Gå til innhold

X5 E70 Hosting (harking) på kald motor


thomaleo
 Share

Anbefalte innlegg

Som tittel forteller så sliter jeg da med en x5 e70 3.0d  2010 modell 

Diagnose er ett stort hjelpemiddel jeg nevner her under flere ganger, jeg bruker ista for å lese feilkoder å evt koding

Begynte med at bilen begynte å fjuske etter 5 sekunder ved kald motor etter 15 sek ca så ga den seg å gikk tilnærmet som den skulle, etter 1 min så var det ikke antydning til feil. 

I den sammenheng så ble det lest ut feilkoder å fant da ut at dyse nr 6 var utenfor verdiene sine, byttet denne, ingen forskjell, nå sa diagnose at dyse nr 5 nærmet seg utenfor verdier, byttet denne, ingen forskjell, mistanken om dyse feil var også relatert til at plastdeksel under frontrute var sprukket, mao dyse nr 6 var rustet fast, begge dysene ble programert inn på riktig måte etter hvert bytte. på varm motor gikk den alltid som den skulle. På dette tidspunkt hadde jeg ikke feil på gløding. 

Nå når det ble kaldt ute og glødelampa begynte å lyse og den faktisk venter med å starte pga gløding så fikk jeg opp feilkode på glødeplugg nr 1, byttet da alle 6 glødepluggene, ble litt bedre, fortsatt ikke bra

ny utlesing av feilkoder ga meg da 2 forskjellige feilkoder på gløderele husker ikke disse i farta, men ble da byttet gløderele, bilen fjusker fortsatt på kald motor, desto kaldere det er desto verre er det,  leser fortsatt av en feilkode på gløderele (004522), feilkoden sin beskrivelse: 1 eller flere av glødepluggene er utenfor verdiene sine, utfør glødeplugg justering (glow plug adjustment) har da som siste aksjon målt ohm på alle 6 pluggene (0.75 på alle 6), tatt alle 6 ut, sett etter fysiske feil, ser ingenting feil, går tom for ideer. 

Greier heller ikke å finne noe på diagnosen som tilsier at nytt rele eller glødeplugger må kodes inn etter bytte. 

svar på glødeproblemer: uorginale glødeplugger (febi bilstein) som ikke greier å snakke med gløderele, byttet til orginale plugger, feilkoder relatert til gløding borte

Endret av thomaleo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanskje litt for lav ohm. 0,75 er svært lavt. Mener at 1-3 er mer normalt, men siden du har 0,75 på alle så ble jeg usikker.

Når det gjelder dysefeil, så er det slik at bilen (dde) ikke klarer å se forskjell på dysene i samme bank. Så dermed kan det være feil på dyse 4-5 og 6, eller en av de.

Du må måle mellom pinnene på dysene for å se om det er feil ohm. Husker ikke verdi, men sammenligne innad, så ser du.

Skiftet du eller tettet du lekkasje fra deksel? Det er en kjent feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Otis skrev:

Var kanskje litt for lav ohm. 0,75 er svært lavt. Mener at 1-3 er mer normalt, men siden du har 0,75 på alle så ble jeg usikker.

Når det gjelder dysefeil, så er det slik at bilen (dde) ikke klarer å se forskjell på dysene i samme bank. Så dermed kan det være feil på dyse 4-5 og 6, eller en av de.

Du må måle mellom pinnene på dysene for å se om det er feil ohm. Husker ikke verdi, men sammenligne innad, så ser du.

Skiftet du eller tettet du lekkasje fra deksel? Det er en kjent feil.

Er tross alt 6 nye glødeplugger, regner med at disse er ok, mulig ohm forandrer seg noe siden motor var varm under måling. 

Når jeg fant ut hvilken dyse det var snakk om så brukte jeg live data(rough running measurement) der jeg fikk opp per dyse hvilke av dem som var utenom verdiene som bmw har satt -3 og opp til 4 mener jeg det var. Dette er det jeg kaller utenfor verdiene når det gjelder dysene. Etter skifte av nr 5 og 6 så er alle dysene innenfor verdiene sine. Var ihvertfall det når nr 5 ble byttet.  Men hvis det stemmer det du sier ang dyse banker, er det ikke rart jeg får opp forskjellige verdier på alle 6 dysene? 

Jeg skiftet alle 3 dekslene under frontrute, noe jeg regner med at var grunnen til dyse nr 6 var utenfor verdiene sine og trolig var defekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke på sånn type dyse feil. Men heller det at den kutter ut, og stopper.

Ved en sånn type dyse feil du hadde, så mener jeg man burde ta en mengde prøve fra alle dyser og se hvilken som returnerer for mye diesel.

Når det gjelder glødeplugger, så kan det være dårlig ledning til en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borti på min egen bil at ved kontakten inn på relet så var det svake overføring og ledninger.  I utgangspunktet var det bare 1 glødeplugg det lyste på, men når kontakten ble tatt av for å måle så hang det kun få tråder igjen på mange av ledningene. sjekk kontakten ved releet er en god start. 

8 timer siden, Otis skrev:

Jeg tenkte ikke på sånn type dyse feil. Men heller det at den kutter ut, og stopper.

Ved en sånn type dyse feil du hadde, så mener jeg man burde ta en mengde prøve fra alle dyser og se hvilken som returnerer for mye diesel.

Når det gjelder glødeplugger, så kan det være dårlig ledning til en?

Sjekk også denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=tCRg27teY9Y

Jeg fant ut på min at det var dette releet som gjorde at min X5 startet litt dårlig. etter bytte av det så gikk det mye bedre. det er releet som styrer drifstoffpumpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

har hatt noen telefoner med leverandør av deler rundt dette, og det viser seg etterhvert at det er uorginale (febi bilstein) glødeplugger som ikke greier å snakke med releet og gir da feilmelding, fikk da tilsendt noen nye (orginale bmw) glødeplugger for å prøve, la de bare løst i motorrommet med tilkoblet jord for å prøve, slettet feilkoder, og alle koder tilhørende gløding er borte, endelig, så det viste seg til slutt etter å ha byttet HELE glødesystemet at uorginale plugger som var synderen, leverandøren av delene, tar tilbake febi pluggene og jeg betaler mellomlegget.

 

Spoiler

Snapchat-1310181871.thumb.jpg.60fd10459f0b9d51bb9b4b39cc621a51.jpg

 

men problemet står fortsatt, bilen fjusker (harker) på kald motor

hvis ingen andre har gode forslag så kommer jeg til å sjekke retur på dysene før evt bytte av nr1

leste selfølgelig ut feilkoder igjen rundt dette, kjørte også  rough running measurement som ga lignende resulater som feilkode gir utslag på, resultater:

legger ved video av hvordan det høres ut under bildet, dette var da når problemet ved glødepluggene var, mye bedre nå, fortsatt ikke bra

 

IMG_20201229_163538.thumb.jpg.4a7d33d4cc1b9c0d67a1e1012aaee50a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 540is skrev:

Jeg hadde sjekket om egr ventil står litt åpen, og/eller sjekket om innsug og innsugskanaler i topplokk begynner å gro igjen. Da får du sånn fjusk, verst på kald motor.

tror du at det også forklarer at dyse nr 1 er utenfor verdiene sine?

 

når du sier egr ventil, mener du nr3 på dette bildet? eller snakker du om spjeldet som står på innsuget?

11_4258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • thomaleo changed the title to X5 E70 Hosting (harking) på kald motor

Er en innsugskanal tettere enn de andre så vil vel motorstyringen prøve å kompensere for det med lengre åpningstider på den dysen.

Nr 3 er egr ventilen ja, men det spjeldet på innsuget kan og gro igjen. 

En youtuber med samme problem? les videobeskrivelsen   

 

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...