Gå til innhold

Syvern til Rune. Nytt SI kort


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

Men jeg venter på deler så fant jeg ut jeg skulle pynte litt på blokka. Prøvde litt motorlakk bra Biltema og hvis det flasser ta om noen år så spiller det ikke noe rolle. 

IMG_0425.JPG.034cb03040cb294042f1711be77bd36c.JPG

Her ser dere også hvorfor det blir problemer med og montere en motor fra E32/E34 i eldre karosserier. Som dere ser så er det mange forskjellige hull til motorfestene. På de nyeste utgavene så rasjonaliserte de og tok bort alle fester de ikke  trengte. Jeg hjalp en kar engang og montere en nyere motor i E28 og da måtte vi sveise på nye motorfester på blokka. Det gjør jeg ikke en gang til.

IMG_0427.JPG.6a9ade7b800fba3575bd9d3a30c0f161.JPG

Og imellomtiden har jeg brukt delevaskeren på kjøkkenet flittig.

IMG_0428.JPG.1262e9db7785c7cfe7ec3a8143362b0b.JPG

Nå har jeg vært og hentet en masse deler så håper og få byttet en del i motorrommet i kveld. Sulland i Sarpsborg hadde svært lite på lager så det måtte bestilles alt sammen, merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner så vidt og fylles opp med deler men jeg har litt og gjøre i motorrommet også. Dere ser problemet her. Rød olje på slanger fra automatkassen er aldri et godt tegn.

IMG_0435.JPG.9b010e8b68a9d47652f624a405a6b9bb.JPG

Jeg slutter aldri og forbauses over hva BMW har på lager av gamle deler. Disse rørene kom i løpet av en snau uke.

IMG_0433.JPG.0d6073d08cafa46432441fef9a960d76.JPG

Problemet er jo at disse er helt stive og skal på plass i motorrommet på den her. Enda godt at motoren er ute.

IMG_0438.JPG.d49dd166e99efeec5e1df0665b78db2f.JPG

Her kan dere se litt av rørdragningen. Jeg måtte løsne bl.a stabstaget og styresnekka. IMG_0430.JPG.c871c17d8dd858a22406ee3774886f9d.JPG

IMG_0434.JPG.10e7a8259792de19f0601a251225de4b.JPG

Her begynner de nye rørene og komme på plass. 

IMG_0437.JPG.3abb25c832c6e60bb41ee7fb7bd56c5e.JPG

Her er jeg ferdig. Det tok meg nesten fire timer. Jeg tørr ikke tenke på hva tidsbruken hadde blitt med motoren i bilen.

Samtidig passet jeg på og bytte endel andre slanger når det var kurrant og komme til. Det er imponerende rørleggerarbeid fra tyskerne også. Se bare på bremserørene som går til ABS sentralen. Det er jo nesten Citroen.

IMG_0439.JPG.15154e2ac734a705b4e0b67401d3ab3d.JPG

Nå blir det ikke noe mer før resten av delene kommer. Venter bl.a på nye stempelringer. Egentlig skulle jeg nok ha borret opp blokka og hatt nye stempler med overdimmensjon også, De jeg har nå er akkurat utenfor spesifikasjonene. Samtidig så betaler jeg ikke 22 000 for seks stempler pluss borring av blokka. Er jo litt økonomirestaurering det her også. Jeg er bare litt skeptisk når jeg skal hone sylinderne og ikke ta for mye. Det bør i vertfall ikke bli mer klaring.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Otis skrev:

Men om diameter er akkurat over, så ber du vel om problemer? Du risikerer jo absolutt å få en slapp motor mht kompresjon.

Nå var kompresjonen veldig fin med de stemplene og ringene som sitter der nå også så akkurat kompresjonen er jeg ikke redd for. Mulig jeg kan merke det på oljeforbruket men det hjelper nok mye og bytte stempelringene. Spesielt skraperingen for oljen var veldig slitt. Det er jo stempelringene som skaper kompresjonen.

Det er nok stemplene som er litt slitt siden man fortsatt ser honemerkene i sylinderen og de var ikke akkurat mye slitt heller.  Klaringen mellom sylindervegg og stempel skulle være maks 0,15mm. Hos meg så gikk bladmåttet på 0,15 i mellom mens 0,20 ikke gikk. Sjekket også diameteren på stemplene, nye skulle de være 91,97mm hos meg så var de 91,6mm. Til og ha godt såpass langt så er den jo ikke akkurat utslitt.

Problemet er at stempel i standardimensjon ikke er og få tak i lenger og da må jeg til med overdimensjon og boring. Når et stempel da er ca. 3500kr pluss boring så er ikke det aktuelt. Det får bli om 20 år neste gang jeg må fikse motoren. Hvis det ikke da blir batteripakker og en el.motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner det og fylles opp med deler, og kontoen min tømmes samtidig. Rart det der, de to tingene henger som regel sammen.

IMG_0440.JPG.df7424f107c49984354de7d77eb1f377.JPG

Fikk også montert veiva i dag. Er ikke stort og si om egentlig. Bare og gjøre ordentlig rent, nye lagerskåler og sjekke at toleransen nå er innenfor spesifikasjonene. Nå var klaringen akkurat innenfor så jeg slapp og slipe veiv og overdimensjon på lagerskålene. Tar selvfølgelig og bruker momentnøkkel og mye olje.

IMG_0441.JPG.8cd1c0c8296d27545a51780cdd1caba2.JPG

Tok også å monterte den bakre simringen. Der fulgte det med et kjekt sentreringsverktøy. Det er slike detaljer som gjør at jeg liker originaldeler.

IMG_0442.JPG.49d7ef0fa0fc5065600593e97b968cae.JPG

Og vi bruker moment her også. Det kjennes alltid ut som vi trekker til alt for lite på de 10mm skruene men 9nm er ikke mye. Det bare føles slik når armen er lang.

IMG_0443.JPG.29e7d37bb82fefeb45f9b060f8f75cec.JPG

I morgen så blir det stempel og oljepumpe. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En liten oppdatering. Først så ble det jo iskaldt og da greide ikke den "flotta" varmepumpen fra Jula og holde varmen lenger. Selv om @sveigis ikke er enig med meg der så er det ikke noe trivelig og skru hvis det ble for kaldt. 

Men jeg begynte så smått og montere stemplene igjen og da stoppet det opp. Det viste seg at selv med nye lagerskåler så var veivtappene for mye slitt. Det er slike ting som en amatør som meg kan drite seg ut på når man ikke har alle de nødvendige måleverktøyene tilgjengelig. Da var det bare og ta ut veiva igjen og levere til Sarpsborg motorverksted den også. Håper det ikke blir for dyrt.

Fikk også et overslag på hva det kostet og fikse toppen. Måtte bytte alle ventilstyringene på eksossiden og en eksosventil. Det blir ca. 12000 der også. Det begynner og koste det her men da håper jeg at jeg slipper og gjøre noe mer med motoren de nærmeste 20 årene. 

Noen ganger så er jeg misunnelig på de som driver med amerikaner. Motoroverhaling er mye rimeligere i den verdenen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjekt når ting blir på stell :) selv om det koster litt der og da er jo det greit å skru sammen i den måte at man har gjort alt man burde gjør innen rimelighetens grenser. skal til å skru sammen en s14 motor til sommeren, den har en cyl som har 0,07mm i ovalitet, men det får bare våge seg med nye ringer.

så du skrev for noen innlegg siden at du hadde gap ett sted mellom 0,15 og 0,2 på sylinder/stempel. men stusset litt når jeg såg du skrev stempler var målt til 91,6, er vell kanskje 91,96? ellers hadde vell 0,4 bladet ramla igjenn? :) 

måleutstyr er forøvrig ikke allverdens dyrt, har heldigvis fri tilgang til det på jobb, men kommer til å invistere i ett sett fra 0 - 100mm selv fordelt over 4 micrometere. selv fra øverste hylle/mitutoyo koster det faktisk i overaskende lite. er også ekstremt mye bra på bruktmarkedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hsd En liten desimalfeil der. Selv om jeg prøver og være god på korrekturlesning så glipper det noen ganger.

 Måleutstyr er blitt mye billigere de siste årene helt klart men jeg gidder ikke og investere så mye i det når jeg bruker det kanskje en gang vært 5. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en trøst så er ikke nye ventiler på eksossiden billig til relativt nye og billige biler heller. Jeg måtte bytte disse ventilene (+ turbo) på vår 2017 Citroën C4 Picasso HDi 120 (altså diesel) allerede ved 38000 Km (turboen ved 77000 Km). Heldigvis var det en garantisak, men den totale regningen for hele reparasjonen var ca. 42000 DKK (ca. 58000 NOK). Bare så det er nevnt - Ford er ansvarlig her siden motoren er konstruert av Ford.

Forskjellen er at din bil er verdt å bruke penger på (synes jeg i alle fall), mens min bil bare er kjøretøy... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2021 den 14.05, Rune-K skrev:

Selv om @sveigis ikke er enig med meg der så er det ikke noe trivelig og skru hvis det ble for kaldt. 

Haha ,nei på sånn et arbeid ,måtte jeg og hatt det varmt helt klart .

Forøvrig en glede å se dette arbeidet ,nå har du motor i mange år .😊

Støtter deg i det med at det skulle vært på lik linje som yankeev8 og overhale prismessig .

Angående snø og kulde ,så har jeg vært avgårde og kjøpt olje og filter idag .

Har Ingen varmepumpe men god utedress og teppe fra Rusta :

DD8A7D44-3C08-499A-AB5B-0FB8DB068284.thumb.jpeg.57c6b047aa0cfb8fb9f7f7ca44381693.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte en ny motor fra BMW mens de fortsatt kunne levere, det hadde blitt mye billigere. Men vi skal vel ikke tenke penger når det er hobby man snakker om. Samtidig så er det veldig ok og bruke hendene litt igjen, det blir for lenge mellom hver gang. Nå bare går jeg og venter på en tilbakemelding fra Sarpsborg motorverksted så får jeg se hva sluttsummen blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. Oljelekkasje, skjønner ingenting.
  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. Nytt SI kort

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...