Gå til innhold

Syvern til Rune. Nytt SI kort


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

Dette var en veldig flott og lærerik tråd å lese igjennom, for en kunnskap du sitter med. Dette er akkurat sånt som øker verdien på dette forumet, stoff og kunnskaper i rikt mon. Det er flott å se at en BMW motor med over 400 000 km kan få nytt liv etter en overhaling. Det er noe med å ta vare på disse gamle sliterne, jeg tenker st det er veldig viktig ettersom det ikke lages flere. Er vel litt derfor jeg stadig holder min gamle E34 på veien, hvorfor ikke liksom?

Jeg har sett denne 7ern din på flere treff oppigjennom åra, herlig klassiker 😀 Kjenner du til historikken på bilen, ser ut som den har gamle Oslo skilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler liksom ikke at jeg er så veldig kunnskapsrik. Vokste man opp på landet i min generasjon så var jo dette noe alle kunne, akkurat som nå at alle kan slike apper. Men jeg har alltid vært en lesehest så det hjelper på. Men dere som restaurerer en bil nå tror jeg ikke skjønner hvor heldige dere er. Et kjapt søk så finner man jo stort sett alt. Når jeg begynte så måtte man dra rundt og spørre diverse verksmestere om de kunne finne fram noen gamle dokumenter fra en støvete kjeller. Det ble mye prøving og feiling av slikt. 

Jeg vet dessverre ikke mye om tidligere eiere bortsett fra det som biltilsynet kan fortelle meg. Den gikk mange år i traktene Moss og Son. Men jeg skulle gjerne ha likt og vist historien før den kom til Norge. Den er jo produsert i November 1983 også er den registrert i Norge i Januar 1986 som en 86 modell. Dette lurte jeg fælt på da jeg kjøpte den og spurte biltilsynet om det. Det viste seg at den aldri hadde hatt skilt før den ble registrert i Norge derfor ble den regnet som 86 modell. Da kan man begynne og lure. Har hørt om overliggere men over 2 år er drøyt. Ble den bare plassert på et lager og glemt, i tilfelle i hvilket land? Sto den på utstilling også måte man skynde seg og få solgt den før E32 ble lansert? Mye man kan lure på. Samtidig så ble den levert med svært lite utstyr. Var kun cruisecontrol og el-antenne som var litt ekstra. Jeg har jo mye mer nå. Men det virker som det ble montert en del ekstrautstyr før den ble registrert bl.a. AC og el-vinduer men da brukte de ikke originale deler, samtidig som det var utrolig dårlig lagt opp. Men det skiller litt på hvor bryterne er plassert i 83 og 86 modellen og de hadde brukt plasseringen fra 86 modellen. Det kan lede til neste spørsmål, Viste første eier i Norge at bilen var en 83 modell?

Ellers hadde jeg en hyggelig tur til Ski i dag. Har jo lett i noen år etter folk som kan lage AC slanger på mål. Fant ut av av alle ting Svendsen eksos i Ski skrøt av det på nettet. Var jo litt skeptisk når jeg dro innover, eksosverksted liksom, det var jo det siste stedet jeg kunne tenke meg. Men der ble jeg møtt av en hyggelig innehaver fra øst Europa. Han syntes ikke det så rotete ut i det hele tatt i motorrommet mitt. Han kjørte selv gammel Alfa og selv om det var helt original AC på den så var det mye vanskeligere der med mye rare koblinger så dette skulle han finne ut av. Uansett så tok han den nye kompressoren og tørkefilteret for finne riktige koblinger så skulle han kontakte meg igjen. Han kunne ikke låve svar i morgen men som jeg sa. jeg har ventet i 20 år på og få fikset det. Venter jeg 14 dager til så er det helt greit. Nå er jeg spent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det litt i garasjen idag. Tenkte og demontere de gamle delene til klimaanlegget og sette på en del nytt.

Da er det bare og ta farvel med dette.

IMG_0615.JPG.71b9e5fae6f4bee6e003a8c9b4ab0d95.JPG

Man kan jo sammenligne en originalbrakett med den som ble montert en gang i tiden. Den klumpen som satt der var en massiv klump med aluminium og antagelig ikke noe sterkere enn den originale som jeg setter på nå.

IMG_0616.JPG.f44c6ab8039c6f5a3fd137e6370aed11.JPG

Så var det og begynne på puslespillet. Stor takk til @Bimmerlorrissom sendte meg en masse bilder så jeg slapp og klø meg veldig mye i hodet. Kan få fliser i finger av slikt noe og det vil vi jo ikke.

Først skulle denne rare saken på plass, endelig skjønte jeg hva det hullet i blokka skulle brukes til.

IMG_0617.JPG.b88705c939acad5adc0bddf8b0c283cb.JPG

Så var det selve braketten.  Litt trangt med skruene bak svingningsdemperen men ellers greit og komme til.

IMG_0618.JPG.8c4aba49dfa46d18dc742af5e9aedbc2.JPG

Denne bolten som skal brukes her var den eneste som BMW ikke kunne levere lenger. Det får duge med en gjengestang og to låsemuttere.

IMG_0619.JPG.6e7acb8694cd76f7f10a058ad97da494.JPG

Og der sitter alt på plass. Bare og vente på at Svendsen eksos på Ski tar kontakt. Jeg kommer antagelig til og irritere meg over den gjengestangen hver gang jeg skal under bilen. Mulig jeg bytter den ut en gang.

IMG_0620.JPG.af7d114c6f08c1d2bb553e2fafcc5c92.JPG

Ser nå at jeg har brukt rikelig med tetningsmasse men motoren er i vertfall tett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei så gøy !! Man skal aldri slutte å la seg overraske over hvor man kan få hjelp 😉 Hyggelig å kunne få være en ressurs og til nytte 😃 Noe skal man irritere seg over. Antar at den uorginale kompressoren også var til noe irr ? 😂 Kult at det ordner seg Rune 🥳🤘

Ps: jeg er en av de som er jævlig takknemlig for å kunne få svar på mine spørsmål via apper og et tastetrykk eller to 😉 Så bra at du hadde glede av litteratur i tidenes morgen ☺️ Samtidig så må det ha vært spennende å rusle rundt og prate med mange eksperter av den gamle skolen for å få svar på dine spørsmål 😃👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Ps: jeg er en av de som er jævlig takknemlig for å kunne få svar på mine spørsmål via apper og et tastetrykk eller to 😉 Så bra at du hadde glede av litteratur i tidenes morgen ☺️ Samtidig så må det ha vært spennende å rusle rundt og prate med mange eksperter av den gamle skolen for å få svar på dine spørsmål 😃👍

Tidenes morgen er ikke lenge siden. Husker jeg fikk internett første gangen i 1995 tror jeg det var. Da måtte man ringe opp og passe på og ikke være der for lenge. Man betalte pr. minutt. Tiden flyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune, ekstra instrumenter

Mens jeg venter på at koblinger til AC skal komme så får det bli andre prosjekter imens. Det ser ut som de nye koblingene til AC tar tid. Det er bestilt men verkstedet kunne ikke låve noe tidspunkt det skal komme på. Var vist ikke helt standard og litt pandemiforsinkelser så får man bare smøre seg med tålmodighet. håper det blir i orden til jeg skal på landstreff i Geiranger. Skal bli artig og treffe andre gærninger igjen. Håper mange melder seg på.

Imens så blir det andre prosjekter. Når man har en kamerat som kjøper seg en artig bil samtidig som han velger og reparere skulderen så får jo andre holde på da. Når det er en slik bil så er det jo nesten bare artig.

IMG_0623.JPG.ea323ab95d7273a62103b6b454ad25d8.JPG

Mens jeg venter på deler til denne så bestemte jeg meg for og fikse noe som har irritert meg litt i endel år.

Jeg monterte jo noen ekstra instrumenter for mange år siden men som dere ser så ser det jo litt uoriginalt ut.

IMG_0634.JPG.79f6d09425fde3c0bbdd5f7f4b760e37.JPG

Men så fant jeg en kar i Italia som lager en modelltilpasset holder. Handelen var kjapt gjort men at posten bruker en måned på frakt fra Italia er jo bare en tragedie. Uansett så blir jo dette mye bedre. Det er jo 4 hull så da blir det oljetemp på motoren i tillegg til temp på gearkassen.

IMG_0636.JPG.075287dcbc44860d31bb425ace391214.JPG

Her kan dere se hva som befinner seg bak midtkonsollen. Det er noen ledninger og veldig trangt. En gang så satt jeg et strips på feil sted og da passet ingen ting.

IMG_0637.JPG.56572888a3cd6dc6bc191995fd39e3d6.JPG

Her ser dere baksiden av de instrumentene jeg hadde fra før av. De kommer forresten fra en Porsche 924. Vi fikk inn en slik da jeg jobbet som høgger så da var det bare og beslaglegge de. Ledningsnettet kommer også fra Porsche, Har vært greit og ha en felleskontakt.

IMG_0638.JPG.a63516d49a8b9bfb7899b3ed12948f26.JPG

Prøvemontering av nye instrumenter. Dette blir bra. Fra venstre ser vi oljetemp automatkasse, oljetemp motor, voltmeter og oljetrykk. Passer også på å flytte oljetrykksmåleren til andre siden. Slik som den satt så kom den litt bak rattet og var vanskelig å lese av.

IMG_0640.JPG.157f0b20057e220efb7b39caacf1c0b5.JPG

Da får vi begynne og koble litt. Jeg trenger jo egentlig ikke koblingsskjema for dette men jeg synes det er greit og ha til en annen gang. Greit og skrive opp ledningsfargene jeg bruker da det ikke blir standardfargene som BMW bruker.

IMG_0639.JPG.934422f8ef4988fafc3dc5603e36ae9b.JPG

Jeg har i vertfall en fin arbeidsbenk. 

IMG_0641.JPG.5214901ae52b10e56b5638772dce4ae7.JPG

Da er alt koblet ferdig. Tenkte også jeg skulle prøve ut disse kontaktene fra Biltema siden jeg aldri har brukt de før. Ble vel ikke veldig imponert men de fungerte når jeg først hadde fått alt på plass. 

IMG_0643.JPG.eda318c06862ccc5c5e3fc9b8ca37f25.JPG

I morgen så får jeg gjøre meg ferdig. Blir litt omgjøring inne i bilen også. Bl.a så skal jeg koble voltmeteret på en annen måte slik at det viser spenningen uavhengig av om tenningen er på eller ikke.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holderen du har skaffet var jo kjempefin og passet fint inn .

Var jo og en kul bil som kameraten din hadde ,disse er jo ikke hverdagskost.

Regner med 735 går som den skal etter overhaling .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at de små instrumentene kommer fra en Porsche 924. Jeg hadde denne modellen i nesten 4 år og kjørte litt over 100K kilometer med den. Min 924 hadde originalt oljetrykk, klokke og voltmeter. 924S hadde de samme instrumentene. I 924 Turbo (931) var voltmeteret byttet ut med turbotrykk.

Klokken var ganske anakronisk selv på 80-tallet så det var ikke uvanlig å bytte den ut med oljetemperatur på motoren. Jeg gjorde dette etter at jeg fikk overhalt motoren. Instrumentet for oljetemperatur på gearkassen må derfor også være uorginalt (eller mer korrekt originalt VDO, men ikke originalt til 924).

Jeg synes at modefikasjonen ser meget bra ut og jeg liker slike oldschool instrumenter (forøvrig på samme måte som jeg liker analoge VU metere på vintage stereoanlegg). Det er noe med at når man starter bilen og alle instrumentene vekkes til live så blir man litt ekstra inspirert. BMW 2000 CS er en sjelden modell i dag (ikke bare forløperen til den legendariske E9, men modellen som E9 er videreutviklet fra). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik skrev:

Klokken var ganske anakronisk selv på 80-tallet så det var ikke uvanlig å bytte den ut med oljetemperatur på motoren. Jeg gjorde dette etter at jeg fikk overhalt motoren. Instrumentet for oljetemperatur på gearkassen må derfor også være uorginalt (eller mer korrekt originalt VDO, men ikke originalt til 924).

Jeg synes at modefikasjonen ser meget bra ut og jeg liker slike oldschool instrumenter (forøvrig på samme måte som jeg liker analoge VU metere på vintage stereoanlegg). Det er noe med at når man starter bilen og alle instrumentene vekkes til live så blir man litt ekstra inspirert. BMW 2000 CS er en sjelden modell i dag (ikke bare forløperen til den legendariske E9, men modellen som E9 er videreutviklet fra). 

He he. enig med deg. Det satt en klokke der når jeg fant de men den byttet jeg ut med en tempmåler. Siden disse ZF gearkassene har en innebygd svakhet så liker jeg å holde litt øye med temperaturen under der.

200cs er artig men jeg er vel ikke like imponert over byggekvaliteten til Karman. Har prøvd i mange timer for å justere siderutene men det er helt umulig og få det tett. De som har laget rutene og de som har sveiset sammen karosseriet har brukt forskjellige maler tror jeg. Det passer i vertfall ikke men nå lakk jo disse bilene allerede før de ble kjørt ut fra fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Rune-K skrev:

jeg er vel ikke like imponert over byggekvaliteten til Karman

De første e24ene var vel og bygd på Karman og de var vel og glad i å ruste bra stemmer ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2021 den 21.11, sveigis skrev:

De første e24ene var vel og bygd på Karman og de var vel og glad i å ruste bra stemmer ikke det?

Karman var flinke til å bygge rust ja. det gjelder alt som kom derifra. Du skal lete lenge for å finne en tidlig E24 uten rust. Nå er ikke denne her så ille men den har vært opplakkert engang på 80 tallet og ikke kjørt mye etterpå.

Har vært artig å holde på med denne og har lært meg mye. Den har bl.a de originale doble Solex forgasserne så da har jeg lært meg å justere de. Det luktet så mye bensin når den kjørte inn i verkstedet første gangen så jeg trodde det var en lekkasje men det var bare gasserne som var justert helt feil. Jeg skjønner jo hvorfor han ikke trengte choke for å starte den. Nå er det å fikse fordeler og litt annet småtteri som gjenstår så håper han det blir en tur til Rudskogen på BMWccn treffet om ikke så lenge. Den orket ikke å dra mer enn 4500 rpm så tydelig at fordeleren ikke hang ordentlig med.

Er det forresten noen som vet om et bra lim for å lime fast tetningslistene på takluka?

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble instrumentene ferdig, egentlig var det i går men jeg må jo jobbe litt innimellom også så da blir det oppdatering i dag.

Etter å ha koblet ferdig i bilen så måtte man prøve at alt fungerte. Nå fikk jeg til å bruke de kontaktene fra Biltema også. Hvis noen vil bruke de så fungerer de bra bare man ikke bruker den tangen som Biltema sier man skal bruke til å klemme fast kontaktene med. Det fungerte mye bedre med en liten avbiter for å klemme de fast med, og det er jo helt logisk.

IMG_0644.JPG.a613800011016875cdda4309ed8f5775.JPG

Ferdig resultat sammen med verdens største askebeger i en bil. Det tar sikkert en halvkilo aske før det må tømmes og det har jo selvfølgelig et eget lys så man finner det i mørket når man stumper sigaren.

IMG_0647.JPG.9d7250b55bce5969fa1218ff33dceb88.JPG

Har man askebeger foran så trenger man selvfølgelig bak også sammen med egen tenner. Ledningene til denne har jeg aldri skjønt hvorfor er så korte. De er nesten umulig å få på plass så en cm lenger ledninger hadde vært helt ok.

IMG_0645.JPG.b9d072c30f4737ebc215a754096bc8cf.JPG

Det eneste som gjenstår er å montere oljetemp giveren i motoren men det venter jeg med til det blir et oljeskift da denne skal erstatte bunnpluggen. Er litt usikker på denne da oljen kun vil treffe tuppen på den men ifølge Pedersen racing så ville det gå bra. Vi får se. Egentlig så skulle jeg jo hatt et oljefilterhus fra S38 motoren da denne har et ekstra uttak for giver men det er nok ikke det letteste å få tak i. Rop ut hvis noen har.

IMG_0649.JPG.06b749ec9d4785b591c66e09ab3e3831.JPG

Er også i tenkeboksen for å lage meg en holder til GPSen som erstatter askebegeret men er litt usikker ennå. Det blir litt lavt samtidig så må jo alle syvere ha en skjerm. Er ikke det blitt veldig moderne nå. Er det noen som vet hva det er best og feste sugekoppen på? Ser for meg enten en metallplate eller noe i fleksiglass. Eller et annet patent. Jeg er åpent for forslag. 

Synes dere det blir ok med denne plasseringen av skjermen?

IMG_0646.JPG.effbf0475f8971d773b7b13d38be8aa6.JPG

 

 

 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Rune-K skrev:

Karman var flinke til å bygge rust ja. det gjelder alt som kom derifra. Du skal lete lenge for å finne en tidlig E24 uten rust. Nå er ikke denne her så ille men den har ikke vært opplaker5t engang på 80 tallet og ikke kjørt mye etterpå.

Har vært artig å holde på med denne og har lært meg mye. Den har bl.a de originale doble Solex forgasserne så da har jeg lært meg å justere de. Det luktet så mye bensin når den kjørte inn i verkstedet første gangen så jeg trodde det var en lekkasje men det var bare gasserne som var justert helt feil. Jeg skjønner jo hvorfor han ikke trengte choke for å starte den. Nå er det å fikse fordeler og litt annet småtteri som gjenstår så håper han det blir en tur til Rudskogen på BMWccn treffet om ikke så lenge. Den orket ikke å dra mer enn 4500 rpm så tydelig at fordeleren ikke hang ordentlig med.

Er det forresten noen som vet om et bra lim for å lime fast tetningslistene på takluka?

Ja vet de rustet mye disse Karman bilene .

Gikk en gang en 6 serie her nede for ca 20 årsiden ,den fikk nye rustflekker hver gang jeg møtte den på butikken og det var ofte .

Synd da dette en gang var en bil med masse gøy org.utstyr .

Solex ja ,det må jo være kjekt og kunne lære seg sånt for husker når jeg hadde forgasser biler ,da var det viktig å ha iorden .

På den tiden kunne jo den eldre garde justere sånt og noen verksted men nå er det jo bare et fåtall igjen som kan dette .

Wurth vet jeg hadde noe godsaker til sånt men husker ikke hva det het Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. Nytt SI kort
  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. Oljelekkasje, skjønner ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...