Gå til innhold

Kjøpshjelp X5 F15


oddavie
 Share

Anbefalte innlegg

Veldig kjekt å kunne kjøre Oslo - Bodø på en tank på vinterføre med 25d (sikkert minst like kjekt med 30d) ;) Ganske fornøyd med akkurat det, for vi tittet såvidt på 40e og fant ut ganske kjapt at den hadde kostet oss mye mer i drivstoff. For oss er den en rendyrket langturbil, vi kjører nesten ikke turer under 1,5 timer med den, og da er det fint å slippe å dra på opplegget for elektrisk fremdrift og en litt knapp drivstofftank. 

Etter over 30 000 km det siste året har jeg ikke noe å utsette på kvaliteten på vår '15 25d, men så var den også godt tatt vare på. Jeg tenker å fortsette med årlig oljeservice, og tok flushing av girkassen da den passerte 120k.

Dieselbilene blir ikke spesielt utdaterte pga. utvikling av dieselteknologien, virker det som (utviklingen har vel stagnert). En tidlig hybrid som 40e derimot taper litt mot både elbiler og nyere hybrider. Jeg tipper restverdien på en 40e er ganske lav om 4-5 år, og at det vil være mange av den i bruktmarkedet. Det kan virke som om en del 40e ligger lenge ute til salgs også.

Endret av Grobian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Grobian skrev:

Veldig kjekt å kunne kjøre Oslo - Bodø på en tank på vinterføre med 25d (sikkert minst like kjekt med 30d) ;) Ganske fornøyd med akkurat det, for vi tittet såvidt på 40e og fant ut ganske kjapt at den hadde kostet oss mye mer i drivstoff. For oss er den en rendyrket langturbil, vi kjører nesten ikke turer under 1,5 timer med den, og da er det fint å slippe å dra på opplegget for elektrisk fremdrift og en litt knapp drivstofftank. 

Etter over 30 000 km det siste året har jeg ikke noe å utsette på kvaliteten på vår '15 25d, men så var den også godt tatt vare på. Jeg tenker å fortsette med årlig oljeservice, og tok flushing av girkassen da den passerte 120k.

Dieselbilene blir ikke spesielt utdaterte pga. utvikling av dieselteknologien, virker det som (utviklingen har vel stagnert). En tidlig hybrid som 40e derimot taper litt mot både elbiler og nyere hybrider. Jeg tipper restverdien på en 40e er ganske lav om 4-5 år, og at det vil være mange av den i bruktmarkedet. Det kan virke som om en del 40e ligger lenge ute til salgs også.

Jeg deler ditt resonnement, diesel er moden, utviklingen på hybrid og el er i rivende utvikling.

Hvordan er forbruket på din 25d?

Har du forresten ad blue på din 25d? Vet 30d har dette og det er for meg et stort minus.

40e har jo sunket en halv mill på 3 år, 45e vil sikkert derfor koste 5-600k innen den er 3 år.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Jepp, har AdBlue. Har vel brukt et par tanker siden vi kjøpte bilen. Det har fungert uten noen problemer så langt, men det kan jo selvfølgelig dukke opp issues der senere. Jeg har tenkt at om det oppstår veldig fordyrende problemer med AdBlue så kan jeg være tilbøyelig til å få det kodet bort.. Kanskje ikke helt etisk riktig, men..

Typisk forbruk på langtur med motorvei og landeveiskjøring er 0,6 liter på milen. På forrige retur fra Bodø, med svært utfordrende kjøreforhold som 23 m/s, snødrev og dårlig brøytet vei over Saltfjellet, og dernest slapsføre til godt ned i Trøndelagen, ble forbruket litt høyere. På roligere turer hvor det f.eks. er litt tettere trafikk og ikke vått eller veldig mye vind, kan forbruket komme ned på 0,55. På sommerdekkene er det noe høyere forbruk, ofte opp mot 0,7, men typisk fordi man jo kjører en del fortere.

IMG_20201122_231702.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en X5 50D på lørdag.... det var interessant, ufattelig god komfort og en solid oppgradering fra min X3. Det blei ikkje kjøp av den som var linka til i starten av tråden. Velger å ha litt is i magen for å sjå om det dukker opp noke interessant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg vil påstå at den er litt for dyr i forhold til utstyr. 

Den mangler kamera rundt omkring, ikke komfort access, eller greit utstyrt. 

Den burde ikke koste mer en 500.000, men det er ganske bra trøkk på disse fortiden som gjør det litt selgers marked. 

Panoramatak er bare smakssak, samme med det andre den mangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den ser fin ut jeg, men kanskje man kan finne noe enda gunstigere priset? Du følger sikkert ganske godt med selv og har godt overblikk på pris. Jeg hadde ikke savnet glasstaket, men de aller fleste X5ene her til lands har det. Er det spesielt praktisk? Kanskje, kanskje ikke. Jeg liker godt å ha taket helt lukket, det blir litt lunere i kupeen da. Komfortseter er mye, mye viktigere og ikke minst er køassistenten uvurderlig om du f.eks. pendler eller kjører en del i rush på f.eks. E18. Jeg har heller ikke kamera foran og på sidene, kun bak, og savner det ikke, selv om det også sikkert er noe man kan savne om man først blir vant til det. 

Det ser ut til at den mangler tonede ruter bak? Men det kan man kanskje fikse selv senere med film. Det er noe jeg liker godt på sommeren fordi det tar brodden av den verste solvarmen, og ofte kan beskytte interiøret fra den sterkeste solen. Samtidig er man litt skjermet for sterke lys og reflekser som kan komme inn sidevinduene bak.

Endret av Grobian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er faktisk lavt priset i forhold til tilsvarande. Den har 420Sun Protection Glazing. Eg klarer meg fint med kamera bak og sensor på resten. Skulle gjerne hatt comfort access, men må gjerne gi og ta litt på bruktbil.

Få biler tilgjengelig uten at dei har passert 100 000 km med god margin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/2/2021 at 10:07 AM, oddavie said:

https://www.finn.no/206685475

Tanker om denne? Mangla panoramatak, men det er vel smak og behag

Jeg synes du ser etter de rette tingene:) 

Skal du ha bilen lenge vil jeg kanskje si at det er en fordel å ikke ha glasstak. 

Kompis sikler på denne: 
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=205574907

Vet ikke om X4 er aktuelt?

 

Denne er fin, dog litt gammel:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=205035524

 

40D

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=185559617

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X4 er ikkje aktuelt. Barn på vei, så trenger den ekstra plassen og med 2 meter kropp på meg sjølv så er x5 det eg vil ha (lenge vert min drømmebil). Sett på den siste du linka til, men mangler kald klima og har gått litt langt etter min smak. Den her dukka opp i dag https://www.finn.no/206899007 , men den er 20 000 kr over mitt absolutte maks budsjett. Ringte de og sa eg kunne gi 650 i rein handel, dessverre for min del nekta dei å fire på pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...