Gå til innhold

Syvern til Rune. Nytt SI kort


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

Da er gulvet snart tømt igjen og flesteparten av fryseboksene er tomme. Tror ikke jeg ville fylt de opp med syltetøy og puttet i fryseren nå.

IMG_0556.JPG.cac266c4647b0613f7bccd3880fb3739.JPG

Eksossiden ferdig montert. Nye muttere med litt kobberfett på er aldri feil.

Tok også og satt på den gamle AC-kompressoren igjen selv om den ikke virker. Får fortsette og lete firmaer som er eksperter på gammel AC. Hvis noen vet om et sted som driver med slikt noe og bl.a lager AC slanger så er det bare og si ifra. Det burde jo være en del som driver med gammel amcar som burde være interessert i et slikt firma.

IMG_0552.JPG.1288c529cd50d9a714d7ed073438c48b.JPG

Komplett motor sett forfra med alle aggregat og remmer på plass. Plasseringen av AC-kompressor er riktig men braketten er ikke riktig. Tror den er japansk, samme som kompressoren. Det var brukt 14 og 16mm for og feste den og det ville aldri BMW brukt. Remma går også noen millimeter skjevt på remskiva.

IMG_0554.JPG.f2b052aae391f0d6fe062c56233f9924.JPG

Da er det bare og mobilisere noen naboer så denne får igjen maskinisten sin. Blir litt grøftegraving i helgen først. Er man nabo til en gård så får man jo hjelpe til noen ganger.

IMG_0555.JPG.09a56958072519f8587e4feea5dab1e0.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig fint ut dette her Rune 🤘 Jeg har også en frakoblet AC som det kunne vært gøy å få fiksa. Så følger med og håper det kanskje finnes en løsning.

Flott overhaling du foretar.
 

Jeg må spørre deg; for mener å huske du kommenterte det på min tråd ifbm at jeg monterte sammen toppen på min motor. Og det er at da jeg hadde montert og skulle starte opp så hadde jeg montert ei tann eller to feil på regkjedet, slik at det ble litt "lyd" Tror du at dette medførte en liten bøy på ventilen der den mest sannsynlig var årsaken til lyden. Og tror du dette kan være lurt å åpne opp igjen og foreta ventilbytte ? Du var jo ikke til stede og hørte denne lyden, bare respondere på forklaringen min. Lyden var ikke fæl. Mer en slags klikking og ikke dunking 😅 Har jo kjørt to sesonger med bilen etter overhalingen av toppen og etter jeg fikk byttet en vakuumslange som forårsaket litt rufsete tomgang så har den gått sømløst hele tiden og null olje og væskeforbruk. Sorry ikke meningen å kapre noe plass i tråden din 🙈 Men føler du er den trygge onkelen her som har god peiling 🥳🤘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig har bøyd ventilen så burde du miste kompresjonen i den sylinderen. En kompresjonstest burde avsløre det med det samme. Men har du kjørt 2 sesonger uten problemer så burde det ikke være noe problem. Du kan ha vært uheldig og fått et ørlite merke i stempelet etter ventilen men det ville jeg ikke ha brydd meg om.

Jeg savner AC på sommeren ja. men på din så burde det være mulig og bygge om til R134a. Mange ganger holder det og bytte tørkefilteret og påfyllingsniplene. Noen ganger så må man bytte kompressoren. Ombygningssettet til din kommer på ca. 3000 kroner eller 14500 kroner avhengig av om du må bytte kompressoren eller ikke.

Du har jo i vertfall originale deler på din, der sliter jo jeg. Enten må jeg finne en donorbil som har alt sammen eller så må jeg få laget nye slanger og diverse annet. 

Det er klart, hvis du synes bilen din er litt tung foran så kan jeg hjelpe deg med og ta av litt vekt. Jeg tror kompressoren og festet på motoren som du har passer på min. Da har jeg bare litt slanger og diverse igjen.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune-K skrev:

Hvis du virkelig har bøyd ventilen så burde du miste kompresjonen i den sylinderen. En kompresjonstest burde avsløre det med det samme. Men har du kjørt 2 sesonger uten problemer så burde det ikke være noe problem. Du kan ha vært uheldig og fått et ørlite merke i stempelet etter ventilen men det ville jeg ikke ha brydd meg om.

Jeg savner AC på sommeren ja. men på din så burde det være mulig og bygge om til R134a. Mange ganger holder det og bytte tørkefilteret og påfyllingsniplene. Noen ganger så må man bytte kompressoren. Ombygningssettet til din kommer på ca. 3000 kroner eller 14500 kroner avhengig av om du må bytte kompressoren eller ikke.

Du har jo i vertfall originale deler på din, der sliter jo jeg. Enten må jeg finne en donorbil som har alt sammen eller så må jeg få laget nye slanger og diverse annet. 

Det er klart, hvis du synes bilen din er litt tung foran så kan jeg hjelpe deg med og ta av litt vekt. Jeg tror kompressoren og festet på motoren som du har passer på min. Da har jeg bare litt slanger og diverse igjen.

Takk for svar 😃 Ja komptest kan jo være lurt uansett. Men har ikke følelsen av at motor mangler noe særlig futt. Automaten gjør det vanskelig å kjenne 100% hvordan ståa er. Den har litt heng når jeg gir full pedal i drive, men ikke no særlig når jeg kjører den på stikka.

Ok, men hvor får jeg evnt tak i ombyggingssett ?

He he var det et hint om å overta min AC ? 😂 

Kjedelig at du trenger så mye og mye ekstraarbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ombyggingssett kan din nærmeste BMW forhandler levere. De kan like så godt ta jobben også. Noen må uansett kontrollere  det og fylle på ny gass. Det bør ikke ta mer enn et par timer også kommer gass i tillegg.

Det var vel ikke noe hint det, jeg er jo bare snill og tar av litt vekt for deg.

EDIT: Du kan gjøre meg en tjeneste. Hvis du kan få tatt noen bilder av kompressoren din og hvordan den er montert på motoren hadde det vært fint. Jeg finner lite bilder der ute. Du må nok krabbe under bilen for og fikse det men det haster ikke så fælt. Bilder over og under hadde vært fint.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okkii !! Kan jo høre hva Sulland ser for seg av pris. Jeg er jo en hyggelig kunde hos dem så kanskje de gir meg en snill pris 😅

He he ja jeg liker at folk er snille mot meg 🥳 Så da skal jeg såklart ta bilder vettu 🤘 Skal utover førstkommende onsdag så kan få tatt noen bilder da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det og skru på startkransen og medbringerplaten igjen. Siden jeg har automat er det jo ikke noe svinghjul. Viktig å bruke Loctite på skruene og riktig moment. Man vil ikke at dette skal løsne under fart.

IMG_0562.JPG.6306f60bc435214592e7a9ef2ba05ad0.JPG

Så holdt jeg på og drite meg ut noe voldsomt. Kan dere se feilen?

IMG_0560.JPG.d973fd141d500c2ea646d749f8b17c54.JPG

Der ble det riktig. Hadde vært utrolig kjedelig og oppdage dette etter at motoren var i bilen igjen og jeg ikke hadde fått festet konverteren.

IMG_0561.JPG.8f456b254834d379611f7557ee71f82b.JPG

Motor klar for og løftes inn. Gamle sikkerhetsbelter er flotte løftestropper.

IMG_0563.JPG.ece6b674109af645ffdab3c6113ee680.JPG

Og med god hjelp av noen naboer så er motorrommet fylt opp igjen. Det var greiest og feste den på gearkassen først også sette på motorfestene etterpå. Dere får unnskylde ingen bilder fra fra bryllupet men jeg har ingen egen kameramann. 

IMG_0564.JPG.d6f1c1dc3e87240cee8c0d1b3f1cbad9.JPG

I morgen så blir det og få koblet til alt sammen igjen. Da vet jeg hva jeg skal drive med den dagen. Skal prøve og være flinkere med bilder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en tidlig M30B35 uten katalysator har en fantastisk motor/eksoslyd og er uten tvil blandt mine favoritter sammen med Mercedes-Benz M110 motoren fra den samme tidsperioden. De lager dessverre ikke slike motorer lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enestående vil jeg ikke si jeg har jo ikke startet den ennå. Men til og være en glad amatør så for jeg være fornøyd foreløpig. Uansett så er alle kjedelige jobber nå unnagjort så her kommer noen bilder fra dagens første økt.

Måtte først gjøre ferdig koblingen mellom motor og gear. En ting er sikkert her. Man kan aldri få for mange forlengere. Tror jeg brukte 6 stk på denne skruen her.

IMG_0565.JPG.a8364e69f6a834b936d5b2818241df8a.JPG

Den som fant opp slike leddede nøkler skulle hatt en premie, Nå er det relativt enkelt og komme til alle skruene mellom motor og gear på denne bilen så bør ikke klage. Men det er klart hvis man sammenligner med en E34 518i så er det jo helt forferdelig.

Her ser dere også motornummeret, på slike gamle BMWer så er det det samme som vin nummeret. 

IMG_0568.JPG.97794e7f40d856e5eac859d7d95525f6.JPG

Dette er et av de få designfeilene som BMW gjorde i motorrommet. Nå ser du peilepinnen til automaten veldig greit men når alle slanger er på plass så må du grave deg ned til den for og fylle ATF olje. Hadde de forlenget røret 5 cm hadde alt vært mye enklere.

IMG_0569.JPG.c3e26b72c3671f0b395eb4823c04e813.JPG

Da er det bare forsterkningen mellom motor og gear igjen. På motorene de satt i E32 og E34 så er denne integrert i bunnpannen. Også en ting som gjør det tungvint og montere en nyere motor i en gammel bil. Her har de også brukt Torx. Jeg vet ikke når det kom men dette må ha vært relativt tidlig.

IMG_0575.JPG.9639fcede7ec6205efcc02968b38b2d8.JPG

Så er det den kjedelige jobben med eksosen. Her og kan man aldri få for mange forlengere og husk rikelig med kobberfett.

IMG_0570.JPG.75ec48520bd1750ee78c3e0b75a800eb.JPG

Dette er den eneste skjøten på eksosanlegget hvis du har originalt anlegg. Resten er helsveiset og da blir det veldig solid.

IMG_0571.JPG.1718c2874246fcea56cefce5488a10c1.JPG

Denne braketten er det viktig at man strammer til rundt eksosen først for så og ta siste strammingen på gearkassen. Ellers kan man få en resonanslyd i bilen, og det vil man jo ikke ha.

IMG_0573.JPG.c422d9acf959c36724173ac9c2029918.JPG

Da får jeg få meg noe mat. Kjedelig med den spisingen hele tiden, føles som bortkastet tid.

Uansett så er alle de kjedelige jobbene gjort, resten i motorrommet med slanger og ledninger er mye triveligere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens andre økt.

Ble noen turer innom kontoret for og sjekke ut hvor ledningen hadde gått originalt, det har nok vært mange som har vært borti denne bilen før jeg fikk den så kan jo prøve og få det bra. Alltid kjekt med gamle reklamebrosjyrer men fant ut at de amerikanske var det ikke noe poeng og titte i. De er tydeligvis ikke interessert i hvordan det ser ut i motorrommet der borte.

IMG_0585.JPG.de6440b950dee818c57fb2bc4d641b8e.JPG

jeg begynte med ledningsdragning på venstre siden. Her er bensinpumpereleet og tilkoblingen ved sikringsboksen. Det som er kjekt med BMW er at stort sett alle kontakter passer kun et sted. Å husk brun er alltid jord.

IMG_0576.JPG.ec106f3426b707ac851996aeb0416cba.JPG

Man kan lure litt hva denne bilen har vært igjennom i gamle dager. Her på batterihyllen har noen trengt og få plass til noe rart noe en gang i tiden. Som dere ser er kuttet rent og fint. Jeg aner ikke hva det kan ha vært. Det er også laget et stort hull på undersiden så man ser bakken. Ser ut som de har brukt hammer og meisel for og lage det.

IMG_0580.JPG.8f02d1d285b0a9ef0b2524c0022e189d.JPG

+ polen på batteriet, her håper jeg at jeg fant alle ledningen som skal kobles til men det finner jeg jo fort ut. Det er fra venstre til høyre: motorstyring, ABS, egenkomponerte kjørelys, sikringsboks og radio. Den dere ser i bunnen er til en Ctek lader.

Den som går til sikringsboksen driver alt det andre av elektrisk i bilen. Hvis dere synes den ser tynn ut så er den på kun 6 kvadrat men det holder det siden den ikke er så lang. Jeg tipper ca. 30 cm. Kvadraten man trenger er avhengig av strømstyrken og lengden på ledningen.

IMG_0581.JPG.d9229d4a37b71ebe4f94e45c3f434615.JPG

Så var det ekspansjonstanken og hornet til kjørecomputeren. Nå begynner det og fylles opp rundt peilepinnen. Dere kan jo se om dere ser den nå. Et lite hint, den er gul.

IMG_0582.JPG.c04a27162e39d117acd176385c9d9848.JPG

Tilslutt så tok jeg radiatoren før jeg tok kvelden. Venter litt med viften og radiatorkappen. Er greit og sjekke at den elektriske viften også slår inn. Også er det lettere og komme til fordelerlokket nå. Nå står den i vertfall fylt opp med kjølevæske så da håper jeg den er tett til jeg kommer tilbake igjen.

Men en ting er sikkert, radiatorjobben er mye lettere og gjøre uten et panser i veien.

IMG_0583.JPG.ad7df639e36bb665a7d079db8bafd6ca.JPG

Til torsdag så får jeg fortsette på denne siden. Her blir det en del som jeg bare fester midlertidig. Jeg må jo ta siste tiltrekkingen av topplokket etter at jeg har kjørt motoren varm.

IMG_0584.JPG.22dc03fd16b191a0220972d6345a0b4f.JPG

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se at flere tar seg tiden og pengene det trengs for å holde disse gamle gode bilene på veien.

Dette ser veldig bra ut å du får sikkert en god å holdbar motor resten av tiden bilen er I bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg egentlig klar til og starte bilen men p.g.a. noe sykdomsgreier som herjer om dagen så har de jo bestemt seg for og stenge nesten alt av butikker i Sarpsborg. Hadde aldri trodd det skulle stoppe opp fordi jeg mangler olje men slik er det. Jeg har bestilt å håpet det skulle komme i går men det rakk de ikke. Kjedelig.

Uansett her er litt bilder fra i dag. Fikk gjort ferdig ledningsdragningen. Slike gamle gummigjennomføringer kan være noe herk og få på plass men denne smatt rett inn, Var antagelig bare flaks.

IMG_0586.JPG.c176df1fc793c7d860a43fd874ed9e67.JPG

Så var det og koble ferdig inne i bilen. Kun to kontakter men jeg man kan lure litt hvor mange ledninger de har klart og få plass til i denne bilen.

IMG_0588.JPG.d035dc21c01bb3ffce9e50fd2bfc2cc9.JPG

Ble litt ryddigere med alle deksler på plass.

IMG_0589.JPG.6e436330a458766dd2c57a8a118c0a1b.JPG

Dette releet på torpedoveggen er hovedreleet til innsprøytningen. Dårlig kontakt her så stopper alt, en kjent feil.

IMG_0587.JPG.90f8be6b265c9c3c59c76fc3b274faf2.JPG

Fikk koblet på coilen igjen. Prøvde og dra ledningen litt pent men det var ikke så lett. Greit at spylertanken dekker mesteparten.

IMG_0593.JPG.0c7e0d478e43b3c2cd301a02ae06fe03.JPG

Disse to kontaktene må ikke byttes om, da får du aldri start på bilen. jeg satt strips på det ene paret for og skille de ifra værandre.

IMG_0592.JPG.6d929cf44e256cebb84028a78c19e820.JPG

Jeg har jo første generasjon Motronic på min og da ser rotoren slik ut. Den er bare mye større enn en vanlig en. Denne ble bare levert et snaut år. Artig når man skal ha deler. Dessuten så er kamakselen forskjellig fordi innfestingen i framkant ikke er lik.

IMG_0591.JPG.dc96ab74c819644334605678c3a9678c.JPG

Uansett så lyste alt av lamper når jeg slo på tenningen igjen og det var jo greit. Nå er det bare og slappe av resten av påsken så håper jeg oljen kommer neste uke. Helt utrolig og bli stoppet av mangel på olje.

IMG_0594.JPG.6c3e9d5054043aa7e5d314055fb0a731.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. Oljelekkasje, skjønner ingenting.
  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. Nytt SI kort

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...