Gå til innhold

BMW 1 serie 118i 06 modell tregstartet om vinteren blitt værre hjelp! (Update pga batteri kabel i fra batteri bak ikke festet korrekt)


Bimmernew
 Share

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, Bimmernew skrev:

Nå spør jeg deg rett ut hvor mye tror du det er startern som er gåen på min bil fra en skala fra 1 til 10? Nå har du fått all info.


Har ikke peiling, jeg vil ikke si hverken for eller i mot uten at jeg har sett på det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar et multimeter. Du setter negativ på motorblokka og positiv på positiv på starter. Det viser ca. 12-12,5V (batterispenning). Så skal du holde det der og se på multimeteret når noen trykker på startknappen. Hvis det sier klikk og det fortsatt viser 12-12,5V så har du sansynligvis en dårlig starter. Hvis det sier klikk og multimeteret viser et tall nærme 0 V (0-5V f.eks.) så har du dårlige kabler fram til motorrommet. Enten jord eller plusskabel, ingen her på forumet vil vite hvilke, det må du se på selv. Du kan også bruke en testlampe til dette: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/spenningstester/spenningsprover-6-24-v-2000022293 Hvis lyset blir veldig svakt eller slokker når noen trykker på startknappen så har du dårlig strømtilførsel/kabler. Mulig at det er enklest å se med en slik lampe faktisk.

Du kan også vurdere å betale et par hundrelapper til noen som kan feilsøke dette lokalt hos deg. For noen som kan bruke et multimeter så vil noe sånt ta under 15 minutter å finne ut, det samme går for et verksted. Blir fort dyrere å kjøpe nye batterier om det ikke er der problemet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, E.C. skrev:

Du tar et multimeter. Du setter negativ på motorblokka og positiv på positiv på starter. Det viser ca. 12-12,5V (batterispenning). Så skal du holde det der og se på multimeteret når noen trykker på startknappen. Hvis det sier klikk og det fortsatt viser 12-12,5V så har du sansynligvis en dårlig starter. Hvis det sier klikk og multimeteret viser et tall nærme 0 V (0-5V f.eks.) så har du dårlige kabler fram til motorrommet. Enten jord eller plusskabel, ingen her på forumet vil vite hvilke, det må du se på selv. Du kan også bruke en testlampe til dette: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/spenningstester/spenningsprover-6-24-v-2000022293 Hvis lyset blir veldig svakt eller slokker når noen trykker på startknappen så har du dårlig strømtilførsel/kabler. Mulig at det er enklest å se med en slik lampe faktisk.

Du kan også vurdere å betale et par hundrelapper til noen som kan feilsøke dette lokalt hos deg. For noen som kan bruke et multimeter så vil noe sånt ta under 15 minutter å finne ut, det samme går for et verksted. Blir fort dyrere å kjøpe nye batterier om det ikke er der problemet ligger.

Ok men batteri er det ikke jeg skifter starter først og tar det derifra skal prøve og måle ja takk veldig god hjelp her i alle fall mye kunnskap nå vet mye om dette nå;) Update blir nok til uka tenker jeg.

Du har ikke tlf til termin? fra gjøvik for ikke opp siden hans. Nærmeste hittil fra meg i Lhmr

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skifter starter først og så skal du kanskje måle? Det koster bokstavelig talt under 200 kr for en testlampe og et multimeter på Biltema og tar under 5 minutter å teste. Får du bytta starteren til under 200 kr og under 5 minutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, E.C. skrev:

Du skifter starter først og så skal du kanskje måle? Det koster bokstavelig talt under 200 kr for en testlampe og et multimeter på Biltema og tar under 5 minutter å teste. Får du bytta starteren til under 200 kr og under 5 minutter?

Jeg har kjøpt starter til 600kr for ikke mye billigere har mulitmeter kjøpt i dag har aldri demontert starter og montert kanskje 20min bruker jeg.

Men ja tar ikke mange minutter og teste ja. Og starter (brukt) har kjøp gått under 100km den virker.

Se her god video se den;) og montere starteren.

 

Endret av Bimmernew
ny info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, E.C. skrev:

Hvis du har allerede kjøpt så kan du sikkert bare montere, men 20 min tror ikke jeg at du greier det på. Sett av en time eller to du.

Kjempe OK! Update kjem da for håpe det blir liv i bilen da for nå blir jeg locas (gal) men for den til uka den starteren og hvis ikke liv i bilen da skjønner jeg ingenting ikke sant.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2021 den 23.43, E.C. skrev:

Hvis du har allerede kjøpt så kan du sikkert bare montere, men 20 min tror ikke jeg at du greier det på. Sett av en time eller to du.

Quik update;) Det som er saken nå det er at jeg målte endelig med multimeter og viste 14volt på batteritet noen ganger starter andre ikke og bestemte meg for og demontere starter (for ny starter senere)

Edit: Man kan montere starter motor fra under bilen sant på min?

Edit igjen: JA hørte det var mulig og montere startern under bilen;)

 

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2021 den 22.41, Rune-K skrev:

Som sagt jeg vet ikke hvor beskyttet ledningene er på en 1 serie men dårlige jordledninger kan ødelegge mye.

Hei igjen! Man kan montere starter motor ikke sant fra under bilen min? Edit_ hørte det var mulig;)

Fikk målt batteri å endelig med multimåler 14,v;)

 

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Da har du målt med motoren igang. Les alle hjelpsomme råd du har fått en gang til, så prøver du å gjøre som beskrevet der.

Skal man ikke måle med motor i gang med multimeter? Og sånn raskt man kan montere starter fra under bilen sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Basse Lusk skrev:

Da måler du ikke strømmen FRA batteriet, men strømmen TIL batteriet fra dynamoen. Men det var vel strømmen til starteren som var det viktigste å få målt nå. Se EC sitt innlegg om dette.

Skjønner min feil ok jeg har kjøpt brukt starter uansett stemmer det ha tok innleg om det takk dette ordner seg skal ta en update om dette senenere når det ordnet;) Veldig god hjelp her da igjen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Bimmernew skrev:

Skal man ikke måle med motor i gang med multimeter? Og sånn raskt man kan montere starter fra under bilen sant?

Du trenger en person som har bil-teknisk bakgrunn til å hjelpe deg. Du har i denne tråden fått en rekke tydelige tips og råd, men det virker som du ikke forstår hva som menes i disse rådene.
Det står helt tydelig at du skal måle spenningen på starteren FØR du starter motoren og fortsette å måle når noen STARTER motoren (forsøker å starte motoren). Batterispenningen FØR du starter motoren bør være 12-12,5Volt. Spenningen vil fallen når startmotoren går til ned mot 10-10,5Volt. Hvis spenningen faller til langt under 10Volt, så er det tegn på dårlig forbindelse på kabelen. Hvis spenningen ikke endrer seg, så tyder det på at enten klikker ikke start-releet inn eller at motoren er defekt.
Hvis du ikke forstår hva som menes her, så er du ikke riktig person til å gjøre denne jobben og et forsøk på å bytte startmotoren kan gjøre mer skade enn nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmernew changed the title to BMW 1 serie 118i 06 modell tregstartet om vinteren blitt værre hjelp! (Update pga batteri kabel i fra batteri bak ikke festet korrekt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...