Gå til innhold

Syvern til Rune. Nytt SI kort


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

20 hours ago, Rune-K said:

.Og hvis noen lurte på kostnadene så har jeg brukt ca. 30000 på motoren og ca. 2000 på andre deler i motorrommet. Det som ble litt dyrere enn jeg hadde håpet på var jobben på topplokket. Men nå håper jeg at jeg har motor i mange år.

 

Jeg har tatt litt inspirasjon av hvordan du holder i live en gammal sliter med høy km - er det noe jeg digger å se gatelangs er det gamle slitere som mot alle odds fortsatt er registrert og kjørbar. Jeg synes det er så utrolig artig å se bruksveteraner i daglig bruk, da jeg vet utmerket godt at det krever en ekstra innsats. Spesielt når de ser så bra ut som sleden din.

 

Selv må jeg gjennom en ny EU med min Caprice nå, og pga mye bruk (helårsbil) begynner tidens tann å vise seg. Den er der at folk flest ville solgt den som prosjekt/delebil, begynner å bli i overkant mange feil. Men jeg ombestemte meg i siste liten, og tenkte at fuck it!  Noen må ta ansvar for å holde disse gamle driterne på veien. Så den blir påkostet, så får man se hvordan det går. Saken er at jeg finner ingen andre bruksbiler til samme pris som gir den samme kjøregleden (eiergleden), så hvorfor kvitte seg med noe man kjenner godt og er glad i?

Jeg ser ingen problemer med å påkoste 30-40 000kr på en E23 du er glad i og som blir brukt mye. Bedre enn å kjøpe en bruktbil til 25-50k med 2 år EU som mest sannsynlig har verditap og er mindre verdt om 2 år enn den du påkoster i dag. Dessuten vet du hva du har, ikke hva du eventuelt kjøper.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rune-K skrev:

Da var prøveturen unnagjort. Oppdaget to alvorlige feil. Men det fikset seg med og stramme kickdovn vaieren ørlite grann samt en halv omdreining på tomgangsskruen så var alt iorden. Det tenker jeg vi sier er innafor.

1950179472_IMG_06071.JPG.3da09ff75ff7ad18353ef6ab1bd9afe5.JPG

Det var ikke galt Rune ,igjen gratulerer med vel gjenommført jobb .

Noe jeg må spørre om ,merker du forskjell på kreftene nå komtra før overhaling?

Vi vil gjerne se flere bilder av denne forresten .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Det var ikke galt Rune ,igjen gratulerer med vel gjenommført jobb .

Noe jeg må spørre om ,merker du forskjell på kreftene nå komtra før overhaling?

Vi vil gjerne se flere bilder av denne forresten .

Har ikke merket noe forskjell på det men så har jeg ikke kjørt veldig hardt ennå heller. Det var jo heller ikke p.g.a. effekttap jeg gjorde det her. Og 0-100 tidene har alltid stemt med det som står i boka. Men tror jeg skal stramme kickdown vaieren litt til, synes den nøler litt når jeg trykker gassen i bunn.

Jeg tåkelegger ikke elbilene like mye når jeg drar forbi de på motorveien da så regner med mindre oljeforbruk.

Jeg kan erte dere med noen bilder av en litt skitten bil innimellom. Vi får se. 

Nå har jeg bestilt deler til klimaanlegget så er spent på hvordan det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2021 den 19.11, Rune-K skrev:

 

Dette snodige røret er montert bak på topplokket og er unikt for E23. Andre modeller har kun et rett rør. Jeg synes det virker som en tungvint måte for å lage en vinkel på røret. Det er også slått inn en plugg i enden. 

Er det noen rørleggere her som har en ide?

IMG_0532.JPG.6dca297c57d42194b2dadd80ccf17180.JPG

 

Jeg er rørlegger men forstår ikke helt hva du mener  😅 pluggen i enden der er kanskje en frostplugg av ett eller annet slag? Du har en tidlig modell, var det i en utviklingsfase at bmw lagde denne delen for å kunne gjøre flere funksjoner? Det vet sikkert du mer enn meg. 

Flensen er jo der for å kunne lage en vinkel som bygger flatest mulig for å få motoren helt inntil torpedoveggen. 

Morro å følge bygget ditt og makan til kunnskap du har på disse m30 maskinene. 😀 Jeg har bygget opp 2 motorer i min tid, først en ford sierra ohc og deretter nettopp en m30. Kjenner igjen mye av det du har gjort. Mye sier seg selv når man tar del for del og følger boka, men noe kan man ofte kun gjøre av erfaring og gefuel. Det er helt klart at dette var på høy tid. Intern oljetrykks slitasje er ikke noe morro. Ser du la litt penger i det, men det er ikke mer enn et register reim bytte pluss litt til på en audi det. Nei... Dette her er billig bilhold og det gleder meg å se gjør-det-selv ånden i disse tider 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en lang kjøretur i dag, Østfold rundt. Det slår meg hver gang jeg kjører litt utenfor hovedveien hvor flott land vi bor i. Jeg merker en ting, nå tåkelegger jeg ikke bilene jeg kjører forbi, det må man si er en stor forbedring. Ellers går den upåklagelig.

jeg stoppet ved Strømsfoss for å fotografere en flott gammel båt. Uheldigvis så var det noe annet som kom litt i veien, dere får bare beklage.

328082745_IMG_06081.JPG.41d151ab73252eff241e9bab3437c67f.JPG

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bildet var bare topp det Rune .

Flott gammel båt og enda flottere bil .

Sånt kan jeg like veldig godt .

Og som de andre sier ,dette er en flott tråd på alle mulige måter ,om ikke den beste på lenge .

Hvertfall for oss om velger gammel og god motor .

For fol kan si hva de vil men m30 motorene er der et makeløst svev i .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin gammel dame som du bør passe ekstra godt på. Det er ikke alt for mange igjen av disse og i Tyskland er det nå trolig ikke flere enn rundt 150-160 stk. E23 735i som har skilter. De bygger dessverre ikke slike biler lenger og du verden for et elegant og sexy stuk de har... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fint arbeide. Veiene rundt om Halden er suverene for lufting både på to og fire hjul.

Jeg har begynt å jobbe i Sarpsborg nå, så muligheten for å snuble over denne, bør være tilstede 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune, fikse klimaanlegg

Jeg vet ikke mye jeg heller men har lest meg opp en del de siste årene for å finne ut hva jeg skulle gjøre. Den svarte sylinderen er en tørkeflaske eller filterflaske ser jeg også den blir kalt. Den skal vist ta opp fuktighet i anlegget sier de som har greie på det. Den må i vertfall være der og er visst lurt og bytte innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der er nye deler på plass.

For å få opp eksisterende AC er det lurt å bytte tørkeflaska. Antar jeg må bytte det meste av O-ringer skal det bli tett, så å få med seg andre tips på veien er flott :)

Følger deg videre her :)

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. Nytt SI kort
  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. Oljelekkasje, skjønner ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...