Gå til innhold

BMW 1 serie 118i 06 modell tregstartet om vinteren blitt værre hjelp! (Update pga batteri kabel i fra batteri bak ikke festet korrekt)


Bimmernew
 Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, sveigis skrev:

Om du har en 1serie eller en 7 serie ,har null og si .

Småkjøring hit og dit uten nevneverdig lading eller en lengre tur ,gjør at batteri ikke holder på strøm og blir dårligere med tiden.

Og er nok derfor det er som du sier at selv om du lader batteri og lite strøm dagen etter ,så er batteri dårlig ,eller så har du noe som trekker strøm .

Jeg har ikke aldet batteriet og sett enda men hvis jeg gjør det da skal det holde på ladingen? Er usikker best og kjøpte nytt batteri eller lade det? Hvis jeg lader ikke sant da skal det være mye strøm på batteri leeeeenge? Har  OGSÅ tatt lang turer ikke bare smått så fatter ikke egnt. MEn kode P100F noe med utetemp og gjøre vet du det? på nettet sier JA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P100F dukker opp som lavt railtrykk, men du har jo bensin og ikke høyttrykkinnsprøyting?

Uansett, ang batteri, så kan det være en defekt celle i batteri. Da får et svakt batteri, som kanskje klarer å starte bilen en god del ganger, før det går tomt. Har du ladet batteri og sett hva som skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Otis skrev:

P100F dukker opp som lavt railtrykk, men du har jo bensin og ikke høyttrykkinnsprøyting?

Uansett, ang batteri, så kan det være en defekt celle i batteri. Da får et svakt batteri, som kanskje klarer å starte bilen en god del ganger, før det går tomt. Har du ladet batteri og sett hva som skjer?

Hei ja har N46B20 bensin men høytrykkinnspøyting usikker... KAn du forklare litt nærmere ikke noe med temp føler og gjøre? Hva bør jeg skifte da? Er det ikke bare kjem opp pga batteriet har svikta mye feil koder? abs kom på å og airbag...

Visste det med celle i batteriet men kom ikke på men ikke ladet batteriet nei men kanskje det først ja men frister og kjøpe nytt batteri men ok ta ny celle i batteriet da starter bilen? eller må det lades? 9v celle batteri? eller CR2032?

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør uansett ha en god lader i Norge på vinteren. Kjøp en Ctek eller lignende og lad over natten. Så setter du voltmeter på batteriet mens du prøver og starte motoren. Før start så så bør spenningen ligge på ca. 12,5 volt. Mens startmotoren går så bør det ikke synke under 10,5 volt. Synker det lavere så er batteriet ødelagt. Mens motoren går så bør du også måle ladespenningen. Den bør være over 14,2 volt. Er den stort lavere så bør du få et verksted til og sjekke dynamoen din.

Du kan også få en indikasjon på tilstanden på batteriet med og se hvor fort det lades opp. Jo fortere det lades jo dårligere er batteriet. Et bra batteri bør bruke minimum en halv dag på og bli fulladet med en vanlig batterilader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rune-K skrev:

Du bør uansett ha en god lader i Norge på vinteren. Kjøp en Ctek eller lignende og lad over natten. Så setter du voltmeter på batteriet mens du prøver og starte motoren. Før start så så bør spenningen ligge på ca. 12,5 volt. Mens startmotoren går så bør det ikke synke under 10,5 volt. Synker det lavere så er batteriet ødelagt. Mens motoren går så bør du også måle ladespenningen. Den bør være over 14,2 volt. Er den stort lavere så bør du få et verksted til og sjekke dynamoen din.

Du kan også få en indikasjon på tilstanden på batteriet med og se hvor fort det lades opp. Jo fortere det lades jo dårligere er batteriet. Et bra batteri bør bruke minimum en halv dag på og bli fulladet med en vanlig batterilader.

Ok men hvis jeg skal ha nytt batteri hva anbefales til BMW 1 serie 118i bensin?  70AH eller 80AH? Hvem av dem?: https://www.gsbildeler.no/etk_delekatalog-elektrisk-61_1986

Altså koster jo 700kr Ctek da er det bedre og kjøpe nytt batteri. Men skal holde og lade?

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har helt greie ladere på f.eks Clas Ohlson eller Biltema også. Du bør uansett bruke batterilader noen ganger på vinteren. Spesielt med mye småkjøring. De gangene jeg har vært på Lillehammer så har det vært kaldt.

Men og bare bytte batteri uten og sjekke spenningen på det først er bortkastede penger. Dette instrumentet fra Biltema er mer enn godt nok til den jobben. https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/multimetere/digitalt-multimeter-2000018521

Kjøp likt batteri som sitter der fra før. Jeg er usikker på om det må kodes til bilen men det kan andre svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rune-K skrev:

De har helt greie ladere på f.eks Clas Ohlson eller Biltema også. Du bør uansett bruke batterilader noen ganger på vinteren. Spesielt med mye småkjøring. De gangene jeg har vært på Lillehammer så har det vært kaldt.

Men og bare bytte batteri uten og sjekke spenningen på det først er bortkastede penger. Dette instrumentet fra Biltema er mer enn godt nok til den jobben. https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/multimetere/digitalt-multimeter-2000018521

Kjøp likt batteri som sitter der fra før. Jeg er usikker på om det må kodes til bilen men det kan andre svare på.

Men kom igjen liksom jeg VET spenningen er ca 8v ikke sant. Så da er er vel bare og kjøpte nytt batteri? Stod det ca 8v helt sant. Og ikke vært ekstremt mye småkjøring om vinteren mest på sommeren. Men hvis jeg fullader batteriet skal det holde? Det er ikke slik at det plutselig blir tomt for strøm igjen? Det jeg frykter kan du svare på det? tror du min har IBS? tror ikke det? Men celle i abtteri skjønte ikke det heller?

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den hørtes veldig lat ut under start, og lyset dimmet ganske mye.
Men kulden kan jo ha en del å si, men min første tanke var dårlig batteri.

Jeg ville lada opp batteriet, koblet fra laderen og latt det  stått noen timer, evt over natta uten lader, så måler du igjen og kommer tilbake med resultatet. (Måler før du låser opp bilen om mulig, så den er i dvale) :) 

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Alpejohn skrev:

Jeg synes den hørtes veldig lat ut under start, og lyset dimmet ganske mye.
Men kulden kan jo ha en del å si, men min første tanke var dårlig batteri.

Jeg ville lada opp batteriet, koblet fra laderen og latt det  stått noen timer, evt over natta uten lader, så måler du igjen og kommer tilbake med resultatet. (Måler før du låser opp bilen om mulig, så den er i dvale) :) 

Ok men har ikke peil på lader skal ta den ctec laderen ved panser  ikke sant? skal ikke laderen stå bare da på hele tiden? Ja enig med deg alltid vært dårlig start på min bmw 1 serie 118i 06 ikke slik glatt men kan være være pga registerte ikke batteriet før om et år etterpå noe og si i denne sammenheng??

Edit: Du mener lade batteri fult og lade det stå og ikke starte bilen  men en gang sikkert..... har en slik usb som kobles i sigarett-tenner som hjelper veldig viste 8,v ja og JA har egnt tro batteriet trengs og lades JA for nå helt dødt men redd hvis jeg fullader og lades ut igjen.. skjer vel ikke? hvis du skjønner er vel ikke jordings kabel her vel....

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bimmernew skrev:

Ok men har ikke peil på lader skal ta den ctec laderen ved panser  ikke sant? skal ikke laderen stå bare da på hele tiden? Ja enig med deg alltid vært dårlig start på min bmw 1 serie 118i 06 ikke slik glatt men kan være være pga registerte ikke batteriet før om et år etterpå noe og si i denne sammenheng??

Der er kontaktpunkter under panseret ja. Sjekk evt. instruksjonsboka.
Ctec laderene lyser grønt når batteriet er fult, da kan du koble den av.
Man bør vel registrere batteribytte, uten å si noe sikkert så vil det påvirke ladingen fra dynamoen.
Det vil vel kanskje kunne påvirke livstiden på batteriet også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik sak i sigarettenneren kan være veldig unøyaktig. Man vet aldri hva som er mellom kontakten og batteriet. Det bør alltid måles direkte på batteripolene for og få en nøyaktig måling.

Et tomt batteri kan komme av tre ting. Et ødelagt batteri, dårlig ladespenning eller så er det noe i bilen som trekker strøm når den er parkert. De to første tingen finner du fort ut om du måler som jeg fortalte deg før.

Om du har IBS eller ikke får andre svare på. 

Det med battericelle har med oppbygningen av et batteri og gjøre. Et tolv volt batteri har 6 celler innvendig hver på 2 volt. Hvis en av de er ødelagt må du bytte batteri. For og finne ut om det er tilfelle så måler du spenningen mens startmotoren går akkurat som jeg fortalte tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan trådstarter har målt (har ikke fått det med meg i så fall), men man må måle på batteriet eller under panseret ja.

Om en celle er gåen vil også hvilespenningen på batteriet være lavere en normalt. Var det jeg var det jeg ville frem til ved å måle en stund etter det har vært fulladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rune-K skrev:

En slik sak i sigarettenneren kan være veldig unøyaktig. Man vet aldri hva som er mellom kontakten og batteriet. Det bør alltid måles direkte på batteripolene for og få en nøyaktig måling.

Et tomt batteri kan komme av tre ting. Et ødelagt batteri, dårlig ladespenning eller så er det noe i bilen som trekker strøm når den er parkert. De to første tingen finner du fort ut om du måler som jeg fortalte deg før.

Om du har IBS eller ikke får andre svare på. 

Det med battericelle har med oppbygningen av et batteri og gjøre. Et tolv volt batteri har 6 celler innvendig hver på 2 volt. Hvis en av de er ødelagt må du bytte batteri. For og finne ut om det er tilfelle så måler du spenningen mens startmotoren går akkurat som jeg fortalte tidligere. 

OK men kan ikke komme på noe i bilen min som trekker strøm har basskasse pioner spiller og interior lys som er vanlig men ok skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Alpejohn skrev:

Jeg vet ikke hvordan trådstarter har målt (har ikke fått det med meg i så fall), men man må måle på batteriet eller under panseret ja.

Om en celle er gåen vil også hvilespenningen på batteriet være lavere en normalt. Var det jeg var det jeg ville frem til ved å måle en stund etter det har vært fulladet.

Ok du sier celle sitter den på toppen av batteriet? er det Cr2032? ikke peil på det? Sikker batteriet blir redusert hvis ikke registerer det? Følelse det har skjedd registere det et år etterpå med bmw apparat fra biltema da;)

Det kan vel umulig være det en slik liten celle som man kjøper eks på Europris? osv Vet du om min bil har IBS? kan være den å? Vi nærmer oss bra her nå da? Vet fortsatt mest hensikt og kjøpe nytt batteri eller lade pga lader er dyrt under panser har motorlampe å P100F

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bimmernew skrev:

Ok du sier celle sitter den på toppen av batteriet? er det Cr2032? ikke peil på det? Sikker batteriet blir redusert hvis ikke registerer det? Følelse det har skjedd registere det et år etterpå med bmw apparat fra biltema da;) Det kan vel umulig være det en slik liten celle som man kjøper eks på Europris? osv Vet du om min bil har IBS? kan være den?

Det er snakk om cellene inne i bilbatteriet, de kan ikke kjøpes eller byttes ut. Da må du bytte batteriet.
Du må måle strøm på batteriet eller polene under panseret med et multimeter.

Evt må du få kjørt en batteritest for å sjekke tilstanden på det. Dette er noe verksteder kan gjøre ganske raskt.
Vil ikke tro det koster noe særlig heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmernew changed the title to BMW 1 serie 118i 06 modell tregstartet om vinteren blitt værre hjelp! (Update pga batteri kabel i fra batteri bak ikke festet korrekt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...