Gå til innhold

BMW 1 serie 118i 06 modell tregstartet om vinteren blitt værre hjelp! (Update pga batteri kabel i fra batteri bak ikke festet korrekt)


Bimmernew
 Share

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Alpejohn skrev:

Det er snakk om cellene inne i bilbatteriet, de kan ikke kjøpes eller byttes ut. Da må du bytte batteriet.
Du må måle strøm på batteriet eller polene under panseret med et multimeter.

Evt må du få kjørt en batteritest for å sjekke tilstanden på det. Dette er noe verksteder kan gjøre ganske raskt.
Vil ikke tro det koster noe særlig heller..

Så klart men kom igjen her hvis spenningen av en sigaretter slik muli meter du vet USB viser 8,v har alltid stemt er det vel batteriet som har streiket? Noe vits og lade det da?? Rune-K sa den kan være unøyaktig men sist gang for 2 ukser siden viste den 14,v og også på bmw apparat så var nøyaktig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å måle i sigarettenneren kan være unøyaktig da den får strøm fra punkter i bilen og ikke direkte fra batteriet.
Men viser den 8 volt så er det hvertfall alt for lite, og vil tro da at batteriet har vært helt utladet og mulig tatt skade av det.

Du kan jo kjøpe nytt batteri, og få registrert det.
Men personlig ville jeg lada det helt opp og målt slik jeg skrev lenger opp, for å være sikker. Jeg liker ikke å bytte dyre deler uten å ha sjekket om de er ødelagt først. Men det er jo helt opp til deg, og hva som er enklest for deg.

Men du bør hvertfall få batteriet registrert om du bytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Alpejohn skrev:

Å måle i sigarettenneren kan være unøyaktig da den får strøm fra punkter i bilen og ikke direkte fra batteriet.
Men viser den 8 volt så er det hvertfall alt for lite, og vil tro da at batteriet har vært helt utladet og mulig tatt skade av det.

Du kan jo kjøpe nytt batteri, og få registrert det.
Men personlig ville jeg lada det helt opp og målt slik jeg skrev lenger opp, for å være sikker. Jeg liker ikke å bytte dyre deler uten å ha sjekket om de er ødelagt først. Men det er jo helt opp til deg, og hva som er enklest for deg.

Men du bør hvertfall få batteriet registrert om du bytter.

Du er i alle fall veldig hjelpsom og kom med gode svar;) eneste problem slik batteri lader er dyr og koble til panser tenkte jeg ikke sant derfor tenkte jeg likså greit nytt batteri men hvem anbefalt batteri på gs? https://www.gsbildeler.no/sok?q=batteri 

Kjørte på torsdag siste da var bilen helt grei bortsett fra tungstartet mer enn vanlig og værre og værre for hver gang jeg startet så batteri har nok tappes over tid sikkert? Og BMW apprat dette holder for registering? https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/diagnoseverktoy-til-bmw-2000043072

gjorde reg der sist på den viste veldig bra. Men kode P100F koden ikke funnet i database under DTC noen sammheng her? litt usikker for forskjellige svar og for gul motorlampe nå og vel pga batteri? litt mye spørs men ikke noe og gjører med dynamo vel eller startern?

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett prisen på en lader så bør du uansett lade noen ganger på vinteren, Dette gjelder selv om batteriet er nytt. Jeg pleier og lade en gang i uka. En god lader kan også til en viss grad fikse et ødelagt batteri.

Den USB laderen er sikkert nøyaktig så lenge motoren går eller ved kun tenning på. Hvor nøyaktig den er mens f.eks startmotoren går er umulig og si. Da må man studere koblingsskjema. 

Hvis du ikke liker og bytte deler på måfå bør du finne ut hvor feilen ligger først. Sett på en lader og la det stå til neste dag også kommer du tilbake til oss hvordan det har gått.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bimmernew skrev:

Du er i alle fall veldig hjelpsom og kom med gode svar;) eneste problem slik batteri lader er dyr og koble til panser tenkte jeg ikke sant derfor tenkte jeg likså greit nytt batteri men hvem anbefalt batteri på gs? https://www.gsbildeler.no/sok?q=batteri 

Kjørte på torsdag siste da var bilen helt grei bortsett fra tungstartet mer enn vanlig og værre og værre for hver gang jeg startet så batteri har nok tappes over tid sikkert? Og BMW apprat dette holder for registering? https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/diagnoseverktoy-til-bmw-2000043072

gjorde reg der sist på den viste veldig bra.

Jeg vet ikke hvilket batteri som er bra, men de fleste er vel ok regner jeg med.
Uten å si det helt sikkert, så tviler jeg på at testeren til biltema kan registrere batteri.

Kan eventuelt sjekke i diagnosetråden om du har noen som bor nær deg og kan registrere det til deg privat.
(Der er en liste med folk som tar på seg sånt).

Du kan jo også ta deg en lang kjøretur, og se hvordan den starter dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Alpejohn skrev:

Jeg vet ikke hvilket batteri som er bra, men de fleste er vel ok regner jeg med.
Uten å si det helt sikkert, så tviler jeg på at testeren til biltema kan registrere batteri.

Kan eventuelt sjekke i diagnosetråden om du har noen som bor nær deg og kan registrere det til deg privat.
(Der er en liste med folk som tar på seg sånt).

Du kan jo også ta deg en lang kjøretur, og se hvordan den starter dagen etter.

Men kode P100F koden ikke funnet i database under DTC noen sammheng her? litt usikker for forskjellige svar og for gul motorlampe nå og vel pga batteri? litt mye spørs men ikke noe og gjører med dynamo vel eller startern?

MEN why tviler du på biltema reg gjorde det selv og stod jo reg batteri og  detailjert osv why ikke holder med den da?? mer avansert til? verksted gjør det billig?

EDIT:

jeg husker så godt var veldig lett og reg batteri stod reg batteri skift dato osv og så ikke hadde vært reg og gjorde det og fikk opp dato osv er slik på denne video jeg gjorde ikke komplisert så skjønner ikke why ikke reg på min lik meny på min

 

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gammeldags og tenker at slike feilkoder mange ganger kan føre til mer forvirring. Et multimeter på batteripolene kan gi deg mange svar som en feilkodeleser ikke kan.

Bare et lite spørsmål og ikke for og være frekk. Du har ikke dysleksi? Hvis ikke så bør du lese igjennom teksten din før du trykker send. Det gjør alt så mye enklere for oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rune-K skrev:

Jeg er gammeldags og tenker at slike feilkoder mange ganger kan føre til mer forvirring. Et multimeter på batteripolene kan gi deg mange svar som en feilkodeleser ikke kan.

Bare et lite spørsmål og ikke for og være frekk. Du har ikke dysleksi? Hvis ikke så bør du lese igjennom teksten din før du trykker send. Det gjør alt så mye enklere for oss andre.

Har ikke det som jeg vet om bare glemmer og se over det jeg skirver pga går fort på tastaturet mitt, min feil og ikke se over og kontroll-sjekke soory. Tar ikke den koden seriøst uansett først og fremst batteri det står om og slike koder som abs og airbag tar jeg ikke seriøst nå som kjem opp på dasbordet.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Alpejohn skrev:

Jeg vet ikke noe om biltema sitt utstyr, men om den kan gjøre det så er det vel greit..

samme meny som denne:

Så da lader jeg batteri til fullt og ALT bør være greit det redder batteriet? Ikke sant?? en til 299kr på thansen av razer. Det bør vel eks ikke være utladet da dagen etter en fullading skal være nok og alt bra igjen? snart ferdig her for i kveld nå angående dette og kjøpe i morgen;) og gi update da.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Alpejohn skrev:

Er ikke sikkert alt er ok nei, om batteriet er gåent.

Men du må nesten sjekke en ting av gangen for å utelukke at det er gåent.
Det er slik man feilsøker for å finne ut hva som er problemet.

Skjønner det Men se her fra en youtuber: Du må registrere batteriene på BMW siden for minst 15 år siden og nå om dagen på de fleste nyere biler. Årsaken er at datamaskinen justerer hvor raskt og hardt det har å lade batteriet, og når batteriet blir eldre, lades det "hardere" når det tømmes raskere osv., Så når du setter inn et nytt batteri og ikke forteller datamaskinen at den er ny, fortsetter den å lade den som om den var gammel og vil lade for mye. Dette vil ødelegge de fleste batterier etter 6-12 måneder. Nok det som har skjedd er du enig??  Men gåent pga cellene da ikke sant inne i batteriet??

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bimmernew skrev:

Skjønner det Men se her fra en youtuber: Du må registrere batteriene på BMW siden for minst 15 år siden og nå om dagen på de fleste nyere biler. Årsaken er at datamaskinen justerer hvor raskt og hardt det har å lade batteriet, og når batteriet blir eldre, lades det "hardere" når det tømmes raskere osv., Så når du setter inn et nytt batteri og ikke forteller datamaskinen at den er ny, fortsetter den å lade den som om den var gammel og vil lade for mye. Dette vil ødelegge de fleste batterier etter 6-12 måneder. Nok det som har skjedd er du enig?? 

Er fult klar over at batteriet må registreres, det har jeg sagt til det tidligere her,
Jeg vet ikke om det kan ødelegge batteriet, men det er ikke utenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Alpejohn skrev:

Er fult klar over at batteriet må registreres, det har jeg sagt til det tidligere her,
Jeg vet ikke om det kan ødelegge batteriet, men det er ikke utenkelig.

EDIT: Nå kom jeg på noe veldig bra det har vært vann under batteriet når jeg fikk bilen så det er sakt ganske mye ikke sett noe i ettertid men kan det komme ta det nå liksom? en youtube sa også det I took mine out due to bad liquid under the battery hvar næyaktig det oss meg men ikke noe senere har sett kan ikke se noe til det. Men hvor kan vanne komme fra når det var av venste hjulbue (som er tettet nå)

 

riktig har trodd det som har skjedd ikke reg før om et år og drept batteri slik forklaringen viser. også sendt en melding til en youtuber for også se hva han sier men dette er ganske oppklarende nå. Lade batteri først og ta det der i fra og se update kjem så klart senere.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg på noe veldig bra det har vært vann under batteriet når jeg fikk bilen så det er sakt ganske mye ikke sett noe i ettertid men kan det komme ta det nå liksom? en youtube sa også det I took mine out due to bad liquid under the battery hva nøyaktig det oss meg men nå kan jeg ikke se noe som helst der ser tørt og fint ut men noe innvirking why bateriet er dårlig pga mye vann der før?

Men hvor kan vanne komme fra? Hvis det kjem under batteriet av venstre hjulbue eller? (som var på min)

 

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmernew changed the title to BMW 1 serie 118i 06 modell tregstartet om vinteren blitt værre hjelp! (Update pga batteri kabel i fra batteri bak ikke festet korrekt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...