Gå til innhold

Billigste og beste lydoppgradering til F10?


Anbefalte innlegg

5 timer siden, dopus skrev:

Har F11 selv, med basic stereo. Ganske stor oppgradering å gå fra fabrikk montert subber + coax elementer til Sub+mellomtone+diskant.

Kjøpte et ferdig kit fra Match, relativt enkelt å montere, inneholder større subber, mellomtone og diskant og delefilter (for mellomtone og diskant). Fungerer mye bedre enn orginalen, men hadde sikkert blitt enda bedre om jeg hadde tatt meg bryet med å innstallere forsterker (har ikke det orginalt) Det eneste som ikke fulgte med i kittet var diskantholderene til "speilhjørnet" i døren, da basic ikke har disse,men tette "speilhjørner". Kjøpte mine på ebay, oe deler, kostet et par hundrelapper, og fungerer strålende.

Kunne du linket til det du kjøpte ? Ble det mye bedre bass når du byttet subbene? Trenger ikke forsterker om det funker bra uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Basse Lusk skrev:

Basic-anlegget har ikke forsterker, så her er det nok ikke plug and play hvis du vil sette inn en forsterker. Da må kabler klippes. Du klipper kablene som går ut fra radioen til høyttalerne, setter på plugger som passer til forsterkeren, og kobler altså forsterkeren mellom radio og høyttalere.

Du kan bytte bare bass-elementene til 8" (med eller uten forsterker), det er plug and play (både fra 676 og 677), men mulig du må trikse til noe i pluggen hvis du mister lyden i dørpanelet (i så fall deler bass og mellomtone samme kabel, det kan ordnes enkelt).

Her må du passe på at de nye elementene har riktig ohm. Basic-anlegget bruker 4 ohm, 676 HiFi 2 ohm, 677 HK 7 ohm, så ingen av disse (fra F10) passer sammen. Men du kan bruke 677 HK/Logic7 fra E-serien, de har 4 ohm (det er disse Øyvind har brukt som du ser i innlegget hans). Skal du ha forsterker, så er det den som bestemmer ohm.

Oppsummert, det enkleste for deg med kravene du har oppgitt:

1. Sett inn 8" basselementer fra E-serien, 677 HK/Logic7.

2. Hvis du trenger bedre lyd, så sett inn en tredjeparts forsterker i tillegg (4 ohm er det mest anvendelige). Omprogrammer radioen til HiFi.

3. Neste steg er å bytte elementene i dørpanelet, og diskanter. Også her må du da hente disse fra HK/Logic7 fra E-serien.

Så disse er helt plug and play under setene og spiller mer enn bra nåkk bass uten forsterker? https://www.ebay.co.uk/itm/06-10-OEM-BMW-E90-E93-Bass-Speaker-Sub-Subwoofer-Logic-7-Harman-Kardon-DSP/224266016033?_trkparms=ispr%3D1&hash=item34374bd521:g:i9sAAOSwKU9fy0be&amdata=enc%3AAQAFAAACgBaobrjLl8XobRIiIML1V4Imu%2Fn%2BzU5L90Z278x5ickkgCVySCgrNFPU8Iu85TabMEba7bynb%2FGyFdzEeAW62Sh53tlUg%2B30qGK%2BRjqMViN%2BZT8iFdj5IGbbhAS1ujkfEy6BXjp1Gxg12By3%2F1%2BFxZx98hQIm1xkq9aTHgrw0g5GjtdSe92IlhkCZO7oJuKv6RAEtFfAhFs95LRN9m3DRuV7eFxE%2BMcSwJvOgnji0TIq19aaTlZJaQuwp6rcImBfMHkEQm2MeTQtEes4iVkV9%2FoKkN7%2FYwn1azev%2FAcSOa3fp3Y%2FrKm4gwaliJiuYKCc%2BlHzpHGWr4ymnago9V2EG5bhqhkkI%2BqrziZIdaCJH5tSH2qyQxpWZn%2BIB%2BX5i3eMG2r5qxK7UH4AkCDWsqpcGoEI9GxgOXxf%2BNQN75qLHi%2Bk7wLmBk02Ivd6XTOqNe2AufTN29pGm%2B0N7xXy4ZL%2B8g%2F%2FqSW3fjMaBC4TdIkwMnEu%2BSwfhfEha811Ib34xhQT%2BRq6ckbjnK%2Bq%2BxYe1CfT7IBEZxgVlkGpozkHJ0sUJe6pLswj3GWfnk0cJ8igiFePw1n%2FK3lGquyrxuf%2FANt6fo3CipsgsRvr8ZzwcbSRNTs2n%2BQFwEzlBsWyvtPuP3YEuiAsHr2pmIQj3DpPfnpYpCEkOv%2FAEPoY7XGQbnUBNcJyb76C%2B7BrUKtMwSsSdHhOgIBjzg2imfotB0E2kevAQHQhIfD%2BhlV3qWbdzZGuXVTxgzlS4Ye%2B3GPOugV1TJzDsSJJKBWXzIhDRR%2BgHiv%2B5SR46bL0z0kdBsoBJ8DxsDd4RYVZcqznAVtD3dyMJRd539srkVhBcZrId%2BLJ6kgpyW8%3D|cksum%3A224266016033098ea4f8e3c44f4380d6c945e0c05094|ampid%3APL_CLK|clp%3A2334524

Endret av runenikolaizen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, runenikolaizen skrev:

Kunne du linket til det du kjøpte ? Ble det mye bedre bass når du byttet subbene? Trenger ikke forsterker om det funker bra uten?

Mener det var følgende kit :

https://www.avp-bilstereo.no/bilstereo/hyttalere/spesialtilpasset/match-ms-83c-bmw.1-plug-and-play-bmw/

pluss nye "hjørner" / diskantholdere, da orginal ikke har holder og hull for diskant.

Noe slikt:

https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-NEW-GENUINE-F10-F11-5-SERIES-FRONT-DOOR-TWEETER-COVERS-PAIR-LEFT-RIGHT/201577560616?fits=Car+Make%3ABMW|Model%3A5+Series&hash=item2eeef57a28:g:Q7kAAOSwVm5Y-N3a

Finnes hos merkeforhandler, gs bildeler eller ebay osv.

 

Bass ble bedre. Lydbildet ble bedre, mye pga diskantene i dørene flytter lydbildet oppover.

Er nok en god del å hente på å ettermontere en forsterker, gjerne noe som virker i lag med orginal spilleren, Men så langt har jeg ikke kommet selv, da jeg egentlig synes lyden er helt ok nå. og sansynligvis ikke kommer til å bruke penger på forsterker.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2021 den 23.31, Øyvind L. skrev:

Der mangler forsatt lednignene. Bilen din har neppe ledninger til forsterkeren lagt opp originalt. Jeg her selv just retrofitetet Top Hifi Harman Kardon i min E90. Det var mye jobb og alle ledningene måtte legges opp. Måtte bytte alle høyttalerene i dørene og i hatthylle og montere forsterkeren i bakgasjerommet. Jeg fikk kjøpt komplett anlegg med ledningsnett. Måtte bytte ledningsnett i dørene bak siden min bil ikke hadde høyttalere der. Det ble helt som originalt og tok 5 minutter å kode inn så virket det.. Kjempe fornøyd. Anbefaler å gjøre det på den måten. Leter man litt så får man nok original anlegg billiger enn det jeg linket til som kostet 10 tusen kr.

IMG_20210123_114707.thumb.jpg.f1d0672b3bf46055814b13f26da81790.jpg

IMG_20210120_212357.thumb.jpg.03564a87970286535d89e0b69b45103c.jpgIMG_20210102_180543.thumb.jpg.e7982f8d2f8ae56c1fdae586a846a580.jpgIMG_20210107_225039.thumb.jpg.58e803d4440356d8bc95f75b446aa809.jpg

IMG_20210116_152209.thumb.jpg.d24514fc8fcad698f6d1b71dc418e2a3.jpg

IMG_20210102_181840.thumb.jpg.a0c907b9b43023ff0cbad5a20f3a20d7.jpg

 

Ble litt interessert i de subbene fra e60/e90, ser de selges på ebay osv til en billig penge. Hvordan er bassen/lyden på disse i forhold til feks hifi subbene til f10 eller andre subber?

Endret av runenikolaizen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, runenikolaizen skrev:

Ble litt interessert i de subbene fra e60/e90, ser de selges på ebay osv til en billig penge. Hvordan er bassen/lyden på disse i forhold til feks hifi subbene til f10 eller andre subber?

De originale Top-Hifi(Harman Kardon) subbene er på 70w(4ohm) og 8,5" store så ikke noe kjempe greier, men de spiller helt greit synes jeg. Man kjenner ikke tykket av bassen når man spiller høyt, men det er nok i hovedsak at de styrer trykket fra subben ut i kanalen på bilen. Hvordan de spiller i forhold til F10 er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Øyvind L. skrev:

De originale Top-Hifi(Harman Kardon) subbene er på 70w(4ohm) og 8,5" store så ikke noe kjempe greier, men de spiller helt greit synes jeg. Man kjenner ikke tykket av bassen når man spiller høyt, men det er nok i hovedsak at de styrer trykket fra subben ut i kanalen på bilen. Hvordan de spiller i forhold til F10 er jeg usikker på.

Ok, jeg tenker bare at de er halve prisen av nye oppgraderte subber og om jeg bør spare de pengene eller gå for noen nye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt harman kardon logic 7 subber til totalt 1600kr fra en 2012 mod e92 på ebay, så får vi se og høre om det hjelper på lyden. Jeg ser at noen koder inn anlegget til å være HIFI, er det noe jeg må gjøre når jeg bytter subber?

Endret av runenikolaizen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, runenikolaizen skrev:

Da har jeg bestilt harman kardon logic 7 subber til totalt 1600kr fra en 2012 mod e92 på ebay, så får vi se og høre om det hjelper på lyden. Jeg ser at noen koder inn anlegget til å være HIFI, er det noe jeg må gjøre når jeg bytter subber?

Vil du ikke miste lyden hvis du koder om til HiFi? Siden HiFi anlegget har forsterker! Eller sender den fortsatt ut lyd fra den interne forsterkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ble litt interessert i de subbene fra e60/e90, ser de selges på ebay osv til en billig penge. Hvordan er bassen/lyden på disse i forhold til feks hifi subbene til f10 eller andre subber?

Jeg betalte 600 kr til sammen for to 677-suber (Logic7) fra E92 hos den lokale huggeren.

Jeg kjenner trykket av bassen godt i seteryggen og bakspeilet vibrerer. Kan skru opp såpass at bassen dunker gjennom kroppen og det blir ubehagelig. Har ekstern forsterker, JL XD600/6v2 som er 6x75 watt.

Koding til 676 HiFi gjøres bare når du har ekstern forsterker.

Lydopplevelse er naturligvis subjektiv, men etter objektive tall er basselementene fra 677 Top HiFi i toppsjiktet (se diskusjon her). Uten ekstern forsterker har det uansett liten, om noen, hensikt å kjøpe noe annet. Det gjelder forresten også de øvrige elementene. Du kan se at folk legger ut bilder av de store magnetene på sine nye, og overprisede tredjeparts høyttalere, sammenlignet med de mindre magnetene i originale 676- eller 677-klassen, men de overser kanskje da at 677-elementene har neodym-magneter, som er langt mer effektive. 676-elementene er gode nok for de aller fleste med en god forsterker, og 677-elementene er enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse er definitivt ikke alt. Hjemme kjøpte jeg en HK Onyx 6 som er en komplett flyttbar høyttaler som er ca. like stor som ett basselement under setet. Dæven døtte hvor mye lyd det er i en sånn liten sak. Jeg kunne sikkert hatt den hengende under taket på bilen og vært fornøyd. Prisen var hele 1600kr og da har den batteri og BT-tilkobling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag til en forsterker som fungerer til å få igang subbene greit til en billig penge isåfall? Har sett litt på Vibe powerbox 65.4 da den er billig og enkel og installere bak spilleren men om det utgjør grei forsjell vet jeg ikke.

Endret av runenikolaizen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2021 den 10.41, Basse Lusk skrev:

Jeg betalte 600 kr til sammen for to 677-suber (Logic7) fra E92 hos den lokale huggeren.

Jeg kjenner trykket av bassen godt i seteryggen og bakspeilet vibrerer. Kan skru opp såpass at bassen dunker gjennom kroppen og det blir ubehagelig. Har ekstern forsterker, JL XD600/6v2 som er 6x75 watt.

Koding til 676 HiFi gjøres bare når du har ekstern forsterker.

Lydopplevelse er naturligvis subjektiv, men etter objektive tall er basselementene fra 677 Top HiFi i toppsjiktet (se diskusjon her). Uten ekstern forsterker har det uansett liten, om noen, hensikt å kjøpe noe annet. Det gjelder forresten også de øvrige elementene. Du kan se at folk legger ut bilder av de store magnetene på sine nye, og overprisede tredjeparts høyttalere, sammenlignet med de mindre magnetene i originale 676- eller 677-klassen, men de overser kanskje da at 677-elementene har neodym-magneter, som er langt mer effektive. 676-elementene er gode nok for de aller fleste med en god forsterker, og 677-elementene er enda bedre.

Forsterkeren du har blir litt i det dyreste laget for meg, vet du om det finnes billigere alternativ som får subbene til å flytte litt på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne tilsvarende forsterkere brukt til halve prisen. Men det er to valg i ditt tilfelle; skal du ha en særskilt forsterker til bassene, eller skal du gå for en multikanals som dekker alle elementene. Min er av siste kategori, og er vel det du også trenger, siden du har basic-anlegget uten ekstern forsterker. Egen forsterker til bassene settes inn dersom man ønsker bedre bass utover dette.

Men før du går til innkjøp av noe mer nå, tror jeg det er best å se hva resultatet blir når du setter inn de nye bassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Basse Lusk skrev:

Du kan finne tilsvarende forsterkere brukt til halve prisen. Men det er to valg i ditt tilfelle; skal du ha en særskilt forsterker til bassene, eller skal du gå for en multikanals som dekker alle elementene. Min er av siste kategori, og er vel det du også trenger, siden du har basic-anlegget uten ekstern forsterker. Egen forsterker til bassene settes inn dersom man ønsker bedre bass utover dette.

Men før du går til innkjøp av noe mer nå, tror jeg det er best å se hva resultatet blir når du setter inn de nye bassene.

Jeg har en mono forsterker liggende men det er vell bare en utgang på den så det vil vell ikke funke 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...