kjørelengde, og at den dekket "alt" som fikk motoren til å gå. Jeg tviler på at de har noen liste over nøyaktig hvilke deler og situasjoner som dekkes, men turbo og reg.kjede fikk jeg muntlig beskjed om at var innafor.

Vet du hvor dyrt det er å bytte den høytrykkspumpa hvis den ryker? Betalte vel rundt 7000,- på Mercedesen jeg nevnte tidligere som hadde lekkasje i den, men det er sikkert mer komplisert på den bilen her.. 

Selve pumpa er ikke så dyr alene, men litt mer enn 7000 for selve pumpa om jeg ikke husker helt feil. Men slik jeg har forstått det blir kostnaden dyr fordi hele tilførselssystemet fram til injektorene må renses/byttes om pumpa havarerer og det kommer metallspon inn i resten av systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, laffe said:

Selve pumpa er ikke så dyr alene, men litt mer enn 7000 for selve pumpa om jeg ikke husker helt feil. Men slik jeg har forstått det blir kostnaden dyr fordi hele tilførselssystemet fram til injektorene må renses/byttes om pumpa havarerer og det kommer metallspon inn i resten av systemet. 

Jeg var redd for at det skulle være noe sånt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en 2012 525dx 211hp.

Denne kom med "staggered" hjuloppsett, som spiste bakdekk på innsiden, dessuten røk fordelingskassa på ca 185k km. Jeg byttet til like hjul på alle 4 etter det, som fungerer utmerket.

Jeg fikk cp4 havari på ca 180k km, (kom helt ut av det blå) som endte med helt nytt drivstoffsystem. Nå har jeg kjøpt Diesel tilsetning for å øke smøringsevnen på dieselen i håp om å unngå at det skjer igjen.

Ellers har det vært litt småfiks her og der, men det er virkelig en god bil.

Endret av Erik1233458
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bala87 skrev:

Vet du hvor dyrt det er å bytte den høytrykkspumpa hvis den ryker? Betalte vel rundt 7000,- på Mercedesen jeg nevnte tidligere som hadde lekkasje i den, men det er sikkert mer komplisert på den bilen her.. 

Cirka 20 000 kroner hos Bavaria for delen. Jeg fikk en del rabatt på dette siden de byttet registerkjede og turbo samtidlig. I tillegg kommer jobben, som ikke tar mange timene. 

Sjekket priser andre steder, og tror ikke du får delen for noe billigere enn 12-14 laks uansett hvor du sjekker. Da må du i så fall kjøpe fra utlandet eller kjøpe en som er overhalt, men da forsvinner litt av poenget med garanti/reklamasjon. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Walkabout said:

Cirka 20 000 kroner hos Bavaria for delen. Jeg fikk en del rabatt på dette siden de byttet registerkjede og turbo samtidlig. I tillegg kommer jobben, som ikke tar mange timene. 

Sjekket priser andre steder, og tror ikke du får delen for noe billigere enn 12-14 laks uansett hvor du sjekker. Da må du i så fall kjøpe fra utlandet eller kjøpe en som er overhalt, men da forsvinner litt av poenget med garanti/reklamasjon. 

Får håpe forsikringa tar det hvis det skulle skje. "Ikke mange timene" kan fort bli rimelig dyrt når Bavaria tar nesten 3500 per time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt nøyere over serviceheftet og ser at oljeskift bare er gjort på annenhver service, ca. hver 20.000 km. Er det vanlig? Jeg trodde oljeskift var standard på alle servicer, uansett. Det har i hvert fall vært sånn på biler jeg har hatt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, papertiger said:

Ja det er vanlig, men ikke å anbefale. Bilen sier i fra selv når den skal ha oljeskift (normalt mellom 20-30000km), se i iDrive. Men det er lurt å få tatt et mellomskift mellom hvert hovedskift, på ca 10-15000km.

Da blir det maks 10.000 mellom hvert oljeskift for meg. Har tilgang til løftebukk så olje og filter kan jeg skifte selv. Er det noen anbefalt olje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig henger meg ikke opp i det, mens andre synes det er svært viktig. Jeg har ingen fakta å bygge oppunder, verken for eller i mot.

Jeg bruker det billigste jeg får tak i, som er LL04. Har gjort det på 3 biler over 14 år. Gått bra så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...